Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów
Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. Wojciecha, Armii Krajowej i al. Hallera.
W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. Grunwaldzkiej w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.
Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.
Tak było na Marynarki Polskiej, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.
Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.
Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej
Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.
W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.
Zmiany także w Gdyni
Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. Legionów, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.
Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z Kolna przy hali targowej.
Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)
Opinie (873) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-26 15:54
(1)
Jak długo można tego typu działania tłumaczyć pandemią i potrzebą zwiększania dystansu pomiędzy ludźmi. To się już robi trochę nudne. Może lepiej szanowna redakcjo napiszcie, gdzie jest to zwiększanie powierzchni terenów zielonych w mieście. Wszak to też postulat podnoszony w czasie pandemii ale jakoś nie realizowany.
- 32 6
-
2023-01-26 16:23
na ulicach i placach uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów
dystans między ludźmi się zmniejsza, a nie zwiększa.
- 0 7
-
2023-01-26 15:54
(4)
Chciałbym poznać tego geniusza i wirtuoza o ponadprzeciętnym intelekcie, który wymyślił te drogi rowerowe na 3-go maja równolegle do istniejącej drogi rowerowej. Jest to wybitny pomysł i zasługuje na osobny artykuł.
- 57 7
-
2023-01-26 19:08
Jest taki jeden urzędnik co to wymyśla (1)
Inżynier rowerowy czy coś takiego
- 5 2
-
2023-01-27 00:10
Bo nie mógł dojechać rowerem z istniejącej drogi rowerowej do siebie do pracy - z powodu torowiska tramwajowego
przez które nie ma przejazdu dla rowerzystów (jest tylko w obrębie skrzyżowania przy UM w Gdańsku). Stąd rowerowe pasy dojazdowe do budynków przy tej ulicy, co wielu nie potrafi zrozumieć.
- 0 3
-
2023-01-27 00:06
A ja ciebie z "miłą" chęcią, co nie rozumie, że stara droga rowerowa za torami tramwajowymi, ma (1)
charakter jedynie tranzytowy, bo nie da rady z niej dojechać właśnie na te tory do wielu instytucji zlokalizowanych po stronie dworca PKS.
Mam ci wymienić listę tych instytucji, gdzie zapewne nikt na rowerze do nich nie dojechał ?
Np. uliczka w bok między dworcem PKS a Aresztem Śledczym - prowdzi chyba pod Hevelianum ? I jak na jej wysokości skręcić z tej drogi rowerowej co biegnie za torami tramwajowymi jak nie ma przejazdu przez nie ?
I nikt też z tam pracujących nie korzystał z usług kurierów firm, co zatrudniają rowerzystów jak np. "Glovo " ?
Właśnie po to, zrobiono te pasy rowerowe - po to by dojechać nimi do budynków w tej okolicy.- 1 5
-
2023-01-27 00:55
Do hevelianum prowadzi droga przy Orlenie na Dąbrowskiego
- 2 1
-
2023-01-26 15:56
zwężamy!!! (1)
Zwęzić wszystko co się tylko da:
1. Zaczynamy o od zwężenia Urzędu Miasta Gdańska, przecież to i**otyzm ,że tak wiele nowych budynków zajmuje coraz większa armia urzędników ( w dobie informatyzacji).
2.Zwężamy liczebność władz miasta, 1 prezydent miasta wystarczy, wiceprezydentów skasować.
3. Zwężamy miasto Gdańsk. wystarczy ograniczyć do rejonu Starego Miasta., ewentualnie Stare Miasto i ścisłe Śródmieście. Reszta t do okolicznych lub nowych gmin.
4. Zwężamy i uspakajamy ruch w nowym Gdańsku: tylko ruch pieszy. rowery dla służb miejskich i pogotowia.
Będzie zdrowo, ekologicznie, spokojnie. jak nie, to się i miasto Gdańsk zlikwiduje ) zawęzi do ")").- 66 7
-
2023-01-27 00:11
Ośmieszasz się swoją ironią. I co jest Starym Miastem ? Zapewne o Głównym Mieście nie słyszałeś ?
- 1 5
-
2023-01-26 16:00
Korki!!!!! (6)
Czytałem niedawno, że w Gdańsku czas stania w korkach zwiększył się o 20 % ,w ciągu ostatniego roku. gdy np. w Poznaniu czas stania w korkach się zmniejszył . Myślę że polityka zawężania jezdni, likwidacja pasów, dodatkowe przejścia naziemne to wszystko spowodowało większe korki - więcej spalin, stracony czas , zszargane nerwy, utrudniony przejazd karetek itp
Dalsza taka polityka miasta spowoduje, że w korkach stać będziemy jeszcze dłużej.- 70 9
-
2023-01-26 16:24
korki rosną wtedy, gdy miasto dba głównie o interesy kierowców (3)
to nadmiar samochodów tworzy korki. Korki można rozładować (zredukować) poprawiając komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych, rowerzystów i pasażerów transportu zbiorowego - zwłaszcza szynowego.
- 6 21
-
2023-01-26 16:40
korki rosna wtedy gdy miasto przez 30 lat nie inwestuje w infrastrukture tylko ja zwija (2)
w 3miescie przez ostatnie 30+ lat samorzady degraduja infrastrukture drogowa odziedziczona po PRL.
- 18 8
-
2023-01-27 00:23
Tunel, Al. Adamowicza wybudowała komuna ? Całą Estakadę w Gdyni komuna ? Co jeszcze podasz za bzdury ?
- 2 4
-
2023-01-27 10:33
niczego nie przybyło tyle w trójmieście w ciągu ostatnich 30 lat co dróg
- 2 2
-
2023-01-27 00:22
To ty biedaku nie wiesz, że w Poznaniu też się zwęża jezdnie pod kątem ruchu rowerowego ? O Głogowskiej nie (1)
słyszałeś - o jej metamorfozie ?
I o karetki się martwisz ? Samochody ich nie blokują w ogóle ? O 2:00 w nocy czas dojazdu karetek dzięki licznym tunelom i kładkom dla pieszych będzie taki sam jak o 14:00 ?
I nawet nie zadasz sobie trudu gdzie są nowe przejścia naziemne i piszesz bzdury że powodują korki ? Jedynia na wysokości Akademii Medycznej przejście naziemne jest poza obrębem normalnego skrzyżowania samochodowego. Czyli inaczej są wpięte w sygnalizacje świetlne na tych skrzyżowaniach. Np. na skrzyżowaniu Śląska / Nowogrodzka / Podolska w Gdyni zielone dla pieszych przecinających Śląską jest jak zielone mają kierowcy wyjeżdżający z tych dwóch gdyńskich bocznych ulic: Nowogrodzkiej i Podolskiej. Podobnie jak w Gdańsku na skrzyżowanich Podwala Przedmiejskiego z Chmielną i Łąkową.
Tu zapewne masz gdzieś interesy innych kierowców co zyskali lewoskręty z Łąkowej i Chmielnej na Podwale Przedmiejskie - mają zapitalać naokoło, żeby zrobić dobrze tobie ? Sam korzystałem jako kierowca z wyjazdu z Chmielnej na Podwale Przedmiejskie w kierunku Chełma. Inaczej musiałbym jechać jakoś naokoło i tracić czas na dojazd na Podwale.- 1 4
-
2023-01-27 01:27
fun fact. jak zawiniesz w tunelu pod chmielna to szybciej wyjechalbys po drugiej stronie niz czekac na zmiane fazy swiatel. przestan krecic bzdury pod swoja teze
- 3 1
-
2023-01-26 16:00
(2)
Chyba ich powaliło do reszty! Jak na Armii Krajowej zwężenie?!?!
- 39 6
-
2023-01-26 23:07
Już nie mają co robić w tych urzędach, chyba od nadmiaru kawek powpadali na te wspaniałe pomysly
- 5 2
-
2023-01-27 00:24
A co koleś, masz problem na 3 pasach w górę ? Z jakiej to racji masz mieć 3 pasy na drodze o natężeniu mniejszym niż
Grunwaldzka, Niepodległości i dalej do Gdyni gdzie są tylko 2 pasy ruchu ?
- 1 6
-
2023-01-26 16:01
Po wybudowaniu tunelu pod Wisłą, korki w centrum miasta praktycznie zniknęły
Minęło kila lat i miasto znowu zakorkowane.
Można... no można.
Zwężajmy dalej.- 42 7
-
2023-01-26 16:01
Raczej się nie przyjmie (6)
Niestety nie ma u nas kultury jazdy na rowerze jak w innych krajach (np. Holandia). Jestem rowerzystą i kierowcą i pasy dla rowerów przecinające prawoskret dla samochodów nie są zbyt bezpiecznym rozwiązaniem dla jednych i drugich. Pasy dla rowerów nie odkorkuja tras dla samochodów.
- 28 6
-
2023-01-26 18:55
Gdańsk dodatkowo jest ciężko ukształtowany. Poza dolnym tarasem wszędzie pod górkę.
- 4 4
-
2023-01-26 22:59
Nie ten klimat (1)
- 0 1
-
2023-01-27 00:27
Nie ośmieszaj się innym klimatem. Ten sam. U nas co jest ? Zimy ?
Dowiedz się skąd Holendrzy są teraz najlepsi w łyżwiarstwie szybkim ? Ano z długiej tradycji biegów łyżwiarskich po zamarzniętych licznych kanałach. A nich zimy też już nie takiej jak u nas.
- 1 2
-
2023-01-27 22:01
W Holandii jednak troche tez lepsza pogoda (1)
A u nas przez pół roku ziąb
- 0 1
-
2023-01-28 15:29
w Finlandii w mieście Oulu blisko kręgu polarnego
wskaźnik częstotliwości korzystania z rowerów jest dużo wyższy niż w Gdańsku
- 0 0
-
2023-01-28 15:28
w wielu miastach Szwajcarii udział przejazdów rowerem jest wielokrotnie wyższy niż w Gdańsku
- 0 0
-
2023-01-26 16:02
(4)
nie jestem w stanie zrozumieć dlaczego TAXI ma przywilej jeżdżenia bus pasem? Czym się różni moje nieodpłatne podwożenie rodziny czy znajomych samochodem od zarobkowego podwożenia TAXI?
- 32 6
-
2023-01-26 16:05
Uberek musi zarobić
- 2 4
-
2023-01-26 16:26
chodzi o to abyś broń boże nie ruszał samochodu
czymkolwiek tylko nie swoim samochodem, który najlepiej sprzedać aby nie miec
- 8 0
-
2023-01-27 00:28
Bo w mormalnych krajach taxi są uzupełnieniem komunikacji publicznej - metro, tramwaje autobusy wszędzie nie dotrą.
- 2 1
-
2023-01-27 20:49
jak nie jesteś w stanie zrozumieć, to ci powiem, bo ja rozumiem. otóż dla pasażera, żeby zamawiając taxi miał przywilej ominąć korek korzystając z pasa, którym tak samo i autobus mija korek i to nie jest przywilej dla kierowcy autobusu, bo on jest w pracy, i tak do końca zmiany będzie jeździł po mieście - to jest ukłon w stronę pasażerów.
jakby taxi nie mogła korzystać z buspasa, to i ty jako pasażer byś stał i za to dodatkowo płacił. i wtedy byś płakał, że dlaczego ty masz płacić więcej, jak jest korek. a czyja to inicjatywa, że taksówka jedzie daną trasą? przecież nie kierowcy- 1 1
-
2023-01-26 16:03
(2)
Swoją drogą ciekawe, czy wszystkie drogi, które zwężono i domalowano na nich pas dla rowerów, spełniają jeszcze warunki techniczne określone w przepisach? Mam tu na myśli choćby szerokość pasów ruchu.
- 24 4
-
2023-01-27 00:29
A co ? Masz jakieś problemy koleś ? Jeździć samochodem nie potrafisz ? (1)
- 1 5
-
2023-01-27 01:28
juz sie prujesz bo strach oblecial ze beda zarzuty za przekroczenie uprawnien?
- 4 1
-
2023-01-26 16:05
Podwale Przedmiejskie i przebudowa jest przykładem zwiększenia ilości korków, uciążliwości komunikacji miejskiej (1)
i większego ryzyka dla rowerzystów (jadą w stronę Elbląskiej aby zjechać na prawy pas i skręcić w Łąkową trzeba przejechać ścieżkę rowerową, która biegnie po ulicy). Bus pas kończy się na wysokości Łąkowej (kierunek w stronę Centrum) i ponownie zaczyna za skrzyżowaniem, nie usprawnia to ruchu komunikacji miejskiej.
- 29 4
-
2023-01-27 00:30
A co ? Nie rozumiesz zasad poruszania się na rowerze ? Nie wiem o co ci chodzi.
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.