Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów
Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.
Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.
Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście
Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach
- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
- unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
- prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
- dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
- prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
- wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
- stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
- montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.
Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta
Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii
Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.
- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.
Miejsca
Opinie (126) 1 zablokowana
-
2020-12-02 23:22
koniec ddr - pas rowerowy. Zawsze (2)
Po prostu zjazd na ulice nie powinien się odbywać prosto pod koła samochodów. Także koniec ddr nie powinien przechodzić w chodnik, albo w nicość. Tak 20 metrów pasa rowerowego dalej już ulica wspólna dla samochodów i rowerów, skoro już ddr musi się skończyć.
- 2 2
-
2020-12-03 10:21
było by fajnie :)
Szkoda, że zwykle nie ma nawet zjazdu, droga dla rowerów kończy się na chodniku i dalej należy się teleportować.
- 3 1
-
2020-12-04 09:22
Jak chcesz wdychac spaliny to nikt ci niezabrania jechac ulicą!Ale do swojej głupoty nie zmuszaj innych!
- 0 1
-
2020-12-03 00:06
Czy w wytycznych ktoś w końcu zauważył, żeby ścieżki rowerowe były prowadzone w sąsiedztwie ulicy a chodniki bliżej posesji? (3)
Bo przy ścieżce pod samym płotem wyjeżdżający z posesji czy parkingu kierowca mocno ryzykuje, że uszkodzi rowerzystę. Tak jest przy Wydziale Ekonomii UG w Sopocie przy Armii Krajowej, gdzie chodnik jest przy ulicy a ścieżka rowerowa pod samym płotem.
- 6 2
-
2020-12-03 00:59
notoryczne miejsce
to tam jadąc tą śmieszką, wyrżnąłem głową w plakat wyborczy Sellina
który powiesili dokładnie na tych dwóch zakrętach po 90 stopni,
koło przystanku autobusowego
zdjęło mnie z roweru i zgasiło światło. bliznę mam do teraz. i jak tu głosować na pisiarnię?
a to wszystko naprzeciw centralnej miejskiej psiarni.... niedaleko do hyclowa.... brrr....
sopot jest pokraczny rowerowo, jak oni mają doradzać np. Rumi, to
!widzę ciemność, ciemność widzę!- 1 1
-
2020-12-03 13:11
Ta trasa powinna być zdelegalizowana w trybie natychmiastowym (1)
Nie spełnia to żadnych standardów.
Ja tam jeżdżę jezdnią. Nie będę siebie i innych narażał.- 1 0
-
2020-12-03 17:09
To mnie właśnie tam haltował policjant na motocyklu
za jazdę jezdnią. Tylko chciał pouczyć.
To ja od pouczenia się odwołałem i zawlokłem policję przed sąd,
by coś wygrać dla nas wszystkich. To dla mnie pro bono wygrał z nimi pan adw. T.Złoch
A oni wtedy po prostu zmienili "prawo powielaczowe",
żeby nikt więcej ... Polska? To zona na wschód od zachodu.
Ziobryzacja, falandyzacja itd... tu i tak jest bezprawie.
Jeździsz jezdnią, to bądź zawsze gotów do ucieczki, any time,
z czystym sumieniem. Nie łamiesz zasad bardziej niż oni.
t- 0 0
-
2020-12-03 01:47
(1)
Hmm, ciekawe czy ktoś przytulił jakąś kasę za opracowanie tego podręcznika czy opracowali go sami urzędnicy w ramach obowiązków służbowych pro publico bono. Ciekawi mnie to dlatego, że moim zdaniem dokument jest kompletnie zbędny, gdyż w 2019 Ministerstwo Infrastruktury zleciło opracowanie dokumentu "Wytyczne bezpiecznego ruchu rowerowego" który jest bezpłatnie dostępny na stronie ministerstwa. Po co zatem omggs publikuje własny?
- 2 4
-
2020-12-03 11:38
ponieważ duża część wytycznych opracowanych w ministerstwie
została opracowana nie po to, by ułatwić ruch rowerowy i zwiększyć jego skalę, ale by rowerzyści "nie zakłócali płynności ruchu samochodów".
- 3 0
-
2020-12-03 09:41
(2)
Poradniki, a miasta nadal budują chodniki rowerowe
- 3 1
-
2020-12-03 11:39
a co konkretnie proponujesz? pasy w jezdni, po której poruszają się kierowcy (1)
lekceważąc nagminnie limity prędkości? Jak sobie wyobrażasz samodzielne dojazdy do szkoły swojej wnuczki, gdy zda na kartę rowerową i skończy 10 lat? Wtedy będzie miała obowiązek korzystania z jezdni, jeśli przy niej nie będzie drogi dla rowerów wygospodarowanej z chodnika.
- 1 2
-
2020-12-03 13:06
z takim podejściem to zawsze u nas będzie u nas jak w Rosji.
Bardzo prosto sobie wyobrażam. Szeroki chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego dla wolno jadących rowerzystów. Dla pozostałych jezdnia. Jak jest miejsce to z pasem osobnym dla rowerów. Proste. nic nie trzeba na siłę "wygospodarowywać" z chodnika bo prawie zawsze wychodzi z tego bubel. Do tego drogi bubel.
Owszem jak jest miejsce i kolizji będzie niewiele to można pokusić się o prawdziwą drogę dla rowerów. Czyli prosto prowadzoną wzdłuż jezdni odseparowaną (także od chodnika) trasę. Nie ma problemu ale to co się u nas robi ( paski na chodniku w formie slalomu ) to po prostu niewygodne, niebezpieczne i powolne gnioty które mają jedynie za zadanie usunąć rowerzystów z jezdni. Nic więcej.- 1 1
-
2020-12-03 12:17
Przede wszystkim wyznaczanie pasów rowerowych w jezdni (2)
tak jak na Jana Pawła czy Gronostajowej.
Pełna segregacja od ruchu pieszego na drogach o prędkości dopuszczalnej do 50 km/h.- 2 2
-
2020-12-03 20:18
na jp2.0 nie ma pełnej separacji
bo jest pas dla rowerów
ORAZ chodnik z dopuszczeniem ruchu pieszych
wg. mnie to lepsze rozwiązanie niż pełny apartheid
bo cykory od razu nie wjadą ze mną
na ostrokole, rozglądając się jak dzięcioł krętogłów
na jezdnię
razem z tymi bandytami, przez których takie OC- 2 0
-
2020-12-04 09:23
Przedewszystkim niepoto dzbanie jade rowerem by wdychac spaliny dlatego nie jade ulicami i pasami w ulicy
- 0 1
-
2020-12-03 16:25
Wiem jak nie pojektować (z doświadczeń z DDR-ów trójmiejskich)
- nie robić skrętów DDR pod kątem prostym,
- nie robić kolizji z chodnikiem co 100 metrów "bo tak było wygodniej",
- nie robić niebezpiecznych barierek tuz przy DDR,
- nie odchylać DDR od jezdni przed skrzyżowaniem bo to stwarza dla kierowcy błędne wrażenie, ze rowerzysta skręca.- 4 0
-
2020-12-04 09:26
Przedewszystkim to nie poto jeżdzimy rowerami by wdychac spaliny!!Wiec zadnych pasów rowerowych w jezdni ! (2)
Dlatego kazda droga rowerowa gdzie jest możliwość a jest w większości powinna być jak najdalej od ulicy albo od separowana pasem zielni.
- 0 3
-
2020-12-04 12:38
(1)
taaa na środku zatoki budować należy :D
- 0 1
-
2020-12-04 14:59
jak widać, głąby są nie tylko wśród furmankowych
- 0 1
-
2020-12-04 10:36
Ścieżki rowerowe
Zlikwidować ulice i chodniki. Pozostawić tylko ścieżki rowerowe.
- 0 2
-
2020-12-04 13:02
Polecam sobie poszukać dokument pod nazwą "Gdański Standard Ulicy Miejskiej"
Można się wzruszyć czytając go....tak pięknie tam wszystko jest.
Żadna jeszcze "ulica" nie powstała według tych wytycznych i pewnie nie powstanie ale czy to ważne.
Ważne że ktoś kasę za to wziął.- 0 2
-
2021-03-09 11:52
Szosy poza miastami zabijają rowerzystów.
Brak alternatywy na bezpieczne podróżowanie między miastami powoduje, że rodziny zamiast wsiadać na rowery od razu przy swoim domu zmuszone są jeździć samochodami a rowery ew. na dachu. Potrzebne są drogi rowerowe łączące poszczególne mniejsze miasta naszego województwa. Potrzebne jest sieć bezpiecznych rowerowych połączeń Trójmiasta z Wejherowem, Puckiem, Żukowem, Kartuzami Kościerzyną, Skarszewami Starogardem Gd., Malborkiem czy Kwidzyniem. To wielkie wyzwanie ale z pewnością łatwiej byłoby wytyczyć takie trasy niż ścieżki w Trójmieście. Taka sprawna i kompletna infrastruktura mogłaby zmienić podejście do turystyki w naszym województwie bo jak wiemy, cała wielka aglomeracja trójmiejska otoczona jest naprawdę pięknymi terenami w łatwym, rowerowym zasięgu.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.