• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych. PKM wyjątkiem w skali kraju

MKo
10 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (211)
Zdaniem ekspertów budowa nowych dróg jest wciąż większym priorytetem niż powstawanie nowych linii kolejowych. Choćby takich, jak oddana w 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna. Zdaniem ekspertów budowa nowych dróg jest wciąż większym priorytetem niż powstawanie nowych linii kolejowych. Choćby takich, jak oddana w 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna.

Aż 300 mld zł ma kosztować w najbliższej dekadzie budowa nowych autostrad i ekspresówek w całym kraju. Na drugim biegunie znajdują się inwestycje w transport szynowy, o co dopomina się branża kolejowa. Od 8 lat wyjątkiem pod tym względem jest Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest najdłuższą nową linią wybudowaną po 1989 r.



Nakłady finansowe na inwestycje kolejowe powinny być:

W 2033 r. sieć autostrad i dróg ekspresowych w całym kraju ma wynosić przeszło 8 tys. km. Ich budowa ma pochłonąć ok. 300 mld zł - ogłosił niedawno rząd. Będzie to największy w historii plan budowy dróg i autostrad, co ma stać się kołem zamachowym dla wzrostu gospodarczego po pandemii i kryzysie wywołanym wojną na Ukrainie.

Wiadomość ta z jednej strony ucieszyła kierowców i drogowców, którzy staną się największym beneficjentem nowych dróg. Trzeba je przecież będzie zaplanować, wybudować, a potem utrzymać.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zakłada powstanie 3 tys. nowych dróg, co da łącznie sieć o długości 8 tys. km. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zakłada powstanie 3 tys. nowych dróg, co da łącznie sieć o długości 8 tys. km.

Po 1990 r. powstało 12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych



Na drugim biegunie znalazła się druga gałąź transportu, a więc kolej. Jak zauważył Piotr Malepszak, ekspert kolejowy i były prezes spółki CPK, a obecnie pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. kolejowych, dysproporcje w budowie nowych dróg i linii kolejowych są w Polsce ewenementem na skalę Europy.

- Po wejściu Polski do Unii Europejskiej w kraju powstała szczątkowa liczba kilometrów nowych linii kolejowych. Dla porównania po 1990 r. powstało 5 tys. km nowych dróg wysokiej przepustowości. W połączeniu z pozostałymi drogami lokalnymi daje to w sumie ok. 12 tys. km nowych dróg i 50 km nowych linii kolejowych - mówi w rozmowie z portalem 300Gospodarka.pl Piotr Malepszak.
Jak mówi w rozmowie z portalem, problem w niedofinansowaniu polskiej kolei leży w mentalności polityków, którzy nie znają się i nie korzystają z transportu publicznego.

- Będąc wszędzie wożonym, mając darmowy transport lotniczy i słysząc zewsząd, że trzeba inwestować w drogi - inwestują w transport indywidualny, a komunikacja zbiorowa czy walka z wykluczeniem transportowym jest dla nich problemem trzeciorzędnym. Priorytetem są kolejne ekspresówki - dodaje.
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

PKM jest wciąż najdłuższą nową linią kolejową powstałą po 1989 r. PKM jest wciąż najdłuższą nową linią kolejową powstałą po 1989 r.

PKM wciąż najdłuższą nową linią kolejową



Najdłuższą nową linią kolejową wybudowaną po 1989 r. w Polsce jest licząca ok. 18,5 km długości Pomorska Kolej Metropolitalna. Inwestycja została oddana do użytku prawie 8 lat temu przez należącą do województwa pomorskiego spółkę PKM.

Przypomnijmy, że niedawno linia powiększyła się o nowy przystanek Gdańsk Firoga, a w połowie tego roku zakończy się elektryfikacja linii, co pozwoli na uruchomienie na niej pociągów elektrycznych.

W planach jest dalszy rozwój linii kolejowej. W pierwszym etapie PKM Południe powstać ma 7 km trasy między SKM Śródmieście a węzłem w Kowalach. Potem linia ma być rozwijana w kierunku Pruszcza oraz Kolbud.

Na tle pozostałych inwestycji kolejowych na terenie całego kraju trójmiejska PKM rzeczywiście wygląda imponująco. Inne odcinki nowych linii kolejowych liczą zaledwie po kilka kilometrów długości:
  • Czarnca - Włoszczowa Północ (3,2 km)
  • Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze (1,1 km)
  • Czerwieńsk Południe - Czerwieńsk Wschód (2,1 km)
  • Sucha Beskidzka Północ - Sucha Beskidzka Południe

linie kolejowe do lotnisk:
  • w Lublinie (3,7 km)
  • Szczecinie (4 km)
  • Olsztynie (1,6 km)
  • Warszawie (1,8 km)

W zestawieniu nie uwzględniono odcinków kolejowych modernizowanych w śladzie wcześniej eksploatowanych linii.

Szprycha nr 1 ma skrócić czas przejazdu koleją z Trójmiasta do Warszawy do ok. 2 godzin. Szprycha nr 1 ma skrócić czas przejazdu koleją z Trójmiasta do Warszawy do ok. 2 godzin.

CPK szansą na rozwój kolei?



Budowa nowych linii ma ruszyć z kopyta przy realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do Trójmiasta poprowadzi szprycha nr 1 (Warszawa - CPK - Płock - Grudziądz - Gdańsk - Gdynia - Słupsk).

Dzięki niej już za kilka lat czas jazdy z Warszawy Centralnej do Gdańska ma skrócić się do ok. 2 godz., a do Gdyni do 2 godz. 20 min.

Łącznie w ramach inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. ma powstać 1981 km nowych linii.
MKo

Miejsca

Opinie (211) 5 zablokowanych

  • Słaba czytelność

    Pozmieniajcie te kolory na mapkach waszych. Lekko slaba czytelność, szare na szarym

    • 0 0

  • Taryfa Pomorska od lutego 2023 (2)

    Trochę obok tematu, ale czy ktoś się orientuje jak będzie wyglądała Taryfa Pomorska po 8.02? Jeśli jeżdżę czasami polregio po torach pkm, a czasami SKM po torach SKM, to nie będzie można już używać jednego biletu z taryfy pomorskiej?

    • 0 0

    • (1)

      Bilety miejskie i trójmiejskie wg taryfy pomorskiej wydawane przez SKM nie będą honorowane na linii PKM. Takie same bilety, w tej samej cenie wydawane przez Polregio będą honorowane jak dotychczas. W Polregio i w SKM

      • 1 0

      • Ok

        Ale ułatwienie :)

        • 0 0

  • Ostatnio jechałem do Warszawy koleją. Wagon pociągu obrzydliwy, z taką samą toaletą-fuj!, a że dawno nie jechałem pociągiem, to okazało się, że nie potrafiłem, jak i kilkoro innych pasażerów, otworzyć drzwi ręcznie starego typu wagonu, bo to bardzo skomplikowane. Pasażerowie obok w przedziale to wulgarne chamy, o zgrozo studenci! czyli przyszła lewacka inteligencja. Dzięki, wolę mój samochód! Popieram budowę dróg niż kolei

    • 0 0

  • bo nowe autostrady otwiera się tak pieknie i kazdy wyborca może od razu zobaczyć efekt, a pociągiem nie (1)

    do tego jest przeswiadczenie u wyborców, ze samochodów będzie tylko więcej. A mam wrazenie, ze wlasnie osiagamy maksimum i bedzie juz tylko mniej. Coraz mniej ludzi bedzie stac na swoj nowy samochód a za 12 lat zakaz sprzedazy spalinowych

    • 5 2

    • wzrost liczby samochodów powoduje, że korzyść z każdego nowego samochodu jest coraz niższa

      to się nazywa "prawo malejącej krańcowej użyteczności". Coraz większa liczba ludzi zaczyna zdawać sobie z tego sprawę. Dyrektor firmy Volvo już 25 lat temu zauważył, że samochód nie jest odpowiednim środkiem transportu w środowisku miejskim. Dlatego w dobrze zarządzanych miastach myśli się nie tylko o poprawie warunków funkcjonowania transportu zbiorowego, ale także indywidualnego, co owocuje działaniami na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów. Dzięki temu powstało np. przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów w okolicach Bramy Wyżynnej w Gdańsku.

      • 0 0

  • Bez partcypacji miast nic by nie powstało

    Pierwsza koncepcja PKM obejmowała też odcinek na północ Gdyni - do Babich Dołow a nawet Mostów, ale Gdynia odmówiła swojego udziału partycypacji w kosztach. A przecież Urząd Marszałkowski zapłacił nawet za opracowanie koncepcji przystanków na gdyńskim odcinku i urzadził o nim publiczną prezentację.

    To, że Gdańsk odzyskał utracone wskutek wojny połącznie z Kaszubami i lotniskiem, zawiedziecza swojemu wkładowi. Bez niego praca Urzędu Marszałkowskiego poszłby na marne - jak w przypadku Gdyni, która koleji na tamtym odcinku nie odbudwała do tej pory. A przecież gdynianie to też "mieszkańcy Pomorza".

    Linia została odbudowana w ramach ustawy o przygotowaniach do mistrzostw piłku nożnej, już po ich zakończeniu!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane