• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oznakowanie na jezdni jak labirynt. Przy parku Centralnym można się pogubić

Patryk Szczerba
18 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (442)
Najnowszy artykuł na ten temat Lato w pełni, a w parku Centralnym sucho
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni

Media społecznościowe obiegło zdjęcie pokazujące oznakowanie rowerowe przy parku CentralnymMapka w Gdyni, pod którym pojawiły się setki prześmiewczych komentarzy. Internauci zakpili zwłaszcza z namalowanych strzałek. - Projekt parku Centralnego nie posiadał komponentu przebudowy dróg poza parkiem. Trzeba było dostosować ruch do istniejących elementów - odpowiadają urzędnicy.




Jak będzie odbywał się ruch rowerowy przy parku Centralnym?

Przypomnijmy, że trzeci etap parku Centralnego zostanie uroczyście otwarty we wtorek, 29 sierpnia o godz. 12. Koszt to blisko 64 mln zł. Na kwotę w ogromnej części składa się podziemny parking, na którym zaparkuje 270 samochodów.

Kpiny internautów



Inwestycja zdążyła już zyskać niechlubną sławę i to nie tylko w Trójmieście, ale w całej Polsce z powodu organizacji ruchu rowerowego na wyjeździe z parku przy ul. Świętojańskiej naprzeciw Urzędu Miasta w Gdyni.



Pojawiły się tam strzałki, z których zakpili internauci z całej Polski. Zdjęcie pokazujące organizację ruchu z góry stało się przez kilka godzin przesyłanym przez użytkowników viralem w mediach społecznościowych.

Park Centralny: otwarcie 29 sierpnia Park Centralny: otwarcie 29 sierpnia

Po zmianach wjazd rowerzystów do parku Centralnego z ul. Świętojańskiej będzie odbywał się ze skrajnego pasa jezdni. Problem w tym, że tym samym pasem będzie można jechać na wprost w kierunku ul. Świętojańskiej. Tyle że kierowcy skręcający w zwężoną do dwóch pasów al. Piłsudskiego, będą w tym miejscu przecinać rowerzystom ruch. Niewykluczone więc, że dojdzie w tym miejscu do potrąceń.

Jeszcze bardziej pogmatwana sprawa dotyczy wyjazdu z parku Centralnego przy Świętojańskiej w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana SKM. Najpierw trzeba będzie skręcić w lewo, jezdnią jechać do przejazdu rowerowego, by trafić na jezdnię prowadzącą w kierunku tunelu i ul. Władysława IV. By kontynuować jazdę np. w kierunku Redłowa, na przejściu z sygnalizacją znów trzeba będzie przejechać na przeciwległą stronę, gdzie dalej można będzie kontynuować jazdę.

Do tego na wyjeździe z parku została wysepka.

Wyjeżdżający z parku Centralnego w kierunku Wzgórza rowerzyści spotkają się z tymi jadącymi na wprost. Dalej obydwa kierunki rozdziela linia, ale chcąc jechać w danym kierunku muszą przeprawić się przejazdem na drugą stronę. Wyjeżdżający z parku Centralnego w kierunku Wzgórza rowerzyści spotkają się z tymi jadącymi na wprost. Dalej obydwa kierunki rozdziela linia, ale chcąc jechać w danym kierunku muszą przeprawić się przejazdem na drugą stronę.

Aktywiści rowerowi z Gdyni zabierają głos



Na organizacji ruchu suchej nitki nie pozostawili m.in. działacze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Wiele energii wkładaliśmy w to, by przekonać pana Prezydenta, by przywrócił drogę rowerową do projektu Parku Centralnego na krótkim odcinku przy przystanku Urząd Miasta-Świętojańska. Apelowaliśmy, wnioskowaliśmy, składaliśmy projekty do BO (trzykrotnie odrzucone w weryfikacji) - piszą w poście w mediach społecznościowych.


Wskazują, że była szansa na to, by rowerzyści jechali obok przystanku przy ul. Świętojańskiej.

- Pierwotnie połączenie "za przystankiem" było w projekcie, ale dzięki intrygom urzędników od dostępności, mobilności, przestrzeni publicznych ostatecznie tę drogę po cichu usunięto z gotowego projektu. Póki co nadal 10-letnie dzieci będą musiały czekać na pasie między trolejbusem i autobusem. Do tego dochodzą jeszcze esy-floresy, które mają za zadanie wyprowadzić rowerzystę na pas Świętojańskiej od strony Piłsudskiego. Także po to, by przykryć wtopę z uzgodnieniem inwestycji Officer, gdzie droga rowerowa "nie spotyka się" z przejściem dla pieszych od strony parku Centralnego - uzupełniają.
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni


Urzędnicy: przebudowa dróg poza parkiem wypadła z inwestycji



Nieoficjalnie część urzędników z magistratu, z którymi rozmawialiśmy, potwierdza wersję zaprezentowaną przez stowarzyszenie.

W oficjalnej odpowiedzi piszą, że organizacja ruchu drogowego nie mogła być inna.

- Projekt Parku Centralnego nie posiadał komponentu przebudowy dróg poza parkiem. Pojawiła się więc konieczność dostosowania stałej organizacji ruchu do fragmentu jezdni al. Piłsudskiego i zmiany drogi rowerowej na tym odcinku - odpowiada Rafał Studziński, kierownik referatu organizacji ruchu wydziału inwestycji w Gdyni, który zaprojektował rozwiązanie zaaprobowane później przez naczelnika wydziału.
O tym, że nie będzie przebudowany układ drogowy, pisaliśmy już na starcie realizacji trzeciego etapu.

Rusza budowa trzeciego etapu parku Centralnego. Prace do wiosny 2023 roku Rusza budowa trzeciego etapu parku Centralnego. Prace do wiosny 2023 roku

"Rowerzyści jeżdżą prawidłowo"



- Rozwiązanie dla osób, które widzą je pierwszy raz, może budzić wątpliwości, ale zapewniamy, że jest optymalne przy takim układzie drogowym, a co najważniejsze bezpieczne dla wszystkich uczestników tj. pieszych i rowerzystów. Mimo że wdrożenie nie jest jeszcze ostatecznie zakończone (brakuje kilku elementów), to nasze bieżące obserwacje wskazują, że rowerzyści jeżdżą prawidłowo - dodaje.


Wskazuje, że przy przystanku przy ul. Świętojańskiej jest pas ruchu dla rowerów na jezdni w kierunku północnym. W druga stronę kierujący rowerami poruszać się powinni pasem ruchu, jak inne pojazdy.

- Ta sytuacja się nie zmieniła - podkreśla.

Inwestycja i tak będzie konieczna



Jednocześnie przyznaje, że poważniejsze zmiany, które będą wiązały się z procesem inwestycyjnym i wyłożeniem dodatkowych i tak będą musiały być wdrożone. Będzie trzeba na nie poczekać.

- Pracujemy nad nową koncepcją dla odcinka Świętojańskiej od Partyzantów do Piłsudskiego i alei M. Piłsudskiego od Bema do Władysława IV. Jest jednak za wcześnie, by mówić o szczegółach. Żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły - kończy.
11:24 21 SIERPNIA 23

Przed UM Gdyni szykują się zmiany ostatnich zmian (34 opinie)

Biała farba i rozpuszczalnik poszły w ruch. Od rana trwa zmiana organizacji pasów rowerowych obśmiewana już chyba w całej Polsce. Interesujące. Wczoraj jeszcze kierunki się krzyżowały. Obserwowałam ten absurd i co zdezorientowani ludzie tam wyprawiali, a dziś proszę - zmiana.
Biała farba i rozpuszczalnik poszły w ruch. Od rana trwa zmiana organizacji pasów rowerowych obśmiewana już chyba w całej Polsce. Interesujące. Wczoraj jeszcze kierunki się krzyżowały. Obserwowałam ten absurd i co zdezorientowani ludzie tam wyprawiali, a dziś proszę - zmiana.

Miejsca

Opinie (442) ponad 20 zablokowanych

  • Ciekawe ile ktoś przytulił za ten super-projekt? (2)

    • 10 2

    • Pińćdziesiąt złotych

      • 0 1

    • Masz na myśli ddr, czy vały parking centralny dla AB?

      • 0 1

  • no dobrze a teraz pozytyw (1)

    zawsze można było zapomnieć o rowerzystach ale jednak coś jest. park i rower współgra ze sobą i może nie jest idealnie ale jest. oby to była kontynuacja słusznego trendu.

    • 2 4

    • ja bym wolał jechac na zasadach ogolnych bez tego

      • 0 1

  • Te miasto jest śmieszne nic dla ludzi tylko paru getrarzy bo rowerzysta nie bd tam jeździł w centrum

    • 2 4

  • Podsumujmy problem (5)

    Ci bardziej inteligentni nie widzą problemu

    Ci mniej inteligentni toczą pianę, bo jadąc rowerem nagle widzą 2 (słownie dwie) strzałki i mózg im się lasuje

    Tragedia, to społeczeństwo powinni przenieść na stepy Azji

    • 4 24

    • Zacznij od siebie. (2)

      • 4 4

      • ja radzę sobie z takimi prostymi problemami (1)

        ale dla ciebie najwidoczniej to jest coś, czego twój mózg nie potrafi przetrawić

        • 3 2

        • Radzisz sobie z "prostym problemem", czyli przyznajesz, że to jednak jest problem....

          • 0 1

    • ale trollnia rowerowa, jezu co za patalachy

      • 1 2

    • narysowałeś tego gniota i teraz próbujesz to bronić w necie jako jedyny

      od projektowania są projektanci a nie urzędnicy.

      • 0 1

  • to sie chyba nie dzieje naprawdę.

    • 4 3

  • Doniczkowy park (1)

    był okazja do sensownej zmiany układu drogowego . Jest porażka. Autobus czy TIR nie wjedzie w Piłsudskiego. "Gratuluję " projektantom i tym co to zatwierdzili .

    • 10 3

    • tak dziecko, z pewnością tam nic nie wjedzie, bo ty tak mówisz

      • 1 4

  • A wystarczyło przedłużyć prosto ścieżkę od Partyzantów do Piłsudskiego,

    • 4 2

  • Rysunek od Trójmiasta wprowadza w błąd (1)

    Serio, na tym schemacie od redakcji jest błąd, który komplikuje całą sprawę (może poszukiwanie sensacji?). W rzeczywistości to zupełnie prosta organizacja ruchu.

    • 5 1

    • też o tym pisałem, to jakaś bzdura

      ale trolle rowerowi jak zwykle musza nadawać

      na zdjęciach wszystko jest jasne i proste, jak ktoś nie jest naćpany

      • 2 1

  • Gdynia faworyzuje rowerzystów (5)

    Ciekawe co jest powodem niszczenia dróg, likwidowaniem parkingów zmiany organizacji ruchu na poczet dróg rowerowych. Rowerzystów nie jest aż tak dużo jak wzrost ilości samochodów które pojawiają się na drogach i powodują ogromne korki. Czas chyba pomyśleć o zwiększenie drożności dróg a nie je likwidowanie. Bo ludzie nie przesiądą się na rowery a samochody będą jeździć cały rok

    • 10 6

    • Dość terroru samochodziarzy (3)

      Czas przesiąść się na rower lub do autobusu

      • 3 2

      • Do tego autobusu którego kursowanie Szczurek zredukował o 30%? (2)

        • 2 2

        • (1)

          Ciekawe wyliczenie

          • 1 0

          • Proszę bardzo - linia 133 były kursy co 20 minut są co 30.

            Zamiast trzech na godzinę, są dwa - o 33% mniej.

            Nie dziękuj.

            • 0 1

    • to jeat rozwiazanie anty pieszo-rowerowe

      faworyzuje to sie samochody dalej.
      ile milionow kosztowal parking? no wlsnie

      • 0 2

  • To oznakowanie odzwierciedla stan umysłu władz Gdyni (2)

    • 8 4

    • przecież jest prawidłowe i całkiem normalne (1)

      czego znowu nie rozumiesz ze zdjęć? Bo na mapce jest błąd

      • 3 2

      • gdzie takie coś funkcjonuje poza gdynią?

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum