Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów
Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.
Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.
Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście
Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach
- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
- unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
- prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
- dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
- prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
- wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
- stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
- montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.
Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta
Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii
Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.
- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.
Miejsca
Opinie (126) 1 zablokowana
-
2020-12-02 17:51
(1)
Niby kostka zla, a potrafia drogi rowerowe brukiem wylozyc xD
- 7 1
-
2020-12-02 21:33
Polecam sie przejechać tą co prowadzi z Jelitkowa przez pomorską i dalej do Oliwy..dali popis
- 1 2
-
2020-12-02 18:14
piętno za wystawienie tego w jakimś serwisie zamiast w pdf.
- 2 1
-
2020-12-02 18:14
Niestety (3)
Szkoda że przy rozbudowie infrastruktury rowerowej nie rośnie świadomość rowerzystów z ich korzystania. Szkoda że nie ma kursów na kartę rowerową co by pozwoliło niektórym rowerzystom zapoznać się z przepisami ruchu drogowego
- 6 10
-
2020-12-02 19:14
no ciekawe co na to by kierofczyki powiedzieli jak by wszyscy rowerzysci z chodnikow zjechali na jezdnie ;)
- 6 2
-
2020-12-02 19:18
kierowcy są po kursie na "kartę samochodową" i co? żaden nie jezdzi zgodnie z przepisami. 40tys wypadków plus 500tys kolizji powodują. To jest nic nie warte. To tylko kawałek plastiku.
- 10 3
-
2020-12-03 11:28
80% rowerzystów odpowiadających w ankiecie Badania Klimatu Rowerowego
to posiadacze prawa jazdy i samochodu. Proszę nie pisać jawnych kłamstw, typowych dla osób cierpiących na samochodozę, udających obrońców interesów pieszych.
- 5 0
-
2020-12-02 18:45
Geniusze (1)
W Gdyni super mózgi wymyśliły, że rowery jadą pod prąd. Niewidoczni zimą rowerzyści będą ginąć, jak muchy na maskach samochodów. Brawo
- 3 5
-
2020-12-02 21:40
badania terenowe nie potwierdzają tej bzdurnej tezy popularnej wśród osób, które nie mają
jakiegokolwiek doświadczenia w jeżdżeniu rowerem po mieście. To jedno z najbardziej bezpiecznych rozwiązań na ulicach o uspokojonym ruchu. Przypuszczam, że to opinia trolla uzależnionego od samochodu.
- 3 2
-
2020-12-02 18:47
zacznijcie od chodnikow ! po co sciezki rowerowe skoro sa puste a na waskich chodnikach rowerow masa (1)
mowa o 2 wiaduktach na Zaspie przy Zaku i Galerii Baltyckiej. Halo policja! Halo straz miejska! jak przejsc z wozkiem po chodniku dla 1 osoby skoro rower napiera????
- 1 8
-
2020-12-02 22:01
słusznie
oddać pieszym chodniki
rowerzystom jezdnie- 4 0
-
2020-12-02 18:50
a za chodnik na ktorym dojdzie do tragedii przez rozpedzony rower autor dostal juz nagrode? wyroznienie? premie? (1)
przystanek busa 199 naGrunwaldzkiej przy Wojska Polskiego w kierunku Sopot. koszmar ! dramat ! malina roku
- 4 4
-
2020-12-03 11:30
skup uwagę na działaniach prowadzących do zmniejszenia liczby przypadków lekceważenia limitów prędkości
przez kierowców. Na pewno Twoja błyskotliwa opinia na temat ryzyka potrąceń pieszych w przestrzeni publicznych przyczyni się wtedy bardziej do poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu, zwłaszcza pieszych.
- 2 0
-
2020-12-02 18:51
(2)
Pkt 4 prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
To największe zagrożenie dla kierowców samochodów..Skręcając nie będzie można sie schować i wtedy szukać rowerzysty tylko od razu stajemy na głównej drodze przed skrętem i patrzymy czy jakiś rowerzysta nie śmiga z góry 50km/h. A wtym czasi ez tyłu robi sie korek lub ktoś wjeżdza nam w tył pojazdu. Super pomysł !! ale rowerzyści najważniejsi bo przecież on nie może zwalniać przy skrzyżowaniu, korona by z głowy spadła. Będzie więcej wypadków niż teraz to pewne- 3 13
-
2020-12-02 19:22
Tak sie robi na całym świecie
i mają znacznie mniej wypadków.
Ja nie znam kraju w którym odgina się trasy rowerowe przed skrzyżowaniami. Polska jest ewenementem pod tym względem na skalę światową- 8 3
-
2020-12-03 11:20
przecież jak droga dla rowerów prowadzi prosto to łatwiej ją obserwować
Całą drogę rowerową przed sobą (z rowerzystami dojeżdżającymi do przejazdu z obydwu kierunków!) widzisz wtedy bez ograniczeń przez przednią szybę, a gdy się zatrzymasz to drugi kierunek obserwujesz wygodnie w bocznym lusterku.
Kluczowe jest by obserwację (podobnie jak sygnalizację zamiaru wykonania manewru co ogranicza ryzyko że ktoś nam wjedzie w tył i ostrzega rowerzystów) zacząć dojeżdżając do skrzyżowania a nie w momencie wykonywania skrętu! Tuż przed manewrem, tylko raz, obracasz głowę w prawo by upewnić się, że nie przegapiłeś czegoś w lusterku.
Przy takiej technice jazdy przestaną Cię zaskakiwać rowerzyści i nagle okaże się, że ich rzekomo ogromne prędkości to mit.
Natomiast gdy już skręcisz i się "schowasz" to obserwacja drogi dla rowerów jest utrudniona.
Trzeba machać głową w lewo i prawo (180 stopni) a widoczność bywa ograniczona przez boczne słupki.
Nawet wolniutko jadący rower (koło 15 km/h) pokonuje niemal pięć metrów na sekundę przez co w czasie gdy rozglądasz się w jedną stronę (obracasz głowę, następnie wypatrujesz rowerzystów i znów obracasz głowę) można przeoczyć coś istotnego po drugiej.- 3 0
-
2020-12-02 18:54
Jak projektować infrastrukturę rowerową? (1)
Wcale. Rowerzyści mają w d gdzie są ścieżki. I tak jeżdżą po chodnikach, pakują się między pieszych, przelatują jak popaprani przez przejścia (nie przejazdy), wyprzedzą prawą strona auta w korku, waląc w dachy i kopiąc tych, co za blisko krawężnika stoją. Nie stosują się do sygnalizacji świetlnej, jeżdżą sami bez lampek po zmroku, nie maja w większości pojęcia o swoich obowiązkach wynikających z kodeksu. Po co zatem im jakaś infrastruktura, jak jeden z drugim jedzie jezdnią blokując cały ruch, zamiast pustą ścieżką wzdłuż ulicy? Bo przecież nie po to ma rower szosowy, by na jakieś głupi ścieżki wjeżdżać.
- 6 12
-
2020-12-02 20:42
"Inteligent " To ze pisze zbdury to nic nowego ale idąc twoim tokiem bezrozumnego :)
Jak projektować infrastrukturę drogową? Wcale .Kierowcy nie przestrzegają żadnych przepisów drogowych parkują na chodnikach ,jadą po chodnikach ,jadą po trawnikach i drogach rowerowych parkują na nich ,zabijają pieszych i rowerzystów zabijają wszystko wokoło !Zatruwają spalinami powodują szkodliwy hałas i można tak godzinami wymieniać ale ty roszczeniowcu tego nie widzisz bo widzisz tylko czubek swojego nosa!! Bo przecież nie po to ma 20 letniego szrota , by na jakieś głupie ulicy jechac jak moze wjeżdżać na chodnik,trawnik czy droge rowerową
- 4 2
-
2020-12-02 19:19
Rowery won z miasta (2)
Ścieżki rowerowe powinny być wyznaczane poza granicami miast.
- 1 13
-
2020-12-02 22:14
(1)
rozumiem że do tych ścieżek rowerowych poza granicami miast będzie można dojechać autobusem?? ;-)
- 2 0
-
2020-12-03 06:31
Samochodem
- 1 1
-
2020-12-02 19:49
(3)
Ktoś kto wymyślał tą ankietę chyba nie jeździł po całym Trójmieście na rowerze. Infrastruktura jest tak różna w zależności od miast, że tego nie można porównywać. Gdańsk rewelacja. Sopot kiepsko, Gdynia masakra, absolutny brak ciągłości nawet na głównych arteriach, do tego nieustannie zmieniający się kolor, rodzaj i charakter nawierzchni. O zmianach strony nie wspominam.
- 1 6
-
2020-12-02 20:25
No to widać, że poza GD tym rowerem nie byłeś
I to nie tylko na północ, ale przede wszystkim w Warszawie i innych większych metropoliach. Gdańsk to była rewelacja 10 lat temu, teraz gdzieś na końcu stawki.
- 1 2
-
2020-12-02 20:44
Jesli dla ciebie Gdańsk to rewelacja znaczy ze w Gdansku to ty jestes niedzielnym rowerzystą (1)
- 2 1
-
2020-12-02 22:04
pewnie trase nadmorską przejechał w tą i powrót
i mysli że taki jest cały gdańsk
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.