- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych. PKM wyjątkiem w skali kraju
Aż 300 mld zł ma kosztować w najbliższej dekadzie budowa nowych autostrad i ekspresówek w całym kraju. Na drugim biegunie znajdują się inwestycje w transport szynowy, o co dopomina się branża kolejowa. Od 8 lat wyjątkiem pod tym względem jest Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest najdłuższą nową linią wybudowaną po 1989 r.
Wiadomość ta z jednej strony ucieszyła kierowców i drogowców, którzy staną się największym beneficjentem nowych dróg. Trzeba je przecież będzie zaplanować, wybudować, a potem utrzymać.
Po 1990 r. powstało 12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych
Na drugim biegunie znalazła się druga gałąź transportu, a więc kolej. Jak zauważył Piotr Malepszak, ekspert kolejowy i były prezes spółki CPK, a obecnie pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. kolejowych, dysproporcje w budowie nowych dróg i linii kolejowych są w Polsce ewenementem na skalę Europy.
- Po wejściu Polski do Unii Europejskiej w kraju powstała szczątkowa liczba kilometrów nowych linii kolejowych. Dla porównania po 1990 r. powstało 5 tys. km nowych dróg wysokiej przepustowości. W połączeniu z pozostałymi drogami lokalnymi daje to w sumie ok. 12 tys. km nowych dróg i 50 km nowych linii kolejowych - mówi w rozmowie z portalem 300Gospodarka.pl Piotr Malepszak.
Jak mówi w rozmowie z portalem, problem w niedofinansowaniu polskiej kolei leży w mentalności polityków, którzy nie znają się i nie korzystają z transportu publicznego.
- Będąc wszędzie wożonym, mając darmowy transport lotniczy i słysząc zewsząd, że trzeba inwestować w drogi - inwestują w transport indywidualny, a komunikacja zbiorowa czy walka z wykluczeniem transportowym jest dla nich problemem trzeciorzędnym. Priorytetem są kolejne ekspresówki - dodaje.
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł
PKM wciąż najdłuższą nową linią kolejową
Najdłuższą nową linią kolejową wybudowaną po 1989 r. w Polsce jest licząca ok. 18,5 km długości Pomorska Kolej Metropolitalna. Inwestycja została oddana do użytku prawie 8 lat temu przez należącą do województwa pomorskiego spółkę PKM.
Przypomnijmy, że niedawno linia powiększyła się o nowy przystanek Gdańsk Firoga, a w połowie tego roku zakończy się elektryfikacja linii, co pozwoli na uruchomienie na niej pociągów elektrycznych.
W planach jest dalszy rozwój linii kolejowej. W pierwszym etapie PKM Południe powstać ma 7 km trasy między SKM Śródmieście a węzłem w Kowalach. Potem linia ma być rozwijana w kierunku Pruszcza oraz Kolbud.
Na tle pozostałych inwestycji kolejowych na terenie całego kraju trójmiejska PKM rzeczywiście wygląda imponująco. Inne odcinki nowych linii kolejowych liczą zaledwie po kilka kilometrów długości:
- Czarnca - Włoszczowa Północ (3,2 km)
- Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze (1,1 km)
- Czerwieńsk Południe - Czerwieńsk Wschód (2,1 km)
- Sucha Beskidzka Północ - Sucha Beskidzka Południe
linie kolejowe do lotnisk:
- w Lublinie (3,7 km)
- Szczecinie (4 km)
- Olsztynie (1,6 km)
- Warszawie (1,8 km)
W zestawieniu nie uwzględniono odcinków kolejowych modernizowanych w śladzie wcześniej eksploatowanych linii.
CPK szansą na rozwój kolei?
Budowa nowych linii ma ruszyć z kopyta przy realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do Trójmiasta poprowadzi szprycha nr 1 (Warszawa - CPK - Płock - Grudziądz - Gdańsk - Gdynia - Słupsk).
Dzięki niej już za kilka lat czas jazdy z Warszawy Centralnej do Gdańska ma skrócić się do ok. 2 godz., a do Gdyni do 2 godz. 20 min.
Łącznie w ramach inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. ma powstać 1981 km nowych linii.
Miejsca
Opinie (211) 5 zablokowanych
-
2023-01-11 00:32
Słaba czytelność
Pozmieniajcie te kolory na mapkach waszych. Lekko slaba czytelność, szare na szarym
- 0 0
-
2023-01-11 08:37
Taryfa Pomorska od lutego 2023 (2)
Trochę obok tematu, ale czy ktoś się orientuje jak będzie wyglądała Taryfa Pomorska po 8.02? Jeśli jeżdżę czasami polregio po torach pkm, a czasami SKM po torach SKM, to nie będzie można już używać jednego biletu z taryfy pomorskiej?
- 0 0
-
2023-01-11 11:07
(1)
Bilety miejskie i trójmiejskie wg taryfy pomorskiej wydawane przez SKM nie będą honorowane na linii PKM. Takie same bilety, w tej samej cenie wydawane przez Polregio będą honorowane jak dotychczas. W Polregio i w SKM
- 1 0
-
2023-01-11 14:55
Ok
Ale ułatwienie :)
- 0 0
-
2023-01-11 09:07
Ostatnio jechałem do Warszawy koleją. Wagon pociągu obrzydliwy, z taką samą toaletą-fuj!, a że dawno nie jechałem pociągiem, to okazało się, że nie potrafiłem, jak i kilkoro innych pasażerów, otworzyć drzwi ręcznie starego typu wagonu, bo to bardzo skomplikowane. Pasażerowie obok w przedziale to wulgarne chamy, o zgrozo studenci! czyli przyszła lewacka inteligencja. Dzięki, wolę mój samochód! Popieram budowę dróg niż kolei
- 0 0
-
2023-01-11 09:44
bo nowe autostrady otwiera się tak pieknie i kazdy wyborca może od razu zobaczyć efekt, a pociągiem nie (1)
do tego jest przeswiadczenie u wyborców, ze samochodów będzie tylko więcej. A mam wrazenie, ze wlasnie osiagamy maksimum i bedzie juz tylko mniej. Coraz mniej ludzi bedzie stac na swoj nowy samochód a za 12 lat zakaz sprzedazy spalinowych
- 5 2
-
2023-01-11 11:22
wzrost liczby samochodów powoduje, że korzyść z każdego nowego samochodu jest coraz niższa
to się nazywa "prawo malejącej krańcowej użyteczności". Coraz większa liczba ludzi zaczyna zdawać sobie z tego sprawę. Dyrektor firmy Volvo już 25 lat temu zauważył, że samochód nie jest odpowiednim środkiem transportu w środowisku miejskim. Dlatego w dobrze zarządzanych miastach myśli się nie tylko o poprawie warunków funkcjonowania transportu zbiorowego, ale także indywidualnego, co owocuje działaniami na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów. Dzięki temu powstało np. przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów w okolicach Bramy Wyżynnej w Gdańsku.
- 0 0
-
2023-01-13 10:37
Bez partcypacji miast nic by nie powstało
Pierwsza koncepcja PKM obejmowała też odcinek na północ Gdyni - do Babich Dołow a nawet Mostów, ale Gdynia odmówiła swojego udziału partycypacji w kosztach. A przecież Urząd Marszałkowski zapłacił nawet za opracowanie koncepcji przystanków na gdyńskim odcinku i urzadził o nim publiczną prezentację.
To, że Gdańsk odzyskał utracone wskutek wojny połącznie z Kaszubami i lotniskiem, zawiedziecza swojemu wkładowi. Bez niego praca Urzędu Marszałkowskiego poszłby na marne - jak w przypadku Gdyni, która koleji na tamtym odcinku nie odbudwała do tej pory. A przecież gdynianie to też "mieszkańcy Pomorza".
Linia została odbudowana w ramach ustawy o przygotowaniach do mistrzostw piłku nożnej, już po ich zakończeniu!- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.