• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oznakowanie na jezdni jak labirynt. Przy parku Centralnym można się pogubić

Patryk Szczerba
18 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (442)
Najnowszy artykuł na ten temat Lato w pełni, a w parku Centralnym sucho
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni

Media społecznościowe obiegło zdjęcie pokazujące oznakowanie rowerowe przy parku CentralnymMapka w Gdyni, pod którym pojawiły się setki prześmiewczych komentarzy. Internauci zakpili zwłaszcza z namalowanych strzałek. - Projekt parku Centralnego nie posiadał komponentu przebudowy dróg poza parkiem. Trzeba było dostosować ruch do istniejących elementów - odpowiadają urzędnicy.




Jak będzie odbywał się ruch rowerowy przy parku Centralnym?

Przypomnijmy, że trzeci etap parku Centralnego zostanie uroczyście otwarty we wtorek, 29 sierpnia o godz. 12. Koszt to blisko 64 mln zł. Na kwotę w ogromnej części składa się podziemny parking, na którym zaparkuje 270 samochodów.

Kpiny internautów



Inwestycja zdążyła już zyskać niechlubną sławę i to nie tylko w Trójmieście, ale w całej Polsce z powodu organizacji ruchu rowerowego na wyjeździe z parku przy ul. Świętojańskiej naprzeciw Urzędu Miasta w Gdyni.



Pojawiły się tam strzałki, z których zakpili internauci z całej Polski. Zdjęcie pokazujące organizację ruchu z góry stało się przez kilka godzin przesyłanym przez użytkowników viralem w mediach społecznościowych.

Park Centralny: otwarcie 29 sierpnia Park Centralny: otwarcie 29 sierpnia

Po zmianach wjazd rowerzystów do parku Centralnego z ul. Świętojańskiej będzie odbywał się ze skrajnego pasa jezdni. Problem w tym, że tym samym pasem będzie można jechać na wprost w kierunku ul. Świętojańskiej. Tyle że kierowcy skręcający w zwężoną do dwóch pasów al. Piłsudskiego, będą w tym miejscu przecinać rowerzystom ruch. Niewykluczone więc, że dojdzie w tym miejscu do potrąceń.

Jeszcze bardziej pogmatwana sprawa dotyczy wyjazdu z parku Centralnego przy Świętojańskiej w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana SKM. Najpierw trzeba będzie skręcić w lewo, jezdnią jechać do przejazdu rowerowego, by trafić na jezdnię prowadzącą w kierunku tunelu i ul. Władysława IV. By kontynuować jazdę np. w kierunku Redłowa, na przejściu z sygnalizacją znów trzeba będzie przejechać na przeciwległą stronę, gdzie dalej można będzie kontynuować jazdę.

Do tego na wyjeździe z parku została wysepka.

Wyjeżdżający z parku Centralnego w kierunku Wzgórza rowerzyści spotkają się z tymi jadącymi na wprost. Dalej obydwa kierunki rozdziela linia, ale chcąc jechać w danym kierunku muszą przeprawić się przejazdem na drugą stronę. Wyjeżdżający z parku Centralnego w kierunku Wzgórza rowerzyści spotkają się z tymi jadącymi na wprost. Dalej obydwa kierunki rozdziela linia, ale chcąc jechać w danym kierunku muszą przeprawić się przejazdem na drugą stronę.

Aktywiści rowerowi z Gdyni zabierają głos



Na organizacji ruchu suchej nitki nie pozostawili m.in. działacze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Wiele energii wkładaliśmy w to, by przekonać pana Prezydenta, by przywrócił drogę rowerową do projektu Parku Centralnego na krótkim odcinku przy przystanku Urząd Miasta-Świętojańska. Apelowaliśmy, wnioskowaliśmy, składaliśmy projekty do BO (trzykrotnie odrzucone w weryfikacji) - piszą w poście w mediach społecznościowych.


Wskazują, że była szansa na to, by rowerzyści jechali obok przystanku przy ul. Świętojańskiej.

- Pierwotnie połączenie "za przystankiem" było w projekcie, ale dzięki intrygom urzędników od dostępności, mobilności, przestrzeni publicznych ostatecznie tę drogę po cichu usunięto z gotowego projektu. Póki co nadal 10-letnie dzieci będą musiały czekać na pasie między trolejbusem i autobusem. Do tego dochodzą jeszcze esy-floresy, które mają za zadanie wyprowadzić rowerzystę na pas Świętojańskiej od strony Piłsudskiego. Także po to, by przykryć wtopę z uzgodnieniem inwestycji Officer, gdzie droga rowerowa "nie spotyka się" z przejściem dla pieszych od strony parku Centralnego - uzupełniają.
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni


Urzędnicy: przebudowa dróg poza parkiem wypadła z inwestycji



Nieoficjalnie część urzędników z magistratu, z którymi rozmawialiśmy, potwierdza wersję zaprezentowaną przez stowarzyszenie.

W oficjalnej odpowiedzi piszą, że organizacja ruchu drogowego nie mogła być inna.

- Projekt Parku Centralnego nie posiadał komponentu przebudowy dróg poza parkiem. Pojawiła się więc konieczność dostosowania stałej organizacji ruchu do fragmentu jezdni al. Piłsudskiego i zmiany drogi rowerowej na tym odcinku - odpowiada Rafał Studziński, kierownik referatu organizacji ruchu wydziału inwestycji w Gdyni, który zaprojektował rozwiązanie zaaprobowane później przez naczelnika wydziału.
O tym, że nie będzie przebudowany układ drogowy, pisaliśmy już na starcie realizacji trzeciego etapu.

Rusza budowa trzeciego etapu parku Centralnego. Prace do wiosny 2023 roku Rusza budowa trzeciego etapu parku Centralnego. Prace do wiosny 2023 roku

"Rowerzyści jeżdżą prawidłowo"



- Rozwiązanie dla osób, które widzą je pierwszy raz, może budzić wątpliwości, ale zapewniamy, że jest optymalne przy takim układzie drogowym, a co najważniejsze bezpieczne dla wszystkich uczestników tj. pieszych i rowerzystów. Mimo że wdrożenie nie jest jeszcze ostatecznie zakończone (brakuje kilku elementów), to nasze bieżące obserwacje wskazują, że rowerzyści jeżdżą prawidłowo - dodaje.


Wskazuje, że przy przystanku przy ul. Świętojańskiej jest pas ruchu dla rowerów na jezdni w kierunku północnym. W druga stronę kierujący rowerami poruszać się powinni pasem ruchu, jak inne pojazdy.

- Ta sytuacja się nie zmieniła - podkreśla.

Inwestycja i tak będzie konieczna



Jednocześnie przyznaje, że poważniejsze zmiany, które będą wiązały się z procesem inwestycyjnym i wyłożeniem dodatkowych i tak będą musiały być wdrożone. Będzie trzeba na nie poczekać.

- Pracujemy nad nową koncepcją dla odcinka Świętojańskiej od Partyzantów do Piłsudskiego i alei M. Piłsudskiego od Bema do Władysława IV. Jest jednak za wcześnie, by mówić o szczegółach. Żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły - kończy.
11:24 21 SIERPNIA 23

Przed UM Gdyni szykują się zmiany ostatnich zmian (34 opinie)

Biała farba i rozpuszczalnik poszły w ruch. Od rana trwa zmiana organizacji pasów rowerowych obśmiewana już chyba w całej Polsce. Interesujące. Wczoraj jeszcze kierunki się krzyżowały. Obserwowałam ten absurd i co zdezorientowani ludzie tam wyprawiali, a dziś proszę - zmiana.
Biała farba i rozpuszczalnik poszły w ruch. Od rana trwa zmiana organizacji pasów rowerowych obśmiewana już chyba w całej Polsce. Interesujące. Wczoraj jeszcze kierunki się krzyżowały. Obserwowałam ten absurd i co zdezorientowani ludzie tam wyprawiali, a dziś proszę - zmiana.

Miejsca

Opinie (442) ponad 20 zablokowanych

  • Ale o co chodzi

    Gdynia juz dawno sie pogubila w tym co robi. Albo porazka albo posmiewisko ... Takie mamy opcje na inwestycje w Gdyni. Patrzac jak sie rozwija Gdansk to naprawde obecnosc Gdyni w 3miescie to chyba na wyrost ...odstaje i to bardzo

    • 2 2

  • Kto mieszka w Gdyni.

    Ten w cyrku się nie śmieje.
    To kolejny chory odpał władz Gdyni. Może jest problem z niedotlenieniem mózgów urzędników??? Czy w urzędzie otwierają się okna?

    • 8 2

  • Jeżdżę duzo rowerem (3)

    Ale , na poważnie jaki promil ludzi dojeżdża rowerem do pracy, na zakupy, spotkania, wozi dzieci do szkoły, przedszkola, do lekarza , logopedy itd, przekrojowo przez caly rok oczywiście, czy to jest powód aby tworzyć takie absurdy jak te mazaje?

    • 8 1

    • tak. by zniechecic pozostałe 1% rowerzystów do rowerów

      • 1 1

    • tego wszystkiego co wymieniłeś (1)

      to nie robi nikt. tylko jaki z tego morał? moim zdaniem żaden.

      • 2 0

      • Prosty morał

        Ja już do Gdyni w tych sprawach nie jeżdżę, nawet notariusza zmienilem

        • 3 1

  • Serio ??

    Może niech już przestaną myśleć, jak widać nie wychodzi im tonajlepiej ...

    • 3 2

  • Co to jest (1)

    Tyle kasy zmarnowane

    • 6 2

    • Ile kasy poszło na farbę?

      • 0 1

  • Bo potrzeba ofiar!

    • 0 1

  • Wszedzie powinny byc (2)

    jednokierunkowe pasy rowerowe jako skrajny prawy pas jezdni.

    • 3 4

    • takie rozwiązanie dominuje w Danii, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie

      W Holandii powszechnie stosuje się dwukierunkowe drogi dla rowerów, ale najważniejsza jest hierarchia rozwiązań: po pierwsze warto rozważyć redukcję skali i uspokojenie ruchu kołowego. Jeśli się tego "nie da zrobić" w wyniku ograniczonej wyobraźni mieszkańców i decydentów, trzeba zastanowić się nad budową dwukierunkowej drogi rowerowej poza jezdnią, tak jak proponowali to rowerzyści gdyńscy. Jak na razie wydanie kilkudziesięciu milionów złotych na parking dla samochodów uważane jest za "potrzebny wydatek", wydatek ułamka tej kwoty na całościową przebudowę skrzyżowania tak, by było przyjazne dla pieszych i rowerzystów (zgodnie z tzw. odwróconą piramidą mobilności" traktującą potrzeby pieszych i rowerzystów priorytetowo, wywołuje hejt pseudoantyekoterrorystów a faktycznie autoholików.

      • 2 3

    • to zbyt proste i doskonałe rozwiązanie.

      sprawdziły się na całym świecie.... no ale w polsce koło na nowo trzeba wymyśleć... i do tego kwadratowe

      • 0 1

  • (3)

    Bo to jest dostosowanie ruchu dla rowerowych dostawców posiłków ! Oznakowanie z ich rodzinnych stron ! Czego ludzie nie rozumiecie

    • 1 4

    • to jest po to by zniechęcić do roweru (2)

      • 1 1

      • (1)

        Mnie nie zniechęca

        • 2 1

        • bo nie jezdzisz rowerem

          • 1 1

  • no i po co korzystać z tych pasów w formie slalomu z kilkoma kolizjami skoro można prosto pojechać bezkolizyjnie tak jak autobus

    na całym świecie tworzy się kierunkowe pasy z obu stron jezdni i to działa... co jest nie tak z tymi polakami?
    po co tak utrudniać życie. to się nie sprawdzi bo nie jest logiczne. to rozwiązanie wręcz anty piesze i anty rowerowe

    • 1 3

  • Strach

    pieszo poruszać sie po Gdyni a co dopiero autem. Nie dość że do UM nie można normalnie wejść to teraz nawet dojechać. Polepszyli.....Brawo!

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum