• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

178 mln zł za system zarządzania ruchem na obwodnicy

Michał Sielski
23 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
System ma zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu m.in. na trójmiejskiej obwodnicy. System ma zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu m.in. na trójmiejskiej obwodnicy.

Obwodnica Trójmiasta i Południowa Obwodnica Gdańska, a w sumie 200 km drogi ekspresowej S7 na Pomorzu oraz w województwie warmińsko-mazurskim zostanie objęte elektronicznym systemem sterowania ruchem, podobnym do działającego w Trójmieście Tristara.



Zwracasz uwagę na znaki zmiennej treści?

Podobnym, ale nie takim samym, bo podczas gdy Tristar kieruje przede wszystkim sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, system odpowiedzialny za ruch na trasach S6 i S7 będzie obsługiwał znacznie mniej węzłów. Za to zdecydowanie większy ruch.

- Projekt składać się będzie przede wszystkim z odpowiednio wyposażonego Centrum Zarządzania Ruchem w miejscowości Dworek przy S7 oraz z urządzeń rozmieszczonych w pasie drogowym służących m.in. zarządzaniu ruchem oraz przekazywaniu aktualnych informacji kierowcom - informuje gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który prowadzi projekt.
W ramach systemu zostaną zainstalowane:

  • stacje pomiarowe ruchu drogowego zapewniające wykrywanie zdarzeń drogowych, takich jak: zator, nagła zmiana warunków ruchu czy pojazd jadący pod prąd,
  • kamery przekazujące obraz z dróg,
  • kamery służące do pomiaru czasu przejazdu,
  • stacje meteorologiczne,
  • znaki zmiennej treści informujące m.in. o zdarzeniach drogowych, zatorach, objazdach, stanie nawierzchni drogowej czy innych zagrożeniach występujących na danym odcinku drogi,
  • znaki wskazujące trasy objazdu w przypadku wystąpienia takiej konieczności,
  • znaki zmiennej treści informujące o warunkach pogodowych,
  • urządzenia do nadawania komunikatów radiowych CB oraz zapewniających łączność kierowców z operatorem Centrum Zarządzania Ruchem,
  • tablica informująca o czasie oczekiwania na przejściu granicznym.

System gotowy w 2023 roku



Najkorzystniejszą ofertę na wykonanie tego systemu złożyło konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider), Aldesa Construcciones (partner) oraz Aeronaval de Censtrucciones Instalaciones (partner). Kryteria oceny ofert stanowiły: cena (60 proc.), nieinwazyjne rozwiązania techniczne (20 proc.) oraz koszty utrzymania (20 proc.). Konsorcjum wyceniło prace na 178 979 864,00 zł.

- System zostanie oddany do użytku w 2023 r. - zapewnia Katarzyna Woźniewska z firmy Aldesa.
Projekt ma już zapewnione finansowanie w wysokości 123 mln euro ze środków unijnych, więc należy spodziewać się jego kolejnych etapów na następnych drogach.

W ostatnim czasie Aldesa realizowała w Trójmieście przebudowę linii tramwajowej na gdańskie Stogi.

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • po co wydawać kasę na takie pierdoły jak tu trzeba obwodnicę zmodernizować

    • 1 1

  • Oj panie Sielski, figlarz z pana. To, ze cos zostało zakupione, kasa zostala umoczona i przytulona, (2)

    nie znaczy, że działa. Jechales pan kiedys przez miasto czyms innym niz rower ? Tristar leży gdzies w szafie i czeka, az go uruchomią w trójmieście. A na obwodnicy ciekawe czym mialby sterowac... w sumie chyba nie o to chodzi. Ktos dal pomysł, zrobil plan "uruchomienia" i juz grube sianko wpada za pomysl. A, ze irracj9nalny, bo na obwodnicy nie ma swiatel... przeciez nikt nie sprawdzi.

    • 8 2

    • a wystarczy przeczytać artykuł ze zrozumieniem (1)

      Przecież ten system nie dotyczy tylko obwodnicy, lecz 200 km drogi ekspresowej S7

      "W ramach systemu zostaną zainstalowane:

      stacje pomiarowe ruchu drogowego zapewniające wykrywanie zdarzeń drogowych, takich jak: zator, nagła zmiana warunków ruchu czy pojazd jadący pod prąd,
      kamery przekazujące obraz z dróg,
      kamery służące do pomiaru czasu przejazdu,
      stacje meteorologiczne,
      znaki zmiennej treści informujące m.in. o zdarzeniach drogowych, zatorach, objazdach, stanie nawierzchni drogowej czy innych zagrożeniach występujących na danym odcinku drogi,
      znaki wskazujące trasy objazdu w przypadku wystąpienia takiej konieczności,
      znaki zmiennej treści informujące o warunkach pogodowych,
      urządzenia do nadawania komunikatów radiowych CB oraz zapewniających łączność kierowców z operatorem Centrum Zarządzania Ruchem,
      tablica informująca o czasie oczekiwania na przejściu granicznym."

      za trudne ?

      Toto

      • 1 3

      • Tylko, że w czasach smartfonów i google maps

        jest to wyrzucenie kasy w błoto i tak.

        • 2 1

  • Tristar to super system.

    Dzieki niemu trojmiasto codziennie stoi w korkach.Jak go wlacza na obwodnicy,to tam tez codziennie korki beda.Juz nie moge sie doczekac.Dziekuje.

    • 2 1

  • OK, jeździmy obwodnicą razem głównie po to by dojechać do pracy albo na wypoczynek po niej.

    Kochani, zróbmy w tym wpisie burzę mózgów, bez narzekania ale z konkretnymymi pomysłami.
    Wrzucam mój: aplikacja wspołdziałajająca z monitoringiem by nie dowiadywać się o zepsutym samochodzie/robotach drogowych dopiero po dojechaniu do nich. Zamiast wydawania milionów monet na wielkie znaki co kilka kilometrów wystarczy kulku rozumnych ludzi w centrali i telefon każdego z nas. Wcześniej zmienimy pas, będzie bezpiecziej, szybciej dojedziemy.

    • 0 0

  • Producent tristara

    Ten to ma życie....

    • 2 0

  • Kto zarobi to zarobi efekt nieistotny

    • 1 0

  • Tristar

    Znowu wywalone pieniądze w błoto. Wystarczy zobaczyć jak działa ten system w Gdyni !
    Niekiedy odnoszę wrażenie, że obsługa Tristar'u specjalnie robi zamieszanie ze światłami na skrzyżowaniach. Z jaką szybkością by się nie jechało (30, 40, 50 km/h) to i tak na najbliższym skrzyżowaniu będzie czerwone światło ! Paranoja a nie usprawnienie ruchu.
    Napisy na przystankach obwieszczające przyjazd autobusu - działają ale nic poza tym.

    • 4 0

  • Aldesa robiła... recyma polskich podwykonawców.

    • 1 0

  • Ten pomysł to jak pudrowanie trupa

    Jeśli nie stać na prawdziwą modernizację drogi, to za te pieniądze można byłoby zrobić doraźne pasy techniczne czy zatoki, nawet co kilkaset metrów - żeby zepsute samochody miały szanse bezpiecznie stanąć i nie blokować ruchu.

    • 5 1

  • Strach

    Jeśli będzie funkcjonować, jak ten w Trójmieście, to strach się bać.
    Najpierw wrzucono ponad 160 mln, teraz prawie 180. Ile z tego można przygarnąć?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane