• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Maciej Korolczuk
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie. Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie.

We wtorek po godz. 11 system Mevo oficjalnie został wyłączony. Zarząd Nextbike wcześniej poinformował, że przygotowuje wniosek o ogłoszenie upadłości zależnej od siebie spółki NB Tricity, operatora roweru metropolitalnego Mevo. To skutek zerwania umowy przez Obszar Metropolitalny oraz nałożenia na operatora kar umownych w wysokości 22 mln zł. Z tej kwoty Obszar odzyska tylko 8 mln zł, z czego połowę stanowi gwarancja bankowa.



Co teraz powinno stać się z systemem Mevo?

Przypomnijmy: W poniedziałek zarząd Obszaru Metropolitalnego poinformował o zerwaniu umowy ze spółką NB Tricity, operatorem systemu Mevo. Jako przyczynę tak radykalnej decyzji podano brak zgody na przedstawione warunki ugody, jaką mający problemy z płynnością finansową operator chciał zawrzeć ze swoimi wierzycielami - w tym z OMGGS.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej - dobro, jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1,2 tys. rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

Co dalej z Mevo? Koniec systemu o godz. 21:28



Jeszcze w poniedziałek po południu można było wypożyczać i rezerwować rowery. Według informacji podanych na stronie mevowatchdog ostatnia bateria w rowerze została wymieniona przez serwis w poniedziałek późnym wieczorem (godz. 21:28). Można to uznać za symboliczną godzinę końca dotychczasowego systemu.

We wtorek rano użytkownicy, podchodząc do rowerów na stacji, zapewne zadawali sobie pytanie: czy Mevo jeszcze działa? Okazało się, że korzystanie z systemu było już od rana mocno utrudnione, a liczba - tylko teoretycznie - dostępnych do wypożyczenia rowerów spada z godziny na godzinę. Wkrótce rowery znikną nie tylko z aplikacji, ale z ulic, bo Obszar wystąpił do operatora nie tylko o zapłatę kar umownych (o czym poniżej), ale też o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin uczestniczących w projekcie.

Na razie nie wiadomo, co się stanie z tymi rowerami ani gdzie będą przechowywane. Według deklaracji zarządu Obszaru już teraz rozpoczynają się prace nad znalezieniem nowego operatora i przywrócenia systemu. Według bardzo ostrożnych szacunków mogłoby to nastąpić najwcześniej wiosną.

Nextbike złoży wniosek o ogłoszenie upadłości NB Tricity



Do całej sytuacji w komunikacie giełdowym odniosła się już spółka Nextbike. Wobec wypowiedzenia umowy przez OMGGS w poniedziałek zarząd podjął decyzję w sprawie przygotowania wniosku o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Drugim powodem było nałożenie na spółkę kar umownych w kwocie 22 mln 187 tys. zł.

- Wobec tego spółka zależna stała się niewypłacalna, gdyż utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych. Decyzja o konieczności złożenia wniosku o upadłość wynika także z braku możliwości zawarcia układu z wierzycielami spółki zależnej w ramach postępowania restrukturyzacyjnego - czytamy w komunikacie.
Jak tłumaczy jednak Alicja Mongird, rzecznik OMGGS, spółka błędnie podała w komunikacie wielkość kar. Jak tłumaczy, wobec przedwczesnego zerwania umowy, jej wartość została ograniczona do 8 mln zł. I to tyle wynosi obecna należność spółki wobec Obszaru. Połowę z tej sumy gminy otrzymają z banku w ramach gwarancji zapisanej w umowie.

Wspomniane 8 mln zł spółka musi zapłacić w terminie trzech dni od dnia otrzymania pisma. Jednocześnie Obszar wezwał operatora "o niezwłoczne zabezpieczenie majątku nabytego przez stowarzyszenie w ramach etapu I realizacji umowy".

Po południu głos zabrał prezes Paweł Orłowski. Przyznał, że zakończenie współpracy z OMGGS było przez spółkę jednym z branych pod uwagę scenariuszy.

- Obecnie przygotowujemy wniosek o ogłoszeniu upadłości spółki NB Tricity. Jednocześnie kontynuujemy obsługę pozostałych klientów - powiedział Orłowski i podkreślił, że sytuacja ta nie ma wpływu na bieżącą działalność Nextbike Polska, obsługę innych systemów i użytkowników w samorządach w całej Polsce.
Jak czytamy, zarząd "analizuje zasadność odstąpienia od umowy przez stowarzyszenie oraz nałożenia kary umownej".

Pozostałe 14 mln zł to kara umowna wynikająca z pozostałych uchybień i opóźnień w realizacji umowy m.in. niedostarczenia pozostałych 2,8 tys. rowerów w ramach II etapu, niedostatecznego stopnia dostępnych rowerów na stacjach itp. Ta należność jednak nie zostanie uregulowana, wobec odstąpienia od umowy.

Przedpłaty zostaną zwrócone użytkownikom



Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku. Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku.
W poniedziałek Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, zapewnił, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli do systemu mieszkańcy, oraz ureguluje wszystkie sprawy związane z podwykonawcami. Podkreślił też, że "żadne środki finansowe i żadne przedpłaty się nie zmarnują".

Jak odzyskać wpłacone pieniądze?



Aby odzyskać wpłacone pieniądze należy przesłać Oświadczenie o rozwiązaniu umowy i zwrocie kosztów z Konta Klienta Mevo.

Do pobrania: wzór oświadczenia.

Oświadczenie można przesłać:

  • drogą elektroniczną na adres e-mail bok@rowermevo.plbiuro@nextbike.pl
  • drogą elektroniczną przez formularz kontaktowy na stronie internetowej www.rowermevo.pl
  • listem poleconym na adres pocztowy: ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa
  • osobiście w siedzibie Operatora - NB TRICITY Spółka z o.o., ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa

Urzędnicy apelowali też, by użytkownicy systemu do odwołania wstrzymali się z wykupowaniem nowych abonamentów. We wtorek przed południem system oficjalnie został wyłączony. Od tej pory nie można rejestrować się, doładowywać konta ani wypożyczać rowerów.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike w przetargu na operatora systemu Mevo opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

Opinie (648) ponad 50 zablokowanych

  • Pisałem, że to upadnie już na początku ale dawałem na to więcej czasu . Przyznaję, że mnie zdziwiło , że tak szybko !!!? Oj, widać w Polsce noc nie może funkcjonować poprawnie . Dobrze ,że mam własny rower i nie muszę być zależny od urzędników!!!!

    • 11 0

  • Acha jeszcze jedno (1)

    Spółka celowa ma kapitał 5000. Spółka matka to nextbike, SA - gdzie główny udziałowiec to LARQ - ci też zakładają spółki celowe. A LARQ zarządza amerykańska firma Harbinger Capital Ltd..
    Dla mnie takie akcje to papierowy bieznes - spóka od spółki i nie ma zabezpieczenia kapitałowego. jak się uda to jest kasa, jak się nie uda to upadłosć i zero odpowiedzialności... taka dziecinada, jakby dziadek synowi dał kasę a ten swojemu synowi na biznes i odpowiada tylko ten wnuczek. Ojciec ani trochę, a dziadek to już w ogóle - wnuczek może robić co chce - przecież finansów poza dziadkowo/tatusiowymi nie miał - zero odpowiedzialności. To przykład dla tych, co nadal nie rozumieja na czym polega przekręt w tej kwestii.
    Równie dobrze Kowalski mógłby powiedzieć, że załatwi 2000 rowerów za 2 miliony i podpisać umowę z umownymi karami na kilka milionów - czym to się różni? A no niczym. Może tylko niuansem, że spółce matce gdzieś tam się udało w innych krajach/miastach, więc MOŻE i tu się uda...

    • 14 0

    • Mylisz sie

      Im sie udalo. Swoje zarobili. Poza tym taki model prowadzi wieszosc deweloperów w gda. Winni urzedasy.

      • 4 0

  • (1)

    GPEC sprzedany firmie z Leipzig, przetarg na rowery wygrywa firma z Leipzig .... przypadek?

    • 16 0

    • Nie sądzę :-)

      • 1 0

  • I wszystko jasne :) - kasa z UE wzięta aplikacja zrobiona rowery za kasę UE. Generalnie zaraz UE poprosi o zwrot środków na zakupione rowery. I miasto będzie wraz z gminami oddać środki z nie wywiązanej umowy która powinna trwać nie mniej niż 5 lat. W Berlinie jakoś wypożyczalnie rowerów w tym elektrycznych oraz hulajnogi jakoś działają po mimo szkód które są robione jak zdjęcie opon odkręcenie koła lub wyciągnięcie baterii z pojazdu.

    • 11 1

  • Słomiany interes

    Powiedz mi, po co jest to Mevo?
    Właśnie po co?
    Ryszard: Otóż to, nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi Mevo? Ono odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest Mevo na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym Mevem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie, mówimy, to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest rower społeczny, w oparciu o sześć instytucji który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu, i co się wtedy zrobi?
    Protokół zniszczenia.
    Prawdziwe pieniądze robi sie na drogich słomianych inwestycjach

    • 20 1

  • 10 mln skasowalismy

    I znikamy. By by.

    • 15 2

  • Będzie bezpieczniej

    Jeszcze obowiązkowe OC rowerzystom i tabliczki rejestracyjne przy rowerach. Dość anonimowości chodnikowych oszołomów z wyłączonym myśleniem.

    • 8 1

  • I taki był plan od POczątku

    Nabrać kredytów, wydoić dotacje unijne, a POtem pięknie upaść. Frajerzy zostają z kredytem
    Taki schemat.

    • 14 0

  • Miś jak nic ...

    Dużo huku, kaska wyjęta, przejecie bezwartościowych rowerów... Bareja wypisz wymaluj

    • 12 0

  • i święty spokój

    Owce nie rozjeżdżają pieszych na chodnikach a porzucony, pardon, zaparkowany sprzęt
    nie przeszkadza w przejściu po chodniku.

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum