• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Jak długo można tego typu działania tłumaczyć pandemią i potrzebą zwiększania dystansu pomiędzy ludźmi. To się już robi trochę nudne. Może lepiej szanowna redakcjo napiszcie, gdzie jest to zwiększanie powierzchni terenów zielonych w mieście. Wszak to też postulat podnoszony w czasie pandemii ale jakoś nie realizowany.

    • 32 6

    • na ulicach i placach uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów

      dystans między ludźmi się zmniejsza, a nie zwiększa.

      • 0 7

  • (4)

    Chciałbym poznać tego geniusza i wirtuoza o ponadprzeciętnym intelekcie, który wymyślił te drogi rowerowe na 3-go maja równolegle do istniejącej drogi rowerowej. Jest to wybitny pomysł i zasługuje na osobny artykuł.

    • 57 7

    • Jest taki jeden urzędnik co to wymyśla (1)

      Inżynier rowerowy czy coś takiego

      • 5 2

      • Bo nie mógł dojechać rowerem z istniejącej drogi rowerowej do siebie do pracy - z powodu torowiska tramwajowego

        przez które nie ma przejazdu dla rowerzystów (jest tylko w obrębie skrzyżowania przy UM w Gdańsku). Stąd rowerowe pasy dojazdowe do budynków przy tej ulicy, co wielu nie potrafi zrozumieć.

        • 0 3

    • A ja ciebie z "miłą" chęcią, co nie rozumie, że stara droga rowerowa za torami tramwajowymi, ma (1)

      charakter jedynie tranzytowy, bo nie da rady z niej dojechać właśnie na te tory do wielu instytucji zlokalizowanych po stronie dworca PKS.

      Mam ci wymienić listę tych instytucji, gdzie zapewne nikt na rowerze do nich nie dojechał ?

      Np. uliczka w bok między dworcem PKS a Aresztem Śledczym - prowdzi chyba pod Hevelianum ? I jak na jej wysokości skręcić z tej drogi rowerowej co biegnie za torami tramwajowymi jak nie ma przejazdu przez nie ?

      I nikt też z tam pracujących nie korzystał z usług kurierów firm, co zatrudniają rowerzystów jak np. "Glovo " ?

      Właśnie po to, zrobiono te pasy rowerowe - po to by dojechać nimi do budynków w tej okolicy.

      • 1 5

      • Do hevelianum prowadzi droga przy Orlenie na Dąbrowskiego

        • 2 1

  • zwężamy!!! (1)

    Zwęzić wszystko co się tylko da:
    1. Zaczynamy o od zwężenia Urzędu Miasta Gdańska, przecież to i**otyzm ,że tak wiele nowych budynków zajmuje coraz większa armia urzędników ( w dobie informatyzacji).
    2.Zwężamy liczebność władz miasta, 1 prezydent miasta wystarczy, wiceprezydentów skasować.
    3. Zwężamy miasto Gdańsk. wystarczy ograniczyć do rejonu Starego Miasta., ewentualnie Stare Miasto i ścisłe Śródmieście. Reszta t do okolicznych lub nowych gmin.
    4. Zwężamy i uspakajamy ruch w nowym Gdańsku: tylko ruch pieszy. rowery dla służb miejskich i pogotowia.

    Będzie zdrowo, ekologicznie, spokojnie. jak nie, to się i miasto Gdańsk zlikwiduje ) zawęzi do ")").

    • 66 7

    • Ośmieszasz się swoją ironią. I co jest Starym Miastem ? Zapewne o Głównym Mieście nie słyszałeś ?

      • 1 5

  • Korki!!!!! (6)

    Czytałem niedawno, że w Gdańsku czas stania w korkach zwiększył się o 20 % ,w ciągu ostatniego roku. gdy np. w Poznaniu czas stania w korkach się zmniejszył . Myślę że polityka zawężania jezdni, likwidacja pasów, dodatkowe przejścia naziemne to wszystko spowodowało większe korki - więcej spalin, stracony czas , zszargane nerwy, utrudniony przejazd karetek itp
    Dalsza taka polityka miasta spowoduje, że w korkach stać będziemy jeszcze dłużej.

    • 70 9

    • korki rosną wtedy, gdy miasto dba głównie o interesy kierowców (3)

      to nadmiar samochodów tworzy korki. Korki można rozładować (zredukować) poprawiając komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych, rowerzystów i pasażerów transportu zbiorowego - zwłaszcza szynowego.

      • 6 21

      • korki rosna wtedy gdy miasto przez 30 lat nie inwestuje w infrastrukture tylko ja zwija (2)

        w 3miescie przez ostatnie 30+ lat samorzady degraduja infrastrukture drogowa odziedziczona po PRL.

        • 18 8

        • Tunel, Al. Adamowicza wybudowała komuna ? Całą Estakadę w Gdyni komuna ? Co jeszcze podasz za bzdury ?

          • 2 4

        • niczego nie przybyło tyle w trójmieście w ciągu ostatnich 30 lat co dróg

          • 2 2

    • To ty biedaku nie wiesz, że w Poznaniu też się zwęża jezdnie pod kątem ruchu rowerowego ? O Głogowskiej nie (1)

      słyszałeś - o jej metamorfozie ?

      I o karetki się martwisz ? Samochody ich nie blokują w ogóle ? O 2:00 w nocy czas dojazdu karetek dzięki licznym tunelom i kładkom dla pieszych będzie taki sam jak o 14:00 ?

      I nawet nie zadasz sobie trudu gdzie są nowe przejścia naziemne i piszesz bzdury że powodują korki ? Jedynia na wysokości Akademii Medycznej przejście naziemne jest poza obrębem normalnego skrzyżowania samochodowego. Czyli inaczej są wpięte w sygnalizacje świetlne na tych skrzyżowaniach. Np. na skrzyżowaniu Śląska / Nowogrodzka / Podolska w Gdyni zielone dla pieszych przecinających Śląską jest jak zielone mają kierowcy wyjeżdżający z tych dwóch gdyńskich bocznych ulic: Nowogrodzkiej i Podolskiej. Podobnie jak w Gdańsku na skrzyżowanich Podwala Przedmiejskiego z Chmielną i Łąkową.

      Tu zapewne masz gdzieś interesy innych kierowców co zyskali lewoskręty z Łąkowej i Chmielnej na Podwale Przedmiejskie - mają zapitalać naokoło, żeby zrobić dobrze tobie ? Sam korzystałem jako kierowca z wyjazdu z Chmielnej na Podwale Przedmiejskie w kierunku Chełma. Inaczej musiałbym jechać jakoś naokoło i tracić czas na dojazd na Podwale.

      • 1 4

      • fun fact. jak zawiniesz w tunelu pod chmielna to szybciej wyjechalbys po drugiej stronie niz czekac na zmiane fazy swiatel. przestan krecic bzdury pod swoja teze

        • 3 1

  • (2)

    Chyba ich powaliło do reszty! Jak na Armii Krajowej zwężenie?!?!

    • 39 6

    • Już nie mają co robić w tych urzędach, chyba od nadmiaru kawek powpadali na te wspaniałe pomysly

      • 5 2

    • A co koleś, masz problem na 3 pasach w górę ? Z jakiej to racji masz mieć 3 pasy na drodze o natężeniu mniejszym niż

      Grunwaldzka, Niepodległości i dalej do Gdyni gdzie są tylko 2 pasy ruchu ?

      • 1 6

  • Po wybudowaniu tunelu pod Wisłą, korki w centrum miasta praktycznie zniknęły

    Minęło kila lat i miasto znowu zakorkowane.
    Można... no można.
    Zwężajmy dalej.

    • 42 7

  • Raczej się nie przyjmie (6)

    Niestety nie ma u nas kultury jazdy na rowerze jak w innych krajach (np. Holandia). Jestem rowerzystą i kierowcą i pasy dla rowerów przecinające prawoskret dla samochodów nie są zbyt bezpiecznym rozwiązaniem dla jednych i drugich. Pasy dla rowerów nie odkorkuja tras dla samochodów.

    • 28 6

    • Gdańsk dodatkowo jest ciężko ukształtowany. Poza dolnym tarasem wszędzie pod górkę.

      • 4 4

    • Nie ten klimat (1)

      • 0 1

      • Nie ośmieszaj się innym klimatem. Ten sam. U nas co jest ? Zimy ?

        Dowiedz się skąd Holendrzy są teraz najlepsi w łyżwiarstwie szybkim ? Ano z długiej tradycji biegów łyżwiarskich po zamarzniętych licznych kanałach. A nich zimy też już nie takiej jak u nas.

        • 1 2

    • W Holandii jednak troche tez lepsza pogoda (1)

      A u nas przez pół roku ziąb

      • 0 1

      • w Finlandii w mieście Oulu blisko kręgu polarnego

        wskaźnik częstotliwości korzystania z rowerów jest dużo wyższy niż w Gdańsku

        • 0 0

    • w wielu miastach Szwajcarii udział przejazdów rowerem jest wielokrotnie wyższy niż w Gdańsku

      • 0 0

  • (4)

    nie jestem w stanie zrozumieć dlaczego TAXI ma przywilej jeżdżenia bus pasem? Czym się różni moje nieodpłatne podwożenie rodziny czy znajomych samochodem od zarobkowego podwożenia TAXI?

    • 32 6

    • Uberek musi zarobić

      • 2 4

    • chodzi o to abyś broń boże nie ruszał samochodu

      czymkolwiek tylko nie swoim samochodem, który najlepiej sprzedać aby nie miec

      • 8 0

    • Bo w mormalnych krajach taxi są uzupełnieniem komunikacji publicznej - metro, tramwaje autobusy wszędzie nie dotrą.

      • 2 1

    • jak nie jesteś w stanie zrozumieć, to ci powiem, bo ja rozumiem. otóż dla pasażera, żeby zamawiając taxi miał przywilej ominąć korek korzystając z pasa, którym tak samo i autobus mija korek i to nie jest przywilej dla kierowcy autobusu, bo on jest w pracy, i tak do końca zmiany będzie jeździł po mieście - to jest ukłon w stronę pasażerów.
      jakby taxi nie mogła korzystać z buspasa, to i ty jako pasażer byś stał i za to dodatkowo płacił. i wtedy byś płakał, że dlaczego ty masz płacić więcej, jak jest korek. a czyja to inicjatywa, że taksówka jedzie daną trasą? przecież nie kierowcy

      • 1 1

  • (2)

    Swoją drogą ciekawe, czy wszystkie drogi, które zwężono i domalowano na nich pas dla rowerów, spełniają jeszcze warunki techniczne określone w przepisach? Mam tu na myśli choćby szerokość pasów ruchu.

    • 24 4

    • A co ? Masz jakieś problemy koleś ? Jeździć samochodem nie potrafisz ? (1)

      • 1 5

      • juz sie prujesz bo strach oblecial ze beda zarzuty za przekroczenie uprawnien?

        • 4 1

  • Podwale Przedmiejskie i przebudowa jest przykładem zwiększenia ilości korków, uciążliwości komunikacji miejskiej (1)

    i większego ryzyka dla rowerzystów (jadą w stronę Elbląskiej aby zjechać na prawy pas i skręcić w Łąkową trzeba przejechać ścieżkę rowerową, która biegnie po ulicy). Bus pas kończy się na wysokości Łąkowej (kierunek w stronę Centrum) i ponownie zaczyna za skrzyżowaniem, nie usprawnia to ruchu komunikacji miejskiej.

    • 29 4

    • A co ? Nie rozumiesz zasad poruszania się na rowerze ? Nie wiem o co ci chodzi.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum