• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga rowerowa naszpikowana słupkami. Konieczność?

Joanna Karjalainen
26 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Droga rowerowa wzdłuż ul. Rogaczewskiego w Gdańsku
  • Droga rowerowa wzdłuż ul. Rogaczewskiego w Gdańsku

Droga dla rowerów naszpikowana słupkami. Tak inwestycję wzdłuż ul. RogaczewskiegoMapka w Gdańsku określają nasi czytelnicy. Według przedstawicieli miasta słupki to jednak konieczność, bowiem w razie braku fizycznej bariery można byłoby się tam spodziewać samochodów.



Czy prowadząc rower, zdarzyło ci się mieć kolizję z samochodem?

- Wzdłuż ul. Rogaczewskiego powstała ścieżka rowerowa naszpikowana słupkami, które docelowo mają uniemożliwiać wjazd samochodów, lecz mogą też pełnić rolę pala na rowerzystę - pisze do nas pan Piotr, czytelnik. - Ścieżka prowadząca w dół jest naprawdę bardzo wąska. Myślę, że ma maksymalnie 1,5 m, a górka daje możliwość nabrania niezłego rozpędu.
Na wystosowane przez nas pytanie o zasadność takiego wykonania drogi rowerowej odpowiedział pełnomocnik prezydenta miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej:

- Słupki są w tym miejscu niezbędne w celu zablokowania możliwości wjazdu lub parkowania samochodów na drodze rowerowej - informuje Remigiusz Kitliński z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Wlot drogi rowerowej ma 1,5 m szerokości, ponieważ jest to wlot jednokierunkowy. Wymagania dotyczące zarówno szerokości drogi rowerowej, jak i zachowania odpowiedniej skrajni (odległości słupków od krawędzi drogi rowerowej) są w tym miejscu zachowane. Warto zauważyć, że w celu zablokowania samochodom możliwości wjazdu na drogi rowerowe niektóre miasta powszechnie stosują słupki blokujące w osi dróg rowerowych. Ze względu na ryzyko najechania rowerzystów na takie słupki rozwiązania tego typu są stosowane w Gdańsku w ostateczności.
Wygląda więc na to, że w tym wypadku wybrano mniejsze zło, wychodząc z założenia, że ewentualne najechanie na słupek i tak będzie mniej fatalne w skutkach niż kolizja z samochodem.

Dylematy dróg rowerowych



Przykre jest jednak, że miasto musi wybierać pomiędzy rozwiązaniami, z których żadne nie jest pozbawione wad. Wydaje się, że obecnie zaniechanie postawienia przeszkody nie do sforsowania przez kierowców samochodów jest niemalże równoznaczne z przyzwoleniem im na wjeżdżanie na drogę rowerową albo traktowanie jej jako tymczasowy parking.

Droga rowerowa to nie parking. Nawet na chwilę



Obecność barierek, słupków i innych artefaktów przy drodze rowerowej bywa prawdziwą kością niezgody. Z jednej strony mają one poprawić bezpieczeństwo rowerzystów, z drugiej mogą być dla nich zagrożeniem. Mimo wszystko, aby uniknąć zderzenia ze słupkiem drogowym, zwykle wystarczy zachować rozsądną prędkość na rowerze i zwolnić tam, gdzie jest to wskazane. W kontekście kolizji z samochodem nie jest to aż tak oczywiste, gdyż potrącenia rowerzystów przez auta na drogach rowerowych nie są niczym nowym.

Brakuje barierek przy DDR we Wrzeszczu?

Opinie (153) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Widać jad wylewany przez ped**arzy i jak ich tu szanować skoro dają taki pokaz swojej głupoty.

    • 7 9

    • (2)

      Pokaz głupoty w wykonaniu twoim i twojego chłopaka widzę codziennie w raporcie drogowym.

      • 5 4

      • (1)

        zluzuj majty w tym kombinezonie bo krew ci nie dopływa tam gdzie powinna

        • 4 5

        • Twojemu staremu nie dopłynęła gdzie trzeba.
          No i jesteś jaki jesteś

          • 2 2

    • no akurat to są słupki antykierofcyzkowe

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Skończmy z tą naduprzywilejowaniem samochodów. (7)

    Tam gdzie są dwa pasy należy zostawić jeden pas dla ruchu dwuśladowego (dostawy, karetki) reszta zabierać swoje indywidualne samochody czyli Ok 25m2 na swój teren lub płacić placowe za zajęcie cennego miejsca w mieście(ewentualnie ). Odzyskany pas przeznaczamy dla rowerów , hulajnóg , itd. Piesi odzyskują chodniki. Witamy w nowym, lepszym mieście.

    • 80 100

    • Macie na Srebrzysku zbyt liberalne zasady dostępu do internetu.

      • 33 17

    • haha do Choroszczy na stałe...

      • 9 9

    • Zachowajmy proporcje. (3)

      Jeżeli ruch rowerowy generuje ca. 70 tys. przejazdow kwartalnie, a ruch samochodowy takiż sam ruch dziennie (pomiary na al. Grunwaldzkiej), to znaczy, że szerokość tras rowerowych powinna mieć nieco poniżej 1% pasa drogowego. Czyli pas o szerokości 30m powinien rezerwować rowerzystów ok. 30cm. Z jakiegoś powodu pozostawia więcej. Ale co tam, nie bądźmy małostkowi.

      • 5 7

      • nie ma warunków do jazdy to i nie ma rowerzystów.

        nie było tunelu pod wisłą to nie było tam i samochodów.....

        jeżeli szybciej wygodniej i bezpieczniej będzie samochodem to ludzie będą wybierać samochody.
        oczywiście odbywa się to kosztem innych i zniechęca to takich korzystania z alternatywy i koło się zamyka....

        • 9 2

      • Z tiRami uprawiaj przepychanki .

        • 0 1

      • 50% przejazdów samochodem po mieście to przejazdy na odległość mniejszą niż 5 km

        Rower w mieście w przejeździe na odległość do 7 km jest szybszy od samochodu. Dlatego rozsądne jest dążenie do przekształcenia co najmniej połowy tych "niepotrzebnych/niekonkurencyjnych" przejazdów samochodem na przejazdy mniej terenochłonnym środkiem transportu. Jeśli ten sposób rozumowania weźmie się pod uwagę, to wywody kościotrupa z forum tracą sens i można je po prostu wyrzucić do kosza.

        • 0 1

    • Czas zacząć się leczyć psychiatrzy czekają !

      swoje i**otyzmy zostaw dla siebie a nie smaruj tego na tym forum ! widać braki IQ

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Powiedzmy szczerze (20)

    To jest jedyna możliwość, żeby samochody nie jeździły po ścieżkach rowerowych i po chodnikach. Jakby samochody źle zaparkowane były by wzięte na lawete i wywiezione to nie byłyby potrzebne słupki. Polskiego kierowce powstrzymają dwie rzeczy - drzewo/słupek i mandat po 10k.

    • 110 19

    • ...przy czym to drugie nie będzie egzekwowane. Bo nikomu się nie chce. WIęc zostaje słupek.

      • 10 1

    • kierowcy mogliby płacić ze swoich za nie (4)

      czemu wszyscy się na to składamy?

      • 7 0

      • Płaćcie za swoje ścieżki - my płacimy za swoje drogi w cenie paliwa (3)

        • 2 13

        • no wlasnie płacicie ochłapy

          to nie pokrywa nawet 5%kosztow

          • 9 1

        • tylko państwowe, nie miejskie

          • 4 0

        • Kasę z podatków wliczonych w cenę paliwa dostaje GDDKiA na drogi krajowe. Nie na miejskie,

          gdzie finansowanie na nie idzie też z podatków samorządowych, np. z podatku od nieruchomości, którzy płacą wszyscy ich właściciele czy współwłaściciele - tu nawet ci co mają mieszkania w blokach, którymi zarządza Wspólnota Mieszkaniowa. A spółdzielnie itp. ten podatek wliczają w czynsz.

          • 0 0

    • Powiedzmy szczerze - słupki, to jest jedyna droga by okiełznać rowerzystów (7)

      Nie będzie można zapier..... na oślep - wystarczy popatrzeć, co panowie w obcisłych majtkach wyprawiają na wszelkich zjazdach. O przejeżdżaniu przez przejścia dla pieszych bez zsiadania z rowerów nie warto wspominać. Rowerzyści apelują o przestrzeganie ich praw, a co sami robią? Łamią przepisy na potęgę. Przykład? Wystarczy popatrzeć, jak jeżdżą wzdłuż Rakoczego, Bulońskiej, Nowolipia etc.

      • 4 14

      • (2)

        przeciętna prędkość roweru biedny id..to to między 15 a 20 km/h ale mi zapierd..lanie

        • 4 2

        • Ale można jechać szybciej rowerem niż hulajnogą

          • 1 3

        • Z góry szybciej, ale czemu ludzie mają nie cieszyć się szybkim zjazdem w przeciwieństwie do jazdy

          pod górę ?

          • 0 0

      • rowerzyści mogą już przejeżdżać przez przejścia pod warunkiem, że są ostrożni i oczywiście mogą normalnie przejeżdżać tam gdzie wyznaczone są DDRki. a obcisłe majtki są bardzo wygodne, polecam

        • 3 0

      • Z jednym się z tobą zgadzam.

        A mianowicie, po cholerę, czyli nie wiadomo po co ty łazisz po tych chodnikach i prawdopodobnie wymyślasz wyprzedzającym cię rowerzystom, którzy pędzą na oślep z szybkością 10 - 15 km/godz. Nie lepiej posiedzieć w domu?

        • 0 0

      • Kompromitujesz się.

        Obcisłe majtki, najlepiej z *pampersem* to funkcjonalny ubiór na rower. Podobnie jak porządne buty trekkingowe na wycieczkę w góry a kapok by popływać kajakiem itd, itd........ To nie takie trudne by to zrozumieć więc się postaraj.

        • 2 1

      • A kierowcy to niby co, łącznie ze mną ?

        Staram się jedynie jak już być na bakier z przepisami, to tylko z niewielkim przekraczaniem prędkości.

        Piesi też. Słyszałeś coś o przepisie, że nie przechodzi się przez jezdnię, gdy do najbliższego przejścia jest mniej niż 100 m ? I piesi to przestrzegają ?
        Widząc np. zachowanie kierowców i ich pasażerów jako pieszych na placach parkingowych przed centrami handlowymi (np. przed DH Klif - kierowca idzie z auta do parkomatu najkrótszą drogą zamiast naokoło przez pobliskie przejście dla pieszych), to dla mnie ten przepis jest anachroniczny - tu tylko pierwszeństwo powinny mieć pojazdy, czyli odwrotnie aniżeli na przejściu dla pieszych.

        • 0 0

    • (2)

      Tylko dlaczego nie słupki z zaokrąglonym topem?
      Nie trzeba wielkiej fantazji by kojarzyć ryzyka ostrych krawędzi.

      • 1 0

      • Poza tym, dlaczego słupki na wysepce są przy jej krawędzi, a nie wzdłuż jej osi?

        • 0 0

      • to akurat tylko część problemu - jeżeli ktoś jeździ często na rowerze, łatwo mu/jej sobie wyobrazić np. koszmarne złamania nogi po zderzeniu z czymś takim. wystarczy pies, małe dziecko, nieostrożny pieszy ze słuchawkami na uszach i już nie masz gdzie uciekać, nawet przy tych 20 km/h. W tej sytuacji wolę już zaparkowane samochody (poza momentami gdy ktoś otwiera drzwi i nie patrzy), bo nie pojawiają się nagle.

        • 0 0

    • Rowerzysci (1)

      I moze w koncu rowerzysci przestana pipierdalac chodnikami, ktore sa dla pieszych! Codziennie jakis i**ota wjezdza we mnie na chodniku! VON na sciezki rowerowe i jezdzic po nich!

      • 3 6

      • Zastanawiałeś się czy to może nie tak jak w dowcipie o piratach drogowych na autostradzie?

        Kierowca słyszy w radiu, że po autostradzie porusza się pirat jadący pod prąd! I kierowca liczy: ooo jeden pirat, drugi pirat, trzeci pirat....

        Serio codziennie? Widzę czasem rowerzystkę/tę na rowerze na chodniku (nie pochwalam), ale nigdy nikt we mnie nie wjechał. Serio codziennie? A na tym Twoim chodniku nie ma przypadkiem namalowanego roweru? :)

        • 6 1

    • Płotu nie można postawić wokół osiedla mimo tłumaczeń że dzięki temu jest bezpieczniej ale słupki hurtowo się stawia bo boją się samochodów. Takie absurdy tylko w Polsce. Dobrze że nie budują murów wzdłuż torów tramwajowych

      • 0 0

  • Zakaz wjazdu

    Są inne tańsze oraz bezpieczniejsze rozwiązania. Tylko karanie za złamanie przepisów powinno być konsekwentne

    • 0 1

  • I jeszcze ta barierka między ddr i chodnikiem (3)

    Zahaczysz pedałem i koniec imprezy. Nie wiem ile wynosi ta wymagana "skrajnia", ale ewidentnie za mało.

    • 6 1

    • skrajnia powinna wynosić 20 cm tak mówią przepisy budowlane te słupki po prawej stronie zdjęcia dwa raczej mega blisko są

      • 0 0

    • im glupiej tym lepiej...

      • 0 1

    • To nie zahaczaj o barierkę

      Proste

      • 1 0

  • Kamera zamiast słupków.

    A później skrupulatne egzekwowanie mandatów. W razie wywrotki taki słupek może rowerzystę zabić.

    • 1 1

  • Pal na rowerzystę...

    A rowerzysta nie ma kierownicy i moze jechac tylko prosto z zamknietymi oczyma. No ludzie, troche oglady...

    • 5 4

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Niestety slupki czesto sa jedynym sposobem na okielzanie kierowcow. Dewastacja chodnikow przez parkujace, jezdzace samochody jest porazajaca. Zanieczyszczone smarami, paliwem, blokujace chodniki sa nie do przyjecia, tylko kierowcom nic nie przeszkadza, swiete auta. Ze zgroza i strachem obserwuje, jak ciezkie samochody dostawcze i osobowe dewastuja chodnik na al. Gruwaldzkiej we Wrzeszczu, nswet jezdza po nim, z towarem, w ciagu dnia. Na Gruwaldzkiej, przy takim ruchu pieszych w srodku miasta. Juz plytki chodnikowe niebezpiecznie sie obluzowaly. Moje pytanie gdzie Straz Miejska, gdzie sluzby drogowe. Czy musi dojsc do tragedii.

    • 35 7

    • Jedynym sposobem na to by ograniczyć dewastację budynków śmiecenie okolic to stawianie płotów. Jednak jak widać tutaj takie tłumaczenie nie działa za to mamy od groma słupków bo inaczej nie da się...Hipokryzja?

      • 0 3

    • Bariery powinny być wzdłuż każdej ścieżki rowerowej, żeby rowerzyści nie wjeżdżali na chodnik

      niech sobie wtedy jeżdżą ci w rajstopach po takiej ścieżce rowerowej z prędkością 50 km/h !

      • 3 1

    • I wolniej na rowerkach

      • 0 1

  • Po co SM i blokady skoro mozna slupki? Ot logika pełnomocnika czyli gdanskij mir (1)

    • 3 1

    • tam SM codziennie blokady zakłada.

      mają swoje ulubione miejsce przy płocie szpitala msw.

      • 1 0

  • Najlepsza jest wypasiona autostrada dla rowerów w Gdyni na 10 Lutego. Naszpikowana chromoniklowymi

    elementami w asfalcie, jakieś cuda na kiju za miliony. To wygląda jak pokazówka bez celu. Najlepsze jest to ,że ona się kończy w połowie i znowu zaczyna za przystankiem. Taki się wywala pieniądze...

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum