• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga rowerowa naszpikowana słupkami. Konieczność?

Joanna Karjalainen
26 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Droga rowerowa wzdłuż ul. Rogaczewskiego w Gdańsku
  • Droga rowerowa wzdłuż ul. Rogaczewskiego w Gdańsku

Droga dla rowerów naszpikowana słupkami. Tak inwestycję wzdłuż ul. RogaczewskiegoMapka w Gdańsku określają nasi czytelnicy. Według przedstawicieli miasta słupki to jednak konieczność, bowiem w razie braku fizycznej bariery można byłoby się tam spodziewać samochodów.



Czy prowadząc rower, zdarzyło ci się mieć kolizję z samochodem?

- Wzdłuż ul. Rogaczewskiego powstała ścieżka rowerowa naszpikowana słupkami, które docelowo mają uniemożliwiać wjazd samochodów, lecz mogą też pełnić rolę pala na rowerzystę - pisze do nas pan Piotr, czytelnik. - Ścieżka prowadząca w dół jest naprawdę bardzo wąska. Myślę, że ma maksymalnie 1,5 m, a górka daje możliwość nabrania niezłego rozpędu.
Na wystosowane przez nas pytanie o zasadność takiego wykonania drogi rowerowej odpowiedział pełnomocnik prezydenta miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej:

- Słupki są w tym miejscu niezbędne w celu zablokowania możliwości wjazdu lub parkowania samochodów na drodze rowerowej - informuje Remigiusz Kitliński z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Wlot drogi rowerowej ma 1,5 m szerokości, ponieważ jest to wlot jednokierunkowy. Wymagania dotyczące zarówno szerokości drogi rowerowej, jak i zachowania odpowiedniej skrajni (odległości słupków od krawędzi drogi rowerowej) są w tym miejscu zachowane. Warto zauważyć, że w celu zablokowania samochodom możliwości wjazdu na drogi rowerowe niektóre miasta powszechnie stosują słupki blokujące w osi dróg rowerowych. Ze względu na ryzyko najechania rowerzystów na takie słupki rozwiązania tego typu są stosowane w Gdańsku w ostateczności.
Wygląda więc na to, że w tym wypadku wybrano mniejsze zło, wychodząc z założenia, że ewentualne najechanie na słupek i tak będzie mniej fatalne w skutkach niż kolizja z samochodem.

Dylematy dróg rowerowych



Przykre jest jednak, że miasto musi wybierać pomiędzy rozwiązaniami, z których żadne nie jest pozbawione wad. Wydaje się, że obecnie zaniechanie postawienia przeszkody nie do sforsowania przez kierowców samochodów jest niemalże równoznaczne z przyzwoleniem im na wjeżdżanie na drogę rowerową albo traktowanie jej jako tymczasowy parking.

Droga rowerowa to nie parking. Nawet na chwilę



Obecność barierek, słupków i innych artefaktów przy drodze rowerowej bywa prawdziwą kością niezgody. Z jednej strony mają one poprawić bezpieczeństwo rowerzystów, z drugiej mogą być dla nich zagrożeniem. Mimo wszystko, aby uniknąć zderzenia ze słupkiem drogowym, zwykle wystarczy zachować rozsądną prędkość na rowerze i zwolnić tam, gdzie jest to wskazane. W kontekście kolizji z samochodem nie jest to aż tak oczywiste, gdyż potrącenia rowerzystów przez auta na drogach rowerowych nie są niczym nowym.

Brakuje barierek przy DDR we Wrzeszczu?

Opinie (153) ponad 10 zablokowanych

  • Dla tegoz p. Piotra trzeba budowac gumowa infrastrukture. Gdyby zdecydowal sie walnac w nia pustym lbem. (1)

    • 3 2

    • wyobraź sobie id..to że ci którzy postawili znak drogowy na ścieżce rowerowe w który wjechał rowerzysta teraz mu płacą

      • 0 1

  • Bo polakówowi (1)

    To trzeba zasieki, szlaban, mur etc postawić by dotarło, że tu czy tam nie wolno parkować

    • 0 3

    • No i że nie wolno jeździć rowerem czy hulajnogą a tylko chodzić pieszo !!!

      • 0 0

  • Z ciekawości pytam. (4)

    Rowerzysta nie może zwolnić, bo ma z górki?

    • 5 4

    • co to ma do rzeczy? (3)

      • 2 1

      • A nie możesz odpowiedzieć? (2)

        • 2 2

        • A dlaczego ma zwolnić jak przed sobą nikogo nie ma ? Ani pieszych, ani samochodów czy innych (1)

          rowerzystów ?

          Jak ktoś się pojawi blisko jego toru jazdy to wtedy trzeba zachować czujność i w razie czego zwolnić.

          • 0 1

          • Bo jest w mieście? Bo ktoś może się pojawić?

            • 0 0

  • ścieżki to są w lesie. ile można razy powtarzać

    trochę profesjonalizmu

    • 3 1

  • Fajnie. Trzy szpitale w okolicy. (2)

    Pierdyliard przychodni, centra diagnostyczne, rehabilitacja, protezy... Pacjenci z połowy województwa. Dobrze, że wyganiają kierowców i ich samochody, prawda?

    • 2 4

    • Mogli jeździć na rowerach uniknęliby problemów ze zdrowiem. Moi rodzice nie jeździli na rowerach (1)

      i mieli problemy zdrowotne już od 30 roku życia (moja matka). Ja mam 58 lat i zero tych problemów dzięki jeżdżeniu na rowerach od dziecka.

      • 1 1

      • a czeba byuo suchać radia lądyn

        oraz erewań

        • 0 1

  • Z drugiej strony jak nie będzie słupków to na pewno stanie tam jakiś samochód (2)

    • 2 1

    • (1)

      to tylko pokazuje jak tępych mamy kierowców

      • 3 0

      • i jak beznadziejnie dysfunkcjonalny jest nadzów
        policji, straży miejskiej, inspekcji ruchu itd

        drogówka powinna odbywać co trzeci patrol na rowerach, lub pieszo

        • 1 1

  • Marua (3)

    Ja bym był za zlikwidowaniem ścieżek rowerowych. Obecne rozwiązania są konfliktowe. Kiedyś była ulica i chodnik. Na ulicy auta i rowerzysci( Ci dorośli) na chodniku pieszy i rowery (z tymi mlodszymi). Problemu nie było. Czemu nie zbudujemy chodnika szerokiego powiedzmy na 6 - 8m gdzie pieszy ma pierwszeństwo a rowerzysta ma zwracać baczną uwagę na pieszego.

    • 5 2

    • Dokładnie tak powinno być

      • 1 2

    • Takich chodnikow jest wlasnie najwiecej.

      Dokladnie takie zasady panuja na calej szerokosci tzw drog dla rowerow i pieszych (ktore Gdansk w calosci zalicza do drog dla rowerow, kiedy chwali sie ilez to kilometrow tychze nabudowal).

      • 0 1

    • Na szczęście nie ty o tym decydujesz. Ludzie, a zwłaszcza kobiety są bardziej strachliwe i jak

      pokazują światowe trendy budowa dróg dla rowerzystów na drogach o dużym i średnim natężeniu jest jak najbardziej potrzebna.

      • 1 0

  • zamiast słupków powinny tam rosnąc dęby, albo buki, albo jesiony (2)

    słupki koło Wysepki nie ocaliły Ani przed zabiciem przez Wolva.
    prawie wszystkie słupki w tamtym miejscu są pogięte od zderzeń i stłuczek
    a rozpędzony samochód po uderzeniu w słupek koziołkuje i przelatuje górą.
    Samochodziarze słupków nie widzą i nie szanują.

    Drzewa zaś budzą ich respekt. Korona daje cień, zapobiega koziołkowaniu górą,
    czyści i natlenia powietrze. Oczywiście drzewo w zabetonowanym zatrutym świecie
    nie ma lekko, trzeba o nie dbać, nawozić, podlewać, nawietrzać korzenie,
    chronić pień przed solą, usuwać liście, leczyć z pasożytów. To koszty.

    No i dzwudziestocentymetrowej grubości dąb rośnie z pięćdziesiąt lat,
    nawet jak posadzić dorosłą sadzonkę.

    Ale warto. Może nas stać?

    • 2 3

    • (1)

      twarde drzewa, a nie miękkie lipy, topole, brzozy, niestety rosną b. powoli

      szkoda, że w naszym klimacie nie rosną iroko, drzewa żelazne,
      nie tylko są twarde, ale i rosną szybciej niż dęby i "jedzą" azot jak fasola,
      nie trzeba nawozić azotowo, tylko bardzo podlewać

      • 1 0

      • Oxytree!

        Paulownia rośnie bardzo szybko, jest twarda, ale źle znosi mróz.
        Tylko że Gdańsk nie dał rady utrzymać przy życiu palmy w Oliwie,
        tym bardziej ogacanie na zimę młodych Oxytree by ich totalnie przerosło.

        • 1 0

  • Bardzo dobrze, uspokajanie ruchu na ścieżce rowerowej! :)

    • 5 3

  • No tak, zagrożenie... (1)

    Idąc tym tropem zagrożeniem jest również oddychanie bo wtedy zużywają się komórki w naszym organizmie. Wystarczy jechać po ścieżce wolniej i patrzeć pod koła a nie że człowiek nie może spokojnie przejść bo zaraz w niego ktoś wjedzie

    • 1 2

    • Ty przeczytałeś dobrze artykuł ? Chyba nie, bo słupki wmontowano po to, aby kierowcy tędy

      nie jeździli.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum