• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

18 mln zł wydadzą na gdańskie drogi prywatni przedsiębiorcy

Maciej Naskręt
29 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dzięki finansowemu wsparciu remontu dróg przez firmy prywatne po gdańskich drogach kierowcy będą jeździć bardziej komfortowo. Dzięki finansowemu wsparciu remontu dróg przez firmy prywatne po gdańskich drogach kierowcy będą jeździć bardziej komfortowo.

18 mln zł w ciągu dwóch najbliższych lat dołożą do remontów gdańskich dróg prywatni przedsiębiorcy. Prace finansowane z prywatnych pieniędzy trwają już na Osowej.



W niektórych przypadkach urzędnicy mogą wstrzymać budowę, jeśli inwestor nie chce dołożyć się do przebudowy układu dorgowego. Słusznie?

Nieco ponad 18 mln zł na gdańskie drogi pozyskał Zarząd Dróg i Zieleni od prywatnych przedsiębiorców. Zgromadzona pula zostanie wydana w ciągu najbliższych dwóch lat. Jak udało się zebrać taką kwotę pieniędzy?

- Najpierw analizujemy, czy inwestycja jakiejś firmy spotęguje ruch samochodów na drogach już po jej ukończeniu. Jeśli wywołuje negatywne skutki, wtedy warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę jest wykonanie rozbudowy układu drogowego - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ.

Czasem inwestycje utykają w miejscu z różnych przyczyn - choćby z uwagi na upadłość dewelopera. Co wtedy zrobi ZDiZ? - Po pierwsze, zawieramy z każdym wykonawcą umowy na realizację układu drogowego. Po drugie, wymagamy gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych. W razie trudności możemy sięgnąć po pieniądze z poręczenia i wykorzystać je na realizację - mówi dyrektor ZDiZ w Gdańsku.

Prace finansowane przez przedsiębiorcę trwają już choćby w ciągu ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska na gdańskiej Osowej. Realizowany jest tam dodatkowy pas do lewoskrętu, który ma nie tylko udrożnić zakorkowaną popołudniami ulicę, ale też zapewnić dogodny dojazd do sklepu Biedronka. - Finansowanie i wybór wykonawcy należał do spółki Jeronimo Martins Dystrybucja - właściciela sieciowego obiektu handlowego. My przygotowaliśmy dla nich wyłącznie projekt przebudowy ulicy - mówi Kotłowski.

Niemal 1 mln zł na przebudowę układu drogowego i torowiska tramwajowego w centrum Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska dołoży deweloper - spółka Hines Polska. Realizuje ona, tuż za budynkiem Centrum Handlowego Manhattan, apartamentowiec Quattro Towers. - Uzyskane pieniądze od dewelopera zostaną wykorzystane podczas realizacji Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap III a - przebudowy torowisk tramwajowych we Wrzeszczu - mówi dyrektor ZDiZ.

Za pieniądze prywatnych firm zostanie też przebudowany w Gdańsku m.in. splot ul. Toruńskiej i ul. Chmielnej zobacz na mapie Gdańska (ok. 600 tys. zł) i skrzyżowanie ul. Leszczynowej, ul. Jabłoniowej, ul. Turzycowej zobacz na mapie Gdańska (ok. 900 tys. zł). Zaplanowane też są inwestycje w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska - tuż przy gmachu Opery Bałtyckiej (ok. 1,4 mln zł) i na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska - na 100-metrowym odcinku pomiędzy ul. Kołobrzeską zobacz na mapie Gdańskaul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska (ok. 1 mln zł).

Wśród trójmiejskich przedsiębiorców, wydających pieniądze na drogi, rekordzistą jest spółka Auchan Polska. Kilka tygodni temu pisaliśmy, że dołożyła ona ponad 31 mln zł do budżetu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na modernizację Węzła Karczemki. 4,5 mln zł z firmy Auchan Polska wpłynęło też do budżetu Gdańska na rozbudowę ronda "Szczęśliwa" i wiaduktu - nazwanego przez internautów "okiem Saurona".

Miejsca

Opinie (109) 2 zablokowane

  • Dobrze ze buduja (8)

    Tyle ze nie za darmo i beda chcieli miec tez z tego jakies fanty

    • 19 27

    • Panie budyń (5)

      utopiłeś pan 4 miliony na tablice świetlne na przystankach, system nie zadziałał ani przez dzień, jak pan to tłumaczy?

      • 19 10

      • (3)

        Ja tam widziałem, że działa, nie wszędzie i nie zawsze, to duża różnica niż "nie zadziałał ani przez dzień". Jak lubisz się pożalić to załóż stronę z żalami, każdy będzie mógł się wpisywać.

        • 9 5

        • (1)

          nie działa, to że wyświetla jakieś bzdury to jeszcze nie znaczy że działa

          • 8 3

          • przy galerii bałtyckiej przystanek w stronę Oliwy wyświetlacz od miesiąca czy dwóch "działa" wyswietlając kwadraciki

            za przesył tej informacji i prądu płacą mieszkańcy

            • 7 0

        • Facet(ka)

          4 miliony idą w piach ale w tym wszystkim najważniejsze jest to, że telewizorek pokazuje nie wiadomo co - ale pokazuje... sukces Gdańszczan

          • 2 1

      • nie utopil , bo firma ktora zamontowala tablice informacyjne jest na plusie!

        prawo ora.

        • 0 0

    • Pańska łaska (1)

      Całować po rękach jaśnie państwa przedsiębiorców. - Przecież dla siebie budują, a 18 mln to nic w porównaniu do miliardów wydawanych z środków publicznych.

      • 2 1

      • 6 nie rozładowała tłoku na Chełmie, autobusów na Chełm w czasie budowy linii tram. ubyło

        bo nie ma kasy.... Jestem ciekawa co będzie jak te centra biznesowe wybudują, to ile tramwaji do wrzeszcza puszczą + rozbudowa Univerku w Oliwie

        • 0 0

  • 18 milionów? (3)

    To chyba o 600 milionów za mało...wystarczy sie przejechac po peryferyjnych dzielnicach Gdańska...

    • 51 17

    • (1)

      możesz je wyjąć ze swojej kieszeni, jak masz w nadmiarze.

      • 12 4

      • komfortowo to chyba jakieś inne znaczenie w PL niż w DE
        za 50 lat nie będzie tak komfortowo w PL jak DZIŚ jest w DE
        każdy kto raz tam był to wie o tym

        • 4 1

    • wszystko fajnie pieknie a deweloperzy na południowych dzielnicach to niby do jakich dróg się dołożyli?

      • 4 0

  • Wszystkie drogi prowadzą do... (3)

    Czas na zmianę priorytetów. Główny nacisk powinniśmy położyć na budowę sieci ekspresowych dróg i autosrtrad do Świebodzina, do króla naszego w świecie największego. Jakże liche, marne i ulotne wobec tego kolosa jawią się mistrzostwa Euro 2012, jakże nieważne.

    • 52 18

    • Bardzo mnie zastanawia (2)

      czym się kierowałeś pisząc ten komentarz bardzo na temat?

      • 6 6

      • Troską o losy naszego największego Chrystusa, którego powinniśmy udostępnić do oglądania pielgrzymom z całego świata. A jak tego dokonać, skoro drogi budują nie tam, gdzie trzeba?

        • 7 1

      • ?

        To jest pytanie nie opinia, zatem jak je popierać bądź niepopierać, mimo to znależli się tacy którzy niepoparli pytania. Niektórzy nie potrzebują pytań satysfakcjonują ich wyłącznie odpowiedzi.

        • 4 0

  • A SWISTAK SIEDZI I ZAWIJA..... (3)

    Juz napewno nie daja pieniedzy "ot tak sobie z dobrego serca".

    • 37 9

    • A ty dałeś kiedyś chociaż 10 zł "na drogi" z dobrego serca?

      • 3 3

    • A Artykuł czytałeś, czy tylko tytuł, bo jak czytałeś artykuł to wiesz, że miasto może nie wydać pozwolenia na budowę tak z dobrego serca.

      • 2 1

    • jasne, bo to że firma chce mieć dobry dojazd do siebie jak najszybciej, to jest dbanie o własny zysk. I chwała im za to!

      • 1 0

  • Ważne jest, by wszystkie te zamierzenia uwzględniały interes komunikacji miejskiej (13)

    Co to znaczy "na przebudowę układu drogowego i torowiska tramwajowego"?

    Dawni urbaniści planowali - wg mnie słusznie - budowę "Bulwaru Akademickiego" tzn. drogi dwukierunkowej, której trasa przebiegałaby ulicami: 3 Maja, traktem konnym Al. Zwycięstwa, częścią Traugutta, Bracką, Fiszera i Matejki z późniejszym przedłużeniem ul. Partyzantów i Polanki. Realizację nie tylko tej arterii utrudnia Manhattan.

    Zbudowany Manhattan zajmuje teren, który mógłby służyć w celu budowy dwupoziomowego skrzyżowania z rondem, szerokimi przystankami tramwajowymi i autobusowymi i dogodnymi przejściami dla pieszych. Niech nie łudzą się ci, którzy sądzą, że samo podziemne przejście dla pieszych rozwiąże problem - nie rozwiąże.

    • 13 31

    • (12)

      Bracie, nie zajmuj się nieważnymi drobiazgami, na których się nie znasz. Zostaw to architektom. Ty jesteś stworzony do wyższych celów, masz misję z samej góry... mów nam o feministkach w tramwajach.

      • 14 4

      • Jeśli wyświetlacze propagują ideologię, mamy propagandę wartości (11)

        Masz rację, o obłudnych feministkach nigdy dość... Niestety, w temacie dróg nie potrafisz wyciągać wniosków z faktów. A faktem jest, że - przykładowo - na początku ery Adamowicza jechałem autobusem z Moreny do Wrzeszcza 10 minut i krócej. W między czasie dokonano kapitalnego remontu ul. Jaśkowa Dolina, dodano pas ruchu tuż przed skrzyżowaniem z Grunwaldzką - dzisiaj tą samą trasę pokonuję w 30 minut i więcej. Jaka jest wg Ciebie tego przyczyna? Uważasz, że skoro przybyło samochodów to "tak być musi" i już się z tym fantem nie da nic zrobić?

        • 4 11

        • Zawsze patrz na jaśniejszą stronę życia, ciesz się z tego, co masz. Pomyśl, że mogłoby być jeszcze gorzej, np jechałbyś tą trasą dwie godziny. DWIE GODZINY!
          A jedziesz zaledwie 30 minut, jest różnica? Jest się z czego cieszyć? W trakcie tych 30 minut masz przynajmniej czas, żeby zastanowić się nad problematyką wyświetlaczy i feministek. Możesz sobie w tym czasie ułożyć kolejne "złote myśli", którymi zabłyśniesz na tutejszym forum. Nie jest źle, bracie, ciesz się z tego co masz.

          • 13 6

        • na początku ery Adamowicza (5)

          nie było tyle samochodów co teraz.
          Nie oszukujmy się, korki to nie tylko stan i ilość drug, ale też liczba samochodów.
          Na początku ery Adamowicza ludzie jeździli do pracy z moreny do wrzeszcza za pomocą autobusu, teraz większość wsiada w szrota i wciska sie na chama do centrum.

          Wg mnie parkowanie w centrum powinno być o wiele droższe, a kary za brak opłaty lub złe parkowanie o wiele większe. Zmniejszyć liczbę jadących samochodem do centrum po byle guano i korki znikną!

          Komunikacja miejska nie jest tak tragiczna jak większość krzykaczy pisze (prawdopodobnie są to ludzie którzy nie używali komunikacji od lat, tylko przejechali sie raz do cioci). ja przez ostatnie 1,5 roku śmigałem komunikacją miejską i nie mogę złego sowa powiedzieć, taniej i szybciej.

          ps. 30 min to się idzie na pieszo z moreny do wrzeszcza. lasem jeszcze szybciej.

          • 13 11

          • sorry za to "drug" i inne kwiatki

            :)

            • 3 0

          • Różnimy się (1)

            Ty twierdzisz, że skoro przybyło samochodów to "tak być musi" i już się z tym fantem nie da nic zrobić. Ja uważam, że - na przykładzie tej trasy - można zrobić bardzo wiele, skrócić czas przejazdu o połowę. Uważam też, że obecna ekipa decydentów zbyt wiele nie potrafi... dokończenie budowy wiaduktów na Armii Krajowej (nad Łostowicką) jest zadaniem zbyt trudnym dla Adamowicza i jego doradców. Jedyne co robią to stawiają mnóstwo obiektów, które całkowicie korkują szlaki komunikacyjne do tego stopnia, że nawet decydenci przyszłego pokolenia będą mieli związane ręce. Uważam ponadto, że Adamowicz i jego doradcy nie mają żadnej wizji unowocześnienia komunikacji miejskiej.

            • 5 9

            • "Uważam też, że obecna ekipa decydentów zbyt wiele nie potrafi... "

              Wybory były tydzień temu nie kandydowałeś?
              Jak byś wygram mógłbyś pokazać wszystkim co potrafisz! hmmm a tak nic innego tobie nie pozostaje jak sapanie na forum i nabijanie statów dla poratlu trójmiasto :D

              • 11 4

          • ulica Słowackiego jest zakorkowana od początku lat 90-tych (i wizje przebudowy)

            Co się tyczy komunikacji, wszystko zalezy od odcinka i jego długości - być może jesteś dobrze skomunikowanym szczęśliwcem. taki traf. Większość musiałaby nakładać do komunikacji miejskiej duzo czasu , więc wybiera samochód.

            • 6 1

          • No

            Lasem po drzewach rzeczewiście bardzo szubko. Znajoma wiewiórka w ten sposób smiga aż miło.

            • 4 1

        • Jak 30 min za długo dla ciebie wal z buta i przestań jęczeć!

          • 6 6

        • sam sobie odpowiadasz ToJa - od początku ery PO i w ogóle od czasu przemian nastąpiło takie wzbogacenie Społeczeństwa, że żadne (2)

          PiS-owskie czarnowidztwo nie przejdzie już u średnio inteligentnych. jedynie debilna, bez samodzielnego myślenia brać łyka te moherowe i Jarosławowe teksty.
          szczęśliwie jest w mniejszości.

          w wielkim skrócie:
          dobrobyt=więcej aut=dłuższe dojazdy=modernizacje drog=mniej frustratów takich jak ty.

          • 1 4

          • (1)

            istny dobrobyt - szrot przewozony z Niemiec od początku lat 90-tych

            • 3 1

            • = jeleń który szrota kupuje

              • 2 0

  • (6)

    Co się stało w takim razie ze Spacerową? Dlaczego Deweloper jej nie powiększył skoro zbudowane centrum handlowe "Osowa" powoduje utrudnienia w ruchu? Kto wydał pozwolenie na budowę tego centrum?

    • 53 2

    • urząd miasta

      • 6 1

    • Jak to kto? ADAMOWICZ.

      • 8 1

    • Ekologia (1)

      Jeżeli chodzi o Spacerową to pytanie skieruj do ekologów. Miasto już kilka lat temu chciało ją poszerzyć ale w naszym kraju ważniejsze są drzewa niż ludzkie życie

      • 3 7

      • Wiesz, jak władza nie chce czegoś robić lub nie ma na to pieniędzy, to czasem zdarza się, że ekolodzy wręcz z nieba spadają:)

        • 11 0

    • nie ma tam psa z kulawą nogą... (1)

      Niewątpliwie Spacerowa przydała by się dwupasmowa, była umowa i jakoś znikła i jest w tym na pewno jakaś wina Urzędu Miasta i Budynia, ale bądźmy szczerzy - korki nie mają nic wspólnego z Centrum Osowa.
      Real razem z tymi paroma sklepami obok nie powoduje tych korków. Tam pies z kulawą nogą nie chodzi na zakupy. Na parkingu stoi 100-200 samochodów. W środku pustki i brak kolejek. Dlatego tam czasem zaglądam bo po drodze z pracy mam, a zakupy można zrobić 3x szybciej niż w innych puntkach. Nie wiem czy Galeria Bałtycka oderbrała im klientów czy co ale jak kiedyś był tam tłum to teraz jest puuusto. Nie wiem jak te sklepy się utrzymnują...

      • 4 0

      • Właśnie że korki mają bardzo dużo wspólnego z tym centrum. Przez skrzyżowanie/wyjazd z centrum Osowa tworzą się korki w stronę obwodnicy. To że nikt tam na zakupy nie jeździ nie zmienia faktu, że źle zaprojektowane skrzyżowanie utrudnia w znaczący sposób ruch samochodów.

        • 1 0

  • na Osowej czy w Osowej?:) nie ważne, ważne że o 10lat za późno robia ten lewoskręt a spacerowa i real to dosłownie porażka, za (5)

    którą adamowicz nie został rozliczony.

    • 52 7

    • Został rozliczony. (4)

      W nagrodę ponownie wybrali go piesi na Prezydenta.

      • 18 0

      • i emeryci, (2)

        ciepło im więc prezydent jest ok

        • 4 0

        • (1)

          a kto Ci kazał kupować mieszkanie na Osowej? powinieneś znać polskie realia i to przewidzieć...

          • 1 6

          • a kto ponad 30 lat temu wiedział, że będzie jak jest ha:) nie narzekam na Osowę.

            a przekręty z budową geanta były kosmiczne i to mi si nie podoba.

            jedynym ratunkiem dla spacerowej jest tunel pod lasem. 2 pasy niczego nie zmienią bo jest wąska Oliwa.

            • 3 3

      • JAK POWSTAWAL GEANT TO ADAMOWICZ JESZCZE NIEBYL PREZYDENTEM BO TO BYL DRUGI W MIESCIE PO AUCHAN HIPERMARKET TO POWINNISMY Z TEGO ROZLICZYC POPRZEDNI RZAD A NIE TEN Z POPRZEDNIEJ KADENCJI TO ONI DOBRZE WZIELI W KOPERTACH ZA TO ZE W TYM A NIE INNYM MIEJSCU POWSTALO CENTRUM HANDLOWE

        • 1 0

  • TRZEBA LEPIEJ SIE STARAC

    TO JEST KROPLA W MORZU ALE ZAWSZE LEPSZY RYDZ NIZ NIC. NA CA;YM SWIECIE CENTRA HANDLOWE I DUZE PRZEDSIEWZIECIA FINASUJA DROGI . WIDOCZNIE NASI POLITYCY NIE ZNAJA SIE W TEMACIE ALBO ZA BARDZO DBAJA O PRYWATNY BIZNES NIZ REPREZENTOWAC I DBAC O INTERES SWOICH WYBORCOW

    • 6 5

  • To na co właściwie płacimy podatki - stary "drogowy" dorzucony do paliwa, akcyza...

    Za pięć lat podatki wystarczą już tylko na pensje urzędników, "gratyfikacje" i "premie z przekrętów". A jak chcecie mieć drogi, dociśniemy was korkami, postraszymy "szkodliwym wpływem inwestycji" i sami je sfinansujecie. To Polska.

    • 14 4

  • Kpina czy żart???/ (1)

    18 milionów?A co to jest???To starczy na remont 1 mostka albo 250 m drogi dwupasmopwej. Wstyd pisać o takiej kwocie.

    • 19 6

    • ale ile za to można ścieżek rowerowych wybudować :D

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane