• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • Szkoda, że nie można używać roweru bez baterii (6)

    W piątek przez godzinę szukałam wolnego roweru, od jednej stacji do drugiej, aplikacja pokazywała, że rowery są na stacjach, a faktycznie ich nie było. A jak już były to rozładowane niezdolne do jazdy. Szkoda, że nie można wypożyczyć takiego roweru i po prostu nie używać wspomagania, wtedy baterie mogłyby być wymieniane bez uszczerbku na wypożyczeniach.

    • 14 0

    • podobno to pomysł jednego z prezydentów (2)

      tego miasta gdzie trzeba zwalniać na ścieżkach do 10km/h

      • 3 0

      • którego? (1)

        • 1 0

        • chyba mu chodzi o kudlatego spod molo.

          • 2 0

    • Używanie rowerów z rozładowaną energią jest problematyczne z dwóch powodów (2)

      Po pierwsze, trudno byłoby naładować rowery. Ekipa jedzie, a ktoś rezerwuje te rowery i już nie da się wymienić baterii. Potem ktoś to oddaje, no inny znowu bierze rozładowane. W taki sposób przy dużym obciążeniu wszystkie byłyby rozładowane. Oczywiście można by to rozwiązać w taki sposób, że ekipa wyłącza ręcznie te rowery, które chce obsłużyć w najbliższym czasie, a reszta jeździ bez baterii, ale to skomplikowane. Po drugie, rowery musiałyby mieć system, który rozłącza baterie, które są "prawie" rozładowane, ponieważ używanie baterii na niskim poziomie naładowania prowadzi do jej szybkiego zużycia. Pewnie chińskie modele za jedyne 12000 tego nie mają.

      • 3 2

      • Nie będzie takiej możliwości, bo rower rozładowany jest traktowany w umowie jako niesprawny. Rowery maja byc ze wspomaganiem, za to płaci klient i to jest wymagane. Problematyczne byłoby pobieranie opłat za wypożyczanie nienaładowanych rowerów.

        • 2 1

      • przecież nie ma mowy o całkowitym rozładowaniu ale o tym, ze obecnie blokowane są wszystkie z 20%

        wymiana nie stanowi problemu - spada do 20% - wypozycza się bez wspomagania - zaden problem podac taką informację

        spada do 10-5% zostaje zablokowany i bateria wymieniona

        w międzyczasie można wymieniać baterie systematycznie w tych, które maja poniżej 20%

        ba można było dodać nawet dynamo i kredyt za doładowywanie...

        no ale trzeba myśleć, jak kiedyś uczono w szkołach, myślenie ma przyszłość

        • 1 1

  • to chyba juz 3 artykuł, pod kórym głosuje (piszac swoje zdanie) ponad 1000 osób (1)

    (za godzinę dwie tyle będzie) - oczywiście od kiedy wystartował rower firmy nextbike - są to w 90% uwagi krytyczne

    czy ta masa niezadowolonych klientów cokolwiek zmieni?

    niestety nie, a powinna

    • 17 1

    • nic

      trzeba bylo nie glosowac na nijakosc w urzedzie.

      • 4 1

  • do dymisji wladze miasta (4)

    • 10 6

    • genau / dokładnie

      • 2 0

    • teraz?

      a gdzie byłeś miesiąc temu szefie?

      • 0 0

    • Ale którego miasta? (1)

      Wszystkich czternastu?

      • 2 0

      • Ale show na molo był przedniej marki!

        • 2 1

  • To jakos żart, prawda? "podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły (1)

    po prostu szok,badziew, wtopa, zerwać umowę i won! szkoda naszych pieniędzy. Przetarg nowy - i kryterium - tak z 50%- jezdność, naładowana bakteria.

    • 15 0

    • godzina dla ziemi - wylaczyli rowery dla ziemi ;P

      jest po gdansku. tu nic sie nie da.

      • 3 0

  • (1)

    "Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni." - proszę o informację skąd zatrudniono te załogi? jakieś ogłoszenie było w necie , ile płacą? ściema i jak zwykle jakoś to będzie ale chyba zleceniodawca powinien wymusić na operatorze realizację zapisów umowy- kogo to obchodzi że baterie powinny a nie wytrzymują tych obiecanych 60 km?Może trzeba przemyśleć zmianę operatora bo ten nie daje rady, nie dość że uruchomienie z dwu miesięcznym opóźnieniem to teraz jeszcze zaskoczenie że ludzie wiosną chcą jeździć na rowerach, tak to wiosna w zimie będą jeździć na nartach.

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kto-lepiej-liczy-czynne-rowery-Mevo-n133123.html#tri

    • 9 0

    • od poniedzilku gdanscy urzednicy wlacza tramwaje- dla ziemni ;)

      to juz nie jest nic innego jak kompromitacja tych urzednikow z UM.

      • 2 0

  • Własny aku (2)

    Dodajcie w apce opcję mam własny aku.

    • 14 0

    • wiecej strat niz zysku

      uspolecznili koszty a firma i tak zarabia

      • 3 0

    • a ja mam własny rower z aku

      • 2 0

  • Boję się, żeby (1)

    nie wybuchły jakieś rozruchy.

    • 13 2

    • nie trzes d*pa, urzedniku bez kompetencji

      tylko sie zwolnij.

      • 2 0

  • Ciekawe, czy za rok ktoś będzie pamiętał, że... (1)

    ... w Gdańsku były jakieś rowery elektryczne..?

    • 18 0

    • nikt

      • 1 0

  • (3)

    Ktokolwiek widział jakąś ekipę zbierająca rowery czy wymieniających baterie? pokażcie zdjęcia z ich pracy w nocy itp, ściema nr jeden

    • 13 0

    • nie

      • 1 0

    • (1)

      widziałem kilka razy, jeżdżą miedzy stacjami jakby się zgubili ;) no ale co zrobić jak co chwila ludzie podmieniają rozładowane na naładowane rowery, w sumie mogliby stac na jednej stacji i wymieniać

      • 8 0

      • powinieneś zacząć grać w lotto

        • 2 1

  • Gdzie tu logika? (3)

    "niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń".
    Jak miał być spotykany, kiedy Mevo wcześniej nie istniało???

    • 23 0

    • pewnie zakładali, że wypożyczane będzie 10% rowerów... :)) (1)

      a oni nie będą musieli się napracować...

      • 5 0

      • oto wlasnie chodzi

        uspolecznienie kosztow i prywatyzacja zyskow. Gdanska strategia niemocy w faszystowskim gettcie betonu.

        • 10 2

    • ale troche systemów już otwierali

      w sumie to nawet kilkadziesiąt

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum