• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

E-rower, czyli rower elektryczny

Krzysztof Kochanowicz
16 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowerowe przyczepki dziecięce
Rower górski z pełną amortyzacją: przód i tył, z bezobsługową baterią litowo-jonową 24V/10Ah Rower górski z pełną amortyzacją: przód i tył, z bezobsługową baterią litowo-jonową 24V/10Ah

Do niedawna tzw.e-rowery były jedynie marzeniem, dziś jednak stają się rzeczywistością.



Wynika to nie tylko z postępu technicznego, który umożliwia konstruowanie coraz lepszych rozwiązań technicznych przy zachowaniu kosztów produkcji na przystępnym poziomie, ale i z pewnej mody. W ostatnich latach coraz częściej porusza się temat ochrony środowiska, która stawia coraz to wyższe wymagania, a zatłoczone ulice zmuszają do szukania nowych rozwiązań komunikacyjnych. Jednym z najlepszych wydaje się rower z elektrycznym napędem, co widać z resztą wielu wielkich światowych aglomeracjach, szczególnie tych, które posiadają zabytkowe centra, a ich zwiedzanie ułatwiają wypożyczalnie rowerów czy to zwykłych czy elektrycznych. I aby cena wypożyczenia e-roweru była atrakcyjna, często są dotowane przez miasto.

Coraz modniejszy rower typu "składak" z bezobsługową baterią litowo-jonową 24V/10Ah (z blokadą na tylnie koło przed kradzieżą) Coraz modniejszy rower typu "składak" z bezobsługową baterią litowo-jonową 24V/10Ah (z blokadą na tylnie koło przed kradzieżą)

E-rowery nie tylko stanowią formę promocji dla miasta. Coraz częściej dla przyciągnięcia klienta nawet i w Polsce ich posiadaczami są właściciele hoteli, ośrodków wczasowych, czy sanatoriów. Rowery tego typu zalecane są również przez lekarzy do rehabilitacji.

e-rowery zalecane w rehabilitacji dla:

1) Pacjentów z chorobą zwyrodnieniową, bólami bioder, kolan, stóp,
2) Osób po alloplastykach, protezach stawów kończyn dolnych,
3) Rekonwalescentów po złamaniach i innych urazach,
4) Osób z niewydolnością mięśniową,
5) Pacjentów kardiologicznych z ustabilizowaną chorobą wieńcową, rekonwalescentów kardiologicznych pod kontrolą kardiologa,
6) i wiele innych, o których Państwo wiecie dużo lepiej od nas "technicznych".

Oprócz zaleceń medycznych, w ostatnich latach wzrasta zainteresowanie wśród osób indywidualnych, które na rowerze jeżdżą rekreacyjnie, a dzięki tzw. "elektrycznemu wspomaganiu" z łatwością pokonują dotychczas męczące wzniesienia czy wybierają się na znacznie dłuższe wycieczki.

10 powodów, dla których warto zainwestować w e-rower:*

1) Koszt przejazdu:
Naładowanie pełnej baterii to koszt rzędu ok. 30 gr., co wystarcza na pokonanie 30-60 km. W porównaniu do paliwa do innych pojazdów to niewiele, prawda? A kryzys paliwowy, wg fachowców dopiero zaczyna się.

2) Rehabilitacja:
Są wspaniale pomocne przy problemach kardiologicznych, schorzeniach układu ruchu i innych chorobach osób niepełnosprawnych.

3) Wspinaczka:
Dobry e-rower skutecznie spłaszcza wzgórza. Wspomagając silnik lekkim pedałowaniem, łatwo pokonuje się duże wzniesienia. Uczucie jest cudowne!

4) Bez potu:
W czasie największego upału jedziesz do pracy, szkoły, na zakupy i wyglądasz na właściciela klimatyzowanej limuzyny. W chłodne dni natomiast pedałujesz dla rozgrzewki. "Dwa w jednym".

Rower miejski z bezobsługową baterią Li-on 24V/10Ah i napędem przednim lub tylnim Rower miejski z bezobsługową baterią Li-on 24V/10Ah i napędem przednim lub tylnim

5) Szybka, płynna jazda:
Kiedy w godzinach szczytu kierowcy samochodów tracą nerwy w korkach, e-bike wykorzystuje ścieżki rowerowe, których jest coraz więcej.

6) Ekologia:
Najczystsze źródło energii. Nikt nam nie zarzuci, że przez nas zmienia się klimat na Ziemi.

7) Bez biurokracji:
Nie potrzebujemy prawa jazdy, gdyż poruszając się e-rowerem, obowiązują zasady ruchu jak dla zwykłych rowerzystów, nie musimy rejestrować i obowiązkowo ubezpieczać e-roweru. Chyba, że ktoś chce.

8) kondycja:
Badania przeprowadzone w innych krajach, gdzie e-rowery są popularne wykazały, że korzystamy z elektrycznego roweru kilkukrotnie częściej niż przeciętny, konwencjonalny rowerzysta. Wspomagając silnik lekkim pedałowaniem, poprawiamy swoją kondycję. Ćwiczenia lekkie, ale częste są zdrowsze od tych forsownych, ale okazjonalnych.

9) Bezpieczeństwo:
Np. pokonując wzniesienie, jedzie się dużo szybciej od zwykłego rowerzysty. Automatycznie mniej samochodów wyprzedza Cię i maleje niebezpieczeństwo "kontaktu z blachą". Nie jest się aż tak zmęczonym, jak inny opadający z sił rowerzysta. Jedzie się miło i bezpiecznie.

10) Pewność siebie:
Jadąc nawet na daleką wycieczkę, można być spokojnym, że jeśli nawet wyczerpie się akumulator, będzie dość sił, aby "dopedałować" do celu. Pełen komfort psychiczny!

* - powody zostały stworzone w oparciu o forum miłośników rowerów elektrycznych w Polsce.

Rower miejski - retro z baterią ołowiowo-kwasową 36V/7Ah Rower miejski - retro z baterią ołowiowo-kwasową 36V/7Ah


Producenci e-rowerow na świecie i w Polsce
Wśród czołowych producentów e-rowerów na świecie jest japońska firma Yamaha, jednak kogo w Polsce byłoby stać na rower za kilkadziesiąt tysięcy złotych? Na szczęście są też inne firmy godne polecenia. W Polsce np.: jest nią firma Interbike z przedstawicielem chociażby w Gdańsku.

Po analizie zbliżonych parametrów rowerów do tych produkowanych u naszych zachodnich sąsiadów, rowery "krajowe" są znacznie tańsze. Jednak tańsze nie oznacza gorsze! Po wielu przeróbkach, firma opracowała wspólnie z producentem cztery modele przygotowane na rynek europejski. Część roweru klasycznego, na typowych i łatwo dostępnych w Polsce podzespołach. Niezawodny silnik o małych oporach, oraz wysokiej klasy, leciutka bateria litowo-jonowa. Jednocześnie oryginalny, elegancki design stwarza uczucie lekkości. Z roku na rok, firma Interbike stara się maksymalnie obniżać cenę e-rowerów, lecz nie kosztem jakości.

4 typy silników (standard dla wszystkich producentów):
1) Silnik elektryczny współpracuje z przednim kołem zębatym poprzez przekładnię wbudowaną w środek suportu, po raz pierwszy zastosowane przez Yamahę.
2) Silnik elektryczny umieszczony w osi koła przedniego lub tylnego.
3) Silnik elektryczny napędza tylne koło za pomocą dodatkowego łańcucha (i dodatkowego, dużego koła zębatego) lub paska gumowego (i specjalnego koła o dużej średnicy).
4) Silnik elektryczny napędza koło przednie lub tylne poprzez tarcie bezpośrednio o oponę - wg firmy ZAP oraz BIKIT jest to najnowsze tego typu rozwiązanie, jednak testy pokażą w ilu procentach skuteczne.

"Gokart" - 2 osobowy rower napędzany siłą własną lub z możliwością podpięcia silnika elektrycznego o mocy 36V/7Ah "Gokart" - 2 osobowy rower napędzany siłą własną lub z możliwością podpięcia silnika elektrycznego o mocy 36V/7Ah


We wszystkich e-rowerach stosuje się silniki:
1) "Power Assist", czyli silnik wspomagający jazdę poprzez pedałowanie (efekt lekkiej jazdy)
2) "Pure Electric", czyli silnik, który działa bez konieczności pedałowania, podobnie jak w skuterze. Do zwiększenia prędkości słuzy manetka "gazu".

moc silników w e-rowerach firmy Interbike
Najczęstsze pytanie potencjalnych klientów związane jest z mocą i brzmi: nie ma rowerów elektrycznych z silnikami o większej mocy, np. 450W. Pewnie i są, jednak zgodnie z przepisami obowiązującymi w UE, a zarazem i w Polsce, użytkownik roweru elektrycznego ma takie same prawa jak rowerzysta na rowerze klasycznym, jedynie w wypadku posiadania silnika o mocy nie przekraczającej 250W, oraz kiedy nie rozwija prędkości powyżej 25km/h przy wykorzystaniu napędu. Przekraczając nawet jeden z tych parametrów, wg ustawodawcy stajemy się podobni do kierowcy skutera, ze wszystkimi tego konsekwencjami. Jest konieczna wtedy np. homologacja i tablice rejestracyjne. A co za tym idzie wyższe jednorazowe i stałe koszty.

"Surry Bike" - 4 osobowy wehikuł napędzany siłą własną lub z możliwością podpięcia silnika elektrycznego o mocy 36V/7Ah "Surry Bike" - 4 osobowy wehikuł napędzany siłą własną lub z możliwością podpięcia silnika elektrycznego o mocy 36V/7Ah

Powyższe informacje udostępniła nam firma Interbike , będąca głównym importerem rowerów elektrycznych w Polsce, ze swym przedstawicielem w Gdańsku.

Opinie (69) ponad 20 zablokowanych

  • Opinie niezwiązane z tematem... (2)

    ...i przekomarzanie się czy artykuł jest sponsorowany, czy nie jest i czy osoby wypowiadające się są podstawione czy też nie, nie wnosiły nic dla potencjalnych użytkowników tego typu rowerów, dlatego też zostały usunięte.

    Zatem, zanim dorwiecie sie do klawiatury, proszę zapoznać się z regulaminem !

    • 0 7

    • W porządku, ale skoro usuwacie wypowiedzi "demaskujące" tak ordynarną (i - co by nie mówić - prymitywną) reklamę, to może i usuńcie te reklamy?

      • 3 0

    • A pocałuj nas w d...

      I usuwaj posty

      • 0 0

  • Panie redaktorze, zatem trzynam za słowo...

    Jak się tylko ociepli czekam na pańskie opinie przetestowanego sprzętu. Ciekawią mnie jednak informacje tj. prowadzenie tego pojazdu, zwrotność (jakby nie patrzeć przy tej nie małej wadze) oraz hamowanie.

    • 1 0

  • (1)

    Teskt wydawał mi się za słodki, a jesteśmy wciągle bombardowani reklamami. W tej sytuacji chciałbym przeprosić panią Elżbiete, jeśli sprawiłem przykrość.
    Taki rower byłby idealny dla moich rodziców, więc też czekam na wyniki z testów.

    • 2 0

    • Przykro mi się zrobiło, ale przeprosiny przyjmuję...

      ...dziękuję też Panu redaktorowi, który słusznie podszedł do sprawy. Z pewnością nie chodziło mi o reklamę, a jedynie własną opinię na temat używanego przeze mnie sprzętu.
      Podobnie jak i ja, podchodzą do sprawy moi znajomi, których nie zawsze stać na drogi rower, a samodzielne złożenie raczej nie wchodzi w grę; w końcu nie wszyscy na tym się znają.
      Zdjęcia, które obiecałam Panu redaktorowi zrobię raczej na wiosnę, poza tym z tego co wiem Pan Krzysztof chcęc przetestować ten sprzęt też będzie chciał porobić trochę zdjęć więc będzie to dobra okazja do spotkania chociażby na ścieżkach miejskich czy na nad morzem.
      Pozdrawiam

      • 1 0

  • dziwi mnie, że tak do tego tematu się podchodzi...

    jedni drugich wytykają im lenistwo, a w większości przypadków rower ze wspomaganiem elektrycznym, to świetne rozwiązanie dla tych, którzy chcieliby uprawiać turystykę rowerowa, a nie mają do tego albo predyspozycji, albo tylu sił co za młodu. W krajach takich jak Niemcy, to żadna nowość. Wielu ludzi w podeszłym wieku właśnie na takich rowerach się przemieszcza. Jeździć rowerem można na wiele sposobów, tak samo jak jest wiele różnych typów rowerów. Zatem uszanujcie to, ze nie każdy musi jeździć wyczynowo.

    • 5 0

  • ...a mnie już nic w Polsce nie dziwi... (1)

    z politowaniem patrze na Wasz narod. Do Polski przyjechalem kilka lat temu chcac nawiazac wspolprace, zalozyc wlasna firme, jednak po pierwsze Wasze prawo jest do niczego, po drugie ludzie... brak w nich wiary, a przede wszystkim otwartosci.
    Masakra!

    • 5 2

    • zgadzam się

      • 0 0

  • Rower ze wspomaganiem - super sprawa

    Kupiłem. Jazda stała się przyjemnością, a nie tylko wysiłkiem. Na Allegro są dostępne super zestawy do samodzielnego montażu na własnym rowerze.

    • 1 1

  • Do Zabojada:

    z politowaniem patrzę na Ciebie, jak nie umiesz sobie w Polsce poradzić, a mimo to siedzisz u nas już kilka lat i jeśli Cię nie zamknęli, to znaczy, że radzisz sobie (zapewne z dużym trudem) z naszym prawem, a Twoi rodacy tacy otwarci i pełni wiary (ciekawe w co ?) radzą sobie bez Ciebie i zakładają u siebie swoje firmy i współpracują z Polakami bardzo sobie tę współpracę ceniąc. Ech - wypaliłeś się Cudzoziemcze zbyt wcześnie - trudno Cię będzie przywrócić do pionu, ech trudno !!! Nie mniej jednak życzę powodzenia aaa.

    • 1 3

  • Jeżdże od ponad 2 lat na takim rowerze z silnikiem elektrycznym (1)

    i jest SUPER. Własnie jestem chyba jednym z pierwszych klientów Firmy z Gdańska, którzy rozpoczynali chyba sprawadzanie silników elektrycznyhc. Mam zamontowane do tradycyjnego roweru - wymienuone przednie koło na koło z silnikiem i działa SUPER. Korzystam z tego wspomagania szczególnie podczas jazdy pod górkę a także podczas pchania po wertepach (rower mnie ciągnie). Nie ukrywam, że i czasami właczam sobie silnik na prostej. ... Szybko sie ładuje i mogę pokonać z 40 km wraz z oświetleniem przód - tył.
    Polecam

    • 7 0

    • 2 lata na rowerze

      Witam.A jaki masz akumulator i gdzie go zamontowałeś, bo zasięg jest bardzo dobry jak na warunki miejskie.

      • 0 0

  • Ubezpieczenia (1)

    Wyczytałem, że jeżdżąc rowerem elektrycznym muszę posiadać specjalne ubezpieczenie OC (kosztujące powyżej 40 zł), bez względu na moc roweru, ze wspomaganiem czy bez, a to z powodu, ze jest to pojazd z silnikiem.

    • 0 0

    • Za kilka dni będzie podpisana nowa ustawa PoRD która obala te mity o tym ze rower elektryczny nie jest rowerem.
      Jeśli erower będzie posiadał silnik do 250W i umożliwiał jazdę nie szybszą niż 25km/h (automatyczne odłączanie silnika) to będzie rowerem i będzie można nim jeździć po ścieżkach. Dziś lub jutro tę ustawę podpisze prezydent bo minął miesiąc od uchwalenia i będzie obowiązywać po 2 tygodniach vacatio legis.

      • 0 0

  • Ubezpieczenia (2)

    Zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniu obowiązkowym, każdy posiadacz pojazdu mechanicznego (jakim również jest pojazd wolnobieżny) jest obowiązany do zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC za szkody powstałe w związku z ruchem posiadanego pojazdu. Umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zawiera się na okres 12 miesięcy. Jednak posiadacz pojazdów wolnobieżnych, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu obowiązkowym, może zawrzeć umowę ubezpieczenia OC na czas krótszy niż 12 miesięcy, jednak nie mniejszy niż 3
    miesiące. Jest to tzw. umowa ubezpieczenia krótkoterminowego.
    http://e-prawnik.pl/ruch-drogowy/pojazd-wolnobiezny,odpowiedzi,prawo-administracyjne-1

    • 0 1

    • Do 250W i do 25km/h to rower i nie ma potrzby ubezpieczać

      Rower nie jest pojazdem mechanicznym. Jest to pojazd napędzany siłą mięśni.
      PoRD nie podaje definicji pojazdu mechanicznego a dzieli głownie na pojazdy silnikowe i rower, pojazd wolnobieżny czyli posiadający silnik i jadący wolniej niż 25km/h, ciągnik itd) .Mogło dochodzić do pomyłek bo erowery generalnie pracują tak, że jak nie pedałujesz to nie pojedziesz gdzie silnik tylko wspomaga a niewiele jest erowerów gdzie silnik napędza bez pedałowania i te próbowano rejestrować jako mopedy(skutery) Teraz będzie jasne ze erower z silnikiem do 250W i jadący nie szybciej niż 25km/h będzie rowerem a nie pojazdem silnikowym czy wolnobieżnym.
      Zatem żadnej rejestracji, ubezpieczenia i można nim jeździć po ddr.

      • 0 0

    • rower nie jest pojazdem mechanicznym

      wiec OC nie obowiązuje jednak dobrowolnie możemy taka umowę zawrzeć
      rower ze wspomaganiem także jest rowerem jeśli zachowuje cechy roweru a takowe cechy zachowuje takiż pojazd nie mechaniczny gdyż jest napędzany siłą mięśni .

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum