• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na Mevo 2.0 podpisana. Rowerami pojedziemy wiosną 2023 r.

Maciej Korolczuk
8 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
  • Mevo 2.0 ma być wygodniejsze i łatwiej dostępne. Za wpłaty użytkowników współodpowiedzialność biorą urzędnicy.
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0

30 zł za miesiąc lub 259 rocznie zapłacimy za korzystanie z roweru metropolitalnego Mevo. System zostanie ponownie uruchomiony wiosną 2023 roku. Jego operatorem będzie hiszpańska spółka City Bike Global.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Z rowerów Mevo będę korzystać:

11 miesięcy później niż pierwotnie planowano, udało się podpisać umowę z nowym operatorem roweru metropolitalnego Mevo. Prawie roczny impas spowodowała batalia sądowa Obszaru z poprzednim operatorem firmą Nextbike, która podważała rozstrzygnięcie przetargu i kilkukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej, mimo że sama nie złożyła w nim oferty. To też zaważyło na ostatecznym rozstrzygnięciu KIO, która w całym postępowaniu uznała firmę Nextbike jako podmiot nieuprawniony, co dało zielone światło do podpisania umowy z nowym operatorem.

Została nim hiszpańska spółka City Bike Global. Obszar związał się z nią na okres sześciu lat, a za uruchomienie, zarządzanie i eksploatację Mevo 2.0 zapłaci Hiszpanom 159 mln zł (72 tys. zł dziennie).

  • Organizacją Mevo 2.0 zajmie się firma, która obsługuje systemy rowerów miejskich w Rotterdamie, Paryżu czy Sztokholmie.
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
- To była długa podróż, by znaleźć się w tym miejscu, w tym dniu kiedy możemy podpisać umowę. Jestem wdzięczny mojemu zespołowi, że mimo pandemii doprowadzili ten projekt do mety. Zdajemy sobie sprawę ze skali Mevo 2.0 i tego, ile znaczy on dla mieszkańców Pomorza. Zrobimy wszystko co w naszej mocy by spełnić te wymagania - powiedział Jordi Cabanas, dyrektor City Bike Global.
Radości z faktu podpisania umowy nie ukrywał też Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego.

- Mevo było dla nas wielką radością, a potem w smutku kończyliśmy pierwszy etap. Później nastąpił trudny etap dwóch lat ciężkiego zmagania się z prawem zamówień publicznych. Dlatego dziś cieszę się ze współpracy z nowym operatorem, który jest dużym graczem na europejskim rynku i obsługuje systemy rowerów miejskich w Rotterdamie, Paryżu czy Sztokholmie. Cieszę się, że w 2023 roku mieszkańcy aglomeracji będą cieszyć z nowoczesnych rowerów Mevo 2.0 - mówi Michał Glaser.
Czytaj więcej:

Kim jest nowy operator Mevo 2.0?



Koszty funkcjonowania poniosą gminy (ok. 107 mln zł), a część kosztów pokryją wpływy z abonamentów (ok. 35 mln zł) i reklam (ok. 8 mln zł).

W przeciwieństwie do Mevo 1.0, tym razem zamawiana jest usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzyma zapłatę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu. Również w odróżnieniu od Mevo 1.0 przychody z reklam i abonamentów będą trafiać do OMGGS, który będzie współadministratorem danych osobowych i będzie ponosił odpowiedzialność za wpłacane przez użytkowników pieniądze.

  • Tak wyglądały rowery Mevo 1.0.
  • A tak będzie wyglądał nowy rower Mevo.

4099 rowerów, w tym ponad 3 tys. elektrycznych



Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł
System roweru metropolitalnego będzie składał się z 4099 rowerów. 3099 z nich będzie mieć napęd elektryczny, a pozostały tysiąc to rowery tradycyjne.

Jednym z warunków przetargu będzie ponowne wykorzystanie infrastruktury oraz rowerów będących w posiadaniu OMGGS. Operator będzie więc musiał znaleźć sposób na powtórne zagospodarowanie ponad tysiąca rowerów z poprzedniej edycji. Na wtorkowej konferencji poinformowano, że rowery z poprzedniego systemu zostaną pozbawione napędu elektrycznego i włączone do systemu jako rowery konwencjonalne.

Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł.

W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 20 gr, na tradycyjnym - 10 gr.

Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 30 gr za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.

Rowery będzie można wypożyczać ze stacji rozlokowanych w 16 pomorskich gminach (poza Trójmiastem także w Żukowie, Redzie, Pruszczu Gdańskim, Tczewie, Sierakowicach, Rumi, Somoninie, Stężycy, Kartuzach, Pucku i Władysławowie, a także w Kolbudach i Kosakowie, które dołączają do projektu). Łącznie będzie 717 stacji (o 57 więcej niż poprzednio). Ponadto operator ma też przygotować 51 punktów ładowania baterii oraz 17 punktów serwisowania rowerów.

  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.

14 miesięcy na uruchomienie systemu



Rowery na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawią się najpóźniej wiosną 2023 r.
Na wszystkie działania Hiszpanie mają maksymalnie 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że rowery na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawią się najpóźniej wiosną przyszłego roku, ale niewykluczone, że nastąpi to szybciej.

Dostawę systemu podzielono na trzy etapy: w pierwszym odbędą się tzw. testy wewnętrzne 100 rowerów. Będą je testować urzędnicy, oficerowie rowerowi i eksperci. Następnie - w drugim etapie - wykonawca dostarczy połowę przewidzianej floty i na 21 dni udostępni ją do bezpłatnych testów mieszkańcom. W trzecim - system zostanie uzupełniony o pozostałą liczbę jednośladów.

Nextbike wciąż nie oddał środków 80 tys. użytkowników



Choć podpisanie umowy na Mevo 2.0 dla wielu osób oznacza nową nadzieję na reaktywację długo wyczekiwanego roweru metropolitalnego, to dla innych wciąż nie kończy sprawy z poprzednim operatorem.

Jak wynika z informacji Obszaru Metropolitalnego, spółka Nextbike nadal nie zwróciła bowiem środków pozostałych na indywidualnych kontach ok. 80 tys. użytkowników. W tej sprawie toczą się dwa odrębne postępowania - pierwsze w prokuraturze, a drugie z powództwa cywilnego. Rozważane jest też wniesienie pozwu zbiorowego.

Tak będzie wyglądać nowe Mevo

Miejsca

Opinie (486) ponad 10 zablokowanych

  • Bye bye 159 mln zł (1)

    No i hop! Rozbój w biały dzień. Wszystko oczywiście legalne. Potem z uśmiechem ta Pani ogłosi, że przecież jest super, tylko my mieszkańcy jak zwykle tego nie rozumiemy... Bo ona robi to wszystko dla nas :) Do końca kadencji tak nas zadłuży, że będzie trzeba z Gdańska uciekać.

    • 7 3

    • o co ci chodzi?

      • 4 2

  • Mariola (1)

    No i z tego powodu że dużo rowerów jeżdzi po chodnikach między ludżmi , jestem kaleką bo po potrąceniu mnie rowerem w Gdyni na ulicy Starowiejskiej przeszłam bardzo skomplikowaną operację uda, czuję się fatalnie.

    • 2 1

    • wiarygodność tego tekstu jest bliska zeru

      ile osób mogłoby napisać coś analogicznego po zetknięciu się z samochodem?

      • 0 1

  • kosztów nie pokryją gminy

    tylko podatnicy

    • 5 0

  • 24 390 złoty za rowerek ? Brawo Wy... (6)

    Koniaczku ? Stać nas....

    • 10 2

    • plus obsługa tego przez 6 lat dla 21 gmin (5)

      dużo? 200m jezdni na ujeścisku ma kosztować 7mln.
      Te rowery wychodzą jak za darmo

      • 1 2

      • czytaj ze zrozumieniem.... (4)

        38.789 to koszty za sztukę z serwisem i infrastrukturą.

        • 2 1

        • Mimo wszystko w porównaniu do budowy miejskich dróg, to są śmiesznie niskie kwoty.

          • 3 0

        • w 2018 roku kupiłem samochód używany (2)

          koszty zakupu i utrzymania napraw, ubezpieczenia płynów to 17583 zł. Paliwo na 47000 kilometrów to 24630 złotych. Wiec bogate miasto żyje inaczej bo z kredytu.

          • 3 2

          • tak i teraz pomnóż to na jakieś kilka tys użytkowników (1)

            z jednego roweru nie będzie korzystać jedna osoba

            • 1 2

            • Tysiace ludzi sprzadadza swoje samochody i wsiada na jedno mevo :)

              • 1 1

  • za to wszystko zapłacą podatnicy (1)

    skończmy z tym socjalizmem

    • 7 3

    • dokładnie. kierowcy niech budują i utrzymują drogi ze swoich

      i niech płacą w całości za paliwo, a nie że musimy im dopłacać teraz jeszcze

      • 2 3

  • Bidoki (1)

    kupcie sobie własne rowery zamiast zmuszać mnie i setki tysięcy innych mieszkańców do sfinansowania wam tej zabawy

    • 4 1

    • kto kogo do czego zmusza?

      jak na razie to miasto mnie zmusza do finansowania parkingu podziemnego pod parkiem centralnym - kilkadziesiąt tysięcy za miejsce nie pokryte opłatami za parkowanie

      • 0 0

  • (14)

    Rowery może i były dobre, ale niektórzy "rowerzyści" zjeżdzali z chodnika na jezdnie prosto pod koła samochodu (według nich tak się powinno włączać do ruchu). Tym razem przydała by się jakaś akcja edukacyjna związana z przepisami ruchu drogowego, bo 90% wypożyczających mevo nie miało nawet zielonego pojęcia o znakach drogowych.

    • 71 24

    • (1)

      To sie nie różnią za bardzo od przecieętnego kierowcy.

      • 23 8

      • A jak na to ekonomiczne uzasadnienie zakupu przez Gdynię 3000 hulajnóg?

        • 4 1

    • 80% użytkowników rowerów w Trójmieście to posiadacze prawa jazdy (1)

      Podobne prognozy na temat "niezbezpieczeństwa generowanego przez niedoświadczonych rowerzystów- świeżych użytkowników rowerów publicznych" były formułowane w Nowym Jorku. Praktyka nie potwierdziła tych kassandrycznych przepowiedni.

      • 12 5

      • Zejdź na ziemie i nie bredź już więcej.

        • 1 10

    • i dlatego kierowcy powodują tyle wypadków, a rowerzyści praktycznie wcale? (2)

      nie rowerzystom przydałaby się edukacja.

      • 12 8

      • Bo jak dojdzie do kolizji/wypadku, to winnym prawie zawsze uznaje się kierowcę (1)

        Ps. Jeżdzę i rowerem i autem. Całkiem sporo

        • 1 7

        • okazuje się, ze cyklofobia zdarza się wśród rowerzystów

          rozumiem, że uważasz, że generalnie ludzie są OK?

          • 1 0

    • Te rowwery powinny być wypozyczane ale pod warunkiem (3)

      że osoba wypożyczająca posiada kartę rowerową lub prawo jazdy.

      • 7 5

      • (2)

        To może od razu zrobimy nową kategorię prawa jazdy?

        • 4 4

        • (1)

          Skoro cyklonaziole twierdzą, że rowerem hamuje się trudniej niż samochodem, to tak - powinna być osobna kategoria prawa jazdy.

          • 2 2

          • takie bzdury powielają tylko osoby cierpiące na cyklofobię

            • 0 0

    • Dlatego teraz mają pierwszeństwo.

      • 2 2

    • Wykłady potwierdzone egzaminem , z przepisów ruchu drogowego , i dokumentem !!!!!

      Każdy rower powinien mieć opłacone ubezpieczenie OC i numery rejestracyjne . Wielu rowerzystów po spowodowaniu strat po prostu ucieka !!!!

      • 2 4

    • To piękna statystyka. Zaczerpnąłeś ją z jakiegoś rzetelnego źródła, czy klasycznie z Instytutu Danych z D**y?

      • 0 0

  • OMGGS zapłaci Hiszpanom 159 mln zł (4)

    159 000 000 zł / 4099 rowerów = 38 790 zł / rower

    • 4 2

    • człowieku myśl. (3)

      Usługa fryzjerska 40zł razy sześć to daje ci 240zł rocznie
      a nożyczki same to koszt 15zł...

      czemu ludzie chodzą do fryzjera skoro można kupić nożyczki albo maszynke za 15zł?

      płacisz za usługę, a nie za rowery

      • 3 4

      • dobre nozyczki to koszt 1000-3000 zl (1)

        • 1 1

        • może ale i tymi za 15zł tak samo się obetniesz

          • 2 2

      • Bo brak edukacji finansowej

        To samo z latte na mieście. Codziennie. Mimo, że mogliby za to kupić dobry ekspres do kawy.

        • 1 2

  • właśnie dowiedziałem się że zapłaciłem za rower 15tys. z którego nie będę korzystał (3)

    celowo wyrzucacie w błoto nasze pieniądze czy robicie na złość?

    • 14 3

    • ja musze dopłacać kierowcom do każdego litra paliwa (1)

      czy robicie to na złość?

      • 1 7

      • A ja takim nierobom, jak ty 500+, Polski Wał i inne socjale

        • 2 2

    • A ja zapłaciłem miliardy na drogi, z których nie będę korzystał.

      • 2 2

  • Kolejna elektryczna wtopa sie szukje, szkoda gadac, pojecia o rowerach nie maja

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum