• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • Droga dla rowerów na jezdni ulicy 3 Maja to poroniony pomysł, (8)

    przede wszystkim z uwagi na istniejącą wykorzystywana i doskonale sprawdzającą się równoległą trasę w odległości 20-30 m od tej nowej, która ma tę dodatkową zaletę, że przebiega wśród zieleni, a nie między samochodami.

    • 289 12

    • Nie widzisz budynków po stronie dworca PKS i uliczki dojazdowej od 3 Maja pod okolice Hevelianum i Góry Gradowej ? (2)

      To tory tramwajowe można przeciać w każdej chwili jak nie ma na nich przejazdu ?

      Ta równoległa trasa ze zwględu na izolację spowodowaną torami tramwajowymi ma jedynie charakter tranzytowy w stosunku do tej ulicy. Po to zrobiono pasy, na które można wjechać jedynie na skrzyżowaniu z Huciskiem i na wysokości kościoła pw. Bożego Ciała (zobacz sobie na "street view" gdzie jest) aby móc dotrzeć do tych budynków i na ich tyły.

      Zapewne nikt z tam pracujących nie używa roweru i ani nikt z nich nie zamówił sobie do roboty na przerwę coś do zjedzenia czegoś co dowożą kurierzy rowerowi (np. z "Glovo"), ani żaden petent nawet do Sądu nie dojechał na rowerze.

      • 14 22

      • (1)

        mozna bylo jezdnia jechac tam rowerem. nie bylo zakazu wjazdu rowerow. skrecic na bramie oliwskiej w 3 maja i jestes. wymyslony problem dla garstki parweniuszy

        • 28 6

        • Nie wiem o czym piszesz. Nie każdy odwagę ma jechać rowerem po jezdni - nie jesteś jedynym rowerzystą na świecie,

          w dodatku o dość silnej odwadze. Po to zrobiono obok tranzytowej przez tę ulicę drogi rowerowej pasy, aby nimi dojechać do celów podroży na rowerze przy niej.

          • 7 18

    • dokładnie (2)

      Jeżdżę tam regularnie i nigdy tą ulica , bo jest niebezpiecznie.
      Jednakże myślę, że miasto ma chytry plan wywalić istniejąca ścieżkę rowerowa wśród drzew i zrobić tam chodnik.
      Ot takie mają chytre plany.

      • 8 2

      • (1)

        Jest ścieżka z drugiej strony!

        • 0 5

        • to czemu nie jezdziesz smaochodem z drugiej strony ? pod prąd

          • 1 0

    • (1)

      Też to popieram. Mieszkam w okolicy i ani razu nie widziałem rowerowców na asfalcie. Owszem zdarzają się sporadycznie ,ale sporadycznie na chodniku. Jakoś latem była gadka o zrobieniu miejsc parkingowych po wewnętrznej dla powstającego kompleksu Hewelianum, a za kilka miesięcy namalowano pasy dla rowerów. Lepszym rozwiązaniem byłaby przebudowa skrzyżowania przy CPNnie. Drobić lewoskręt z 3maja w Dąbrowskiego i
      od skrzyżowania w dół do Błędnika dobudować drugi pas. Dobrym rozwiązaniem byłby prawoskręt z góry w 3 mają. Ale nie za bardzo tam z miejscem. A na koniec to co można zrobić od razu i to bez wielkich nakładów finansowych można poprawić ruch i korki na skrzyżowaniu. Wystarczy na 3 mają w stronę Wrzeszcza wydłużyć zielone o 5-10 sekund ,aby jadący od strony PKSu mogli łatwiej skręcać w Dąbrowskiego.

      • 4 2

      • lepiej uspokazjać ruch i tyle. po co poszerzać coś aby wiecej samochodó tało na szerokość ? jak sa2 pasy zajma 2 pasy , jak dołożysz 6 padó , zajmą 8 a i tak stać będą tyle samo, bo dalsza infrastruktura nie pozwala na więcej.

        • 0 1

  • Spowalnianie głównych ulic to chory pomysł

    Ulica Hallera była jedną z ulic o dużej przepustowości. Była, bo to co miejscy urzędnicy z nią zrobili w kierunku Brzeżna to w zasadzie znaczne ograniczenie przepustowości (o połowę) oraz spowolnienie ruchu. Urzędnicy odpowiedzialni za sprawny ruch drogowy podejmują działania przeciwne do potrzeb wynikających z dużego ruchu pojazdów i zwiększenia przepustowości. Czy ktoś z urzędników zastanawiał się nad tym jakie koszty ekonomiczne ponoszą ludzie (przedsiębiorcy) którzy muszą codziennie stać w korkach z powodu wyznaczenia buspasa? Przyspieszenie o 3-5 minut autobusu ZKM kosztem kilkuset tysięcznych strat co miesiąc tysięcy innych użytkowników dróg? Czy dla pasażera autobusu wracającego do domu 5 minut ma ekonomiczne znaczenie? Bo dla kuriera stojącego codziennie 20 minut w tym samym miejscu kosztem buspasa ma znaczenie.

    • 18 2

  • Przez dwa tygodnie poruszałem się komunikacją miejską.... koszmar, którego życzę urzędnikom w powrocie do domu

    Zazwyczaj pomiędzy różnymi firmami i instytucjami przemieszczałem się pojazdem. Niestety, przez dwa tygodnie musiałem przemieszczać się komunikacją miejską. Pomogła znana aplikacja, ale rozkład jazdy chyba ktoś układał w excelu w stanie sporego naćpania bądź upojenia. Zgodnie z regulaminem, środek transportu może odjechać minutę przed czasem z rozkładu jak również przybyć z trzy minutowym opóźnieniem. Konieczność przejścia z przystanku tramwajowego na autobusowy (300m) wraz z pokonaniem podwójnych świateł oznacza oczekiwanie 20 minut na następny autobus, lub na tramwaj, np. w przypadku ul. Chłopskiej i Pomorskiej.

    • 15 0

  • Omg

    Proponuje jeszcze zrobić jeden pas na A1 dla rowerzystów. Najlepiej do samego Strykowa brawo włodarze, absurd goni absurd

    • 10 0

  • w Gdańsku już chyba jest z 15 różnych rozwiązań co do drogi rowerowej

    niedawno było tylko 10, weźcie się zdecydujcie w końcu na jedno, max dwa

    • 2 0

  • Uspokojenie ruchu

    To kosmiczne korki. Miasto ma kierowców w nosie i dalej robi co chce. Czy ktoś z tym zrobi porządek?

    • 12 0

  • super pomysł

    brawa dla pomysłodawców...samochodów przybywa ,dróg ubywa...zróbcie darmową komunikacje to wtedy tak zróbcie...banda baranów...za mało korków w trójmiescie

    • 12 0

  • Na rzecz komunikacji tak

    Na rowery nie bo się rozpychają nie stosując do przepisów ruchu drogowego

    • 2 0

  • NO i elegancko

    A może zrobić na obwodnicy zwężenie do jednego pasa i zrobić ścieżkę rowerowa ( tam to dopiero wariaci pędzą w swoich karawanach) , a i jeszcze na Słowackiego potrzebna ścieżka rowerowa .
    A tak od razu wszystkie drogi zwęzic do do jednego pasa i więcej świateł zrobić no i jeszcze za mało przejść jest na mieście.
    Na Armii Krajowej zlikwidować te kładki i zrobić przejścia naziemne .
    Brawooo dla Gdańskich Urzędników

    • 11 0

  • Kosztem zbędnych pasów?!

    Raczej gotują nam kosztem swojej głupoty koszmarny paraliż komunikacyjny miasta!

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum