Droga rowerowa naszpikowana słupkami. Konieczność?
Droga dla rowerów naszpikowana słupkami. Tak inwestycję wzdłuż ul. Rogaczewskiego w Gdańsku określają nasi czytelnicy. Według przedstawicieli miasta słupki to jednak konieczność, bowiem w razie braku fizycznej bariery można byłoby się tam spodziewać samochodów.
Na wystosowane przez nas pytanie o zasadność takiego wykonania drogi rowerowej odpowiedział pełnomocnik prezydenta miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej:
- Słupki są w tym miejscu niezbędne w celu zablokowania możliwości wjazdu lub parkowania samochodów na drodze rowerowej - informuje Remigiusz Kitliński z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Wlot drogi rowerowej ma 1,5 m szerokości, ponieważ jest to wlot jednokierunkowy. Wymagania dotyczące zarówno szerokości drogi rowerowej, jak i zachowania odpowiedniej skrajni (odległości słupków od krawędzi drogi rowerowej) są w tym miejscu zachowane. Warto zauważyć, że w celu zablokowania samochodom możliwości wjazdu na drogi rowerowe niektóre miasta powszechnie stosują słupki blokujące w osi dróg rowerowych. Ze względu na ryzyko najechania rowerzystów na takie słupki rozwiązania tego typu są stosowane w Gdańsku w ostateczności.
Wygląda więc na to, że w tym wypadku wybrano mniejsze zło, wychodząc z założenia, że ewentualne najechanie na słupek i tak będzie mniej fatalne w skutkach niż kolizja z samochodem.
Dylematy dróg rowerowych
Przykre jest jednak, że miasto musi wybierać pomiędzy rozwiązaniami, z których żadne nie jest pozbawione wad. Wydaje się, że obecnie zaniechanie postawienia przeszkody nie do sforsowania przez kierowców samochodów jest niemalże równoznaczne z przyzwoleniem im na wjeżdżanie na drogę rowerową albo traktowanie jej jako tymczasowy parking.
Droga rowerowa to nie parking. Nawet na chwilę
Obecność barierek, słupków i innych artefaktów przy drodze rowerowej bywa prawdziwą kością niezgody. Z jednej strony mają one poprawić bezpieczeństwo rowerzystów, z drugiej mogą być dla nich zagrożeniem. Mimo wszystko, aby uniknąć zderzenia ze słupkiem drogowym, zwykle wystarczy zachować rozsądną prędkość na rowerze i zwolnić tam, gdzie jest to wskazane. W kontekście kolizji z samochodem nie jest to aż tak oczywiste, gdyż potrącenia rowerzystów przez auta na drogach rowerowych nie są niczym nowym.
Brakuje barierek przy DDR we Wrzeszczu?
Opinie (153) ponad 10 zablokowanych
-
2022-04-27 08:31
Dla tegoz p. Piotra trzeba budowac gumowa infrastrukture. Gdyby zdecydowal sie walnac w nia pustym lbem. (1)
- 3 2
-
2022-04-27 10:57
wyobraź sobie id..to że ci którzy postawili znak drogowy na ścieżce rowerowe w który wjechał rowerzysta teraz mu płacą
- 0 1
-
2022-04-27 09:03
Bo polakówowi (1)
To trzeba zasieki, szlaban, mur etc postawić by dotarło, że tu czy tam nie wolno parkować
- 0 3
-
2022-04-29 11:11
No i że nie wolno jeździć rowerem czy hulajnogą a tylko chodzić pieszo !!!
- 0 0
-
2022-04-27 09:06
Z ciekawości pytam. (4)
Rowerzysta nie może zwolnić, bo ma z górki?
- 5 4
-
2022-04-27 10:02
co to ma do rzeczy? (3)
- 2 1
-
2022-04-27 10:27
A nie możesz odpowiedzieć? (2)
- 2 2
-
2022-04-28 15:00
A dlaczego ma zwolnić jak przed sobą nikogo nie ma ? Ani pieszych, ani samochodów czy innych (1)
rowerzystów ?
Jak ktoś się pojawi blisko jego toru jazdy to wtedy trzeba zachować czujność i w razie czego zwolnić.- 0 1
-
2022-05-08 10:56
Bo jest w mieście? Bo ktoś może się pojawić?
- 0 0
-
2022-04-27 09:15
ścieżki to są w lesie. ile można razy powtarzać
trochę profesjonalizmu
- 3 1
-
2022-04-27 09:15
Fajnie. Trzy szpitale w okolicy. (2)
Pierdyliard przychodni, centra diagnostyczne, rehabilitacja, protezy... Pacjenci z połowy województwa. Dobrze, że wyganiają kierowców i ich samochody, prawda?
- 2 4
-
2022-04-28 15:02
Mogli jeździć na rowerach uniknęliby problemów ze zdrowiem. Moi rodzice nie jeździli na rowerach (1)
i mieli problemy zdrowotne już od 30 roku życia (moja matka). Ja mam 58 lat i zero tych problemów dzięki jeżdżeniu na rowerach od dziecka.
- 1 1
-
2022-04-29 16:09
a czeba byuo suchać radia lądyn
oraz erewań- 0 1
-
2022-04-27 09:21
Z drugiej strony jak nie będzie słupków to na pewno stanie tam jakiś samochód (2)
- 2 1
-
2022-04-27 10:02
(1)
to tylko pokazuje jak tępych mamy kierowców
- 3 0
-
2022-04-27 12:38
i jak beznadziejnie dysfunkcjonalny jest nadzów
policji, straży miejskiej, inspekcji ruchu itd
drogówka powinna odbywać co trzeci patrol na rowerach, lub pieszo- 1 1
-
2022-04-27 11:22
Marua (3)
Ja bym był za zlikwidowaniem ścieżek rowerowych. Obecne rozwiązania są konfliktowe. Kiedyś była ulica i chodnik. Na ulicy auta i rowerzysci( Ci dorośli) na chodniku pieszy i rowery (z tymi mlodszymi). Problemu nie było. Czemu nie zbudujemy chodnika szerokiego powiedzmy na 6 - 8m gdzie pieszy ma pierwszeństwo a rowerzysta ma zwracać baczną uwagę na pieszego.
- 5 2
-
2022-04-27 20:41
Dokładnie tak powinno być
- 1 2
-
2022-04-28 10:08
Takich chodnikow jest wlasnie najwiecej.
Dokladnie takie zasady panuja na calej szerokosci tzw drog dla rowerow i pieszych (ktore Gdansk w calosci zalicza do drog dla rowerow, kiedy chwali sie ilez to kilometrow tychze nabudowal).
- 0 1
-
2022-04-28 15:04
Na szczęście nie ty o tym decydujesz. Ludzie, a zwłaszcza kobiety są bardziej strachliwe i jak
pokazują światowe trendy budowa dróg dla rowerzystów na drogach o dużym i średnim natężeniu jest jak najbardziej potrzebna.
- 1 0
-
2022-04-27 12:28
zamiast słupków powinny tam rosnąc dęby, albo buki, albo jesiony (2)
słupki koło Wysepki nie ocaliły Ani przed zabiciem przez Wolva.
prawie wszystkie słupki w tamtym miejscu są pogięte od zderzeń i stłuczek
a rozpędzony samochód po uderzeniu w słupek koziołkuje i przelatuje górą.
Samochodziarze słupków nie widzą i nie szanują.
Drzewa zaś budzą ich respekt. Korona daje cień, zapobiega koziołkowaniu górą,
czyści i natlenia powietrze. Oczywiście drzewo w zabetonowanym zatrutym świecie
nie ma lekko, trzeba o nie dbać, nawozić, podlewać, nawietrzać korzenie,
chronić pień przed solą, usuwać liście, leczyć z pasożytów. To koszty.
No i dzwudziestocentymetrowej grubości dąb rośnie z pięćdziesiąt lat,
nawet jak posadzić dorosłą sadzonkę.
Ale warto. Może nas stać?- 2 3
-
2022-04-27 15:38
(1)
twarde drzewa, a nie miękkie lipy, topole, brzozy, niestety rosną b. powoli
szkoda, że w naszym klimacie nie rosną iroko, drzewa żelazne,
nie tylko są twarde, ale i rosną szybciej niż dęby i "jedzą" azot jak fasola,
nie trzeba nawozić azotowo, tylko bardzo podlewać- 1 0
-
2022-04-27 15:58
Oxytree!
Paulownia rośnie bardzo szybko, jest twarda, ale źle znosi mróz.
Tylko że Gdańsk nie dał rady utrzymać przy życiu palmy w Oliwie,
tym bardziej ogacanie na zimę młodych Oxytree by ich totalnie przerosło.- 1 0
-
2022-04-27 13:35
Bardzo dobrze, uspokajanie ruchu na ścieżce rowerowej! :)
- 5 3
-
2022-04-27 17:58
No tak, zagrożenie... (1)
Idąc tym tropem zagrożeniem jest również oddychanie bo wtedy zużywają się komórki w naszym organizmie. Wystarczy jechać po ścieżce wolniej i patrzeć pod koła a nie że człowiek nie może spokojnie przejść bo zaraz w niego ktoś wjedzie
- 1 2
-
2022-04-28 15:06
Ty przeczytałeś dobrze artykuł ? Chyba nie, bo słupki wmontowano po to, aby kierowcy tędy
nie jeździli.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.