• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oznakowanie na jezdni jak labirynt. Przy parku Centralnym można się pogubić

Patryk Szczerba
18 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (442)
Najnowszy artykuł na ten temat Lato w pełni, a w parku Centralnym sucho
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni

Media społecznościowe obiegło zdjęcie pokazujące oznakowanie rowerowe przy parku CentralnymMapka w Gdyni, pod którym pojawiły się setki prześmiewczych komentarzy. Internauci zakpili zwłaszcza z namalowanych strzałek. - Projekt parku Centralnego nie posiadał komponentu przebudowy dróg poza parkiem. Trzeba było dostosować ruch do istniejących elementów - odpowiadają urzędnicy.




Jak będzie odbywał się ruch rowerowy przy parku Centralnym?

Przypomnijmy, że trzeci etap parku Centralnego zostanie uroczyście otwarty we wtorek, 29 sierpnia o godz. 12. Koszt to blisko 64 mln zł. Na kwotę w ogromnej części składa się podziemny parking, na którym zaparkuje 270 samochodów.

Kpiny internautów



Inwestycja zdążyła już zyskać niechlubną sławę i to nie tylko w Trójmieście, ale w całej Polsce z powodu organizacji ruchu rowerowego na wyjeździe z parku przy ul. Świętojańskiej naprzeciw Urzędu Miasta w Gdyni.



Pojawiły się tam strzałki, z których zakpili internauci z całej Polski. Zdjęcie pokazujące organizację ruchu z góry stało się przez kilka godzin przesyłanym przez użytkowników viralem w mediach społecznościowych.

Park Centralny: otwarcie 29 sierpnia Park Centralny: otwarcie 29 sierpnia

Po zmianach wjazd rowerzystów do parku Centralnego z ul. Świętojańskiej będzie odbywał się ze skrajnego pasa jezdni. Problem w tym, że tym samym pasem będzie można jechać na wprost w kierunku ul. Świętojańskiej. Tyle że kierowcy skręcający w zwężoną do dwóch pasów al. Piłsudskiego, będą w tym miejscu przecinać rowerzystom ruch. Niewykluczone więc, że dojdzie w tym miejscu do potrąceń.

Jeszcze bardziej pogmatwana sprawa dotyczy wyjazdu z parku Centralnego przy Świętojańskiej w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana SKM. Najpierw trzeba będzie skręcić w lewo, jezdnią jechać do przejazdu rowerowego, by trafić na jezdnię prowadzącą w kierunku tunelu i ul. Władysława IV. By kontynuować jazdę np. w kierunku Redłowa, na przejściu z sygnalizacją znów trzeba będzie przejechać na przeciwległą stronę, gdzie dalej można będzie kontynuować jazdę.

Do tego na wyjeździe z parku została wysepka.

Wyjeżdżający z parku Centralnego w kierunku Wzgórza rowerzyści spotkają się z tymi jadącymi na wprost. Dalej obydwa kierunki rozdziela linia, ale chcąc jechać w danym kierunku muszą przeprawić się przejazdem na drugą stronę. Wyjeżdżający z parku Centralnego w kierunku Wzgórza rowerzyści spotkają się z tymi jadącymi na wprost. Dalej obydwa kierunki rozdziela linia, ale chcąc jechać w danym kierunku muszą przeprawić się przejazdem na drugą stronę.

Aktywiści rowerowi z Gdyni zabierają głos



Na organizacji ruchu suchej nitki nie pozostawili m.in. działacze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Wiele energii wkładaliśmy w to, by przekonać pana Prezydenta, by przywrócił drogę rowerową do projektu Parku Centralnego na krótkim odcinku przy przystanku Urząd Miasta-Świętojańska. Apelowaliśmy, wnioskowaliśmy, składaliśmy projekty do BO (trzykrotnie odrzucone w weryfikacji) - piszą w poście w mediach społecznościowych.


Wskazują, że była szansa na to, by rowerzyści jechali obok przystanku przy ul. Świętojańskiej.

- Pierwotnie połączenie "za przystankiem" było w projekcie, ale dzięki intrygom urzędników od dostępności, mobilności, przestrzeni publicznych ostatecznie tę drogę po cichu usunięto z gotowego projektu. Póki co nadal 10-letnie dzieci będą musiały czekać na pasie między trolejbusem i autobusem. Do tego dochodzą jeszcze esy-floresy, które mają za zadanie wyprowadzić rowerzystę na pas Świętojańskiej od strony Piłsudskiego. Także po to, by przykryć wtopę z uzgodnieniem inwestycji Officer, gdzie droga rowerowa "nie spotyka się" z przejściem dla pieszych od strony parku Centralnego - uzupełniają.
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni


Urzędnicy: przebudowa dróg poza parkiem wypadła z inwestycji



Nieoficjalnie część urzędników z magistratu, z którymi rozmawialiśmy, potwierdza wersję zaprezentowaną przez stowarzyszenie.

W oficjalnej odpowiedzi piszą, że organizacja ruchu drogowego nie mogła być inna.

- Projekt Parku Centralnego nie posiadał komponentu przebudowy dróg poza parkiem. Pojawiła się więc konieczność dostosowania stałej organizacji ruchu do fragmentu jezdni al. Piłsudskiego i zmiany drogi rowerowej na tym odcinku - odpowiada Rafał Studziński, kierownik referatu organizacji ruchu wydziału inwestycji w Gdyni, który zaprojektował rozwiązanie zaaprobowane później przez naczelnika wydziału.
O tym, że nie będzie przebudowany układ drogowy, pisaliśmy już na starcie realizacji trzeciego etapu.

Rusza budowa trzeciego etapu parku Centralnego. Prace do wiosny 2023 roku Rusza budowa trzeciego etapu parku Centralnego. Prace do wiosny 2023 roku

"Rowerzyści jeżdżą prawidłowo"



- Rozwiązanie dla osób, które widzą je pierwszy raz, może budzić wątpliwości, ale zapewniamy, że jest optymalne przy takim układzie drogowym, a co najważniejsze bezpieczne dla wszystkich uczestników tj. pieszych i rowerzystów. Mimo że wdrożenie nie jest jeszcze ostatecznie zakończone (brakuje kilku elementów), to nasze bieżące obserwacje wskazują, że rowerzyści jeżdżą prawidłowo - dodaje.


Wskazuje, że przy przystanku przy ul. Świętojańskiej jest pas ruchu dla rowerów na jezdni w kierunku północnym. W druga stronę kierujący rowerami poruszać się powinni pasem ruchu, jak inne pojazdy.

- Ta sytuacja się nie zmieniła - podkreśla.

Inwestycja i tak będzie konieczna



Jednocześnie przyznaje, że poważniejsze zmiany, które będą wiązały się z procesem inwestycyjnym i wyłożeniem dodatkowych i tak będą musiały być wdrożone. Będzie trzeba na nie poczekać.

- Pracujemy nad nową koncepcją dla odcinka Świętojańskiej od Partyzantów do Piłsudskiego i alei M. Piłsudskiego od Bema do Władysława IV. Jest jednak za wcześnie, by mówić o szczegółach. Żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły - kończy.
11:24 21 SIERPNIA 23

Przed UM Gdyni szykują się zmiany ostatnich zmian (34 opinie)

Biała farba i rozpuszczalnik poszły w ruch. Od rana trwa zmiana organizacji pasów rowerowych obśmiewana już chyba w całej Polsce. Interesujące. Wczoraj jeszcze kierunki się krzyżowały. Obserwowałam ten absurd i co zdezorientowani ludzie tam wyprawiali, a dziś proszę - zmiana.
Biała farba i rozpuszczalnik poszły w ruch. Od rana trwa zmiana organizacji pasów rowerowych obśmiewana już chyba w całej Polsce. Interesujące. Wczoraj jeszcze kierunki się krzyżowały. Obserwowałam ten absurd i co zdezorientowani ludzie tam wyprawiali, a dziś proszę - zmiana.

Miejsca

Opinie (442) ponad 20 zablokowanych

  • Tak

    A ten Typ chce startować w kolejnej kadencji Precz z nim na taczkę Szczura

    • 7 1

  • Rowerzyści zawsze robią wielki szum (2)

    Jak zwykle rowerzyści robią wielki szum. Wszystko jest jasne linie namalowane strzalki kierunkowe też. Zacznijcie stosować się do przepisów ruchu drogowego to nie będzie problemu.

    • 4 4

    • (1)

      Najwyższa pora wprowadzić obowiązkowe OC rowerzystów i karty rowerowe po stosowanym egzaminie!

      • 0 1

      • Co to zmieni?

        • 1 0

  • przeciez to jest proste - skrecic w lewo,potem na wprost,jak stoi autobus to przeciagnac rower pod autobusem i dalej prosto

    • 3 2

  • Wstyd

    Mam poczucie, że wszystkie remonty w Gdyni to jakiś sprawdzian naszego dystansu do zwiększonej ilości absurdów w życiu społecznym....
    Hitem jest Dąbrowa. Remont, ktory nic nie ulepszył. Wydana kasa na marne a to oznakowanie drogi rowerzystów przy UM to wisienka na torcie w ramach zakończenia wakacji '23 ....

    • 8 2

  • Podziekujmy Panu Lucykowi. Jemu to na pewno nie przeszkadza, bo codziennie dojezdza rowerem do pracy i wie jakie to rozwiazanie jest idealne.

    • 7 2

  • Będzie dobrze!

    Eeee tam. Paru rowerzystów wyląduje na OIOMie i siem nauczom. Gdynia - miasto rowerzystów w gipsach! Brawo Prezydenciunio!

    • 4 2

  • rozumiem jazdę rowerem jako sport, rekreacja, ale po co pchać to do centrum miasta, w strukturze transportu towarowego to promil promila, ruchu pasażerskiego może 1 %, a zabiera coraz więcej przestrzeni miejskiej

    • 4 2

  • Terror rowerowy trwa (1)

    Piesi w tym wszystkim i kerowcy przestali się liczyć. Starsze osoby na przecieciu drug rowerowych i chodnika nie maja szans z pędzącymi rowerami do czasu aż stanie sie nieszczęście. Podobnie z autami w momecie skretu kat widzenia z auta jest ograniczony a prędkość rowerów nie i tu łatwo o nieszczęście. Rowerzysto nie jesteś jedynym Panem jezdni!!!!

    • 6 2

    • mylisz się zasadniczo. skrzyżowania chodników i dróg rowerowych są oznaczone pasami, których obecność informuje uczestników ruchu o konieczności zachowania ostrożności. jeśli pieszy uprze się żeby wejść pod jadący pojazd to zawsze to zrobi, a w przypadku roweru nie kończy się to śmiercią (zdarza się oczywiście natomiast w porównaniu to rzucenia się pod samochód jest to pomijalne). Jeśli chodzi o kont widzenia z pozycji kierującego samochodem to sprawa jest jeszcze prosta - jedziesz tak wolno i tak ostrożnie żeby móc zareagować a znaki wyraźnie informują kiedy masz do czynienia z przejazdem rowerowym a nie ze zwykłym przejściem. natomiast jeśli chodzi o rowerzystów przejeżdżających na przejściu kiedy kierowcy się ich nie spodziewają - na pochybel im, sami się proszą o kłopoty. rowerzyści nie są panami jezdni, zwykle nielegalnie jeżdżą po chodniku w obawie przed kierowcami.

      • 1 1

  • Po co jakiekolwiek oznakowanie? (1)

    I tak nie stosują się a do tego żadne służby nie egzekwują przestrzegania podstawowych przepisów KRD przez roweżystów.

    • 1 2

    • tak sobie tylko pomyślałem (nie zamierzam rozgrzeszać rowerzystów ani roweżystów), że stwierdzenie "Po co jakiekolwiek oznakowanie?
      I tak nie stosują się a do tego żadne służby nie egzekwują przestrzegania podstawowych przepisów KRD" właściwie pasuje to każdej sytuacji z udziałem samochodów, w szczególności jeśli chodzi o parkowanie

      • 0 1

  • w gdyni farba jest bez limutu

    niesmiertelny gryzon przemaluje, i wygra nastepne wybory

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum