• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na Mevo 2.0 podpisana. Rowerami pojedziemy wiosną 2023 r.

Maciej Korolczuk
8 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
  • Mevo 2.0 ma być wygodniejsze i łatwiej dostępne. Za wpłaty użytkowników współodpowiedzialność biorą urzędnicy.
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0

30 zł za miesiąc lub 259 rocznie zapłacimy za korzystanie z roweru metropolitalnego Mevo. System zostanie ponownie uruchomiony wiosną 2023 roku. Jego operatorem będzie hiszpańska spółka City Bike Global.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Z rowerów Mevo będę korzystać:

11 miesięcy później niż pierwotnie planowano, udało się podpisać umowę z nowym operatorem roweru metropolitalnego Mevo. Prawie roczny impas spowodowała batalia sądowa Obszaru z poprzednim operatorem firmą Nextbike, która podważała rozstrzygnięcie przetargu i kilkukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej, mimo że sama nie złożyła w nim oferty. To też zaważyło na ostatecznym rozstrzygnięciu KIO, która w całym postępowaniu uznała firmę Nextbike jako podmiot nieuprawniony, co dało zielone światło do podpisania umowy z nowym operatorem.

Została nim hiszpańska spółka City Bike Global. Obszar związał się z nią na okres sześciu lat, a za uruchomienie, zarządzanie i eksploatację Mevo 2.0 zapłaci Hiszpanom 159 mln zł (72 tys. zł dziennie).

  • Organizacją Mevo 2.0 zajmie się firma, która obsługuje systemy rowerów miejskich w Rotterdamie, Paryżu czy Sztokholmie.
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
- To była długa podróż, by znaleźć się w tym miejscu, w tym dniu kiedy możemy podpisać umowę. Jestem wdzięczny mojemu zespołowi, że mimo pandemii doprowadzili ten projekt do mety. Zdajemy sobie sprawę ze skali Mevo 2.0 i tego, ile znaczy on dla mieszkańców Pomorza. Zrobimy wszystko co w naszej mocy by spełnić te wymagania - powiedział Jordi Cabanas, dyrektor City Bike Global.
Radości z faktu podpisania umowy nie ukrywał też Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego.

- Mevo było dla nas wielką radością, a potem w smutku kończyliśmy pierwszy etap. Później nastąpił trudny etap dwóch lat ciężkiego zmagania się z prawem zamówień publicznych. Dlatego dziś cieszę się ze współpracy z nowym operatorem, który jest dużym graczem na europejskim rynku i obsługuje systemy rowerów miejskich w Rotterdamie, Paryżu czy Sztokholmie. Cieszę się, że w 2023 roku mieszkańcy aglomeracji będą cieszyć z nowoczesnych rowerów Mevo 2.0 - mówi Michał Glaser.
Czytaj więcej:

Kim jest nowy operator Mevo 2.0?



Koszty funkcjonowania poniosą gminy (ok. 107 mln zł), a część kosztów pokryją wpływy z abonamentów (ok. 35 mln zł) i reklam (ok. 8 mln zł).

W przeciwieństwie do Mevo 1.0, tym razem zamawiana jest usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzyma zapłatę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu. Również w odróżnieniu od Mevo 1.0 przychody z reklam i abonamentów będą trafiać do OMGGS, który będzie współadministratorem danych osobowych i będzie ponosił odpowiedzialność za wpłacane przez użytkowników pieniądze.

  • Tak wyglądały rowery Mevo 1.0.
  • A tak będzie wyglądał nowy rower Mevo.

4099 rowerów, w tym ponad 3 tys. elektrycznych



Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł
System roweru metropolitalnego będzie składał się z 4099 rowerów. 3099 z nich będzie mieć napęd elektryczny, a pozostały tysiąc to rowery tradycyjne.

Jednym z warunków przetargu będzie ponowne wykorzystanie infrastruktury oraz rowerów będących w posiadaniu OMGGS. Operator będzie więc musiał znaleźć sposób na powtórne zagospodarowanie ponad tysiąca rowerów z poprzedniej edycji. Na wtorkowej konferencji poinformowano, że rowery z poprzedniego systemu zostaną pozbawione napędu elektrycznego i włączone do systemu jako rowery konwencjonalne.

Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł.

W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 20 gr, na tradycyjnym - 10 gr.

Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 30 gr za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.

Rowery będzie można wypożyczać ze stacji rozlokowanych w 16 pomorskich gminach (poza Trójmiastem także w Żukowie, Redzie, Pruszczu Gdańskim, Tczewie, Sierakowicach, Rumi, Somoninie, Stężycy, Kartuzach, Pucku i Władysławowie, a także w Kolbudach i Kosakowie, które dołączają do projektu). Łącznie będzie 717 stacji (o 57 więcej niż poprzednio). Ponadto operator ma też przygotować 51 punktów ładowania baterii oraz 17 punktów serwisowania rowerów.

  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.

14 miesięcy na uruchomienie systemu



Rowery na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawią się najpóźniej wiosną 2023 r.
Na wszystkie działania Hiszpanie mają maksymalnie 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że rowery na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawią się najpóźniej wiosną przyszłego roku, ale niewykluczone, że nastąpi to szybciej.

Dostawę systemu podzielono na trzy etapy: w pierwszym odbędą się tzw. testy wewnętrzne 100 rowerów. Będą je testować urzędnicy, oficerowie rowerowi i eksperci. Następnie - w drugim etapie - wykonawca dostarczy połowę przewidzianej floty i na 21 dni udostępni ją do bezpłatnych testów mieszkańcom. W trzecim - system zostanie uzupełniony o pozostałą liczbę jednośladów.

Nextbike wciąż nie oddał środków 80 tys. użytkowników



Choć podpisanie umowy na Mevo 2.0 dla wielu osób oznacza nową nadzieję na reaktywację długo wyczekiwanego roweru metropolitalnego, to dla innych wciąż nie kończy sprawy z poprzednim operatorem.

Jak wynika z informacji Obszaru Metropolitalnego, spółka Nextbike nadal nie zwróciła bowiem środków pozostałych na indywidualnych kontach ok. 80 tys. użytkowników. W tej sprawie toczą się dwa odrębne postępowania - pierwsze w prokuraturze, a drugie z powództwa cywilnego. Rozważane jest też wniesienie pozwu zbiorowego.

Tak będzie wyglądać nowe Mevo

Miejsca

Opinie (486) ponad 10 zablokowanych

  • Koszyczek (6)

    Ten koszyk z przodu to służył będzie do przewozu czego? Ja się pytam? Niech zamawiający wożą tam swoje portfele, telefony i mózgi!!!!!!!

    • 4 3

    • plecaka np. (4)

      wystarczyło sekunde pomyśleć. nie dziękuj

      • 3 3

      • miejsce plecaka jest na pleckach (3)

        nie myslisz.

        • 1 4

        • jak idziesz pieszo to tak (2)

          jak jedziesz rowerem masz dwa warianty do wyboru

          • 1 2

          • jaki d***l minusuje prostą prawdę? (1)

            • 0 0

            • Moze go nie doceniasz? Moze to kłetyn albo idyota?

              • 0 0

    • Zakupów już tam nie wsadzisz, bo bokiem wyjdą. Gratuluję dopracowania. xD

      • 2 1

  • fajnie się wydaje nie swoje pieniądze

    • 4 2

  • A kiedy dostanę zwrot pieniędzy z mevo 1.0?

    • 4 1

  • 30 zł miesięcznie xD Powodzenia. (9)

    Nie będę płacić za coś, co w innych miastach jest darmowe. Miasto wydaje miliardy zł na drogi dla samochodów osobowych, które nie płacą ani złotówki za te drogi. Tak wygląda "zrównoważony transport".

    • 5 5

    • mało że nie płacą to jeszcze im dopłacamy do paliwa teraz.....w zamian mamy droższą komunikacje publiczną by żyło się tym eko lepiej.

      • 3 1

    • Opłata na drogi jest zawarta w paliwie. (4)

      A jakie opłaty ponoszą rowerzyści?

      • 5 5

      • "Opłata na drogi" nie dotyczy dróg miejskich, tylko krajowych, to raz. A dwa, że nie wystarcza nawet na pokrycie kosztów wypadków drogowych, a gdzie Ty chcesz jakieś drogi z tego budować.

        A rowerzyści jakie opłaty ponoszą? Wystarczy, że nie generują kosztów, w tym społecznych.

        • 4 2

      • (1)

        PKB na ochronę zdrowia - ~5%

        PKB kosztów wypadków drogowych 3%.

        Kurtyna.

        • 2 0

        • W ramach kosztu wypadkow drogowych nie liczysz pokrzywdzonych w tych wypadkach ludzi? Kurtyna?

          • 1 0

      • co z tego że kierowcy płacą jak wydaje się na nich 10x tyle

        podatki w paliwie to marne 50mld zł rocznie.
        same tylko wypadki drogowe to koszt 44mld zł na koszt wszystkich podatników.
        a gdzie coś budować? gdzie to utrzymać? gdzie inne koszta? np. społeczne czy zdrowotne?

        • 1 0

    • gdzie darmowe? (1)

      pokaż mi system bezpłatnych rowerów miejskich! Gdzie? Warszawa? Poznań? Wrocław?

      • 1 2

      • Tak, w Warszawie 30 minut darmowe jednym rowerem, czyli jak się przesiądziesz, to znowu 30 minut darmowe.

        • 3 0

    • Przeciez to nie dla Ciebie czy reszty mieszkancow, no wez przestan kpic :)

      • 1 1

  • Ale maszkary!!!!!!!

    • 3 1

  • Ja naprawdę zazdroszczę

    W 2030 gdy będzie startował mevo 10.0, pewnie za 560mln zł obiecanych zostanie 17000 miejskich rowerów z napędem antygrawitacyjnym.

    To trzeba mieć i łeb do interesów i tą taką potrzebną bezczelność z cytatu z filmu "czy kradnie pan pieniądze? kradnę! I nie boi się pan że się ktoś dowie? Pan się dowiedział i co?".

    To nie są amatorskie przewały, za tym stoi wielka, kuta na cztery łapy korupcja.

    Tu lecą setki milionów na rowerki, a obok ktoś "wynegocjował" mieszkanie po 2000zł/metr, czyjemuś dziecku dziadek dał na komunię reklamówkę pieniędzy, komuś gdzieś "zaginęła" sztabka złota i tak to się kręci.

    Co roku nowe Mevo, co roku nowe 100mln do podziału.

    • 12 1

  • Niektóre zestawy stojaków do parkowania rowerów MEVO są w pełni zajęte przez hulajnogi lub rowery prywatne (1)

    Warto przeprowadzić analizę i zwiększyć liczbę stojaków w tych miejscach. Skądinąd warto także opracować i wdrożyć program budowy wiat do parkowania rowerów na wszystkich osiedlach mieszkaniowych budowanych przed 1990 rokiem za Gomułki i Gierka: wyraźnie ich tam brakuje.

    • 2 1

    • Po co Ci stojaki rowerowe do miejskiech, samowystarczalnych rowerów?

      Stojak pełni jedną funkcję - służ do przypinania rowerów aby nikt nie ukradł. Ma to sens w przypadku prywatnych rowerów. Żadnego nie ma w przypadku rowerów miejskich, które są wyposażone w gpsy i inne systemy zabezpieczeń.

      • 0 1

  • Zrównoważony transport - wersja Trójmiejska: (1)

    - pasażerowie dopłacają 30% kosztów do funkcjonowania komunikacji publicznej;

    - rowerzyści dopłacają 30% do rowerów miejskich;

    - kierowcy samochodów osobowych "płacą" równe 0% na drogi miejskie, po których nie jeżdżą autobusy miejskie, a służą wyłącznie nim.

    • 6 5

    • mało tego. teraz kierowcom finansujemy jeszcze vat z paliwa

      • 2 2

  • (1)

    czy to ma prądnicę w przednim kole? Nie bardziej opłaca się brać prąd kabelkiem z baterii niż napędzać tylne koło i potem pobierać energię z przedniego koła?

    • 0 1

    • To w przednim kole to silnik

      Który może działać jak prądnica, ale nie musi- zależy od systemu.

      • 1 0

  • Strach POmyśleć co może być jak samorząd jest PO (2)

    Miasto afer jakich mało

    • 8 4

    • Zarzad komisaryczny natychmiast

      • 3 1

    • jak na razie to afer ministrów wielu resortów nic nie przebije

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum