• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych. PKM wyjątkiem w skali kraju

MKo
10 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (211)
Zdaniem ekspertów budowa nowych dróg jest wciąż większym priorytetem niż powstawanie nowych linii kolejowych. Choćby takich, jak oddana w 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna. Zdaniem ekspertów budowa nowych dróg jest wciąż większym priorytetem niż powstawanie nowych linii kolejowych. Choćby takich, jak oddana w 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna.

Aż 300 mld zł ma kosztować w najbliższej dekadzie budowa nowych autostrad i ekspresówek w całym kraju. Na drugim biegunie znajdują się inwestycje w transport szynowy, o co dopomina się branża kolejowa. Od 8 lat wyjątkiem pod tym względem jest Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest najdłuższą nową linią wybudowaną po 1989 r.



Nakłady finansowe na inwestycje kolejowe powinny być:

W 2033 r. sieć autostrad i dróg ekspresowych w całym kraju ma wynosić przeszło 8 tys. km. Ich budowa ma pochłonąć ok. 300 mld zł - ogłosił niedawno rząd. Będzie to największy w historii plan budowy dróg i autostrad, co ma stać się kołem zamachowym dla wzrostu gospodarczego po pandemii i kryzysie wywołanym wojną na Ukrainie.

Wiadomość ta z jednej strony ucieszyła kierowców i drogowców, którzy staną się największym beneficjentem nowych dróg. Trzeba je przecież będzie zaplanować, wybudować, a potem utrzymać.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zakłada powstanie 3 tys. nowych dróg, co da łącznie sieć o długości 8 tys. km. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zakłada powstanie 3 tys. nowych dróg, co da łącznie sieć o długości 8 tys. km.

Po 1990 r. powstało 12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych



Na drugim biegunie znalazła się druga gałąź transportu, a więc kolej. Jak zauważył Piotr Malepszak, ekspert kolejowy i były prezes spółki CPK, a obecnie pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. kolejowych, dysproporcje w budowie nowych dróg i linii kolejowych są w Polsce ewenementem na skalę Europy.

- Po wejściu Polski do Unii Europejskiej w kraju powstała szczątkowa liczba kilometrów nowych linii kolejowych. Dla porównania po 1990 r. powstało 5 tys. km nowych dróg wysokiej przepustowości. W połączeniu z pozostałymi drogami lokalnymi daje to w sumie ok. 12 tys. km nowych dróg i 50 km nowych linii kolejowych - mówi w rozmowie z portalem 300Gospodarka.pl Piotr Malepszak.
Jak mówi w rozmowie z portalem, problem w niedofinansowaniu polskiej kolei leży w mentalności polityków, którzy nie znają się i nie korzystają z transportu publicznego.

- Będąc wszędzie wożonym, mając darmowy transport lotniczy i słysząc zewsząd, że trzeba inwestować w drogi - inwestują w transport indywidualny, a komunikacja zbiorowa czy walka z wykluczeniem transportowym jest dla nich problemem trzeciorzędnym. Priorytetem są kolejne ekspresówki - dodaje.
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

PKM jest wciąż najdłuższą nową linią kolejową powstałą po 1989 r. PKM jest wciąż najdłuższą nową linią kolejową powstałą po 1989 r.

PKM wciąż najdłuższą nową linią kolejową



Najdłuższą nową linią kolejową wybudowaną po 1989 r. w Polsce jest licząca ok. 18,5 km długości Pomorska Kolej Metropolitalna. Inwestycja została oddana do użytku prawie 8 lat temu przez należącą do województwa pomorskiego spółkę PKM.

Przypomnijmy, że niedawno linia powiększyła się o nowy przystanek Gdańsk Firoga, a w połowie tego roku zakończy się elektryfikacja linii, co pozwoli na uruchomienie na niej pociągów elektrycznych.

W planach jest dalszy rozwój linii kolejowej. W pierwszym etapie PKM Południe powstać ma 7 km trasy między SKM Śródmieście a węzłem w Kowalach. Potem linia ma być rozwijana w kierunku Pruszcza oraz Kolbud.

Na tle pozostałych inwestycji kolejowych na terenie całego kraju trójmiejska PKM rzeczywiście wygląda imponująco. Inne odcinki nowych linii kolejowych liczą zaledwie po kilka kilometrów długości:
  • Czarnca - Włoszczowa Północ (3,2 km)
  • Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze (1,1 km)
  • Czerwieńsk Południe - Czerwieńsk Wschód (2,1 km)
  • Sucha Beskidzka Północ - Sucha Beskidzka Południe

linie kolejowe do lotnisk:
  • w Lublinie (3,7 km)
  • Szczecinie (4 km)
  • Olsztynie (1,6 km)
  • Warszawie (1,8 km)

W zestawieniu nie uwzględniono odcinków kolejowych modernizowanych w śladzie wcześniej eksploatowanych linii.

Szprycha nr 1 ma skrócić czas przejazdu koleją z Trójmiasta do Warszawy do ok. 2 godzin. Szprycha nr 1 ma skrócić czas przejazdu koleją z Trójmiasta do Warszawy do ok. 2 godzin.

CPK szansą na rozwój kolei?



Budowa nowych linii ma ruszyć z kopyta przy realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do Trójmiasta poprowadzi szprycha nr 1 (Warszawa - CPK - Płock - Grudziądz - Gdańsk - Gdynia - Słupsk).

Dzięki niej już za kilka lat czas jazdy z Warszawy Centralnej do Gdańska ma skrócić się do ok. 2 godz., a do Gdyni do 2 godz. 20 min.

Łącznie w ramach inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. ma powstać 1981 km nowych linii.
MKo

Miejsca

Opinie (211) 5 zablokowanych

  • Ta krytykowana przez wszystkich troli PKMka jest wyjątkiem w skali kraju (3)

    Wybudowana i obecnie rozbudowywana oraz elekryfikowana przez samorząd województwa rządzonego przez PO !!! To się poprostu w pisowskich głowach nie mieści.

    • 20 5

    • Nie "wybudowana" tylko odbudowana przedwojenna linia do Kokoszek (2)

      • 5 3

      • Zbudowana praktycznie od podstaw, z wymianą gruntów, budową mostów itd.

        • 6 1

      • Na to samo wychodzi, bo zbudowano wszystko od nowa

        • 4 0

  • (2)

    Budowa nowych dróg i autostrad...Gdyby tak jeszcze po tych drogach i autostradach kursowały autobusy regularnych linii krajowych to można by przymknąć oko na brak budowy nowych linii kolejowych.

    • 9 6

    • Serio ? Nie wiem po co, jak wczoraj widziałem autobus Flixbusu, co dość długo wyjeżdżał Wiśniewskiego z Gdyni przez

      korek na tej ulicy po 16:00.

      • 3 1

    • Przeciez kursują

      • 0 1

  • A potem pkp ustali ceny biletów z kosmosu (9)

    I ludzie i tak będą wybierać samochód, bo już przy dwóch osobach z kosztami benzyny wychodzi taniej niż pociągiem

    • 100 19

    • Eksploatując 20-letniego szrota pewnie taniej. (2)

      • 7 33

      • Jaki problem, skoro dalej jeździ? (1)

        • 26 5

        • Jak stanie ci na środku nowej autostradki to zrozumiesz

          • 0 1

    • Rozumiem, że na liniach podmiejskich kursują pociągi dalekobieżne ? (1)

      • 5 1

      • Expresowe

        • 2 1

    • A następnie będą strajki maszynistów, konduktorów i dyżurnych ruchu (1)

      Mamy takie obrazki w krajach gdzie znaczenie kolei jest dużo większe niż w RP.

      • 6 9

      • "A następnie będą strajki maszynistów, konduktorów i dyżurnych ruchu" I co z tego? Kiedy były strajki rolników i blokowali drogi to nie szło nigdzie dojechać samochodem, natomiast pociągiem bez problemu.

        • 2 0

    • zależy jaką stawkę liczysz za godzinę jazdy autem

      • 0 0

    • Bzdura

      W 3 osoby wyszło nam taniej pociągiem do Wawy i z powrotem. A auto na LPG

      • 0 0

  • (1)

    PKM powinna dojeżdżać co najmniej do Śródmieścia a nie tylko do Wrzeszcza. Tysiące ludzi przesiada się aby przejechać od 1 do 3 przystanków. Fala to porażka, uczcie się od Warszawy ( 1 bilet i cena ) .

    • 14 5

    • Porazka? Cala spolka zyje z tej porazki juz ladnych pare lat i jeszcze sobie pozyje :)

      • 3 2

  • Konieczne dalsze inwestycje w kolej! (1)

    Kluczowym dla Trójmiasta powinno być:
    1) Rewitalizacja i przywrócenie dla ruchu pasażerskiego linii Pruszcz Gdański - Kolbudy - Stara Piła - Kokoszki (i dalej do Wrzeszcza - Gdańska Głównego). Teraz przy okazji budowy bajpasu z linią PKM, to aż się o to prosi.
    2) Rewitalizacja i przywrócenie do ruchu pasażerskiego linii Gdynia Chylonia - Gdynia Oksywie.
    3) Przedłużenie trasy PKMki do Gdańska Głównego i wykorzystanie nieużywanych dawnych peronów SKM (wybudowanie wiaduktu dla pociągów PKM na wysokości Stoczni Północnej do bezkolizyjnego przejścia z torów dalekobieżnych na tory SKM).
    4) W dalszej perspektywie rewitalizacja i odtworzenie linii kolejowej Nowy Dwór Gdański - Nowy Staw - Szymankowo - Tczew (szybki i pewny dowóz pracowników do Trójmiasta z tamtych rejonów województwa).
    5) Takt, takt i jeszcze raz takt pociągów.

    • 5 3

    • UP 96

      Jak zainwestuje się w kolej tak jak w tej chwili jest zarządzana,to zmarnowane pieniądze.Tam powinien wejść NIK,powinno się przejrzeć kadry i dopiero wtedy jest szansa , że coś z tego wyjdzie!!!

      • 1 0

  • szkoda że pkm skm (8)

    nie będzie kursować od byłej zaspy towarowej w kierunku centrum po lini skm nowy port gdańsk główny komunikacja miejska słaba w letniewie ul uczniowska

    • 46 21

    • Tory są, osiedla się budują, a miasto likwiduje perony...

      • 14 11

    • Tanim.kosztem wystarczy na tory pkp puscic tramwaj,i placic tylko za dzierzawe torow!! (5)

      • 2 16

      • Oj, pojęcia technicznego to Ty żadnego nie masz :)

        • 15 3

      • (3)

        Jakim tanim kosztem, gdy tramwaje wymagają peronów innej wysokości, innego napięcia w sieci i przede wszystkim przystanków, których linia do Nowego Portu ma obecnie dwa - Gdańsk Główny i Gdańsk Stadion Expo.

        • 12 2

        • To spalinowe trnwaje puścić! (1)

          Jaki problem?

          • 2 5

          • Ale spalinowe są nieeko czy jakoś tam.

            • 5 0

        • Odtworzenie przystanku Gdańsk Nowe Szkoty i Gdańsk Stocznia nie jest ani trudnym ani drogim wyzwaniem

          Skądinąd przystanek Gdańsk Stocznia powinien mieć nazwę Gdańsk Stocznia Uniwersytet Medyczny

          • 1 0

    • PKM juz nie SKM

      • 1 1

  • Pkm powinna mieć przystanek na Zaspie

    • 4 3

  • 12 tys. km dróg, 50 km linii kolejowych I 3 wagoniki w których podróżni cisną się jak sardynki w konserwie

    • 4 0

  • Dlatego nie ma wyboru.

    Spotkajmy się wszyscy w korku na jednej drodze ekspresowej czy na bramkach w Rusocinie. Porażający poziom zacofania infrastrukturalnego. Gdyby nie plany CPK, to by nie było żadnych planów nowych linii kolejowych.
    Gdy tylko mogę, odstawiam samochód, ale w wielu sytuacjach nie mam po prostu wyboru. Nie chcę, ale muszę.

    • 7 2

  • I kolejny ewenement (1)

    Zeby po linii kolejowej przejezdzal jeden szynobusik raz na godzinę.
    Ale fotki na fejsa zrobione. Wybudowalim

    • 6 3

    • Na mecze to kolejka SKM jest dla kiboli,nawet za darmo,ale dla mieszkańców Nowej Letnicy i Brzeźna to nie ma.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane