• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku do startu Mevo. Sprawdziliśmy stan przygotowań

Maciej Korolczuk
24 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Pół roku po podpisaniu umowy i prezentacji nowego Mevo postanowiliśmy sprawdzić stan przygotowań do ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego. Pół roku po podpisaniu umowy i prezentacji nowego Mevo postanowiliśmy sprawdzić stan przygotowań do ponownego uruchomienia roweru metropolitalnego.

Pół roku po podpisaniu umowy i na siedem miesięcy przed uruchomieniem systemu Mevo sprawdziliśmy, na jakim etapie są przygotowania do powrotu roweru metropolitalnego na ulice Trójmiasta. Są dobre i złe wieści.



Mevo 2.0 będzie:

8 lutego 2022 - podpisanie umowy z wykonawcą, 8 kwietnia 2023 - uruchomienie systemu - tak wygląda harmonogram Mevo 2.0.

To oznacza, że właśnie mijamy półmetek przygotowań Obszaru Metropolitalnego i hiszpańskiej spółki City Bike Global do przywrócenia w Trójmieście i na Pomorzu roweru metropolitalnego.

Postanowiliśmy sprawdzić, co już zostało zrobione, nad jakim elementem systemu toczą się prace obecnie, a co dopiero przed nami.

Jest magazyn, trwają prace nad aplikacją, stroną i zespołem



Jak mówi nam Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo, urzędnicy są w stałym kontakcie z przedstawicielami wykonawcy i na bieżąco kontrolują działania Hiszpanów.

- Z najnowszych informacji, jakie otrzymaliśmy, wynika, że wykonawca wybrał już magazyn w Gdańsku, w którym będzie prowadził serwis rowerów i gdzie znajdzie się zaplecze techniczne. Wykonawca będzie miał do dyspozycji dwa takie magazyny, drugi, nieco mniejszy ma się mieścić w okolicy Gdyni i Rumi. Ponadto zaawansowane działania prowadzone są także w zakresie poszukiwań samochodów, którymi będzie poruszać się obsługa całego systemu. W najbliższych tygodniach ruszy także rekrutacja pracowników obsługujących Mevo 2.0. Obecnie jesteśmy na etapie uzgodnień i konsultacji projektów graficznych, budowania strony internetowej i aplikacji, z której od wiosny 2023 roku będą korzystać użytkownicy. Równolegle do tych działań wykonawca pracuje także nad przyłączami elektrycznymi, potrzebnymi do stacji ładowania baterii.

Niewielkie zainteresowanie bateriami i silnikami



Na początku września ruszą też prace, które będą widoczne na ulicach Trójmiasta. Rozpocznie się bowiem demontaż wszystkich stacji, jakie pozostały po pierwszym Mevo. Każda z nich zostanie przebudowana i dostosowana do potrzeb nowego systemu.

Obecnie ze stacji korzystają głównie operatorzy elektrycznych hulajnóg na minuty, ale też mieszkańcy Trójmiasta. I tu ważna uwaga i jednocześnie apel do wszystkich osób, które przypinają swoje rowery do stacji Mevo, by do końca sierpnia odpiąć z nich swoje jednoślady i umożliwić ekipie technicznej demontaż stojaków. W innym przypadku pozostawiony rower zostanie usunięty na koszt właściciela.

Stacje to w zasadzie ostatni ślad po pierwszym rowerze Mevo. Niedawno ze sklepów z aplikacjami zniknęła apka Mevo 1.0. Rozstrzygnięto też postępowanie na sprzedaż zdemontowanych silników i baterii zdemontowanych z rowerów z pierwszej edycji. Na ogłoszenie Obszaru Metropolitalnego odpowiedziały... dwie osoby, które łącznie kupiły dwa silniki i trzy baterie.

Na sprzedaż wystawiono po 1 tys. baterii i tyle samo silników. Z kolei rowery - już bez elektrycznego napędu - na początku roku trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą modernizację. Docelowo rowery wrócą do Trójmiasta i zostaną włączone - jako rowery konwencjonalne - do systemu Mevo 2.0.

Niewykluczone, że nikłe zainteresowanie wynika z faktu, że zdemontowane części były używane i posiadają widoczne ślady użytkowania. Ponadto część silników ma zużyte zębatki, a baterie nie posiadają gniazd i bazy do dokowania w rowerze, są też pozbawione ładowarek, wskaźników naładowania czy zabezpieczeń antykradzieżowych. Ponadto do ich ładowania niezbędne jest posiadanie dedykowanego oprogramowania kompatybilnego ze stosowaną ładowarką.

- Analizujemy z naszymi prawnikami, co dalej. Jedną z opcji, którą bierzemy pod uwagę, jest utylizacja pozostałych silników i baterii - mówi nam Kleczewska.
Na czyj koszt? - dopytujemy.

- Obszaru Metropolitalnego.
W lutym rowery z poprzedniego systemu trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą przegląd i modernizację. Po dostosowaniu ich do nowego systemu wrócą do Trójmiasta i zasilą flotę Mevo 2.0. W lutym rowery z poprzedniego systemu trafiły do Szczecina, gdzie przechodzą przegląd i modernizację. Po dostosowaniu ich do nowego systemu wrócą do Trójmiasta i zasilą flotę Mevo 2.0.

Do końca września Hiszpanów zajmuje... szwedzkie Mevo



Zanim rowery pojawią się na ulicach Trójmiasta - co ma nastąpić 8 kwietnia 2023 roku - cały system musi zostać przetestowany przez Obszar Metropolitalny. 100 rowerów do testów trafi prawdopodobnie wczesną wiosną, by dać wykonawcy czas na ostatnie poprawki.

Tymczasem, obecnie Hiszpanów bardziej zajmuje wdrożenie systemu w... Sztokholmie. City Bike Global jest też bowiem operatorem rowerów miejskich w stolicy Szwecji. I od samego początku ma tam więcej problemów niż sukcesów.

System już na starcie złapał kilkutygodniowe opóźnienie. A gdy już ruszył, każdego dnia wpływało ok. 100 skarg od niezadowolonych użytkowników, narzekających na niską dostępność rowerów i ich dużą awaryjność. Cykliści narzekali na niedziałające silniki, szwankującą aplikację, poluzowane koła czy niepraktyczne siodełka.

"Mevo" jest już w Sztokholmie. Przetestowaliśmy je

Jak usłyszeliśmy, kłopoty ze wdrożeniem roweru w Szwecji mają potrwać maksymalnie do końca września. Później priorytetem dla Hiszpanów ma być już tylko przygotowanie i wdrożenie Mevo 2.0.

Miejsca

Opinie (347) 5 zablokowanych

  • Odyniec

    Po staremu, czyli przeprosi się, kasę się przytuli, w razie pytań mówisz demokracja, konstytucja i wszystko gra.

    • 2 1

  • start w grudniu, plucha , śniegi deszcz i ciemno o 15... nie ma to jak idealna synchronizacja w czasie

    co może pójść nie tak

    • 2 0

  • Dobrze że poprzedni projekt był sukcesem

    • 6 0

  • Czyli tak właściwie nic nie ma. (1)

    Wynająć magazyn można w tydzień.
    Jeśli czytam, że "trwają prace" to znaczy, że coś nie jest gotowe. Z doświadczenia korporacyjnego wiem, jak wolno procesy idą i jak wolno aplikacje się tworzy - nie ma szans, zeby za pół roku to działało.

    • 5 0

    • Aplikacja będzie

      Szwagier urzędnika napisze na kolanie w przerwie w pracy za niewygórowaną opłatą :P Jak wszystko w tym kraju. P.S Pamiętacie jeszcze ogólnopolski system do głosowania?

      • 1 0

  • mnie coś ominęło czy zarząd nie próbował nawet sprzedać rowery w całości?! cały rower wraz z ładowarką znacznie więcej osób by kupiło niżeli osobno baterię i silniki

    • 1 0

  • Jeśli na stacjach MEVO są zaparkowane rowery prywatne, warto zbudować obok wiaty ze stojakami parkingowymi na rowery prywatne

    a nie po prostu likwidować miejsca do parkowania rowerów prywatnych. Brak łatwo dostępnych miejsc do parkowania rowerów na trójmiejskich blokowiskach jest jednym z ważnych czynników niedorozwoju ruchu rowerowego w naszej aglomeracji.

    • 1 1

  • Czy ten projekt będzie tak dużym sukcesem jak poprzedni?

    Na poprzednim ci co mieli zarobić, zarobili krocie.
    Ale obawiam się że tamto to była dopiero próba generalna przed tym co nas czeka tym razem.

    Ogolbie system był droższy niż gdyby każdemu zainteresowanemu kupic rower.
    Obawiam się że za mevo 2 każdemu można by kupić motocykl

    • 2 0

  • a co z milionami, które zostały stracone na poprzednim przetargu?

    no tak, nic. Odpowiedzialni urzędnicy otrzymali nagrody, a nie wypadałoby im jakąś choćby minimalną kare wlepić za ten bubel, który nam zafundowali i straty dla budzetu Obszaru MEtropolitalnego ?

    • 1 0

  • Raz się przekręt udał, uda się i kolejny.

    • 4 0

  • Jesteśmy robieni w balona. Ceny Mevo 2.0 wielokrotnie wyższe niż w Szwecji.

    Nie będę pisał o tym, że będą opóźnienia, awarie itd. Napiszę kilka słów o cenach czyli o tym jak Metropolia wydaje pieniądze (nasze) i robi nas w trąbę.
    Wynajęcie roweru elektrycznego ma kosztować 0,30 zł/min lub 29,99 zł/m-c lub 259,99 zł/rok. Taryfa miesięczna i roczna pozwoli na 60 min jazdy dziennie rowerem elektrycznym.
    Tymczasem w Sztokholmie rower eletryczny można wypożyczyć na 24h za 11kr czyli za ok. 5 zł. Na miesiąc za 35kr czyli ok. 16zł, a na rok za 157 kr czyli ok. 70zł. DO tego limit casu wynosi o 50% więcej czyli 90 minut dziennie.

    Biorą powyższe pod uwagę tylko ceny bez limitu czasu, będziemy mieli w 3M system droższy niż w Sztokholmie o 90% w ujęcieu miesięcznym i 3,7 x droższy w ujęciu rocznym.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum