• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    I znowu wszystkie się rozładują w tym samym czasie...

    • 15 1

    • eko style by Gdanski Urzad ;)

      • 3 1

  • Malkontenci (5)

    Nie ma rowerów-źle, są-też źle, bo za mało. Na początku zawsze mogą się pojawić jakieś problemy. Czegokolwiek by to nie dotyczyło.
    Przestańcie narzekać, Gdańsk to fantastyczne miasto !

    • 6 24

    • ja płacę to wymagam, Miasto im płaci przecież. Nie tylko ty wynajmując. Ma działac, być dostepne.

      a nie amatorszczyzna jakaś, ojejq bateryjek zabrako, no toż to powinno być przewidziane!

      • 9 2

    • Uruchomiono nowe połączenia lotnicze z Gdańska. Mam nadzieję, że linie lotnicze nie podchodzą do swoich obowiązków na luzie takim, jak Twój.

      • 5 2

    • ile lat ma komunikacja miejska? (2)

      może już za stara bo koła odpadają. Gdańsk to patologia wszystko leży.

      • 6 3

      • tramwaje gubią koła - to fakt (1)

        • 3 1

        • ludziom zdarza się gubić rozsądek i pozytywne nastawienie do życia

          • 0 4

  • (2)

    Poczytajcie artykuł na trojmiasto.pl z 18 czerwca 2018, 13:15. Cytuję:
    "Kary za brak rowerów

    Jeśli któregoś dnia w systemie zabraknie 2-5 proc. rowerów, to wykonawca ponosi karę 1 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień, minimalnie 3 tys. zł, maksymalnie 5 mln zł. Za brak 5-10 proc. rowerów kara wyniesie 1,5 proc. miesięcznego wynagrodzenia, od 5 tys. do 5 mln kary. Za brak od 10 do 50 proc. rowerów to już 3 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień i łącznie od 10 tys do 10 mln zł. Za każdy rozpoczęty dzień niefunkcjonowania całego systemu kara wyniesie co najmniej 100 tys. zł."

    • 34 0

    • stary nie bedzie zadnych kar

      dziennikarz trojmiasto uprzejmie nie beda o to pytac

      • 13 1

    • teraz czekam na komornika

      • 3 2

  • Realia

    Brak słów. 1) Zaskoczenie popularnością systemu wypożyczeńń- to czysta kpina ze strony firmy serwisującej. 2) Kiepskiej jakości akumulatory - to pewnik. 3) Im wieksza ilość uzytkowników dla 1 roweru w ciągu dnia, tym mniejszy dystans jaki można nim pokonać - pewnik, kłania się fizyka. 4) Wczoraj widziałam rower bez nóżek, ciekawe jak odpadły??? 5) Nieznana technika wymiany akumulatorów ( na miejscu na stacji czy w bazie ładowania) ? 6) Brak alokacji rowerów - pewnik. Można jeszcze setki rzeczy napisać. Zaczyna to śmierdzieć na kilometr.

    • 25 1

  • To nie sa rowery 4 generacji (1)

    Ktos kto sie na nie zgodzil, nie znal sie wogole na temacie. Wystarczyło kupić rowery z odzyskiwaniem energii w trakcie hamowania lub na przykład podczas jazdy z góry. W przypadku calkowitego rozladowania baterii mozna wtedy jechac a system sam sie laduje.

    • 17 3

    • Podobnie ze spalarnią

      Niestety konstrukcja tego roweru jest przestarzała nie ma możliwości przerobić go na rower samoładujące się w trakcie jazdy czyli z odzyskiem energii rzeczywiście nie przemyśle i sprawy urzędowe

      • 8 0

  • ladowanie

    Ja naiwny myślałem, ze miejsca postoju roweru są wyposażone w „bezprzewodowe” ladowanie...

    • 16 0

  • to dzisiaj przynajmniej nie ma rozbieżności miedzy tym co podaje nextbike a ta prywatna strona (1)

    skoro jest zero rowerów do wypożyczenia

    jeden wielki skandal - żądam bezwzględnego egzekwowania kar

    • 22 0

    • nie da sie

      • 3 0

  • (6)

    banda kretynow potrafi tylko krytykowac !! ale cosie dziwic w koncu jak sa wybory to 80% glosuje na szczurka, pracowac to tez tylko w korpo, bezmózgi !! dajcie czas mevo bedzie dobrze dzialac, to najwiekszy system w europie, bledy sie zdarzaja, po za tym dzieki temu pojawi sie konkurencja zapewne niebawem, myślcie osły !!!!

    • 3 24

    • (5)

      kretynem to możesz być tutaj jedynie ty - dziecko socjalizmu, które siedzi cicho lub klaszcze władzy

      firma nextbike zawalaiła i to po opóźnieniach i majac doswiadczenie wieloletnie - mam z tego powodu się cieszyc?

      40 milionów poszło się walić jak na razie

      • 9 2

      • "40 milionów poszło się walić jak na razie".... to tylko potwierdza moja teze o osłach :)

        • 2 6

      • (1)

        Od początku mówiłem wam że to nie zadziała i żeby te 40 mln wpakować w infrastrukturę i pasy dla rowerów to uwazaliscie inaczej. Lewaxy mają co wybrali. Kiedy zrozumiecie że państwo nie potrafi zrobić nic dobrze dlatego powinno robić niezbędne minimum.

        • 3 2

        • ale po co?

          kto mial zarobic bierze kase. Caly Gdansk ktory wybraliscie w ostatnim glosowaniu.

          • 6 1

      • on

        • 1 0

      • lecz sie !! i nie zapomnij zaglosowac na szczurka jak reszta baranow !!

        • 1 0

  • Co za problem (2)

    Uruchomic rowere miejskie bez pradu. Tak zwykle nudne rowery gdzie sie nudno pedaluje ?

    • 19 0

    • przynajmniej połowa wolałaby normalne a nie elektryczne (1)

      poza tym można było zamontować dynamo (i tak waży 30kg) i dawać jakieś promocje lub kredyty tym, którzy by doładowywali taki akumulator jadąc i pedałując samemu

      • 10 0

      • Niezły pomysł, część na pewno by skorzystała

        • 2 0

  • Trzy sprawy (17)

    1. Czy ktokolwiek pamięta, że to już druga wtopa Nexbike? Uruchomili rower miejski w Sopocie w 2013 r. i po paru miesiącach zwinęli interes. To tyle jeżeli chodzi o planowanie strategiczne Nextbika i umiejętności menedżerskie.
    2. Ze strony władz za przetarg odpowiada OM GGS z jego cudownym dyrektorem. Oczywiście przetarg musiał być na całą metropolię, a rowery wyłącznie elektryczne, ponieważ OM GGS świat swój ogromnym widzi.
    3. OM GGS i spółka Innobaltica przygotowują mieszkańcom kolejną niespodziankę - bilet elektoniczo-czarodziejski na transport publiczny ważny w całym województwie. Nie potrafią wprowadzić jednego biletu w Trójmieście, więc co robią? Wprowadzą go w całym województwie. Jaja z Nextbike przy tym projekcie to będzie małe miki.

    • 31 1

    • ja bym proponował wprowadzić zasadę - na kazde, jakiekolwiek stanowisko managerskie (14)

      wymagana jest praktyka pracy (jakiejkolwiek) na zachodzie

      myślę, ze to by rozwiązało 90% problemów w tym kraju

      • 5 1

      • a czemu nie na wschodzie? (12)

        Ukraina to byly super wytrzymale rowery.

        • 4 1

        • chodzi o etykę pracy a nie o rowery (11)

          równie dobrze mogliby pracować w ChRL - i rowery i etyka pracy raczej na wyższym poziomie niz w socjalistycznej (nadal) wolsce PIS

          • 5 3

          • tyle, ze Gdansk to etyka z PO (5)

            od 20 lat. Pis przynajmniej sprzeciwil sie ACTA 2. Nie jak ci leszcze od grzesia.

            • 4 5

            • PIS wspiera złodziei i wielkie koncerny - ty też chcesz kraść? (4)

              gmin jest 14 a nie Gdańsk i PO - firma jest prywatna (niemiecka) i ma doswiadczenie - ale managerowie lokalni to Polacy

              to jak z Auchanem - na zachodzie wspaniały hipermarket, w Polsce to totalny syf

              • 4 2

              • bzdury gadasz- tak tylko w Gdansku (3)

                Wroclaw jakos daje rade. To samo Poznań.

                Jak Ci sie nie podobaja Polacy to proponuje udać sie do prokuratury i zglosic swoj faszyzm w stosunku do mieszkancow naszego miasta.

                • 3 1

              • to znaczy co przyjechało PO i pocięło dętki? (2)

                • 1 4

              • zaplanowalo i nie rozliczylo wprowadzajac zaledwie 1000 rowerow (1)

                ma obiecane 4 tys.

                • 2 1

              • co ma do tego PO?

                • 1 3

          • ty masz chyba jakis kompleks, ze tak chwalisz zachód jak bys nie znalazl dobra wsrod bliskich. (4)

            • 0 3

            • pojedź i popracuj, to może cokolwiek zrozumiesz (3)

              • 2 1

              • Ale co, nie mogę pracować w moim mieście? (2)

                o co ci chodzi? Tu skończyłem szkoły i zdobyłem zawód.

                • 0 3

              • z takim poziomem IQ jaki tu reprezentujesz to jedyne co ci pozostaje (1)

                • 2 1

              • bzdurzysz koleś

                Swoje uprzedzenia zachowaj dla siebie. Nigdy wiecej faszyzmu i chorych kompleksów w Gdansku!

                • 0 3

      • masz uprzedzenia i to sie leczy.

        • 0 2

    • (1)

      1. Nie kilka miesięcy a od 2012 do 2015, nie było wsparcia miasta, było drogo i mało stacji
      2. W przetargu nie było wymagania 100% elektryków, wymagane było 10% ale nie było ograniczenia. Za ilość elektryków były punkty
      3. To będzie tylko wspólna platforma sprzedażowa a nie wspólny bilet

      • 2 1

      • 1. Dobrze kilkanaście miesięcy. Wniosków nie wyciągnięto. O karach dla Nextbike można sobie poczytać w internecie. Przygotowano kolejny badziew. Planowanie, testowanie, organizacja usług - jeden w skali 0-10.
        2. Semantyka. Wychodzi na to samo.
        3. Pasażerowie nie będą kupować platformy, będą kupować bilet. Jak się platforma wysypie tak jak Nextbike, to radość będą mieli nie tylko pasażerowie, ale także głowni księgowi firm świadczących usługi transportowe.

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum