• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie wytyczać ścieżki rowerowe: na jezdni, czy na chodniku?

Maciej Naskręt
28 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Drogi rowerowe będą częściej budowane lub wytyczane w ciągu jezdni, niż chodników. Drogi rowerowe będą częściej budowane lub wytyczane w ciągu jezdni, niż chodników.

Nowe drogi rowerowe powstają w Gdańsku przy nowo budowanych ulicach oraz są wytyczane przy ulicach już istniejących. W tym drugim przypadku bywa, że powstają w miejsce chodników.



Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Wosia Budzysza w Gdańsku. Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Wosia Budzysza w Gdańsku.
Otwieranie kolejnych kilometrów dróg rowerowych cieszy tych mieszkańców, którzy poruszają się jednośladami. Problem w tym, że czasami szczęście rowerzysty może być zmartwieniem dla pieszego. Wciąż niestety bywa, że na wspólnej ścieżce piesi i rowerzyści nie są odpowiednio odseparowani.

Problem ten możemy napotkać chociażby na ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańska. Podczas jazdy z Suchanina do śródmieścia rowerzyści pędzą tu po ciągu pieszo-rowerowym nawet 50 km/h. Bywa, że uprawiają slalom gigant, w którym role słupków pełnią przechodnie.

Podobna sytuacja może mieć miejsce po oddaniu do ruchu przebudowanego chodnika przy ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska. Co prawda mieszkańcy zyskają nowy, płaski jak stół chodnik, ale wraz z nim rowerzystów, z którymi będą musieli się na nim pomieścić. - Może być niebezpiecznie, bo droga ma zaledwie dwa metry szerokości - uprzedza pan Marek, nasz czytelnik.

W jakich miejscach powinny być budowane lub wytyczane drogi dla rowerów?

Inwestor nowej ścieżki, czyli Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, przekonuje, że ścieżki w tym miejscu nie można było inaczej zaprojektować.

- Trudno było inaczej zaplanować tę inwestycję. Dopiero w przyszłości, gdy po drugiej stronie torów tramwajowych powstanie nowa jezdnia, przy niej powstanie samodzielny chodnik - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Część nowych dróg dla rowerów powstało kosztem chodników. Przykładem może być ścieżka w Oliwie wzdłuż ul. Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, oraz w Śródmieściu, wzdłuż ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska, ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska.

Tego typu rozwiązania sprawiają, że wzrasta niebezpieczeństwo wypadku z udziałem pieszego i rowerzysty. Z kolei rowerzyści nie chcą ścieżek na jezdniach, bo samo boją się sąsiedztwa samochodów. Mimo to miasto skłania się - chyba słusznie - właśnie ku takim rozwiązaniom.

- Wytyczanie ścieżek w miejscu chodników było błędem. Teraz realizujemy politykę budowania i wytyczania dróg dla rowerów w świetle jezdni. Przykłady już widać, choćby na ul. Rajskiej, gdzie wytyczono pas dla rowerzystów - tłumaczy Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny za promocję komunikacji rowerowej w gdańskim magistracie.

W przyszłym roku pas dla rowerów powstanie na obu nitkach ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska w Oliwie.

Które rozwiązanie jest lepsze? Współistnienie rowerzystów i pieszych na coraz węższych chodnikach? Czy może wprowadzenie rowerów na pasy na jezdniach, z których i tak wiele jest już przeciążonych ruchem? Oba rozwiązania mają swoich zwolenników i przeciwników. Czas pokaże, którzy mają rację.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (324) ponad 20 zablokowanych

  • (6)

    " Wytyczanie ścieżek w miejscu chodników było błędem. Teraz realizujemy politykę budowania i wytyczania dróg dla rowerów w świetle jezdni. Przykłady już widać, choćby na ul. Rajskiej, gdzie wytyczono pas dla rowerzystów - tłumaczy Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny za promocję komunikacji rowerowej w gdańskim magistracie " Ta wypowiedź nie świadczy najlepiej o panu Remigiuszu. Przede wszystkim na stronie Gdańska powinno być forum dla rowerzystów gdzie można byłoby podyskutować z oficerem rowerowym. Aktualnie pan Remigiusz cały czas traci w oczach rowerzystów. Jeśli chodzi o budowę dróg rowerowych idealnym rozwiązaniem byłoby budowanie ścieżek oddzielonych zarówno od jezdni oraz od chodnika. Niestety nie wszędzie jest tyle miejsca i tu najważniejszy jest rozsądek. Robienie na siłę ścieżki na chodniku faktycznie nie jest dobrym pomysłem ale uogólnianie że wszystkie ścieżki zrobione kosztem chodnika są błędem nie jest mądre. Oczywiście na wspólnych ścieżkach czy chodnikach zdarzają się rowerzyści uprawiający slalom między pieszymi ale piesi którzy wolą iść ścieżką rowerową zamiast chodnikiem wcale nie są rzadkością. Pan Remigiusz doznał olśnienia i został fanem malowania pasów na jezdni. Faktycznie to rozwiązanie jest doskonałe pod jednym względem - jest bardzo tanie. Mogę zrozumieć malowanie kontrapasów, gdzie rowerzyści mogą jechać pod prąd. Jednak po co malować pasy np na Wita Stwosza. Zdaje się że rowerzyści mają prawo jechać tą ulicą i bez tych specjalnych przywilejów. Do tego na tej dwupasmowej ulicy często parkują na jednym pasie działkowicze. Skoro nie ma pieniędzy na budowę ścieżek rowerowych i starcza tylko na malowanie pasów to może oficer rowerowy zajął by się równie ważnym dla rowerzystów tematem kradzieży rowerów w mieście. Jest to doskonały sposób poprawienia wśród mieszkańców wizerunku Straży Miejskiej. Od razu podpowiem jak to zrobić. Wystawiamy rower na "wabia" w miejscu gdzie rowery giną najczęściej i .... "Jedźmy" dalej. Podobno gdańscy urzędnicy mieli dostać do dyspozycji służbowe rowery. Ja się pytam dlaczego na rowerach nie jeżdżą partole SM. W ten sposób przez godzinę jadąc bardzo wolno mogliby patrolować ok 10 km trasy a patrole byłyby widywane na oddalonych od centrum osiedlach, gdzie np mogliby powstrzymać ludzi przed obsrywaniem trawników za pomocą psa.
    Dziękuje za ewentualne poparcie mojej wypowiedzi a Ci którzy mają odmienne zdanie niech idą się ........ zamiast jechać rowerem :-)

    • 12 5

    • ziomAl (4)

      forum dla rowerzystów było w ramach projektu STeR i przy wielu innych okazjach - ciekawe, czy się tam pofatygowałeś? Potrzebne są fora, ale dla mieszkańców, którzy jeżdżą i chcą jeździć rowerami, kiedy nie bardzo się czują bezpiecznie. Oficer rowerowy proponuje tworzenie dróg dla rowerów również kosztem jezdni, a nie jak było przed 2009 rokiem wyłącznie kosztem chodnika lub terenów zielonych.
      Nie każdy się czuje tak bezpiecznie jak ty jadąc Wita Stwosza koło zaparkowanych samochodów. Pas tam malowany ma poprawić warunki jazdy na tej relacji. Generalnie - przestań smucić

      • 2 2

      • (3)

        Powiadasz że gdzieś było jakieś forum czyli rozumiem że aktualnie go nie ma. Jest wiele forum dla rowerzystów gdzie mogę sobie coś wstawić. Tu chodzi o coś innego o komunikację mieszkańców rowerzystów z urzędnikami w tym przypadku z Oficerem Rowerowym. Tworzenie dróg rowerowych tylko na chodnikach było zdaje się koncepcją urzędniczą z tego co wiem wspieraną przez fundusze zagraniczne. Zapewne pieniądze się skończyły i nagle mamy zwrot o 180 stopni i ścieżki będą na ulicy. Kurcze szkoda zwłaszcza tych terenów zielonych wykorzystanych pod ścieżki. Dziwne że nikt się tak nie rozczula nad terenami zielonymi pod nowe bloki. Na Wita Stwosza nie ma wielkiego ruchu zarówno samochodowego jak i rowerowego, a namalowanie linii w cudowny sposób nie zagwarantuje nikomu bezpieczeństwa. Co zaproponujesz ludziom którzy parkują tam samochody. Generalnie - przestań cieszyć się z byle czego.

        • 5 2

        • malowanie linii nie gwarantuje bezpieczeństwa, (2)

          tak jak czekanie na przystanku tramwajowym nie zabezpiecza przed wypadkiem spowodowanym przez nieodpowiedzialnego kierowcę. Adres oficera rowerowego jest na stronie Gdańska - jak masz temat, napisz. Nie cieszę się z byle czego, ale z tego, że w Gdańsku tworzy się drogi dla rowerów nie tylko kosztem chodników, to oznacza zmianę horyzontów i wyobraźni, co jest ważniejsze od skali wydatków na infrastrukturę

          • 2 0

          • (1)

            Jakie wypadki są częściej. Potrącenie rowerzysty jadącego ulicą czy człowieka stojącego na przystanku. Ok mogę napisać maila lub iść i pogadać twarzą w twarz z oficerem i powiedzmy że coś się dowiem, zaproponuje itp ale w Gdańsku jest o wiele więcej rowerzystów, którzy być może mają podobną sprawę i chcieliby podyskutować lub mieć informację co się dzieje. Wydaje mi się że forum jest bardzo dobrym rozwiązaniem w tym przypadku. Zarówno chodniki jaki ulice nie są z gumy i idiotyzmem jest w obu tych przypadkach wpychanie na silę ścieżek rowerowych. W Gdańsku jest sporo ścieżek rowerowych ale w wielu miejscach można mieć duże zastrzeżenia co do ich poprowadzenia. Zdaje się że decyzje zapadły i zobaczymy jak będą funkcjonowały te nowe niby lepsze wersje ścieżek.

            • 0 2

            • tu nie chodzi o lepsze wersje ścieżek

              ale zmianę podejścia do tworzenia udogodnień dla rowerów - nie tylko poza jezdnią, ale na jezdni lub kosztem jej szerokości w wielu miejscach.

              • 0 0

    • kto ci powiedział, że oficer rowerowy nie zajmuje się tematem kradzieży rowerów?

      od tego jest policja, miasto sugerowania budowy stojaków do parkowania w odpowiednich miejscach - co się dzieje już nie od wczoraj

      • 0 0

  • Potrzeba Kultury jazdy i chodzenia (4)

    Jeżeli jadę rowerem po wytyczonej ścieżce to niech nie wchodzi pieszy bo ma chodnik a on potrafi iść ścieżką środkiem i na reakcje moją wyzwał mnie i powiedział gdzie ja jadę a on szedł nieprawidłowo. I tak jest bardzo często Powinno się karać i pieszych i rowerzystów.Może w koncu ktoś się nauczy,że jak jest dla rowerów to niech jeździ rower a nie pieszy idzie na spacer z całą rodziną bo jest gładko i równo. Sprawa ścieżki rowerowej na Budzysza.bardzo się cieszę że jest bo jazda tam ulicą była bardzo niebezpieczna sama tego doznałam, ale teraz będzie problem z pieszymi moze nie tak dużo ale są ludzie którzy lubią wędrować i juz to widać. Na ulicy Rajskiej też kilka razy zajechał mi samochód na zakręcie omal mnie nie otarł i musiałam stanąć. Tak więc brak u ludzi kultury a Polak jest uparty i nie wyuczalny. Ścieżki mogłyby być i na ulicach jak w innych krajach

    • 4 3

    • (2)

      Zanim zaczniesz zwracać uwagę pieszym na ścieżce pomyśli czy sama lub inni rowerzyści nie jeżdżą czasami po chodniku. Zanim wjedziesz na ulicę zastanów się czy kierowca w samochodzie ma taką samą widoczność jak ty na rowerze. Warto przewidywać co wydarzy się na drodze. Ja miałem więcej groźnych sytuacji z innymi rowerzystami niż pieszymi czy samochodami. Trochę tolerancji i świat staje się lepszy :-)

      • 3 2

      • No właśnie, trochę tolerancji (1)

        dla rowerzystów, zwłaszcza kiedy są na ścieżce. Czemu nie apelujesz do ludzi, żeby przestali chodzić po ulicach. Bo nie chodzą, bo wiedzą że ulice są dla samochodów. Czemu nie mogą się nauczyć, że ścieżki rowerowe są dla rowerzystów?

        • 0 2

        • Kto ma tolerować rowerzystów na ich ścieżce ? To o czym piszesz z tolerancją nie ma nic wspólnego. Może sprawdź ile lat w Gdańsku są ulice a ile lat są ścieżki rowerowe. Dodajmy do tego że ulicę bardzo łatwo odróżnia się od chodnika a ścieżkę nie koniecznie. I odpowiedź na Twoje pytanie jest gotowa. Jeśli wydaje Ci się ze ludzie nie chodzą po ulicach to wyjedź za miasto.

          • 2 0

    • nie karać tylko rozmawiać i perswadować

      tworząc większość sieci dróg rowerowych kosztem jezdni a nie chodników

      • 2 0

  • Na Wosia Budzysza będę specjalnie (4)

    Na Wosia Budzysza będę specjalnie łaził tą 2metrową dróżką jak święta krowa zeby uniemożliwiać rowerzystom przejazd a jak będe jechał samochodem i któregoś rowerzystę zobaczę że nie jest na tej pseudościeżce tylko na jezdni to dostanie lusterkiem w plery.

    Jakieś wonty ktoś ma?

    Zapraszam do urzędników który zaprojektowali ścieżkę 2metrowej szerokości dla pieszych i rowerów do ruchu w obu kierunkach. Mało tego ...
    W miejscu tej ścieżki BYŁ CHODNIK ! ! !

    • 2 7

    • a jak ktoś nie wie ile to jest 2 metry.....

      ... to niech rozłoży ręce na całą szerokość
      wyjdzie mu średnio około 170cm

      Taka mniej więcej jest szerokość tej ścieżki

      • 0 2

    • Wzruszyła mnie Twoja historia

      Dziękuje

      • 3 0

    • Spróbuj takiego numeru ze mną cwaniaczku....

      to będziesz do końca życia pił papki przez słomkę

      • 0 0

    • niezły patol z ciebie marku:))))

      • 2 0

  • nie ma ścieżek rowerowych (4)

    teraz to się nazywa "drogi dla rowerów" proszę sięgnąć do kodeksu panie Naskręt

    • 7 6

    • tylko w PoRD (3)

      natomiast w Warunkach technicznych SĄ ścieżki

      • 2 3

      • Dla użytkownika ważne jest tylko PoRD! (2)

        Użytkownika nie obchodzi to, że w warunkach technicznych użyto nazwy "ścieżki". Użytkownik porusza się "drogą dla rowerów", z wszelkimi tego prawnymi konsekwencjami.

        • 4 2

        • przeczytaj tytuł artykułu (1)

          Wytycza się ścieżki wg Warunków technicznych.
          W PoRD nie ma określenia "ulica" a jednak użytkowniku jeździsz ulicą. W PoRD jest tylko termin "droga".

          • 2 3

          • Jeżdżę według przepisów PoRD drogą, w mieście zwaną potocznie ulicą. W artykule używa się wymiennie pojęcia ścieżki i drogi.

            • 1 0

  • sciezki w jezdni kolorem pociagnac (1)

    zeby nie bylo zadnych watpliwosci. biale pasy kierowcy widza na codzien i w ogole na nie nie zwracaja uwagi. Jak bedzie czerwony, gruby pas to cos do glowy dojdzie

    • 3 2

    • Wątpię

      a poza tym, biały jest chyba lepiej widoczny. Jeżeli nie respektują tego, to czemu mieliby się przejąć czerwonym?

      • 2 3

  • Polska to kraj buraków niema znaczenia czy rowerzysta czy kierowca czy pieszy (1)

    wszyscy maja klapki na uszy widza tylko czubek własnego nosa.!!Dlatego kazdy na kazdego pluje

    • 6 2

    • Polska krajem ludzi zmieniających swoje nawyki

      w internecie więcej agresji niż w realu - nie uogólniaj. Generalnie chyba masz problem - wsiądź na rower, to ci pomoże, pogoda ładna

      • 1 0

  • za niemca było czysto w gdańsku a za polaka brud syf i smród (1)

    Za Niemca było czysto w Gdańsku a za Polaka brud syf i smród.
    Wydajecie durze pieniądze zimą na to by było brudno w mieście przez cały rok nikt w UE tego nie robi tylko Wy czujecie jeszcze oddech komuny na plecach i jesteście nie reformowalni oraz utracjuszami podatnika kasy i wam wszystko gnije.
    Macie brudne ulice bo sypiecie syf zimą na drogi i chodniki oraz tej mkstury pseudo piachu i pseudo soli nikt nie sprząta tylko wiatr i deszcz.
    Zawsze jak przyjerzdzam z Niemiec to tu brudzę swój piękny i nowy samochód.
    Nawet to co zbudowaliście nowe to tu wygląda jak stare - Uczcie się od Niemców Czystości i Oszczedności oraz Gospodarności.

    • 3 3

    • te niemiec

      A może troszkę ortografi,pisze się duże a nie durze.przyjeżdżam a nie przyjerzdzam a samochód trzeba myć od czasu do czasu.

      • 0 0

  • Nowe Ogrody - co to właściwie za znak zakazu ? (4)

    Jadąc w kier. starówki po drodze rowerowej, spotykam niebieski znak z przekreślonym rowerem. Co ten znak właściwie oznacza ?? Czy mogę sobie jechać dalej , czy mam zjachać na ulicę ? Niedawno zaatakował mnie tam jakiś dziadyga twierdząc że "jadę po zakazie i potrącam ludzi..." i jesze trochę piany.

    • 1 1

    • (1)

      Taki znak oznacza koniec drogi dla rowerów. Należy wtedy dalej jechać ulicą, chyba, że warunki określone w ustawie zezwalają jechać chodnikiem.

      • 2 0

      • Czyli można a może nie można - tyle to ja już wiedziałem wcześniej.
        Chodzi mi o TEN znak w TYM miejscu. Może jednak ktoś wie....

        • 0 0

    • :) (1)

      Znak mówi że jest koniec drogi dla rowerów (znak informacyjny).
      To nie jest zakaz.

      • 2 0

      • Jejku - ja pytam poważnie: można czy nie można ???
        Chodzi o konsekwencje tego znaku dla mnie, a nie jego wartość informacyjną.
        Po co mi jakieś wykrętne odpowiedzi.....

        • 0 1

  • Jak to wszystko czytam... (3)

    ...to skutecznie odechciewa mi się roweru. A tak było dobrze jeszcze parę lat temu. Nie było ścieżek i nie było problemu. Nie było lansu, nikt się nie napinał. Jeździło się rowerem żeby odpocząć od klimatów ulicznych i od polskich kierowców. Tym czasem powstała subkultura rowerzystów, która zawstydziła wszystkich skalą chamstwa i roszczeniowej postawy. :(

    • 2 5

    • Nie patrz się na innych, patrz się na siebie. Chamstwo i roszczeniowe postawy są wszędzie. Ja widuję często TIRy i samochody stojące na drogach rowerowych, ale też rowerzystów bez skrępowania zapindalających na "czerwonym".

      • 2 0

    • Jak to wszystko czytam...

      ...to odechciewa mi się czytać wpisy na forum. Co dziennie jeżdżę rowerem i jakoś nie zauważam lansu i napinania się, widzę ludzi dojeżdżających do pracy rowerami. Jeżdżę bo lubię, nie stoję w korkach i mam lepsze samopoczucie, jakoś nie czuję abym należał do jakieś subkultury. A chamstwa widzę więcej wśród kierowców gadających przez komórki w czasie jazdy, nie używających migaczy, blokujących skrzyżowania, gdy mają czerwone światło i jeżdżących jak ludzie z dziczy... A najwięcej wpisów pochodzi od frustratów dla których rowerzyści, motocykliści i wszyscy którzy robią coś innego niż siedzenie przed kompem i tv są źli.

      • 5 1

    • Mylisz się człowieku

      9 lat temu były już ścieżki rowerowe i była moda na górale. Nie ma problemu żeby odpocząć od klimatu od klimatów ulicznych. Skoro nie było ścieżek i miał to być odpoczynek to gdzie jeździłeś ? Jeśli po TPK to bez zmian, dalej jeździ się tu bardzo przyjemnie i nie ma natłoku rowerzystów. Klimaty, które wspominasz to wczesne lata 90-te. Ścieżki w mieście są głównie w celach komunikacyjnych i głównie tacy rowerzyści na nich dominują. Są oczywiście wyjątki jak "ścieżka nadmorska"

      • 3 0

  • Gdańsk ma najwięcej ścieżek rowerowych najniższym kosztem. (2)

    Przemalował chodniki. Teraz przemalowuje ulice (np. Rzeźnicka) i dzięki
    temu nadal pozostanie w czołówce. A zamiast autobusów - piesze autobusy- tak jak proponują w Osowej. Najlepiej puścić je bus- pasem.
    Czekam ns dalsze POstępy w sukcesach.

    • 2 4

    • Przykład płynie od wodza... Obiecał 300 Mld i dotrzyma a nawet (1)

      przekroczy... tyle że będzie 1 EUR = 110 PLN

      • 0 3

      • jakie 300Mld?

        Chyba jedną z obietnic przespałem.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum