- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (148 opinii)
- 2 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (179 opinii)
- 3 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (309 opinii)
- 4 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (76 opinii)
- 5 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (54 opinie)
- 6 "Mężczyzna z wężem" z zarzutami (149 opinii)
100-metrowy "mur" wzdłuż Jana z Kolna?
W budynku biurowym, który powstanie na terenach stoczniowych wzdłuż ul. Jana z Kolna, zamiast użytkowych parterów, ma powstać "martwa" ściana o długości ok. 100 m. Inwestor przekonuje, że taki był wymóg Narodowego Instytutu Dziedzictwa. NID: budynek wpisany będzie w linię historycznego muru, a na parterze zaprojektowane zostały hale garażowe.
Inwestorem w tej części jest firma Cavatina, która ma w planach budowę kolejnych obiektów, zarówno biurowych, jak i tzw. zamieszkania zbiorowego.
Kolejny mur w mieście?
Pan Paweł, nasz czytelnik, zauważył, że na wizualizacji widoczne są trzy budynki (jeden biurowiec i dwa mieszkalne), które mają na parterze ściany bez witryn i drzwi przypominające mur. Wygląda więc na to, że nie będzie w nich żadnych lokali usługowych.
Na podobny mur można natknąć się na terenie Forum Gdańsk, przy ul. 3 Maja, vis a vis urzędu miejskiego. W przyszłości ma stanąć na nim budynek biurowy, ale na razie jest to po prostu potężna, nikomu niepotrzebna ściana.
Sprawą zainteresował się również radny PiS Przemysław Majewski. 16 maja wystosował interpelację do prezydent Aleksandry Dulkiewicz. Pyta w niej m.in., czy miasto ma narzędzia i czy podejmie działania, by odwieść inwestora od takiej formy zabudowy?
Odpowiedź powinna się pojawić w ciągu dwóch tygodni.
Takie były wytyczne konserwatora
Dlaczego deweloper zdecydował się na takie rozwiązanie?
- Te budynki będą miały ściany kondygnacji parteru wysunięte w stronę ul. Jana z Kolna do linii elewacji dawnych budynków Stoczni. Tworzy się przez to wrażenie muru. Pomnik ofiar pożaru w Hali Stoczni będzie wkomponowany w tę ścianę. Taka była wytyczna NID - przekonuje Szymon Odolanowski, dyrektor marketingu Cavatiny.
Po co odsłaniać wydechy stojących aut?
Narodowy Instytutu Dziedzictwa przyznaje, że jest takie uzgodnienie, ale dotyczy ono na razie tylko budynku biurowego, a nie dwóch pozostałych mieszkalnych.
- Po rozmowach z nami i konserwatorem zalecenie było takie, żeby budynki stały w linii historycznego muru, który kiedyś otaczał stocznię. To był bardzo charakterystyczny, ceglany mur i wcześniejsze budynki też były nanizane na mur albo w linii muru powstawały - wyjaśnia Tomasz Błyskosz z Narodowego Instytut Dziedzictwa. - Projekt Cavatiny zakłada dostęp do budynków od ul. Malarzy, wejść od Jana z Kolna nie będzie. To ulica przelotowa, a nie śródmiejska i również dawniej miała taki charakter. Wzdłuż projektowanej zabudowy powstanie droga rowerowa. Poza tym na parterze inwestor zaprojektował hale garażowe, więc gdyby je odsłonić, mielibyśmy tam wydechy stojących aut.
Powstanie takiej ściany nie oznacza też, że musi ona być pozbawiona przeszkleń.
Jeśli parter w takiej formie miałby powstać we wszystkich trzech budynkach, mur będzie miał w sumie ok. 300 m długości.
FRAG: ucywilizować, a nie dobić ul. Jana z Kolna
Na alarm biją także urbaniści z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy zamieścili wpis na Facebooku:
- (...) niezależnie, czy to mur, czy wysunięty martwy parter budynku, takie rozwiązanie byłoby gwoździem do trumny dla tej i tak już antymiejskiej ulicy (...) apelujemy do instytucji i osób odpowiedzialnych za kształt naszej przestrzeni o podjęcie działań mających na celu ucywilizowanie, a nie dobijanie Jana z Kolna.
Inwestycje
Palio Office Park
Opinie (244) ponad 10 zablokowanych
-
2022-05-23 14:32
OMG bez sensu
Zwłaszcza, że to jest jedyna pierzeja, bo z drugiej strony JzK są tory....
Chociaż jakieś drzwiczki zrobić , ppoż ;)- 0 1
-
2022-05-23 14:54
co za ignoranci maja takie pomysly.
A przeciez mury mialy runąc
tak mowia wlasnie mieszkancy- 0 1
-
2022-05-23 15:29
Normalnie prioblem stulecia
- 0 0
-
2022-05-23 15:58
lepszy mur niż ekrany dźwiękochłonne
lepiej żeby to był mur który nawiązuje do historii miejsca niż ekrany dźwiękochłonne (tam poza przelotową trasą i zaraz za nią torami PKP jest też prawie przy samej działce torowisko tramwajowe)
- 4 0
-
2022-05-23 18:18
Mi się podoba
- 1 0
-
2022-05-23 18:21
Kpina
Całe to postępowanie z budynkami stoczniowymi to jedna wielka kpina.
- 0 1
-
2022-05-23 18:38
Przydałoby się te hale stoczniowe zmodernizować, by wyglądały jak te nowe budynki i przyciągnąć tam jakiś inwestorów hi-tech. Te tereny są nadal bardzo atrakcyjne. Jakiś park technologiczno-przemysłowy tam zrobić.
- 2 0
-
2022-05-23 21:05
Mur po prostu mur
To jest mur na miarę naszych możliwości, tym murem otwieramy oczy niedowiarkom i to nie jest nasze ostatnie słowo
- 0 0
-
2022-05-23 21:16
mam lepsza propozycje
mur miedzy chodnikiem a jezdnią/torami, osłaniający od spalin/hałasu a miedzy muren i ścianą nowego budynku przejscie ze sklepami
- 1 0
-
2022-05-24 00:34
Walczmy z betonozą
Trochę zieleni, a nie budynek na budynku stawiają. Na plus zielony dach!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.