• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • Proponuje co nastepuje

    Na czas wymiany baterii w mewach podstawiać zastępczo WIGRY 3 Bez akumulatorów przerzutek i tych wszystkich modnych pseudo EKO dodatków Wszyscy na tym skorzystamy od leniwego grubego korposzczura któremu nie chce się pedałować do hisptera bo lans na mieście :) No i jest prawdziwe EKO bo nie trzeba ładować baterii prądem z EKO elektrowni Bełchatów :)

    • 17 2

  • (2)

    Pytam się co to za ekologia? rower elektryczny, dla którego trzeba palić węgiel w elektrowni? tysiące baterii do naładowania z gniazdka. poza tym źeby jeździć efektywnie rowerem elektrycznym trzeba poznać podstawowe zasady jazdy. Nie tylko brać z baterii ale też "ładować " czyli kręcić pedałami. To gwoli wyjaśnienia zdziwionym, że bateria wystarcza na tak krótko.

    • 10 1

    • do roweru w Pucku czy Władysławowie jedzie bateria z Gdańska

      ekologia i ekonomia w jednym

      • 6 1

    • Gwoli wyjaśnienia to nie masz pojęcia jak to działa.

      Prąd idzie tylko jak pedałujesz, więc jakie oszczędności czego? Nie pedałować pod górkę?

      • 1 0

  • (2)

    W normalnym kraju zrobienie elektryki do ładowania akumulatorów przy każdej stacji to by był PIKUŚ! Ale do każdego szczegółu musi być 1000 atestów, licencji, zgód itd. i musi to kosztować 10 razy tyle ile wynosiłby rzeczywisty koszt instalacji!!!

    • 13 4

    • Czyli Francja też nie jest normalnym krajem.

      Poczytaj o systemie roweru miejskiego w Paryżu, procentem rowerów elektrycznych i problemami z ładowaniem ich na stacjach ;)

      • 3 0

    • W każdym kraju unii jest taki syf.

      W niektórych nawet większy np. Włochy p

      • 1 0

  • nie bedzie działał... skandal - czekam na wysokie kary (1)

    karać, karać, karać - to odechce się traktowania Trójmiasta jak wioski

    • 17 2

    • Ale to przecież jest wioska projektów infrastrukturalnych

      • 2 0

  • Jakoś to będzie...

    • 6 2

  • Amatorzy to całe Mevo

    :)

    • 7 3

  • jak to dobrze, że na razie nie zapisałem się - może system/firma upadnie jak OLT (7)

    w takim kraju jak wolska najlepiej popatrzeć się z miesiąc czy coś 'nowego' funkcjonuje....

    • 6 3

    • (2)

      ale naiwnych sporo

      • 1 2

      • zadowolonych jeszcze więcej (1)

        • 1 1

        • to miał być żart? taki na 'niedziele'?

          • 0 0

    • a potem po paru latach będą ciągać na przesłuchania

      • 0 2

    • (1)

      A ty będziesz 10 zł w plecy. Jak żyć?

      • 1 1

      • jakbyś nie był analfabetą, to bys zrozumiał ze nie jestem, bo jak napisałem

        nie zapisałem się jak na razie

        wiem - polski to bardzo trudny język, a logika przerasta wiele prawackich trolli

        • 0 0

    • jak oliwa

      dane osobowe sie nie zmarnuja))
      beda wiedzieli kto rower potrzebuje

      • 1 0

  • Można powiedzić, trudno, nie wyszło, mam własny rower

    Gorzej, ze czeka w kolejce inna inwestycja - budowa spalarni dla Gdańska od nawietrznej.
    Chociaż w tym przypadku jest szansa, ze firma upadnie nim zacznie budować.

    • 8 1

  • Poszerzyć ofertę o zwykłe rowery

    Mi czasem przydałby się zwykły rower który mogę zostawić gdziekolwiek. Może to jest rozwiązanie. Jestem sprawny i niepotrzeba mi elektryka by dojechać te kilka km. Gdyby stały obok a zwykły kosztowałby 10% ceny lub byłby darmowy wybrałbym tańszy.

    • 10 2

  • Planowanie

    Jak zwykle zabrakło u nas planowania. Czy ilość baterii nie powinna być podwojona, czy stacje nie powinny mieć możliwości ładowania baterii, czy wszystkie rowery muszą być elektryczne, czy żywotność baterii w układzie topograficznym Trójmiasta i jego klimatu jest wystarczająca, czy ilość centralnych stacji ładowania i obsługi jest wystarczająca, czy cały ten system zarobi na siebie, od stojaków stacji już po połowie zimy farba odpada a później dojdą jeszcze koszty serwisowania rowerów. Na te wszystkie pytania można było odpowiedzieć już na etapie projektu. Niestety w tym kraju nie docenia się myślenia.

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum