Miała być rowerostrada na Chełm, będą tylko znaki. Urzędnicy zmieniają projekt BO
Rowerzyści dzięki Budżetowi Obywatelskiemu mieli zyskać rowerostradę z prawdziwego zdarzenia na Chełm i Górny Taras wzdłuż al. Armii Krajowej. Wprowadzone zostanie jednak tylko nowe oznakowanie na pobliskiej ul. Rogaczewskiego. Ewentualne przedłużenie trasy będzie połączone z remontem nawierzchni "wuzetki" i zwężeniem do dwóch pasów w stronę Chełmu. Śródków na ten cel jednak nie ma.
- Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego
- Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego
- Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej
- Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO
- Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm
- Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót
- Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras
Zdobył aż 2414 głosów, podczas gdy projekt na drugim miejscu miał prawie połowę mniej głosów, co przełożyło się na rezerwację całej dzielnicowej puli środków w wysokości ok. 737 tys. zł.
Po dwóch latach okazuje się, że projekt doczeka się realizacji, ale w całkowicie innej formie niż planowali to jego autorzy - Rowerowa Metropolia.
Czytaj też artykuł z czerwca 2020 r.:
Którędy poprowadzić trasę rowerową na Chełm?
Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego
Zgodnie z opisem projektu zgłoszonym do BO zakładano budowę wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż północnej jezdni (tj. w stronę Chełmu) al. Armii Krajowej z niezbędnymi korektami jezdni oraz realizacji nadwieszanej konstrukcji na długości ok. 350 m.
Środki finansowe z BO wystarczyć miały na przygotowanie pełnej dokumentacji na odcinku od ul. 3 Maja aż do al. Sikorskiego oraz rozpoczęcie prac od strony ul. 3 Maja.
Nieoczekiwanie urzędnicy postanowili zmienić założenia projektu i skierować ruch rowerzystów na nieodległą ul. Rogaczewskiego, zaś dokumentację ograniczyć tylko do ok. 250-metrowego dolnego odcinka całej trasy.
Zamiast wydzielonej drogi rowerowej przewiduje się jedynie wprowadzenie oznakowania w formie tzw. sierżantów rowerowych, czyli piktogramów na jezdni informujących kierowców o wzmożonym ruchu jednośladów. Rozwiązanie tego typu spotkać można np. na środkowym odcinku ul. Myśliwskiej.
Ponadto na krótkim odcinku ul. Rogaczewskiego zostanie poszerzona do sześciu metrów, co będzie wiązało się z korektą ułożenia przyległego chodnika.
Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta
Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego
W pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla wykonany zostanie nowy fragment chodnika i tuż obok krótki drogi rowerowej, który pozwoli przejechać do ul. Pohulanka. Będzie tutaj też zlokalizowany bezpośredni wyjazd na jezdnię al. Armii Krajowej, ale na razie bez żadnej kontynuacji.
W efekcie zamiast drogi na Chełm rowerzyści zyskają jedynie wygodny przejazd między rozdzielonymi fragmentami ul. Rogaczewskiego, gdzie już teraz układ chodników z pochylniami nie stanowi żadnej bariery architektonicznej.
- Takie rozwiązanie jest efektem rozmów Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska i projektanta z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Oficerem Rowerowym. Podczas rozmów brano pod uwagę uwarunkowania terenowe, warunki formalno-prawne i konieczność zapewnienia jak najbardziej optymalnego i bezpiecznego rozwiązania dla przebiegu trasy. Na zakres zadania wpływ miały także szacowane koszty realizacji oraz ograniczenia wynikające z kwoty zabezpieczonej w BO na ten cel - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej
Urzędnicy zakładają, że od rejonu kościoła rowerzyści będą wjeżdżać na prawy pas ruchu al. Armii Krajowej do al. Sikorskiego, który zostanie przebudowany na drogę rowerową. Kierowcy nie będą jednak stratni, bo korki na tym bezkolizyjnym odcinku są rzadkością, zaś w zamian otrzymają nową nawierzchnię jezdni.
- Takie założenie programowe obejmuje również wykonanie remontu pozostałej części pasa drogowego na odcinku od 3 Maja do zjazdu na Chełm. Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet dla realizacji zadania w ramach BO 2020 - dodaje Niezgoda.
Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO
Działaniami urzędników oburzony jest Roger Jackowski, który z ramienia Rowerowej Metropolii był wnioskodawcą tego zadania w Budżecie Obywatelskim.
- Nigdy nie wyraziliśmy zgody na zmianę projektu w takim zakresie i nie zgadzamy się na przystąpienie do budowy jakiegokolwiek fragmentu trasy przed wykonaniem całości dokumentacji dla odcinka od Śródmieścia aż na Chełm - mówi Jackowski. - Podczas ostatnich rozmów z urzędnikami w grudniu 2020 r. wybrano na podstawie analizy rozwiązanie polegające na prowadzeniu trasy rowerowej po skrajnym pasie jezdni al. Armii Krajowej, a nie ul. Rogaczewskiego.
Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm
Dodajmy, że jest to już drugie podejście Rowerowej Metropolii do realizacji połączenia rowerowego na Chełm i Górny Taras. W 2017 r. podobne zadanie zostało zgłoszone w ramach większego projektu ogólnomiejskiego, jednak wówczas w wyniku błędu informatycznego doszło do błędnego zliczenia kilku tysięcy głosów.
Według wyliczeń Rowerowej Metropolii ich projekt zdobył wówczas ok. 7214 głosów, a nie jak podano po zamknięciu głosowania 3325 i powinien zwyciężyć całe głosowanie (ostatecznie po tzw. dogłosowaniu wygrał projekt związany z defibrylatorami z wynikiem 6350 głosów, zaś projekt rowerowy zdobył 3975).
Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót
Realizacja trasy rowerowej na Chełm według koncepcji urzędników jest na etapie poszukiwania wykonawcy. Jeżeli uda się go wyłonić w postępowaniu przetargowym, wszystkie prace powinny być zakończone w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy.
O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji robót (40 proc.).
Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras
Dlaczego droga rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej jest tak ważna z punktu widzenia rowerzystów? Obecnie, by dostać się w okolice al. Sikorskiego wydzieloną infrastrukturą rowerową trzeba nadkładać znacznie drogi i wybierać ul. Łostowicką lub Cienistą.
Obie drogi odznaczają się jednak znacznie większą stromizną niż "wuzetka", a ul. Cienista z tego powodu jest nazywana żartobliwie "Ciernistą" - na jej podjeździe posłuszeństwa odmawiają nawet silniki hulajnóg.
Poprowadzenie trasy rowerowej przez al. Armii Krajowej oznacza znacznie mniejszy wysiłek przy wjeździe na Górny Taras, skrócenie trasy do Śródmieścia oraz włączenie do istniejącej infrastruktury rowerowej w tej części Gdańska - m.in. drogi rowerowej wzdłuż al. Sikorskiego lub pasów rowerowych na ul. Dragana i dalej ul. Witosa, a stamtąd al. Havla i powstającym szlakiem wzdłuż Nowej Warszawskiej.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Gdańsk, Sopot, Gdynia: rowery i akcesoria
Miejsca
Opinie (488) ponad 20 zablokowanych
-
2021-08-08 21:09
Niesamowite tysiące aut dziennie jeżdzi Armii krajowej, a teraz zabierają pas dla maks 100 rowerzystów dziennie
- 9 4
-
2021-08-08 21:22
hahahaha miasto kolejny raz dy.ma (1)
obywateli nie macie jeszcze dosyć?
- 6 1
-
2021-08-08 21:36
Trcohę mamy, to znaczy niektórzy mają
- 0 1
-
2021-08-08 21:35
trzeba byc d**ilem (2)
zeby zabierac jeden pas dla rowerkow....
co za d**il w ogole to wymyslil
powtarzam D E B I L- 13 8
-
2021-08-08 21:36
(1)
Bardzo brzydko mówisz
- 3 3
-
2021-08-09 14:47
Wystarczy być urzędnikiem UM.
- 2 1
-
2021-08-08 21:48
(4)
Nie ma opcji na ścieżkę rowerową na Chełm poprzez odjęcie jednego pasa. Proszę jechać ul. Kartuską i Łostowicką do góry. Nie ma zgody bez konsultacji i zdania kierowców!
- 7 7
-
2021-08-08 21:49
(1)
Jedz Kartuska i Lostowicka autem. Tu jeszcze niedawno też nie było tej autostrady
- 2 4
-
2021-08-09 19:06
Od tego mam trasę WZ żeby nią jeździć. Ona powstała dla mnie. nie dla rowerzystów!
- 0 0
-
2021-08-08 22:08
(1)
Janusz p. to kpina, co tu wyprawiają, a ci pożal się Boże rowerzyści na Łostowickiej, to śmiech. Większość prowadzi swój super pojazd w obcisłych gaciach, bo nie mają siły pedałować.
- 4 4
-
2021-08-09 14:10
A Ty co taka zorientowana? Oglądasz się na opięte lycrą tyłki?
Świntucha!
- 1 1
-
2021-08-08 21:51
POdziękujcie swoim POlitykom których wybraliście
w wyborach samorzadowych za praworzadność i przejrzystość BO...
- 3 2
-
2021-08-08 21:52
Wszystkodlagdańskizm w praktyce
Dużo ględzenia o wolności i solidarności, demokracji, a praktyka to olewanie głosu społeczeństwa
- 3 1
-
2021-08-08 21:52
(5)
Przecież jest ścieżka na Kartuskiej i Cienistej, to mało? Chodzę tamtędy codziennie i o ile na Kartuskiej zapierniczają nie przepuszczając pieszych na przejściach, to Cienista świeci pustkami. Dramat, pierwszy i ostatni raz mój głos poszedł na P. Dulkiewicz.
- 10 3
-
2021-08-08 21:54
(3)
Pokaż nam jak wjeżdżasz rowerem na Cienistej pod gorę. Najlepiej jeszcze z przyczepką z dzieckiem. Pośmiejmy się wszyscy :)
- 4 5
-
2021-08-08 22:21
A byś się zdziwił i to bardzo. Nie żartuj, że masz tak słabą kondycję, że nie dasz rady wjechać Cienistą? Mijałam wczoraj Panią, wiek na oko 50 lat i spokojnie wjechała. Widać czas popracować nad formą, bo nawet jakby Ci całą ulicę oddali, to nie pomoże Ci to w podjeździe ;p
- 4 3
-
2021-08-08 22:58
(1)
Przerzutki można zredukować przed podjazdem, pozdrawiam.
- 4 1
-
2021-08-09 14:04
Oto jak mały Kazio wyobraża sobie Gwiazdkę!
- 1 0
-
2021-08-09 07:04
południowa obwodnica to mało?
po co wam wiecej. reszte mozna przeznaczyc dla rowerow śmiało
- 1 2
-
2021-08-08 22:39
Identyczna sytuacja była na Gdańskim przymorzu .Oficer rowerowy w miescie jest tylko szkodnikiem i dla rowerzystów i kierowców
oraz dla pieszych.Ale poto właśnie jest zatrudniony jako wazeliniarz by przyklepywał wszystko co DRMG wymyśli!Ale przykładów jest więcej projekty w BO wygrywają i potem według kaprysu urzędników DRMG są realizowane częściowo albo wcale.
- 4 1
-
2021-08-08 22:44
Droga rowerowa to nie pas dużego ciągu komunikacyjnego! (1)
Pomysł aby drogę rowerową stworzyć z pasa ruchliwej arterii komunikacyjnej uważam za "wybitnie koszmarny"
" O niczym innym nie marzę jak jechać rowerem wzdłuż dużego ciągu komunikacyjnego"
Śmiem przypuszczać że wiedza autora tej koncepcji o komunikacji rowerowej jest słaba.
Nie za takim rozwiązaniem głosowałem w BO.- 7 4
-
2021-08-09 09:08
To standard wszędzie na świecie
- 1 1
-
2021-08-08 22:52
A nie mozna poprowadzić drogi przy urzędach i od strony szpitalna skrótem przy serpentynie. (1)
- 3 3
-
2021-08-09 09:09
Coś długi i stromy będzie ten skrót.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.