• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miała być rowerostrada na Chełm, będą tylko znaki. Urzędnicy zmieniają projekt BO

Krzysztof Koprowski
8 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Planowany przebieg trasy rowerowej na Chełm z przygotowanym wjazdem na al. Armii Krajowej. Planowany przebieg trasy rowerowej na Chełm z przygotowanym wjazdem na al. Armii Krajowej.

Rowerzyści dzięki Budżetowi Obywatelskiemu mieli zyskać rowerostradę z prawdziwego zdarzenia na Chełm i Górny Taras wzdłuż al. Armii KrajowejMapka. Wprowadzone zostanie jednak tylko nowe oznakowanie na pobliskiej ul. RogaczewskiegoMapka. Ewentualne przedłużenie trasy będzie połączone z remontem nawierzchni "wuzetki" i zwężeniem do dwóch pasów w stronę Chełmu. Śródków na ten cel jednak nie ma.




Którędy powinna być poprowadzona trasa rowerowa na Chełm?

Projekt "Trasa rowerowa Śródmieście - Chełm wzdłuż al. Armii Krajowej - cz. 1" podczas głosowania w Budżecie Obywatelskim w 2019 r. całkowicie zdeklasował konkurencyjne projekty w dzielnicy Śródmieście.

Zdobył aż 2414 głosów, podczas gdy projekt na drugim miejscu miał prawie połowę mniej głosów, co przełożyło się na rezerwację całej dzielnicowej puli środków w wysokości ok. 737 tys. zł.

Po dwóch latach okazuje się, że projekt doczeka się realizacji, ale w całkowicie innej formie niż planowali to jego autorzy - Rowerowa Metropolia.

Czytaj też artykuł z czerwca 2020 r.:

Którędy poprowadzić trasę rowerową na Chełm?



  • Rozwiązania proponowane przez Rowerową Metropolię na potrzeby zgłaszanych projektów do Budżetu Obywatelskiego.
  • Rozwiązania proponowane przez Rowerową Metropolię na potrzeby zgłaszanych projektów do Budżetu Obywatelskiego.
  • Rozwiązania proponowane przez Rowerową Metropolię na potrzeby zgłaszanych projektów do Budżetu Obywatelskiego.

Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego



Zgodnie z opisem projektu zgłoszonym do BO zakładano budowę wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż północnej jezdni (tj. w stronę Chełmu) al. Armii Krajowej z niezbędnymi korektami jezdni oraz realizacji nadwieszanej konstrukcji na długości ok. 350 m.

Środki finansowe z BO wystarczyć miały na przygotowanie pełnej dokumentacji na odcinku od ul. 3 MajaMapka aż do al. SikorskiegoMapka oraz rozpoczęcie prac od strony ul. 3 Maja.

Nieoczekiwanie urzędnicy postanowili zmienić założenia projektu i skierować ruch rowerzystów na nieodległą ul. Rogaczewskiego, zaś dokumentację ograniczyć tylko do ok. 250-metrowego dolnego odcinka całej trasy.

Zamiast wydzielonej drogi rowerowej przewiduje się jedynie wprowadzenie oznakowania w formie tzw. sierżantów rowerowych, czyli piktogramów na jezdni informujących kierowców o wzmożonym ruchu jednośladów. Rozwiązanie tego typu spotkać można np. na środkowym odcinku ul. MyśliwskiejMapka.

Ponadto na krótkim odcinku ul. Rogaczewskiego zostanie poszerzona do sześciu metrów, co będzie wiązało się z korektą ułożenia przyległego chodnika.

Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Tzw. sierżant rowerowy - takie oznakowanie pojawi się na ul. Rogaczewskiego. Jest to jedynie informacja dla kierowców o ruchu rowerzystów bez fizycznego wydzielenia infrastruktury. Tzw. sierżant rowerowy - takie oznakowanie pojawi się na ul. Rogaczewskiego. Jest to jedynie informacja dla kierowców o ruchu rowerzystów bez fizycznego wydzielenia infrastruktury.

Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego



W pobliżu kościoła pw. Chrystusa KrólaMapka wykonany zostanie nowy fragment chodnika i tuż obok krótki drogi rowerowej, który pozwoli przejechać do ul. PohulankaMapka. Będzie tutaj też zlokalizowany bezpośredni wyjazd na jezdnię al. Armii Krajowej, ale na razie bez żadnej kontynuacji.

W efekcie zamiast drogi na Chełm rowerzyści zyskają jedynie wygodny przejazd między rozdzielonymi fragmentami ul. Rogaczewskiego, gdzie już teraz układ chodników z pochylniami nie stanowi żadnej bariery architektonicznej.

- Takie rozwiązanie jest efektem rozmów Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska i projektanta z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Oficerem Rowerowym. Podczas rozmów brano pod uwagę uwarunkowania terenowe, warunki formalno-prawne i konieczność zapewnienia jak najbardziej optymalnego i bezpiecznego rozwiązania dla przebiegu trasy. Na zakres zadania wpływ miały także szacowane koszty realizacji oraz ograniczenia wynikające z kwoty zabezpieczonej w BO na ten cel - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
  • Rozwidlenie chodników w pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla, gdzie powstanie krótki fragment wydzielonej drogi rowerowej z wjazdem na al. Armii Krajowej.
  • Rozwidlenie chodników w pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla (po prawej), gdzie powstanie krótki fragment wydzielonej drogi rowerowej z wjazdem na al. Armii Krajowej.
  • Ul. Rogaczewskiego w pobliżu al. Armii Krajowej - widok w stronę ul. 3 Maja.

Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej



Urzędnicy zakładają, że od rejonu kościoła rowerzyści będą wjeżdżać na prawy pas ruchu al. Armii Krajowej do al. Sikorskiego, który zostanie przebudowany na drogę rowerową. Kierowcy nie będą jednak stratni, bo korki na tym bezkolizyjnym odcinku są rzadkością, zaś w zamian otrzymają nową nawierzchnię jezdni.

- Takie założenie programowe obejmuje również wykonanie remontu pozostałej części pasa drogowego na odcinku od 3 Maja do zjazdu na Chełm. Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet dla realizacji zadania w ramach BO 2020 - dodaje Niezgoda.
Na ul. Rogaczewskiego przewidziano jedynie wymalowanie oznakowania na jezdni, które częściowo znajdzie się pod parkującymi tutaj autami. Na ul. Rogaczewskiego przewidziano jedynie wymalowanie oznakowania na jezdni, które częściowo znajdzie się pod parkującymi tutaj autami.

Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO



Działaniami urzędników oburzony jest Roger Jackowski, który z ramienia Rowerowej Metropolii był wnioskodawcą tego zadania w Budżecie Obywatelskim.

- Nigdy nie wyraziliśmy zgody na zmianę projektu w takim zakresie i nie zgadzamy się na przystąpienie do budowy jakiegokolwiek fragmentu trasy przed wykonaniem całości dokumentacji dla odcinka od Śródmieścia aż na Chełm - mówi Jackowski. - Podczas ostatnich rozmów z urzędnikami w grudniu 2020 r. wybrano na podstawie analizy rozwiązanie polegające na prowadzeniu trasy rowerowej po skrajnym pasie jezdni al. Armii Krajowej, a nie ul. Rogaczewskiego.
Opis projektu zgłoszonego do Budżetu Obywatelskiego. Opis projektu zgłoszonego do Budżetu Obywatelskiego.

Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm



Dodajmy, że jest to już drugie podejście Rowerowej Metropolii do realizacji połączenia rowerowego na Chełm i Górny Taras. W 2017 r. podobne zadanie zostało zgłoszone w ramach większego projektu ogólnomiejskiego, jednak wówczas w wyniku błędu informatycznego doszło do błędnego zliczenia kilku tysięcy głosów.

Według wyliczeń Rowerowej Metropolii ich projekt zdobył wówczas ok. 7214 głosów, a nie jak podano po zamknięciu głosowania 3325 i powinien zwyciężyć całe głosowanie (ostatecznie po tzw. dogłosowaniu wygrał projekt związany z defibrylatorami z wynikiem 6350 głosów, zaś projekt rowerowy zdobył 3975).

Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót



Realizacja trasy rowerowej na Chełm według koncepcji urzędników jest na etapie poszukiwania wykonawcy. Jeżeli uda się go wyłonić w postępowaniu przetargowym, wszystkie prace powinny być zakończone w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy.

O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji robót (40 proc.).

Istniejąca droga rowerowa wzdłuż al. Sikorskiego na Chełmie. Istniejąca droga rowerowa wzdłuż al. Sikorskiego na Chełmie.

Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras


Dlaczego droga rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej jest tak ważna z punktu widzenia rowerzystów? Obecnie, by dostać się w okolice al. Sikorskiego wydzieloną infrastrukturą rowerową trzeba nadkładać znacznie drogi i wybierać ul. ŁostowickąMapka lub CienistąMapka.

Obie drogi odznaczają się jednak znacznie większą stromizną niż "wuzetka", a ul. Cienista z tego powodu jest nazywana żartobliwie "Ciernistą" - na jej podjeździe posłuszeństwa odmawiają nawet silniki hulajnóg.

Poprowadzenie trasy rowerowej przez al. Armii Krajowej oznacza znacznie mniejszy wysiłek przy wjeździe na Górny Taras, skrócenie trasy do Śródmieścia oraz włączenie do istniejącej infrastruktury rowerowej w tej części Gdańska - m.in. drogi rowerowej wzdłuż al. Sikorskiego lub pasów rowerowych na ul. DraganaMapka i dalej ul. WitosaMapka, a stamtąd al. HavlaMapka i powstającym szlakiem wzdłuż Nowej Warszawskiej.

Miejsca

Opinie (488) ponad 20 zablokowanych

  • Mural zrobić za 100 tysi

    • 2 2

  • od tylnej strony. (1)

    Dziwne miasto....najpierw trzeba mieć dobrą infrastrukturę drogową żeby potem doklejać drogi rowerowe.wystarczy postać sobie w korku na: Armii Krajowej, zabiorą pas będziemy stali od Oliwy...hihihihi. Trzeba zadać sobie pytanie dlaczego mieszkańcy wybierają samochody? Oferta przewozowa jest bardzo słaba ZTM od lat boryka się z komunikacją miejską w naszym mieście mają swoje wizje często odmienne od prawdziwych potrzeb mieszkańców od lat męczą społeczeństwo nietrafionymi decyzjami słabym układem lini i ich oferta jest niewystarczająca. Tabor niby nowoczesny... Tramwaje :ciągle się psują ciągle coś nawala stracone kursy tramwaje stojące w korkach wszystko w szczycie opóźnione brak możliwości skomunikowaniem się np Tramwaj- autobus, autobus- PKM np. pętla Łostowice niby na papierze jest możliwość przesiadki i kontynuacji podróży a w realu trasa jest przeciążona czasy przejazdów niedostosowane do warunków i w rezultacie pasażer z okien tramwaju widzi tylko autobus jak stoi na światłach....taka oferta jest niewystarczająca ....wiara jeździ samochodami bo często lepsze stanie w korku niż jazda komunikacją która jest niepewna ... Rowerowy Gdańsk to są terroryści wymuszają wszystko na trasy rowerowe nie patrząc na innych ilu jest tych rowerzystów jak widać z BO ok 8 tysięcy a terroryzują 500 tysięcy ludzi...to chyba tylko u nas możliwe.....

    • 8 1

    • jak na razie to kierowcy powodują frustrację i wku*w drogowy wśród innych kierowców

      kilkadziesiąt lat planowania miasta pod ruch samochodów to droga w ślepą uliczkę. Warto ten kierunek zmodyfikować.

      • 1 1

  • widzę, że najlepsze praktyki podpatrzone u sąsiadów w Gdyni będą wdrażane, na turnieje tenisowe lekarzy i rauty pod Gdańskiem pieniądze są ale na prawdziwą infrastrukturę rowerową już nie ma

    • 1 1

  • Zwariowani urzędnicy (1)

    Za towarzysza Gierka wybudowano piękną 3 pasmową drogę na górny taras. Przez 40 lat nieudaczni urzędnicy nie zdołali wybudować wiaduktu nad skrzyżowaniem AK z Łostowicką. Rano korek od obwodnicy do Okopowej, po południ odwrotna sytuacja. Jak jakiś durny urzędnik pisze, że nie ma korków i można zwęzić jezdnię do 2 pasów, to ja się pytam gdzie ten człowiek postradał rozum. Jeśli tacy urzędnicy zarządzają miastem to mamy to co mamy. Korki, korki, korki. Będzie wesoło. Czy w tym mieście nie ma nikogo kto w mądry sposób by zarządzał inżynierią ruchu. Nie jakiś nieudacznik po socjologii lub historii, tylko inżynier z prawdziwego zdarzenia.

    • 5 3

    • Ten wiadukt tylko przeniesie korki w inne miejsce.

      • 1 0

  • "jak najbardziej optymalnego"

    Optymalny to stopień najwyższy, synonim słowa najlepszy. Zwrot "najbardziej optymalny" nie ma zatem sensu. To tak jak by mówić "najbardziej najlepszy".

    • 2 0

  • A Wy dalej sobie oczy mydlicie...

    ... tym groteskowym budżetem obywatelskim? Przecież gdyby ta inicjatywa miała coś zmienić to by jej zakazano :)

    • 3 1

  • Kurt

    a, ludzie w następnych wyborach i tak zagłosują na Panią Ole, Gdańszczanie i Gdańszczanki myślcie....

    • 1 1

  • Wogule nie powinni tego budować, tam powinny być parkingi! (1)

    • 1 2

    • zgadzam sie parkingi powinny byc wszedzie i zadnej zieleni :)

      • 2 0

  • Po co ścieżki rowerowe, skoro pedałowcy i tak jeżdżą po chodnikach? (2)

    Celowo nie piszę rowerzyści. Tych szanuję, bo oni również szanują innych uczestników ruchu, wiedzą jak się poruszać po drogach, jeżdżą ścieżkami rowerowymi, ....
    Pedałowcy mają w Gdańsku dużo ścieżek rowerowych, ale i tak jeżdżą po chodnikach, chociaż obok, równolegle mają swoją ścieżkę. Przykład: Wrzeszcz wzdłuż Hallera.
    Przepuścić pieszych na przejściu? Po co?
    Rowerzyści znają i stosują Prawo o ruchu drogowym. Pedałowcom się wydaje, że są ponad wszystko i wszystkich.

    • 3 7

    • Po to bys mogła sie głupotą chwalic i brednie wyzsane z palca wypisywac! (1)

      A poco są choidniki i trawniki by taka jak ty mogła zapene swoim trującym spalinami szrotem nanich parkowac

      • 3 2

      • Uderz w stół, a nożyce się odezwą. :-D

        • 0 2

  • My rowerzysci nie chemy jechac ulicami i truc sie ich spalinami!!Wiec jestesmy przeciwni takim rozwiazaniom!! (2)

    Drogi rowerowe maja być wydzielone a powinny być oddzielone pasem zieleni którty będzie pochłaniał czesc spalin .Już dawno to zauważyli nawet w Europie zachodniej i gdzie się da modernizują drogi rowerowe!!
    Ale Urzednicy DRMG jak i oficer rowerowy Kitlinski tylko szkodzą wtym miescie wszystkim sa wyjątkowo niekompetetni.!Kierowcom utrudniają ,rowerzystów dyskryminują a na wąskie chodniki pakuja rowerzystów i hulajnogi!!
    Powinno się tez ujawniać nazwiska urzędników DRMG którzy takie rozwiązania opracowują i wprowadzają !!

    • 7 1

    • popieram, jeszcze w Polsce gdzie co 2gi janusz oszczedza i z rury leci mu ciemny dym. Na zachodzie tego nie ma.

      • 1 1

    • Podaję pierwsze nazwisko.

      To prawdopodobnie nowy pracownik urzędu m. t. o wysokich kwalifikacjach. Ma się zajmować wydzielaniem pasów dla autobusów ,to może dorzucono mu pasy rowerowe aby chłop się nie przemęczał.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum