• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych. PKM wyjątkiem w skali kraju

MKo
10 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (211)
Zdaniem ekspertów budowa nowych dróg jest wciąż większym priorytetem niż powstawanie nowych linii kolejowych. Choćby takich, jak oddana w 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna. Zdaniem ekspertów budowa nowych dróg jest wciąż większym priorytetem niż powstawanie nowych linii kolejowych. Choćby takich, jak oddana w 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna.

Aż 300 mld zł ma kosztować w najbliższej dekadzie budowa nowych autostrad i ekspresówek w całym kraju. Na drugim biegunie znajdują się inwestycje w transport szynowy, o co dopomina się branża kolejowa. Od 8 lat wyjątkiem pod tym względem jest Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest najdłuższą nową linią wybudowaną po 1989 r.



Nakłady finansowe na inwestycje kolejowe powinny być:

W 2033 r. sieć autostrad i dróg ekspresowych w całym kraju ma wynosić przeszło 8 tys. km. Ich budowa ma pochłonąć ok. 300 mld zł - ogłosił niedawno rząd. Będzie to największy w historii plan budowy dróg i autostrad, co ma stać się kołem zamachowym dla wzrostu gospodarczego po pandemii i kryzysie wywołanym wojną na Ukrainie.

Wiadomość ta z jednej strony ucieszyła kierowców i drogowców, którzy staną się największym beneficjentem nowych dróg. Trzeba je przecież będzie zaplanować, wybudować, a potem utrzymać.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zakłada powstanie 3 tys. nowych dróg, co da łącznie sieć o długości 8 tys. km. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zakłada powstanie 3 tys. nowych dróg, co da łącznie sieć o długości 8 tys. km.

Po 1990 r. powstało 12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych



Na drugim biegunie znalazła się druga gałąź transportu, a więc kolej. Jak zauważył Piotr Malepszak, ekspert kolejowy i były prezes spółki CPK, a obecnie pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. kolejowych, dysproporcje w budowie nowych dróg i linii kolejowych są w Polsce ewenementem na skalę Europy.

- Po wejściu Polski do Unii Europejskiej w kraju powstała szczątkowa liczba kilometrów nowych linii kolejowych. Dla porównania po 1990 r. powstało 5 tys. km nowych dróg wysokiej przepustowości. W połączeniu z pozostałymi drogami lokalnymi daje to w sumie ok. 12 tys. km nowych dróg i 50 km nowych linii kolejowych - mówi w rozmowie z portalem 300Gospodarka.pl Piotr Malepszak.
Jak mówi w rozmowie z portalem, problem w niedofinansowaniu polskiej kolei leży w mentalności polityków, którzy nie znają się i nie korzystają z transportu publicznego.

- Będąc wszędzie wożonym, mając darmowy transport lotniczy i słysząc zewsząd, że trzeba inwestować w drogi - inwestują w transport indywidualny, a komunikacja zbiorowa czy walka z wykluczeniem transportowym jest dla nich problemem trzeciorzędnym. Priorytetem są kolejne ekspresówki - dodaje.
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

PKM jest wciąż najdłuższą nową linią kolejową powstałą po 1989 r. PKM jest wciąż najdłuższą nową linią kolejową powstałą po 1989 r.

PKM wciąż najdłuższą nową linią kolejową



Najdłuższą nową linią kolejową wybudowaną po 1989 r. w Polsce jest licząca ok. 18,5 km długości Pomorska Kolej Metropolitalna. Inwestycja została oddana do użytku prawie 8 lat temu przez należącą do województwa pomorskiego spółkę PKM.

Przypomnijmy, że niedawno linia powiększyła się o nowy przystanek Gdańsk Firoga, a w połowie tego roku zakończy się elektryfikacja linii, co pozwoli na uruchomienie na niej pociągów elektrycznych.

W planach jest dalszy rozwój linii kolejowej. W pierwszym etapie PKM Południe powstać ma 7 km trasy między SKM Śródmieście a węzłem w Kowalach. Potem linia ma być rozwijana w kierunku Pruszcza oraz Kolbud.

Na tle pozostałych inwestycji kolejowych na terenie całego kraju trójmiejska PKM rzeczywiście wygląda imponująco. Inne odcinki nowych linii kolejowych liczą zaledwie po kilka kilometrów długości:
  • Czarnca - Włoszczowa Północ (3,2 km)
  • Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze (1,1 km)
  • Czerwieńsk Południe - Czerwieńsk Wschód (2,1 km)
  • Sucha Beskidzka Północ - Sucha Beskidzka Południe

linie kolejowe do lotnisk:
  • w Lublinie (3,7 km)
  • Szczecinie (4 km)
  • Olsztynie (1,6 km)
  • Warszawie (1,8 km)

W zestawieniu nie uwzględniono odcinków kolejowych modernizowanych w śladzie wcześniej eksploatowanych linii.

Szprycha nr 1 ma skrócić czas przejazdu koleją z Trójmiasta do Warszawy do ok. 2 godzin. Szprycha nr 1 ma skrócić czas przejazdu koleją z Trójmiasta do Warszawy do ok. 2 godzin.

CPK szansą na rozwój kolei?



Budowa nowych linii ma ruszyć z kopyta przy realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do Trójmiasta poprowadzi szprycha nr 1 (Warszawa - CPK - Płock - Grudziądz - Gdańsk - Gdynia - Słupsk).

Dzięki niej już za kilka lat czas jazdy z Warszawy Centralnej do Gdańska ma skrócić się do ok. 2 godz., a do Gdyni do 2 godz. 20 min.

Łącznie w ramach inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. ma powstać 1981 km nowych linii.
MKo

Miejsca

Opinie (211) 5 zablokowanych

  • To zrozumiałe.

    Przecież nowe elity nie jeżdżą razem z plebsem pociągami.

    • 7 0

  • SKM do Brzezna

    Reaktywować, puścić szynobusy z linii pkm

    • 3 0

  • ostatnio wracałem pociągiem z Krakowa do Gdańska ... (4)

    Przez Wrocław i Poznań, dobrze że nie było jeszcze Szczzecina i Białegostoku w rozkładzie. Jak tak to ma wyglądać to jednak wolę jak drogi budują. Na jeden autobus zawsze się znajdzie wystarczająco dużo chętnych a pociąg musi jechać przez wszystkie duże miasta żeby miał sens ekonomiczny.

    • 6 2

    • Ooo to fakt...

      Więcej ludzi by podróżowała pociągami gdyby były bezpośrednie połączenia i nie zwiedzanie połowy Polski.
      Zdarza mi się jeździć do Kujawsko-pomorskiego. Autem około 1.20h do celu. Pociąg prawie 2h 1 połączenie w ciągu dnia. Można też ponad 3h z 3 przesiadkami. Wybieram często pewną firmę autokarową i jestem na miejscu w 1.30h chyba z 4 połączenia plus ok. 15-20 na dojazd do celu. Jak połączenia pociągiem mogą być atrakcyjne? A dodam, ze pewnie ktoś się znajdzie co do Trójmiasto jeździ do pracy z tego miasta dzień w dzień. Ok. 1,5 autem/autokarem kontra połączenie prawie 2h 1x na dzień lub jak się nie wyrobisz ponad 3h z 3 przesiadkami. Komedia!

      • 3 0

    • Prawda jest taka, że kolej powinna śmigać jak szalona. Szczególnie obok bliskich lokalizacji/wojewodztw. Oczekiwanie, że ktoś zamieni auto na pociąg w sytuacji małej ilości połączeń i dlugiej jazdy lub X przesiadek jest płonną nadzieją.

      • 3 0

    • Polecam brać pendolino przez Warszawę ;)

      • 2 0

    • Ktoś Ciebie zmusił jechać przez Poznań?

      Ja zawsze jadę przez Idzikowice, bo jest bliżej, taniej i szybciej.

      • 2 0

  • kolej

    drogi to kasa dla państwa , każdy litr zużytego paliwa to podatki , ubezpieczenia samochodów to kasa , winiety , viatole itp itd , a kolej to tylko koszta

    • 3 0

  • Wszyscy mówią o biletach, wakacjach i dojazdach do pracy, ale (2)

    nikt nie wspomina, że odpowiednia sieć transportu to po pierwsze rozwój gospodarczy, a po drugie cel militarny (!). Szykujemy się do wojny, a podczas wojny możliwość szybkiej logistyki mającej do wyboru wiele opcji jest kluczowa! Popatrzcie na plan dla wschodniej Polski. Na zachodzie jest nieżle z drogami, ale wschód musimy nadrabiać możliwie najszybciej.

    • 2 2

    • Szykujemy się do wojny (1)

      Niech zgadnę - harcerz z WOT?

      • 1 1

      • A do czego, do karnawału?

        Na gwałt kupujemy sprzęt za miliardy, bo jak mało kto wspieramy Ukrainę. Wojna może przenieść się na Białoruś i dalej.

        • 0 0

  • Trasa Kaszubska wygrała z linią kolejową Gdynia Lębork Słupsk

    Więc nie dziwmy się że dla samorządów lepiej i taniej zrobić drogę albo rozebrać tory kolejowe i zrobić ścieżkę rowerową. Za parę lat garstka ludzi będzie korzystała z pociągów do Słupska( jeden tor mała przepustowość i czas podróży będzie dłuższy niż auta po drodze ekspresowej)

    • 4 0

  • Ja się rozglądam za papierami wartościowymi firm budowlanych

    • 0 0

  • Wystarczy jak odbudują (1)

    linie kolejowe, które zostały rozebrane. Ale pieniądze powinny iść na modernizację linii kolejowych, zarówno połączeń dalekobieżnych, jak i miejscowych oraz na modernizację taboru kolejowego. Samochody = korki. Zawsze. Dodatkowo zniszczenie środowiska przyrodniczego i hałas.

    • 1 1

    • Nie po drodze to samorządom które nie chcą utrzymywać kolei. Przykładem niech będzie Skarszewy Pszczółki gdzie wolano zrobić ścieżkę rowerową.

      • 0 0

  • Jakby ktoś się jeszcze zastawiał czemu tkwimy w korkach

    To właśnie dlatego :)

    • 0 0

  • Ciekawe, czy dożyję...

    ... końca remontu linii kolejowej Zbaszynek-Zielona Góra.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane