Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów
Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.
Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.
Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście
Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach
- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
- unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
- prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
- dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
- prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
- wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
- stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
- montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.
Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta
Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii
Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.
- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – rowery i akcesoria
Miejsca
Opinie (126) 1 zablokowana
-
2020-12-02 20:13
Autorzy opracowania dają gwarancję spokoju. Z pewnością nic się nie zmieni. A jest duża szansa że będzie gorzej. (1)
- 1 2
-
2020-12-03 11:32
jakieś argumenty?
trwanie w malkontectwie źle wpływa na zdrowie
- 2 1
-
2020-12-02 20:45
W Gdańsku oficer rowerowy ma 5 zastepców tyle siedzi u niego przy biurkach poco oni tam są? (1)
- 0 2
-
2020-12-02 21:46
po to, by starannie przygotowywać projekty przekształcania infrastruktury miejskiej
i dbać również o interesy pieszych. Warto zauważyć, że dzięki ich pracy znakomicie poprawiła się jakość rozwiązań skrzyżowań korytarzy ruchu rowerowego na wylotach wielu ulic w Gdańsku: na przykład ulicy Bema z Kartuską lub ulicy Budapesztańskiej z Bulońską. Tam zachowano niweletę chodnika i drogi dla rowerów. Można by mnożyć wiele przykładów dobrych rozwiązań w wielu innych miejscach.
- 0 0
-
2020-12-02 21:27
go
infrastrukture rowerowa nalezy projektowac jak do tej pory . Mianowicie raz z lewej strony chodnika , a raz z prawej . A to wszystko po to , by nikt sie nie pomylil jaka strona raz ma isc z prawej , czy z lewej lub jechac rowerem . gratulacje oby tak dalej bo to przecież bardzo nam to wszystko ułatwia przemieszczanie .
- 0 1
-
2020-12-02 21:29
jak? na pewno nie po gdańsku.
Osoby odpowiedzialne za gdanskie ścieżki rowerowe chyba nie jeździly rowerem w życiu, w miejscach gdzie ścieżkę przecina jezdnia albo wyjazd z posesji bardzo częste chamskie krawężniki, powinno być plasko..
- 4 1
-
2020-12-02 21:55
Spaliny!!!!! (1)
Trasy rowerowe powinny być przede wszystkim z dala od zatłoczonych ulic - spaliny smog itp. Należałoby przed wytyczeniem ścieżek rowerowych przeprowadzać badania zanieczyszczeń powietrza i budować ścieżki tam, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest najmniejsze. Jazda rowerem wśród spalin jest koszmarem . Wytyczać ścieżki przez lasy parki ( nie muszą przebiegać wzdłuż ulic) wtedy to dopiero będzie korzystne dla zdrowia i przyjemne..
- 1 6
-
2020-12-02 22:12
nie da sie tak
pamietaj że trasy rowerowe w mieście mają pełnić głównie cele komunikacyjne, a nie rekreacyjne. Nikogo nie bedzie interesowac jazda na około. To raz. Dwa cele podrózy przeważnie są przy głównych ciągach komunikacyjnych. chcesz sie relaksowac to jedz sobie do lasu.
- 4 0
-
2020-12-02 22:06
Przecież w Gdańsku to nawet nie ma jak centrum przejechać rowerem
Jedyną opcją są brukowane deptaki.. w sezonie dodatkowo z kramami ogródkami restauracyjnymi i milionami turystów!!!!
To z czym do ludzi?- 2 1
-
2020-12-02 22:08
Brukowane ulice w Środieściu Gdańska to zmora dla rowerów (3)
W Śródmieściu Gdańska przy okazji rewitalizacji przywracany jest bruk. Wygląda to świetnie,ale dla rowerzystów to zmora. Mieszkam od niedawna w Śródmieściu i często rezygnuję z jazdy rowerem na zakupy bo można wybić zęby. Ciekawe czy jest na świecie sposób na rewitalizację w wersji bike friendly? Może ktoś coś wie?
- 4 1
-
2020-12-03 11:35
oczywiście jest sposób, wdrażany w wielu miastach (2)
Podstawowym warunkiem jest obecność kobiet w zespołach projektujących infrastrukturę: nawierzchnię deptaków z dopuszczonym ruchem rowerów w historycznych centrach miast. Dzięki temu tworzone są m.in. szerokie szpilkostrady, po których wygodnie poruszają się rowerzystki, oraz panie w obuwiu na wysokich obcasach, nie mówiąc o hulajnogowcach czy pieszych z bagażem typu walizki na kółkach. Mniej hałasu, większa wygoda. Sprawdzone nie tylko w Mediolanie, ale również we Wrocławiu, Katowicach i Krakowie.
- 0 0
-
2020-12-03 11:51
(1)
Takie cywilizowane rzeczy są niestety niemożliwe przy naszym obecnym konserwatorze zabytków :(
- 2 0
-
2020-12-03 20:50
koń serwator bruków powinien być koń sekwentny
jak szaleć to szaleć
skoro chce nawierzchnie z czasow trakcji konnej
powinien zadbać o końskie odchody, które wygładzały
nierówności historycznych nawierzchni i czyniły je rownie
aromatycznymi, jak woń korupcji wokoł urzędu
konia- 0 1
-
2020-12-02 23:01
bedzie dobrze dopiero jak bedzie generał rowerowy
i admirał hulajnogowy
- 5 0
-
2020-12-02 23:14
ddr nie powinien być przecinany wyjazdem z posesji
to wyjazd z posesji powinien być przecięty przez ddr - krawężniki prostopadle do obecnych. Jakby to wyglądało, gdyby wyjazdy z posesji eychodziły z krawężnikami do połowy ulicy, vbo mieszkaniec może chcieć wyjechać swym autem w lewo?
- 3 1
-
2020-12-02 23:20
Między wioskami- po obu stronach, albo tylko po jednej
Obecna tendencja - zaczynamy po prawej, żeby skłonić rowerzystów do skorzystania z ddr, w połowie zmieniamy stronę, żeby Ci z przeciwka, w tej drugiej wsi też zaczynali po prawej. Nie da się nie zauważyć przejazdu na lewo . Może tak zmieniać stronę ulicy- samochody skręcają pod kątem prostym, przejeżdżają przez ddr i znów zakręcają, żeby jechać wzdłuż ddr po drugiej stronie. I koniecznie STOP przed przejazdem przez ddr. Na pewno się kierowcy ucieszą że zadbano o ich wygodę.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.