• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • Kto monitoruje ruchu na tych ścieżkach rowerowych? (2)

    Na Oruni górnej powstała taka pseudo ścieżka na jezdni. Przez dwa miesiące widziałem tam dwa rowery. No i w sumie się nie dziwię bo zdecydowanie bezpieczniej pojechać chodnikiem. Na Armii Krajowej pod górę zapewne będą pomykały całe rodziny jeszcze z przyczepami dla maluchów. To jakiś żart. Buspasy za to rozumiem ale na AK jest tramwaj więc to nie ma sensu. Faktycznie jakiś szalony psychopata rowerowy w UM zagościł.

    • 19 1

    • Gratuluję,

      Rowerzysta pisze, że bezpieczniej jechać chodnikiem... Kur...chodnik jest dla pieszych!!! Mieszkam w okolicach Oruni Górnej i często muszę uciekać na trawnik przed pseudorowerzystami, którzy dzwonią, krzyczą i popychają pieszych... Tak, tak.

      • 2 2

    • w Gdańsku jest ponad 30 miejsc w których liczony jest ruch rowerzystów

      można sprawdzić w internecie

      • 0 0

  • Parytet (3)

    Pomysł jest pozbawiony sensu. Wystarczy porównać natężenie ruchu rowerowego i samochodowego. jedno do drugiego ma się jak 1:100 lub jeszcze mniej. Dlatego zwężanie dróg dla małej liczbowo grupy użytkowników kosztem grupy dominującej jest nieprzemyślane. I żadne okrzyki rowerowych ortodoksów nic tu nie zmienią. Powodem jest pogoda. Z jej powodu większość przez prawie cały rok wybiera samochód. Poza tym dojazd spoza Gdańska do pracy np. w OBC jest dobry do trzydziestki jak nie ma się dzieci i tony zakupów. Sam dużo jeżdżę rowerem ale jak w pracy mam być w miarę świeży to nie mogę pozwolić sobie aby wpaść zbryzgany błotem i ociekający potem. Teoretycznie mogę się wykąpać i przebrać ale to tylko teoria ponieważ nikt z pracowników nie chce widzieć kolegi paradującego z ręcznikiem. A co z grupą ludzi aktywnych zawodowo ale niemłodych? Też mają całą zimę pedałować ze Złotej Karczmy czy Oruni? Poza tym Trójmiasto nie jest tak płaskie jak Amsterdam a to co nazywamy dumnie zbiorkomem to nędzne popłuczyny tego co oferowała przaśna komuna, zarówno co do ceny jak i częstości kursów....

    • 18 3

    • chyba nie pamiętasz komfortu jazdy za komuny (1)

      około 50% przejazdów samochodem w Gdańsku odbywa się na odległość 3 km lub mniej. Rowerem to się da przejechać w ciągu 10 minut - więc twoje poglądy na temat ociekania potem świadczą o tym, że po prostu jeździsz rowerem sportowo lub rekreacyjnie. Wystarczy, że zrozumiesz, że gdy większa liczba osób zdecyduje się na rower zamiast na samochód (dzięki poprawi infrastruktury) to konieczne przejazdy samochodem będą łatwiejsze.

      • 2 2

      • i tak oto potem w badaniach wychodzi że najprzyjemniej samochodem jeździ się w.... holandii

        • 1 0

    • Najwiecej zweza sie najliczniejszej grupie

      Pieszym

      • 1 0

  • Do władz Gdańska (4)

    Takie działania to samobójstwo, popatrzcie na wyniki sondażu. W ten sposób torujecie prostą drogę dla Kacperka do prezydentury Gdańska.

    • 18 3

    • A ja jestem za zmianą ! (2)

      Ta ekipa już mnie dość wk.rwiła.
      Nie mydlmy sobie oczu. Bardziej upolitycznionej prezydent jak A.D to trudno znaleźć. Nie może sobie odpuścić parcia na szkło więc dziękuję.

      • 6 2

      • (1)

        Tylko nie Kacperek. Może ktoś jeszcze sensowny się znajdzie

        • 2 1

        • trzeba bylo w 2019r. brac Brauna. Ja glosowalem i nie zaluje. Mimo religijnych odchylow jego plan na miasto byl bardzo dobry. A kompetencje nie pozwolily by mu religijnych przekonan w polityce miejskeij inkorporowac

          • 1 4

    • takie sondaże nie są miarodajne

      • 0 0

  • (1)

    To jest trwonienie naszych pieniędzy bez naszej zgody , lekko wydaje się nie swoje pieniądze na absurdy ze szkodą dla większości.

    • 11 1

    • uzależnieni od samochodu nie są większością

      wielu kierowców rozumie sens uspokajania ruchu i poprawy jakości infrastruktury rowerowej

      • 0 0

  • urbaniści i ci którzy dostarczecie nam takich atrakcji , jesteście d**ilami (1)

    • 10 3

    • sam sobie wydajesz świadectwo

      dając wyraz negatywnym emocjom i nie przedstawiając jakichkolwiek argumentów.

      • 0 0

  • Ostatnio zauważyłam, że ścieżka rowerowa posypana piachem, a chodnik już niee (1)

    Zdziwieni?

    • 7 2

    • Tak samo z odśnieżaniem - ścieżki tak, chodniki nie (przynajmniej na Al. Zwycięstwa w Gdańsku)...

      Bardziej złośliwy odśnieżacz jeszcze zepchnie ten spychany ze ścieżki rowerowej śnieg na chodnik...

      • 4 3

  • Paranoja (1)

    Trwa

    • 10 2

    • Fakt: uzależnienie mentalne od samochodu słusznie bywa interpretowane jako forma paranoi

      • 0 0

  • nazwiska autora pomysłu do publicznej wiadomości (2)

    Obowiązkowe powinno być umieszczanie nazwisk pomysłodawców tych kuriozalnych "udogodnień" np. przy drogach, obok tablicy informacyjnej, że współfinansowała Unia, realizowało Miasto Gdańsk, i wytłuszczone nazwiska osób odpowiedzialnych...

    Zwęzić i tak zakorkowaną Armii Krajowej ??? Kto na to wpadł??? Chyba nie gdańszczanin...

    • 18 3

    • A po co tam 3 pasy ? Zatem sam się ośmieszasz, tym bardziej pomysłem wytłuszczania na tablicach jakiś nazwisk,

      • 1 8

    • Znajdz tych geniuszy w bipie i przypomnij nazwy radnych przed wyborami

      • 3 1

  • Jeszcze troche i kierowcow trafi szlag.Trojmiasto to nie Amsterdam gdzie mozna na rowerach jezdzic po plaskim i bez zimy. (3)

    A najlepsze jest w tytule - kosztem zbednych pasow!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!trojmiasto jest zakorkowane po uszy a urzednicy zawezaja drogi lub je usuwaja.To jest zart czy skretynienie?Mam nadzieje,ze PIS sie dobierze do tych patologicznych prezydentow miast,jest juz nowa ustawa ktora nie pozwoli na blaznowanie.Sciezki i buspasy to budowac nowe lub kosztem chodnikow.My kierowcy placimy za uitrzymanie jezdni i wara od nich.

    • 23 4

    • Nie pisz za innych kierowców, w tym mnie. I nie ośmieszaj chowaniem się za swą żałosną partyjką jaką jest PiS.

      Co ty sobie bezczelny człowieku wyobrażasz, że zaorasz demokrację lokalną ? Marzy ci się PRL w pseudo katolickim wydaniu ?

      Poza tym nic nie płacisz w podatku od paliw - na ulice w miastach. Z tego źródła kasa idzie jedynie do GDDKiA na drogi wyłącznie krajowe, a na ulice w miastach łożą się wszyscy dorośli mieszkańcy miast, w tym rowerzyści.

      • 2 6

    • I odśwież sobie pamięć - jaka ekipa wybudowała w Gdańsku nowe drogi, w tym przede wszystkim tunel pod Martwą

      Wisłą.

      Jeśli teraz nie ma nowych dróg w mieście to przez kierowników twojej partii - kto blokuje środki z KPO ?

      • 2 5

    • kierowcom we wszystkich miastach świata najbardziej utrudniają życie inni kierowcy

      jeśli tego jeszcze nie rozumiesz, to mogę tylko współczuć

      • 0 0

  • XD a pamiętacie jak zwężenie grunwaldzkiej w oliwie (3)

    Argumentowali dystansem społecznym podczas covida? Że chodniki teraz szersze więc mniej ludzi się zaraża XD

    • 10 1

    • (2)

      i oczywiscie po pandemii juz nie wrocilo zwezenie do normy. kondony nie ludzie!!!

      • 5 2

      • A kto tam parkuje swoje samochody ? Mieszkańcy budynków opodal. Zatem leć do nich z mordą. Wiem, że są zadowoleni, (1)

        bo sami jako piesi odczuwali "szerokość" chodnika pod ich budynkami. WIem to z Pchlego Targu w Oliwie, gdzie można się dowiedzieć ciekawych rzeczy z ust mieszkańców Oliwy.

        • 1 5

        • tez mieszkam w oliwie. nie raz z buta szedlem tamtedy do OBC. mam 190cm wzrostu i waze ponad stowke a nie mialem problemu z szerokoscia chodnika nigdzie poza wejsciem do 1 salonu fryzjerskiego (mozna bylo usunac jedno miejsce parkingowe anie caly pas). nie probuj starego misia na robiony miod zrobic, chlopie

          • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum