• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec roweru miejskiego w Sztokholmie. Co dalej z Mevo?

Maciej Korolczuk
19 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (438)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Hiszpanom nie udało się znaleźć rozwiązania problemów z usterkami rowerów, więc władze miasta uznały, że trzeba rozwiązać umowę z operatorem. Co to oznacza dla Mevo 2.0? Hiszpanom nie udało się znaleźć rozwiązania problemów z usterkami rowerów, więc władze miasta uznały, że trzeba rozwiązać umowę z operatorem. Co to oznacza dla Mevo 2.0?

Władze Sztokholmu uznały, że roweru miejskiego nie da się już uratować, i poinformowały o rozwiązaniu umowy z City Bike Global. Ten sam operator ma też duże kłopoty z wdrożeniem Mevo 2.0 w naszej metropolii.



Co problemy ze szwedzkim Mevo oznaczają dla naszego systemu?

Niekończący się strumień problemów - tak szwedzkie media określiły perypetie z wdrożeniem i funkcjonowaniem roweru miejskiego w Sztokholmie.

Lista wpadek i zaniedbań była długa - począwszy od problemów z terminową dostawą rowerów, przez awarie aplikacji, niewłaściwe funkcjonowanie baterie i silniki, aż po pękające ramy.

W tym samym czasie pojawiły się problemy w Trójmieście. Hiszpański operator wstrzymał dostawy elektrycznych rowerów (z 3 tys. z włoskiej fabryki przyjechało zaledwie 400 szt.), a po kłopotach z działaniem aplikacji zawieszono też testy wewnętrzne systemu, co było pierwszym krokiem do uruchomienia go w lipcu.

Dziś już wiadomo, że terminu nie da się dotrzymać.



Rozwiązanie umowy w Sztokholmie



W Sztokholmie chaos jednak się wzmagał. Kiedy wiosną doszło do poważnego wypadku, gdy w trakcie jazdy pękła rama w rowerze, a jego użytkownik trafił do szpitala, na początku maja władze Sztokholmu zdecydowały o bezterminowym zawieszeniu systemu i skierowaniu rowerów do badań.

I choć Hiszpanie zapewniali - także na konferencji w Gdańsku - że pracują nad rozwiązaniem problemu, to rozwiązaniu uległa... ich umowa w Sztokholmie.

Jak informują szwedzkie media, magistrat nie chciał zgodzić się na propozycję operatora, który na opanowanie sytuacji i znalezienie fabryki, która wyprodukuje inne rowery, potrzebował 9 miesięcy.

- To frustrujące. Rowery mogą pełnić bardzo istotną i uzupełniającą funkcję w systemie transportowym. Widać to po innych miastach, takich jak Londyn czy Nowy Jork - mówił we wtorek Lars Stromgren, wicemer Sztokholmu, po tym, jak magistrat poinformował o anulowaniu umowy z Hiszpanami.
Na dziś nie wiadomo, kiedy ruszy system Mevo. Władze Obszaru wyraziły nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku. Na dziś nie wiadomo, kiedy ruszy system Mevo. Władze Obszaru wyraziły nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku.
Co zerwanie umowy w Sztokholmie oznacza dla Obszaru Metropolitalnego?

- Nie dopuścimy, żeby te same rowery, które były w Sztokholmie, wyjechały na ulice Obszaru Metropolitalnego - zastrzega Katarzyna Kołodziejska, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Nasza umowa jest skonstruowana inaczej od sztokholmskiej z City Bike Global. Dzięki temu analizujemy kilka rozwiązań i ostateczną decyzję przedstawimy w ciągu kilku dni. Nie pozwolimy na uruchomienie systemu i oddanie go do użytku, dopóki wszystko nie będzie funkcjonowało prawidłowo. Ważne też, że w przeciwieństwie do Sztokholmu Operator Mevo nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia do momentu uruchomienia systemu.
Więcej szczegółów mamy poznać w połowie przyszłego tygodnia, na którą Obszar zapowiedział konferencję prasową.

Miejsca

Opinie (438) ponad 10 zablokowanych

  • Odleciało mevo w siną dal popiskując sobie tylko

    Tak się kończy zawsze gdy za biznes bierze się podmiot, w którym nikt nie odpowiada głową i majątkiem za podjęte decyzje. Cudze pieniądze zawsze łatwo wydawać a szczególnie pod egidą ekologii, zrównoważonego transportu i innych frazesów...

    • 20 1

  • Czy jakiś urzędnik poleci za te machloje ?

    Kpiny . Z Fala będzie to samo kombinują tam gdzie nie trzeba nic robić !

    • 19 1

  • Dlaczego nie korzysta się z firm, które (1)

    sobie radzą w innych miastach?

    • 9 0

    • bo może nie da się z uczciwymi?

      • 11 0

  • Wiedza historyczna

    W 1818 roku zatwierdzono patent na rower, 1961 roku pierwszy czlowiek w kosmosie, 1973 wynaleziono telefon komorkowy, 2022 sztuczna inteligencja dostepna dla kazdego, 2023 w Gdansku nie umieja zrobic roweru... :)

    • 17 0

  • jak to co :-DDD zrobi się konkurs na MEVO 3.0 z czegoś trzeba żyć no nie?

    ps. wybory samorządowe już niedługo

    • 15 0

  • ponoć uważnie Izera śledzi dokonania p. Michała G...

    ...są pod wrażeniem jego umiejętności i chcę go mieć koniecznie u siebie

    • 15 1

  • ile kasy poszło?

    • 6 1

  • Zamykac/likwidowac mevo i fale (1)

    Zanim poniosa wieksze koszty

    • 16 1

    • Jeszcze większe?

      • 1 1

  • Przynajmniej

    nikt nie podważy zasadności powołania rzecznika prasowego w tak niedużej instytucji. Roboty będzie miał po łokcie.

    • 13 1

  • A ja się pytam, czemu na to idą pieniądze publiczne.

    W przypadku carsheringu rynek sam się reguluje. Jesteś słaby, wypadasz z gry. Na Twoje miejsce wchodzi inny. A tu topi się po raz kolejny nasze pieniądze.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum