• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • Narzekaliście na Gierka? No to teraz macie! (6)

    Gierek budował szerokie drogi dla bezpieczeństwa kierowców i bezkolizyjne przejścia dla bezpieczeństwa pieszych. A teraz niedorozwoje umysłowe z urzędów, zamiast wybudować coś swojego to dewastują to co zostało wcześniej zbudowane.

    • 44 6

    • Gierek stosował gigantomanię, w wyniku której panstwo praktycznie zbankrutowało (4)

      • 5 8

      • Port Polnocny funkcjonuje i ma sie dobrze. Jeszcze jest powiekszany. (1)

        Idź do Gierka da ci cukierka.

        • 6 2

        • Myślałeś naiwnie, że 100 % inwerstycji Gierka będzie całkowicie chybionych ? Tylko 90 % na oko.

          • 1 3

      • poczekaj a Gdańsk jaki ma deficyt?

        • 2 1

      • ty gn..ju i ignorancie tamte długi nawet 1/100000 nie stanowią obecnych i zostało wybudowane coś dla ludzi

        • 3 0

    • Totalnie się ośmieszyłeś koleś. Czemu w miastach budował szerokie arterie w miastach, a nie poza nimi ?

      "Gierkówa" (i tylko ona - gdzie reszta innych dróg ?) ze swoimi skrzyżowaniami w jednym poziomie to normalna droga ? Obecnie budowane w PL drogi szybkiego ruchu mają krzyżówki z innymi drogami w jednym poziomie ?

      Poza tym co ty sobie wyobrażasz, że kładki i tunele to nie kosztują ogromnych pieniędzy w utrzymaniu, na co idzie kasa z podatków ?

      I nawet tu jego inżynierowie nie stanęli na wysokości zadania, czym jest przykład koszmarnej kładki na Zaspie, gdzie dołem w wykopie powinna iść droga o większym natężęniu ruchu jaką jest Al. Rzeczypospolitej, a nie poprzeczna Jana Pawła II. Wtedy na poziomie gruntu przejścia naziemne przez JP II nie byłyby tak uciążliwe jak przez pierwszą aleję.

      To już Trasa Łazienkowska w stolicy nie ma w centrum takiego błędu. Poza tym, czemu za jego władzy nie budowano tuneli w centrach ale dla samochodów jak jest w normalnych krajach ?

      Tu podam ci szybko przykład z Oslo - przed ratuszem, Muzeum Nobla jest ogromny plac dla pieszych (biegnie tylko przez niego linia tramwajowa), na którym odbywają się liczne imprezy, są ławki itd. Tylko mało turystów wie że pod tym placem biegnie w tunelu autostrada E18. Tunel ma teraz po centrum i w najbliższej okolicy długość ok. 5,5 km. Oczywiście są węzły, z których dwa prowadzą na górę do centrum. Do 2008 roku kawałek autostrady był na wierzchu w centrum, ale teraz całkowicie po dobudowaniu nowych odcinków przejazd jest całkowicie pod ziemią.

      Zatem w Gdańsku Al. Zwycięstwa zamiast na górę na Błędnik nad torami nie mogła zostać przed nim schowana w ziemi i wyjść z niej gdzieś przed Orunią i gdzie w ziemi powinien być węzeł z Armii Krajowej i Podwalem Przedmiejskim, gdzie droga na wierzch powinna wyjść gdzie na Elbląskiej ? Zaś wyjazd z Armii Krajowej oczywiście byłby przed Chełmem trochę mocniej stromy). Wtedy przed dworcem PKP Gdańsk Główny powinien być jak jest w normalnych krajach wielki plac dla pieszych, a nie ciasny tunel dla nich.

      Zatem fanie Gierka, wiele dróg to on zwyczajnie sfuszerował.

      • 0 1

  • rozwoj przez zwijanie - dróg, komunikacji miejskiej....

    jak dlugo jeszcze bedziecie sluchac wykretow tych nieudacznikow z samorzadu? Prowadza polityke rozwoju miasta przez jego zwijanie - likwiduja "zbedne" drogi, likwiduja "zbedna komunikacje miejska"......

    • 30 6

  • Dyktatura (1)

    Samorządu gdańskiego.

    • 19 5

    • Nie rozśmieszaj mnie.

      • 1 0

  • Podziękujmy tej ekipie melepetów przy wyborach

    • 19 5

  • Gdańsk to stan umysłu. Oszolomy wybierają oszolomow.

    • 19 3

  • Zbędni sa urzędnicy wymyślajacy takie projekty

    • 19 2

  • Odrazu zgłosić do prokuratury podejrzenie popełnienia przestępstwa !!!!! (1)

    • 15 5

    • Nie kompromituj się.

      • 2 0

  • Pytanie czy urzędnicy odpowiedzialni za zwężenia codziennie jeżdżą tymi drogami?

    Czy na siłę, zza biurka uszczęśliwiają ludzi, bez względu na ich potrzeby, żeby później móc się wykazać "dorobkiem" typu "coś z niczego"?

    • 25 4

  • 3- Maja (1)

    Na tej ulicy ścieżka jest zbędna bo równolegle do tej ulicy za torowiskiem tramwajowym jest już jedna ścieżka rowerowa.

    • 24 6

    • Za torami jest droga rowerowa którą nie dojedziesz ani do dworca PKS ani innych znadujących się przy tej ulicy i tuż za nią

      (Hevelianum i jego okolice) instytucji. Właśnie po to zrobiono pasy rowerowe.

      • 2 2

  • Stop terrorowi miłośników dwóch pedałów. (5)

    Chcą jeździć na rowerkach to niech się przeprowadza na wieś.Tu jest miasto.

    • 41 7

    • To poco dzbanie na PO głosowałes

      • 1 2

    • Co za bezczelność ! Co ty sobie wyobrażasz, że będziesz wszystkich pakował jak komunista do jedynie słusznego rodzaju

      pojazdów jak samochody ?

      Adekwatnie - dostałeś zakaz jazdy samochodem czy nakaz wyprowadzki z nim na wieś ?

      Tak, tu jest miasto, gdzie można jeździć też po nim rowerem. Zatem daruj swoje żałosne wypociny.

      • 1 3

    • wg dyrektora firmy Volvo (2)

      samochód nie jest pojazdem do jeżdżenia po mieście. W wielu województwach Polski i w wielu krajach liczba samochodów na 1000 mieszkańców wsi jest wyższa niż liczba samochodów na 1000 mieszkańców miast. Są miasta - bardzo wysoko oceniane pod względem jakości życia, w których procent podróży odbywanych samochodem jest niższy niż procent podróży odbywanych rowerem. W Gdańsku udział przejazdów samochodem kształtuje się poniżej 50% ogółu codziennych przejazdów po mieście i przypuszczalnie będzie spadał w najbliższych latach, zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców wyrażanych na konsultacjach.

      • 0 2

      • (1)

        nieustane korzystanie z samochodu świadczy o byciu na niego skazanym. zwykle ludzie wybierają najszybszy środek transportu i jeśli jest to samochód to wybiorą samochód. w amsterdamie wybierają rower bo jest szybszy niż samochód (oczywiście celowo tak infrastruktura została przebudowana ale efekt został osiągnięty). rozwiązaniem dla miasta nie jest budowanie kolejnych dróg dla ludzi skazanych na samochody tylko oferowanie alternatyw.

        • 1 1

        • no właśnie: takie alternatywy są obecnie tworzone kosztem niewielkich zwężeń dróg dla samochodów

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum