• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oznakowanie na jezdni jak labirynt. Przy parku Centralnym można się pogubić

Patryk Szczerba
18 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (442)
Najnowszy artykuł na ten temat Lato w pełni, a w parku Centralnym sucho
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni

Media społecznościowe obiegło zdjęcie pokazujące oznakowanie rowerowe przy parku CentralnymMapka w Gdyni, pod którym pojawiły się setki prześmiewczych komentarzy. Internauci zakpili zwłaszcza z namalowanych strzałek. - Projekt parku Centralnego nie posiadał komponentu przebudowy dróg poza parkiem. Trzeba było dostosować ruch do istniejących elementów - odpowiadają urzędnicy.




Jak będzie odbywał się ruch rowerowy przy parku Centralnym?

Przypomnijmy, że trzeci etap parku Centralnego zostanie uroczyście otwarty we wtorek, 29 sierpnia o godz. 12. Koszt to blisko 64 mln zł. Na kwotę w ogromnej części składa się podziemny parking, na którym zaparkuje 270 samochodów.

Kpiny internautów



Inwestycja zdążyła już zyskać niechlubną sławę i to nie tylko w Trójmieście, ale w całej Polsce z powodu organizacji ruchu rowerowego na wyjeździe z parku przy ul. Świętojańskiej naprzeciw Urzędu Miasta w Gdyni.



Pojawiły się tam strzałki, z których zakpili internauci z całej Polski. Zdjęcie pokazujące organizację ruchu z góry stało się przez kilka godzin przesyłanym przez użytkowników viralem w mediach społecznościowych.

Park Centralny: otwarcie 29 sierpnia Park Centralny: otwarcie 29 sierpnia

Po zmianach wjazd rowerzystów do parku Centralnego z ul. Świętojańskiej będzie odbywał się ze skrajnego pasa jezdni. Problem w tym, że tym samym pasem będzie można jechać na wprost w kierunku ul. Świętojańskiej. Tyle że kierowcy skręcający w zwężoną do dwóch pasów al. Piłsudskiego, będą w tym miejscu przecinać rowerzystom ruch. Niewykluczone więc, że dojdzie w tym miejscu do potrąceń.

Jeszcze bardziej pogmatwana sprawa dotyczy wyjazdu z parku Centralnego przy Świętojańskiej w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana SKM. Najpierw trzeba będzie skręcić w lewo, jezdnią jechać do przejazdu rowerowego, by trafić na jezdnię prowadzącą w kierunku tunelu i ul. Władysława IV. By kontynuować jazdę np. w kierunku Redłowa, na przejściu z sygnalizacją znów trzeba będzie przejechać na przeciwległą stronę, gdzie dalej można będzie kontynuować jazdę.

Do tego na wyjeździe z parku została wysepka.

Wyjeżdżający z parku Centralnego w kierunku Wzgórza rowerzyści spotkają się z tymi jadącymi na wprost. Dalej obydwa kierunki rozdziela linia, ale chcąc jechać w danym kierunku muszą przeprawić się przejazdem na drugą stronę. Wyjeżdżający z parku Centralnego w kierunku Wzgórza rowerzyści spotkają się z tymi jadącymi na wprost. Dalej obydwa kierunki rozdziela linia, ale chcąc jechać w danym kierunku muszą przeprawić się przejazdem na drugą stronę.

Aktywiści rowerowi z Gdyni zabierają głos



Na organizacji ruchu suchej nitki nie pozostawili m.in. działacze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Wiele energii wkładaliśmy w to, by przekonać pana Prezydenta, by przywrócił drogę rowerową do projektu Parku Centralnego na krótkim odcinku przy przystanku Urząd Miasta-Świętojańska. Apelowaliśmy, wnioskowaliśmy, składaliśmy projekty do BO (trzykrotnie odrzucone w weryfikacji) - piszą w poście w mediach społecznościowych.


Wskazują, że była szansa na to, by rowerzyści jechali obok przystanku przy ul. Świętojańskiej.

- Pierwotnie połączenie "za przystankiem" było w projekcie, ale dzięki intrygom urzędników od dostępności, mobilności, przestrzeni publicznych ostatecznie tę drogę po cichu usunięto z gotowego projektu. Póki co nadal 10-letnie dzieci będą musiały czekać na pasie między trolejbusem i autobusem. Do tego dochodzą jeszcze esy-floresy, które mają za zadanie wyprowadzić rowerzystę na pas Świętojańskiej od strony Piłsudskiego. Także po to, by przykryć wtopę z uzgodnieniem inwestycji Officer, gdzie droga rowerowa "nie spotyka się" z przejściem dla pieszych od strony parku Centralnego - uzupełniają.
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni
  • Przebudowany układ dróg rowerowych przy Urzędzie Miasta Gdyni


Urzędnicy: przebudowa dróg poza parkiem wypadła z inwestycji



Nieoficjalnie część urzędników z magistratu, z którymi rozmawialiśmy, potwierdza wersję zaprezentowaną przez stowarzyszenie.

W oficjalnej odpowiedzi piszą, że organizacja ruchu drogowego nie mogła być inna.

- Projekt Parku Centralnego nie posiadał komponentu przebudowy dróg poza parkiem. Pojawiła się więc konieczność dostosowania stałej organizacji ruchu do fragmentu jezdni al. Piłsudskiego i zmiany drogi rowerowej na tym odcinku - odpowiada Rafał Studziński, kierownik referatu organizacji ruchu wydziału inwestycji w Gdyni, który zaprojektował rozwiązanie zaaprobowane później przez naczelnika wydziału.
O tym, że nie będzie przebudowany układ drogowy, pisaliśmy już na starcie realizacji trzeciego etapu.

Rusza budowa trzeciego etapu parku Centralnego. Prace do wiosny 2023 roku Rusza budowa trzeciego etapu parku Centralnego. Prace do wiosny 2023 roku

"Rowerzyści jeżdżą prawidłowo"



- Rozwiązanie dla osób, które widzą je pierwszy raz, może budzić wątpliwości, ale zapewniamy, że jest optymalne przy takim układzie drogowym, a co najważniejsze bezpieczne dla wszystkich uczestników tj. pieszych i rowerzystów. Mimo że wdrożenie nie jest jeszcze ostatecznie zakończone (brakuje kilku elementów), to nasze bieżące obserwacje wskazują, że rowerzyści jeżdżą prawidłowo - dodaje.


Wskazuje, że przy przystanku przy ul. Świętojańskiej jest pas ruchu dla rowerów na jezdni w kierunku północnym. W druga stronę kierujący rowerami poruszać się powinni pasem ruchu, jak inne pojazdy.

- Ta sytuacja się nie zmieniła - podkreśla.

Inwestycja i tak będzie konieczna



Jednocześnie przyznaje, że poważniejsze zmiany, które będą wiązały się z procesem inwestycyjnym i wyłożeniem dodatkowych i tak będą musiały być wdrożone. Będzie trzeba na nie poczekać.

- Pracujemy nad nową koncepcją dla odcinka Świętojańskiej od Partyzantów do Piłsudskiego i alei M. Piłsudskiego od Bema do Władysława IV. Jest jednak za wcześnie, by mówić o szczegółach. Żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły - kończy.
11:24 21 SIERPNIA 23

Przed UM Gdyni szykują się zmiany ostatnich zmian (34 opinie)

Biała farba i rozpuszczalnik poszły w ruch. Od rana trwa zmiana organizacji pasów rowerowych obśmiewana już chyba w całej Polsce. Interesujące. Wczoraj jeszcze kierunki się krzyżowały. Obserwowałam ten absurd i co zdezorientowani ludzie tam wyprawiali, a dziś proszę - zmiana.
Biała farba i rozpuszczalnik poszły w ruch. Od rana trwa zmiana organizacji pasów rowerowych obśmiewana już chyba w całej Polsce. Interesujące. Wczoraj jeszcze kierunki się krzyżowały. Obserwowałam ten absurd i co zdezorientowani ludzie tam wyprawiali, a dziś proszę - zmiana.

Miejsca

Opinie (442) ponad 20 zablokowanych

  • (4)

    przecież święte krowy na rowerach i tak będą jeździć jak im się podoba.
    Póki nie będzie zmian w przepisach nic się nigdy nie zmieni

    • 7 5

    • jakie zmiany? (1)

      przecież prawo jest precyzyjne, a to że paru patałachów ma je w 4 literach, to już inna sprawa

      co do egzaminów na rowery to pełna zgoda

      • 4 1

      • Jak miałby wyglądać

        kurs i egzamin "na rowery"? Jazdy na rowerze uczy tatuś w wieku trzech, czterech lat. Dorosły człowiek z intelektem chomika, chyba rozumie, na cz polega jazda rowerem. Przepisy ruchu drogowego dla rowerzysty, gdy wszędzie są ścieżki rowerowe? Nie po to ludzie jeżdżą rowerami, żeby zawracać sobie głowę całym tym " autoświatkiem".

        • 2 4

    • no i slusznie. po co sie narazac

      ja jadac prosto pojade prosto jak autobusy. nie widze zadnego sensu wjezdzac na te cudo

      • 0 1

    • 80% cyklistów w Gdyni to posiadacze prawa jazdy

      oraz osoby mające dostęp do samochodu w swoim gospodarstwie domowym

      • 1 1

  • Uroczyste otwarcie parku należało zaplanować na 1 listopada

    Niepotrzebnie się tak napinają z tym otwarciem. Z przyjemnością spacerując po okolicy obserwuję przez prześwity w ogrodzeniu znudzonych wykonawców przesiadających godzinami w słońcu na ławeczkach na terenie parku. Widać że generalny wykonawca i nadzór inwestora dba o dobre samopoczucie wykonawców robót. Nie należy ich popędzać, robotę należy szanować, to takie nasze narodowe podejście do sprawy. Pewnie można było tak poprowadzić roboty żeby całość parku otworzyć na rozpoczęcie sezonu letniego. Ale po co ten pośpiech jak można miesiącami snuć się z łopatą bez celu po terenie robót. Podobna filozofia przyświeca realizacji robót na węźle Karwiny. Powoli bez stresowi, oto Polska właśnie. Zaścianek Europy

    • 4 3

  • Trzecia droga

    Widzę, że władze Gdyni wybrały własne rozwiązanie problemu. Przed wojną był piękny styl rozwoju Gdyni a jak jest teraz każdy może sam ocenić.

    • 5 4

  • Gdynia miasto absurdów.

    • 7 3

  • Powiedzcie mi (pytam, bo nie mam prawa jazdy) (5)

    Wyprzedzając rowerzystę na pasie ruchu samochód musi zachować 1.5 metrowy odstęp...
    A kiedy rower jedzie DDRem wzdłuż pasa(czy to wyznaczonym na chodniku czy namalowanym na jezdni) to już nie musi?

    • 4 1

    • (1)

      Jak to sobie wyobrażasz, że y samochód jechał ddr lub chodnikiem?

      • 3 1

      • Nie samochód a rower....

        Jeśli ddr jest wyznaczony na chodniku, bliżej niż metr od jezdni, albo rowerzysta jedzie po chodniku przy samym krawężniku, to muszę zrobić odstęp czy nie?

        • 1 1

    • musi! (2)

      gdzie masz napisane ze nie musi? wyprzedzanie to wyprzedzanie niezaleznie po czym rowerzysta jedzie.. poza tym nie 1.5m a metr

      • 1 1

      • poprawka

        *conajmniej metr

        • 1 1

      • Czyli jak rower jedzie brzegiem chodnika przy jezdni to też muszę zrobić ponad metr odstępu

        A jak się nie da (podwójna ciągła, wąski pas) to muszę jechać za nim...

        A jak jest kontrapas i wąska ulica (Słowackiego, albo 3 maja w Gdyni) to co mam wtedy zrobić ? Albo ddr wymalowany między pasami ruchu?

        • 1 1

  • za granica takie drogi od dawna dzialaja (1)

    tylko u nas w polsce wszyscy sie boja nowych rzeczy, bo nie umia sie uczyc

    • 4 7

    • niby gdzie tak sie robi?

      to czysta polska prowizorka podobnie jak te wszystkie esy floresy na chodnikach

      • 1 3

  • Takie esy-floresy, a ścieżka rowerowa i tak się kończy po wjeździe na chodnik...

    A przynajmniej tak to wygląda na zdjęciu.
    Gdzie sens, gdzie logika?

    • 2 3

  • polska jest jedynym chyba krajem na swiecie

    w ktorym infrastruktura rowerowa utrudnia poruszanie sie rowerem zamiast ułatwic

    • 2 3

  • obcisłogaciowi się pogubią w tym...

    nie zrozumieją , z ich roszczeniowością będą obwiniać cały świat.

    • 5 5

  • Słuchaj Wojtek jestes tylko człowiekiem

    Mylisz sie jako i my sie mylimy.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum