Rowerem pod prąd w Gdańsku, 5 km/h po Sopocie
Gdańsk stara się możliwie jak najbardziej dogodzić rowerzystom poprzez zmianę w organizacji ruchu. Sopot idzie w ślady Gdańska, ale jednocześnie nakłada na nich kolejne ograniczenia.
Gdańsk stawia na kontra ruch
Gdańszczanie pod względem infrastruktury rowerowej nie mogą mieć kompleksów wobec mieszkańców innych miast Polski. Oprócz ponad 105 wydzielonych dróg rowerowych, do dyspozycji mają też 127 ulic (o dł. ponad 24 km) z dopuszczeniem jednokierunkowego ruchu aut i dwukierunkowego dla rowerów, czyli takich, gdzie obowiązuje tzw. kontra ruch.
To rozwiązanie, stosowane z powodzeniem w wielu krajach nie tylko sprzyja większemu skupieniu wszystkich uczestników ruchu na bezpiecznej podróży, ale też wbrew pozorom nie przyczynia się do wypadków i kolizji. Jak informują gdańscy urzędnicy, w okresie ostatnich pięciu lat w Gdańsku odnotowano tylko jedną niegroźną kolizję z udziałem rowerzysty poruszającego się w kontra ruchu.
"Pod prąd" przez Reymonta?
Także sami rowerzyści pragną powiększenia liczby ulic z kontra ruchem - Umożliwienie jazdy "pod prąd" na ul. Reymonta
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W podobnym tonie wypowiada się również pan Jerzy, który jest mieszkańcem bloków w pobliżu ul. Reymonta - Jako nie-rowerzysta uważam, że trzeba uregulować ruch na ul. Reymonta, którą podróżuje wielu rowerzystów do Trasy Słowackiego, gdzie jest droga rowerowa. Dzisiaj rowerzyści, aby nie jechać "pod prąd", decydują się na podróż chodnikiem, co jest bardzo niebezpieczne dla pieszych, a ze względu na zły stan chodnika chyba niezbyt przyjemne także dla miłośników dwóch kółek. Może warto wyznaczyć dla nich pas na jezdni do jazdy "pod prąd"?
Okazuje się, że stosowny projekt organizacji ruchu jest już od dawna gotowy. Przewiduje on, zgodnie z postulatami czytelników, możliwość jazdy rowerami w obu kierunkach po ul. Reymonta.
- Faktycznie, projekt został zrobiony już w marcu 2013 r. i będzie wdrożony do końca br. Oprócz kontra ruchu rowerowego do Trasy Słowackiego, przewiduje się także likwidację świateł na skrzyżowaniu ze "starą" ul. Słowackiego - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni i jednocześnie uspokaja - zmiany w organizacji ruchu nie pociągną za sobą likwidacji miejsc parkingowych.
Rowerem 5km/h w Sopocie
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Wreszcie miasto poszło po rozum do głowy i zrozumiało, że taki zakaz był zupełnie bezsensowny, ale otwierając tunel dla rowerzystów, wprowadziło kolejne kuriozalne ograniczenie - tym razem prędkości. Zgodnie ze znakami rowerzyści mogą poruszać się zaledwie 5 km/h, chociaż określenie "poruszać się" to za dużo powiedziane - tak niewielkiej prędkości nie da się utrzymać na rowerze bez obawy o upadek - nie kryje oburzenia pan Piotr, czytelnik Trojmiasto.pl
Mimo nieżyciowego ograniczenia, sopocki magistrat broni takiej decyzji - Wprowadzone zmiany były konsultowane z różnymi służbami, w tym z policją. Bezpieczeństwo użytkowników tunelu, w tym przede wszystkim bezpieczeństwo tych najsłabszych - pieszych - traktujemy priorytetowo. Ograniczenie zostało wprowadzone jako rezultat rozmów i spotkań z mieszkańcami, które odbyły się na przełomie października i listopada 2013 r. - mówi Justyna Mazur z Biura Prezydenta Sopotu.
Ale takie ograniczenie niesie ze sobą też poważne konsekwencje dla rowerzysty. Wystarczy, że przekroczy on o 10 km/h dozwoloną prędkość (15 km/h to prędkość, przy której rowerzysta może już w miarę stabilnie jechać na rowerze), a już musi liczyć się ryzykiem otrzymania mandatu do 50 zł. Przekroczenie prędkości o 11-20 km/h to już kara od 50 do 100 zł. Z racji tego, że rower nie jest pojazdem silnikowym, nie są nakładane punkty karne, nawet jeżeli właściciel roweru ma prawo jazdy.
- W przypadku, gdy rowerzysta przekroczy prędkość, zastosowanie wobec niego mają takie same przepisy, jakie obowiązują np. kierowców samochodów. To, że ustawodawca nie zobowiązał rowerzysty do wyposażenia roweru w prędkościomierz, nie zwalnia kierowcy jednośladu od stosowania się do przepisów ruchu drogowego, a odzwierciedleniem tego mogą być skazujące rowerzystów wyroki sądów - przestrzega Karina Kamińska, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Sopocie.
Sopocka policja przyznaje jednak, że dotychczas nie mierzyła prędkości rowerów radarem, a w przypadku pasa nadmorskiego, gdzie obowiązuje już od 2012 r. ograniczenie prędkości rowerów do 10 km/h, normą są patrole policyjne, które zwracają uwagę na zachowanie rowerzystów.
- Z naszych analiz wynika, że z powodu nadmiernej prędkości nie dochodzi tam do zdarzeń drogowych. Mimo to policjanci bardzo często patrolują ten rejon i natychmiast reagują, gdy prędkość i sposób jazdy rowerzysty zagraża bezpieczeństwu w ruchu drogowym - dodaje Kamińska.
Zmiany w ruchu w rejonie molo
W tym roku zmiany wprowadzono również w obrębie molo w Sopocie. Zakaz przejazdu rowerów przez Skwer Kuracyjny
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
Kto jednak myśli, że wzorem lat poprzednich, ominie zakaz i przejedzie rowerem wzdłuż Domu Zdrojowego od strony Placu Przyjaciół Sopotu
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Zakaz ruchu pieszych nie dotyczy Placu, a zabrania jedynie wejścia do tunelu. Choć do tej pory nikt nie zgłaszał wątpliwości co do czytelności takiego oznakowania, w najbliższym czasie zostanie ono inaczej rozmieszczone - uspokaja Mazur.
Czy zatem przez Sopot w sezonie turystycznym, poza odległą od plaży ul. Armii Krajowej
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
Opinie (314) 10 zablokowanych
-
2014-05-26 22:47
(2)
Nie można wymagać od rowerzystów jeżdżenia z określoną prędkością, chyba że ustawą wprowadzi się obowiązek montowania homologowanych liczników rowerowych w rowerach które poruszają się po drogach publicznych.
- 0 2
-
2014-05-26 23:55
w tym chorym kraju logika ma mało wspólnego z realiami w sądzie debil sędzia próbuje rowerzyście wmówić że pomimo braku licznika ma wiedzieć jak szybko się porusza czy to nie jest patologia że ludzie tak głupi wydają wyroki kłócące się z wszelkimi prawami fizyki logiki itd?
- 1 1
-
2014-05-27 09:46
Auta mają liczniki i jakoś spora czesc kierowców nie korzysta.... Pajac na rowerze czy pajac w aucie to ten sam pajac. Bez roznicy jaki pojazd
- 0 0
-
2014-05-26 23:02
Jaki Prezydent takie przepisy
widać ,że Jaculkowi powoli odbija
- 2 2
-
2014-05-27 00:33
A może fotoradary na ścieżkach rowerowych
a w szczególności w tunelu pod przystankiem SKM Sopot Kamienny Potok. I oc na rowery, i obowiązkowa rejestracja jednośladów, a co tam, stać nasz przeca.
- 1 1
-
2014-05-27 01:01
jeszcze raz rowerzysta wjedzie mi pod koła ........ (3)
na przejściu dla pieszych, to obiecuje nie zahamuje !!!!!!!!!! ZSIADAJ PRZEPROWADZAJ !!!!!!!!!
- 4 4
-
2014-05-27 01:16
tabletki odstawione?
- 2 1
-
2014-05-27 08:47
niehamug buraku niechamu a potem sie niewyplacisz buraku i trafisz a kratki
Masz buraku obowiazek ustapic pierwszeństwa
- 1 1
-
2014-05-27 13:02
Tylko pierw się upewnij, że to nie przejazd rowerowy
na ktorym zsiadać z roweru nie trzeba.
- 3 0
-
2014-05-27 01:53
Kierowcom parkującym na chodnikach należy spuszczać powietrze z kół.
.
- 6 0
-
2014-05-27 05:58
Nie umiesz się utrzymać na rowerze przy małych prędkościach ( 5-15km/godz) zamontuj
Dodatkowe dwa kóła po bokach wzorem roweru dzięcięcego . Nie wstydź się napewno polepszy tobie komfort jazdy . Nam zapewni bezpieczeństwo na wspólnych chodnikach.
- 2 3
-
2014-05-27 06:14
Przepisy regulujące .pOd Zaraz !! (2)
Przekraczanie przejść przez ulice tylko z prowadzonym rowerem .dosyć samowoli i rowerowej wolnoamerykanki. Ci rowerzyści , którzy poruszają się po ulicach drogach publicznych powinni zdawać kursy (rowerowe prawo jazdy ) o zachowaniu i bezpieczeństwie . Absolutnym brakiem wyobraźni jest dopuszczanie rowerzystów do ruchu bez przeszkolenia .Dlaczego , proszę o wyjaśnienie.
- 3 3
-
2014-05-27 10:08
masz rację , ludzi bez wyobraźni nie należy hodować
kilka reżimów próbowało to uregulować.
- 2 0
-
2014-05-27 11:18
a ja ci powiem jedno wal się głupku przepisy znam lepiej niż niejeden idiota wymuszający na mnie pierwszeństwo prujący jak debil na zielonej strzałce pomimo obowiązku zatrzymania itd dla twojej przyjemności natomiast ty głupku nie będę pasł swoją kasą mafii zorganizowanej grupy przestępczej jaką są tzw ośrodki ruchu drogowego siedlisko korupcji przekrętów i wszelkiego zła na polskich drogach
- 1 0
-
2014-05-27 08:09
Rytm
Ruch ma swój rytm;zarówno ten na chodniku,ten na ścieżce rowerowej,jak i ten na jezdni.Trzeba się po prostu do niego dostosować.Rowerzysta jadący chodnikiem musi się dopasować do pieszych i zwolnić.W Indiach mają ruch mieszany,który płynie jednym strumieniem,i jakoś ludzie dają radę się w tym pozornym chaosie poruszać.Wystarczą otwarte oczy,zdrowy rozsądek i prędkość dostosowana do warunków na drodze,PS.Wypadek z niedzieli na przejściu dla pieszych przez ścieżkę rowerową na wysokości Rzemieślnika w Jelitkowie:Gostek na kolarzówce w zatrzaskowych pedałach,bez dzwonka/obowiązek wg. kodeksu drogowego/,z gigantycznymi słuchawkami na głowie kontra rodzinka ,której uwaga skoncentrowana była wyłącznie na właśnie zakupionych lodach.Efekt:pokaleczone kolana i ogólnie poobijany kolarz.Nie wiem co stwierdziła przybyła na msce policja,ale sądzę,że obie strony ponosiły winę,z przewagą winy kolarza.
- 0 0
-
2014-05-27 08:16
Scieżki rowerowe
Złoty sedes dla pomysłodawcy ścieżki rowerowej przebiegającej pomiędzy przystankami autobusowymi a wiatami dla oczekujących na autobus - szczególnie przy dworcu w Gdańsku - w kierunku "Zieleniaka". Zakazać jazdy rowerom po przystankach autobusowych np. przy LOCie w Gdańsku ( przystanki w obie strony), swobodnie można je objechać ale trzeba nadłożyć trochę drogi.
- 2 1
-
2014-05-27 08:45
kolejny wazeliniarski artykuł POrtalu budynia.
Gdańsk stara się możliwie jak najbardziej dogodzić rowerzystom ?? Dawno takiej bzdury nie czytałem.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.