- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (448 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (36 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych. PKM wyjątkiem w skali kraju
Aż 300 mld zł ma kosztować w najbliższej dekadzie budowa nowych autostrad i ekspresówek w całym kraju. Na drugim biegunie znajdują się inwestycje w transport szynowy, o co dopomina się branża kolejowa. Od 8 lat wyjątkiem pod tym względem jest Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest najdłuższą nową linią wybudowaną po 1989 r.
Wiadomość ta z jednej strony ucieszyła kierowców i drogowców, którzy staną się największym beneficjentem nowych dróg. Trzeba je przecież będzie zaplanować, wybudować, a potem utrzymać.
Po 1990 r. powstało 12 tys. km dróg i 50 km linii kolejowych
Na drugim biegunie znalazła się druga gałąź transportu, a więc kolej. Jak zauważył Piotr Malepszak, ekspert kolejowy i były prezes spółki CPK, a obecnie pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. kolejowych, dysproporcje w budowie nowych dróg i linii kolejowych są w Polsce ewenementem na skalę Europy.
- Po wejściu Polski do Unii Europejskiej w kraju powstała szczątkowa liczba kilometrów nowych linii kolejowych. Dla porównania po 1990 r. powstało 5 tys. km nowych dróg wysokiej przepustowości. W połączeniu z pozostałymi drogami lokalnymi daje to w sumie ok. 12 tys. km nowych dróg i 50 km nowych linii kolejowych - mówi w rozmowie z portalem 300Gospodarka.pl Piotr Malepszak.
Jak mówi w rozmowie z portalem, problem w niedofinansowaniu polskiej kolei leży w mentalności polityków, którzy nie znają się i nie korzystają z transportu publicznego.
- Będąc wszędzie wożonym, mając darmowy transport lotniczy i słysząc zewsząd, że trzeba inwestować w drogi - inwestują w transport indywidualny, a komunikacja zbiorowa czy walka z wykluczeniem transportowym jest dla nich problemem trzeciorzędnym. Priorytetem są kolejne ekspresówki - dodaje.
![Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3614/150x100/3614211__c_6_201_869_608__kr.webp)
PKM wciąż najdłuższą nową linią kolejową
Najdłuższą nową linią kolejową wybudowaną po 1989 r. w Polsce jest licząca ok. 18,5 km długości Pomorska Kolej Metropolitalna. Inwestycja została oddana do użytku prawie 8 lat temu przez należącą do województwa pomorskiego spółkę PKM.
Przypomnijmy, że niedawno linia powiększyła się o nowy przystanek Gdańsk Firoga, a w połowie tego roku zakończy się elektryfikacja linii, co pozwoli na uruchomienie na niej pociągów elektrycznych.
W planach jest dalszy rozwój linii kolejowej. W pierwszym etapie PKM Południe powstać ma 7 km trasy między SKM Śródmieście a węzłem w Kowalach. Potem linia ma być rozwijana w kierunku Pruszcza oraz Kolbud.
Na tle pozostałych inwestycji kolejowych na terenie całego kraju trójmiejska PKM rzeczywiście wygląda imponująco. Inne odcinki nowych linii kolejowych liczą zaledwie po kilka kilometrów długości:
- Czarnca - Włoszczowa Północ (3,2 km)
- Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze (1,1 km)
- Czerwieńsk Południe - Czerwieńsk Wschód (2,1 km)
- Sucha Beskidzka Północ - Sucha Beskidzka Południe
linie kolejowe do lotnisk:
- w Lublinie (3,7 km)
- Szczecinie (4 km)
- Olsztynie (1,6 km)
- Warszawie (1,8 km)
W zestawieniu nie uwzględniono odcinków kolejowych modernizowanych w śladzie wcześniej eksploatowanych linii.
CPK szansą na rozwój kolei?
Budowa nowych linii ma ruszyć z kopyta przy realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do Trójmiasta poprowadzi szprycha nr 1 (Warszawa - CPK - Płock - Grudziądz - Gdańsk - Gdynia - Słupsk).
Dzięki niej już za kilka lat czas jazdy z Warszawy Centralnej do Gdańska ma skrócić się do ok. 2 godz., a do Gdyni do 2 godz. 20 min.
Łącznie w ramach inwestycji kolejowych CPK do 2034 r. ma powstać 1981 km nowych linii.
Miejsca
Opinie (211) 5 zablokowanych
-
2023-01-10 17:33
To zrozumiałe.
Przecież nowe elity nie jeżdżą razem z plebsem pociągami.
- 7 0
-
2023-01-10 18:10
SKM do Brzezna
Reaktywować, puścić szynobusy z linii pkm
- 3 0
-
2023-01-10 18:23
ostatnio wracałem pociągiem z Krakowa do Gdańska ... (4)
Przez Wrocław i Poznań, dobrze że nie było jeszcze Szczzecina i Białegostoku w rozkładzie. Jak tak to ma wyglądać to jednak wolę jak drogi budują. Na jeden autobus zawsze się znajdzie wystarczająco dużo chętnych a pociąg musi jechać przez wszystkie duże miasta żeby miał sens ekonomiczny.
- 6 2
-
2023-01-10 18:52
Ooo to fakt...
Więcej ludzi by podróżowała pociągami gdyby były bezpośrednie połączenia i nie zwiedzanie połowy Polski.
Zdarza mi się jeździć do Kujawsko-pomorskiego. Autem około 1.20h do celu. Pociąg prawie 2h 1 połączenie w ciągu dnia. Można też ponad 3h z 3 przesiadkami. Wybieram często pewną firmę autokarową i jestem na miejscu w 1.30h chyba z 4 połączenia plus ok. 15-20 na dojazd do celu. Jak połączenia pociągiem mogą być atrakcyjne? A dodam, ze pewnie ktoś się znajdzie co do Trójmiasto jeździ do pracy z tego miasta dzień w dzień. Ok. 1,5 autem/autokarem kontra połączenie prawie 2h 1x na dzień lub jak się nie wyrobisz ponad 3h z 3 przesiadkami. Komedia!- 3 0
-
2023-01-10 18:57
Prawda jest taka, że kolej powinna śmigać jak szalona. Szczególnie obok bliskich lokalizacji/wojewodztw. Oczekiwanie, że ktoś zamieni auto na pociąg w sytuacji małej ilości połączeń i dlugiej jazdy lub X przesiadek jest płonną nadzieją.
- 3 0
-
2023-01-10 19:08
Polecam brać pendolino przez Warszawę ;)
- 2 0
-
2023-01-10 19:44
Ktoś Ciebie zmusił jechać przez Poznań?
Ja zawsze jadę przez Idzikowice, bo jest bliżej, taniej i szybciej.
- 2 0
-
2023-01-10 18:50
kolej
drogi to kasa dla państwa , każdy litr zużytego paliwa to podatki , ubezpieczenia samochodów to kasa , winiety , viatole itp itd , a kolej to tylko koszta
- 3 0
-
2023-01-10 19:00
Wszyscy mówią o biletach, wakacjach i dojazdach do pracy, ale (2)
nikt nie wspomina, że odpowiednia sieć transportu to po pierwsze rozwój gospodarczy, a po drugie cel militarny (!). Szykujemy się do wojny, a podczas wojny możliwość szybkiej logistyki mającej do wyboru wiele opcji jest kluczowa! Popatrzcie na plan dla wschodniej Polski. Na zachodzie jest nieżle z drogami, ale wschód musimy nadrabiać możliwie najszybciej.
- 2 2
-
2023-01-10 20:48
Szykujemy się do wojny (1)
Niech zgadnę - harcerz z WOT?
- 1 1
-
2023-01-10 23:18
A do czego, do karnawału?
Na gwałt kupujemy sprzęt za miliardy, bo jak mało kto wspieramy Ukrainę. Wojna może przenieść się na Białoruś i dalej.
- 0 0
-
2023-01-10 19:10
Trasa Kaszubska wygrała z linią kolejową Gdynia Lębork Słupsk
Więc nie dziwmy się że dla samorządów lepiej i taniej zrobić drogę albo rozebrać tory kolejowe i zrobić ścieżkę rowerową. Za parę lat garstka ludzi będzie korzystała z pociągów do Słupska( jeden tor mała przepustowość i czas podróży będzie dłuższy niż auta po drodze ekspresowej)
- 4 0
-
2023-01-10 19:30
Ja się rozglądam za papierami wartościowymi firm budowlanych
- 0 0
-
2023-01-10 19:37
Wystarczy jak odbudują (1)
linie kolejowe, które zostały rozebrane. Ale pieniądze powinny iść na modernizację linii kolejowych, zarówno połączeń dalekobieżnych, jak i miejscowych oraz na modernizację taboru kolejowego. Samochody = korki. Zawsze. Dodatkowo zniszczenie środowiska przyrodniczego i hałas.
- 1 1
-
2023-01-10 20:24
Nie po drodze to samorządom które nie chcą utrzymywać kolei. Przykładem niech będzie Skarszewy Pszczółki gdzie wolano zrobić ścieżkę rowerową.
- 0 0
-
2023-01-10 20:57
Jakby ktoś się jeszcze zastawiał czemu tkwimy w korkach
To właśnie dlatego :)
- 0 0
-
2023-01-11 00:10
Ciekawe, czy dożyję...
... końca remontu linii kolejowej Zbaszynek-Zielona Góra.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.