Miała być rowerostrada na Chełm, będą tylko znaki. Urzędnicy zmieniają projekt BO
Rowerzyści dzięki Budżetowi Obywatelskiemu mieli zyskać rowerostradę z prawdziwego zdarzenia na Chełm i Górny Taras wzdłuż al. Armii Krajowej. Wprowadzone zostanie jednak tylko nowe oznakowanie na pobliskiej ul. Rogaczewskiego. Ewentualne przedłużenie trasy będzie połączone z remontem nawierzchni "wuzetki" i zwężeniem do dwóch pasów w stronę Chełmu. Śródków na ten cel jednak nie ma.
- Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego
- Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego
- Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej
- Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO
- Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm
- Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót
- Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras
Zdobył aż 2414 głosów, podczas gdy projekt na drugim miejscu miał prawie połowę mniej głosów, co przełożyło się na rezerwację całej dzielnicowej puli środków w wysokości ok. 737 tys. zł.
Po dwóch latach okazuje się, że projekt doczeka się realizacji, ale w całkowicie innej formie niż planowali to jego autorzy - Rowerowa Metropolia.
Czytaj też artykuł z czerwca 2020 r.:
Którędy poprowadzić trasę rowerową na Chełm?
Zamiast wydzieloną drogą, po jezdni ul. Rogaczewskiego
Zgodnie z opisem projektu zgłoszonym do BO zakładano budowę wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż północnej jezdni (tj. w stronę Chełmu) al. Armii Krajowej z niezbędnymi korektami jezdni oraz realizacji nadwieszanej konstrukcji na długości ok. 350 m.
Środki finansowe z BO wystarczyć miały na przygotowanie pełnej dokumentacji na odcinku od ul. 3 Maja aż do al. Sikorskiego oraz rozpoczęcie prac od strony ul. 3 Maja.
Nieoczekiwanie urzędnicy postanowili zmienić założenia projektu i skierować ruch rowerzystów na nieodległą ul. Rogaczewskiego, zaś dokumentację ograniczyć tylko do ok. 250-metrowego dolnego odcinka całej trasy.
Zamiast wydzielonej drogi rowerowej przewiduje się jedynie wprowadzenie oznakowania w formie tzw. sierżantów rowerowych, czyli piktogramów na jezdni informujących kierowców o wzmożonym ruchu jednośladów. Rozwiązanie tego typu spotkać można np. na środkowym odcinku ul. Myśliwskiej.
Ponadto na krótkim odcinku ul. Rogaczewskiego zostanie poszerzona do sześciu metrów, co będzie wiązało się z korektą ułożenia przyległego chodnika.
Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta
Droga rowerowa pomiędzy dwoma odcinkami Rogaczewskiego
W pobliżu kościoła pw. Chrystusa Króla wykonany zostanie nowy fragment chodnika i tuż obok krótki drogi rowerowej, który pozwoli przejechać do ul. Pohulanka. Będzie tutaj też zlokalizowany bezpośredni wyjazd na jezdnię al. Armii Krajowej, ale na razie bez żadnej kontynuacji.
W efekcie zamiast drogi na Chełm rowerzyści zyskają jedynie wygodny przejazd między rozdzielonymi fragmentami ul. Rogaczewskiego, gdzie już teraz układ chodników z pochylniami nie stanowi żadnej bariery architektonicznej.
- Takie rozwiązanie jest efektem rozmów Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska i projektanta z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Oficerem Rowerowym. Podczas rozmów brano pod uwagę uwarunkowania terenowe, warunki formalno-prawne i konieczność zapewnienia jak najbardziej optymalnego i bezpiecznego rozwiązania dla przebiegu trasy. Na zakres zadania wpływ miały także szacowane koszty realizacji oraz ograniczenia wynikające z kwoty zabezpieczonej w BO na ten cel - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Docelowo droga rowerowa kosztem pasa al. Armii Krajowej
Urzędnicy zakładają, że od rejonu kościoła rowerzyści będą wjeżdżać na prawy pas ruchu al. Armii Krajowej do al. Sikorskiego, który zostanie przebudowany na drogę rowerową. Kierowcy nie będą jednak stratni, bo korki na tym bezkolizyjnym odcinku są rzadkością, zaś w zamian otrzymają nową nawierzchnię jezdni.
- Takie założenie programowe obejmuje również wykonanie remontu pozostałej części pasa drogowego na odcinku od 3 Maja do zjazdu na Chełm. Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet dla realizacji zadania w ramach BO 2020 - dodaje Niezgoda.
Rowerowa Metropolia: działania niezgodne z projektem BO
Działaniami urzędników oburzony jest Roger Jackowski, który z ramienia Rowerowej Metropolii był wnioskodawcą tego zadania w Budżecie Obywatelskim.
- Nigdy nie wyraziliśmy zgody na zmianę projektu w takim zakresie i nie zgadzamy się na przystąpienie do budowy jakiegokolwiek fragmentu trasy przed wykonaniem całości dokumentacji dla odcinka od Śródmieścia aż na Chełm - mówi Jackowski. - Podczas ostatnich rozmów z urzędnikami w grudniu 2020 r. wybrano na podstawie analizy rozwiązanie polegające na prowadzeniu trasy rowerowej po skrajnym pasie jezdni al. Armii Krajowej, a nie ul. Rogaczewskiego.
Druga próba budowy drogi rowerowej na Chełm
Dodajmy, że jest to już drugie podejście Rowerowej Metropolii do realizacji połączenia rowerowego na Chełm i Górny Taras. W 2017 r. podobne zadanie zostało zgłoszone w ramach większego projektu ogólnomiejskiego, jednak wówczas w wyniku błędu informatycznego doszło do błędnego zliczenia kilku tysięcy głosów.
Według wyliczeń Rowerowej Metropolii ich projekt zdobył wówczas ok. 7214 głosów, a nie jak podano po zamknięciu głosowania 3325 i powinien zwyciężyć całe głosowanie (ostatecznie po tzw. dogłosowaniu wygrał projekt związany z defibrylatorami z wynikiem 6350 głosów, zaś projekt rowerowy zdobył 3975).
Inwestycja na etapie przetargu na wykonawcę robót
Realizacja trasy rowerowej na Chełm według koncepcji urzędników jest na etapie poszukiwania wykonawcy. Jeżeli uda się go wyłonić w postępowaniu przetargowym, wszystkie prace powinny być zakończone w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy.
O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji robót (40 proc.).
Niezbędna trasa rowerowa na Górny Taras
Dlaczego droga rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej jest tak ważna z punktu widzenia rowerzystów? Obecnie, by dostać się w okolice al. Sikorskiego wydzieloną infrastrukturą rowerową trzeba nadkładać znacznie drogi i wybierać ul. Łostowicką lub Cienistą.
Obie drogi odznaczają się jednak znacznie większą stromizną niż "wuzetka", a ul. Cienista z tego powodu jest nazywana żartobliwie "Ciernistą" - na jej podjeździe posłuszeństwa odmawiają nawet silniki hulajnóg.
Poprowadzenie trasy rowerowej przez al. Armii Krajowej oznacza znacznie mniejszy wysiłek przy wjeździe na Górny Taras, skrócenie trasy do Śródmieścia oraz włączenie do istniejącej infrastruktury rowerowej w tej części Gdańska - m.in. drogi rowerowej wzdłuż al. Sikorskiego lub pasów rowerowych na ul. Dragana i dalej ul. Witosa, a stamtąd al. Havla i powstającym szlakiem wzdłuż Nowej Warszawskiej.
Miejsca
Opinie (488) ponad 20 zablokowanych
-
2021-08-08 23:39
Dzięki zwężeniu mniej nawierzchni do utrzymania (2)
Hokus pokus mniej nawierzchni, ale to dla waszego dobra. Podobnie zwężali krajówki w niektórych miejscach, bo dla dobra kierowców. Psychicznie trudniej jest jechać szybciej, oczywiście nie dotyczy osób bez wyobraźni. Dzięki temu więcej osób zginęło, bo łatwiej złapać nieutwardzone pobocze. Ale za taniej remont!
- 64 26
-
2021-08-09 11:10
wspołczuję tym co z Chełmu bedą jechac do pracy autem
przeciez tam w godzinach szczytu i tak juz wszystko stoi. Pozostaje juz chyba tylko zropbic uprawnienia na smigłowiec i kupic sobie mały pleksiglasowy helikopter do oprysku pól, albo wyprowadzic sie z Gdanska do bardziej cywilizowanego miasta.
- 2 1
-
2021-08-09 12:32
ja tam zauwazyłem jedno - co temat to problem , co za czasy a prawda jest jedna - zauwazyć problem nawet dziecko potrafi , trak samo jak i marudzić , znaleźć problem i mieć rozwiązanie to juz nie każdy potrafi ,, natomiast naleźć problem , mieć rozwiązanie , przedstawić je i uzyskać aprobatę większości ... nieliczni
- 1 1
-
2021-08-08 23:44
Kiedy zwężenie na Obwodnicy Trójmiejskiej i w tunelu? (1)
- 3 3
-
2021-08-09 14:09
NIe wysilaj się bez potrzeby, bo Ci żyłka pierdząca pęknie.
- 1 1
-
2021-08-08 23:55
Ręce opadają
Zwężone to mają gdańscy urzędnicy postrzeganie rzeczywistości. Dalej betonujcie miasto i zwężajcie drogi to zobaczycie, co się stanie.
- 2 2
-
2021-08-09 00:23
po co...
To będzie taka sama piękna droga rowerowa na górny taras przegłosowana w BO jak ścieżki biegowe w około zbiornika na Zakoniczynie (zbiornik ma 1300m obwodu a ścieżki może jakieś 200 na oko a nazywa się w około zbiornika) . Bez sensu, byle jak, aby się nazywało. Po co projekt kiedy później miasto realizuje je według swojego widzimisię .
- 0 1
-
2021-08-09 03:28
Rowerzysci. (1)
Najbardziej roszczeniowi jak zwykle
- 3 8
-
2021-08-09 07:03
do kierowców im lata swietlne
- 2 0
-
2021-08-09 06:59
a pasy ruchu i kontrapasy na 3maja oraz trakcie konnym to kiedy będą?
od tego należałoby zacząć
- 0 1
-
2021-08-09 07:35
(2)
Jestem aktywnym rowerzystą , mało jest osób w mieście które by podjechały pod Armii Krajowej na rowerze , za długa i za ostra góra , także za pomysł i**otyczny bez sensu !!
- 5 3
-
2021-08-09 09:06
Tam jest znacznie bardziej łagodnie niż na :
Jaskowej, Cienistej, Łostowickiej, Rakoczego czy nawet słowackiego ( masa rowerzystów tym chodniczkiem podjeżdża).... i jakoś wszyscy podjeżdżają.
- 2 0
-
2021-08-09 15:30
Ale z ciebie słaby aktywny rowerzysta
- 2 1
-
2021-08-09 07:51
co za pomysł
Tych co wymyślają zawężanie dróg wywaliłbym na zbity pysk,kto rowerem chciałby jechac przy pędzących autach
- 0 1
-
2021-08-09 07:56
Rowerostrada? nie ma na co kasy wydawać??
Po co to? rowerzyści i tak jeżdżą ze swoimi rowerami w tramwajach ^^
- 0 3
-
2021-08-09 08:04
(1)
Chyba czas na uchwalenie BO nt zakazu budowy dróg rowerowych na zasadzie likwidacji istniejących sieci dróg itp pomysłów. Liczba samochodów wciąż wzrasta a nie maleje skoro więc ktoś w UM ma pomysł na budowę ścieżek czy dróg dla rowerów niech się choć trochę wysili i zaplanuje budowę ww infrastruktury od nowa a nie kosztem tego ci zbudowano 30 lat temu. Jeśli nowi mieszkańcy mają aż tak zakorzenione poruszanie się rowerami tak jak to mieli ich przodkowie do kościoła, GS-u czy na pociąg do pracy to niech dostosują się do życia w mieście w którym poruszamy się trochę inaczej.
- 1 5
-
2021-08-09 09:02
Też jestem takiego samego zdania. Polikwidować.
sciezki to fanaberia kierowców którym rowerzyści na jezdni przeszkadzali
miejsce roweru jest na jezdni, a nie pudrowanym chodniku !!!!
kierowców wystarczy zdyscyplinować do jazdy zgodnie z przepisami i będzie bezpiecznie.
proste- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.