• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19-letni sternik nie trafi do aresztu. Wypadek był nieumyślny?

Szymon Zięba
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni. Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni.

Zarzut przedstawiony 19-letniemu sternikowi galara, który w sobotę, 8.10.2022 r., brał udział w śmiertelnym wypadku na Kanale KaszubskimMapka, był zbyt surowy? Nie wyklucza tego sąd, który nie zgodził się na aresztowanie młodego mężczyzny. Jedną z przesłanek była możliwa zmiana zarzutu: z umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym na wypadek nieumyślny, co obniża ewentualne konsekwencje grożące nastolatkowi.



Zarzut przedstawiony przez prokuraturę 19-letniemu sternikowi jest:

Informacja o przedstawieniu zarzutu i skierowaniu wniosku o tymczasowy areszt wobec nastolatka, który był sternikiem łodzi Galar Gdański, która brała udział w śmiertelnym wypadku na Kanale Kaszubskim, wywołała gorącą dyskusję wśród naszych czytelników.

Internauci zastanawiali się, z jakiego powodu śledczy domagają się aż tak surowego środka zapobiegawczego jak areszt. Wskazywali również na powagę zarzutu, dotyczącego umyślności spowodowania katastrofy.

- Umyślnie chciał wywrócić łódź? Wątpię - wskazywał internauta.
Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne. Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne.
W tym miejscu jednak należy zwrócić uwagę na różnicę między "umyślną" a "nieumyślną" kwalifikacją czynu. Prawna definicja różni się bowiem od potocznej.


Prokurator Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, poinformowała, że wymiar sprawiedliwości nie uwzględnił wniosku śledczych o zastosowanie wobec 19-letniego sternika galara tymczasowego aresztu.

Sędzia uznał, że nie ma obawy matactwa w śledztwie, wskazał też, że może ulec zmianie kwalifikacja czynu, jaką prokuratura zarzuca nastolatkowi z "umyślnego" na "nieumyślny", co zmienia zagrożenie karne. Wówczas "widełki" kodeksowe mówią o karze od 6 miesięcy do lat 8 (zamiast od lat 2 do 12).

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

Mecenas Michał Poznański, adwokat 19-latka, potwierdził informację prokuratury, wskazując, że jego klient przyznał się do spowodowania katastrofy, ale nieumyślnej.

Prokurator Grażyna Wawryniuk poinformowała, że decyzja sądu będzie zaskarżona.

Czym się różni "umyślność" od "nieumyślności"?



Tłumaczy dr Paweł Petasz - adwokat, adiunkt w Katedrze Prawa Karnego Materialnego i Kryminologii Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.

W przypadku czynu zabronionego z art. 173 k.k. polegającego na sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, możemy mieć do czynienia z jego odmianą umyślną albo nieumyślną.

W par. 1 artykułu 173 k.k. ustawodawca określił odpowiedzialność karną za umyślne sprowadzenie katastrofy, za które grozi kara pozbawienia wolności od roku do lat 10, jednak w przypadku gdy następstwem czynu określonego w par. 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, zagrożenie karne wynosi od 2 do 12 lat pozbawienia wolności.

Czyn jest popełniony umyślnie, jeżeli sprawca chciał go popełnić albo przewidując możliwość jego popełnienia, na to się godził (art. 9 par. 1 k.k.). Umyślność zatem występować może w dwóch formach - w zamiarze bezpośrednim, gdy sprawca chce dokonać danego czynu albo w zamiarze ewentualnym, gdy sprawca nie chciał czynu dokonać, ale przewidując, że swoim zachowaniem może do niego doprowadzić - godził się na to; na przykład - sprawca świadomie łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku, ale jednocześnie godzi się na to, że może do niego dojść.

Jeżeli zaś chodzi o nieumyślność, to również tutaj występują dwie formy - nieumyślność świadoma oraz nieumyślność nieświadoma. Nieumyślność świadoma oznacza, że sprawca nie chciał i nie godził się na popełnienie danego przestępstwa, ale przewidywał, że swoim zachowaniem mógł do niego doprowadzić lecz bezpodstawnie sądził, że ostatecznie tego uniknie.

Na przykład sprawca wie, że łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku czy katastrofy w ruchu, nie godzi się na to, ponieważ sądzi, że się nic złego nie stanie, że wszystko będzie dobrze, przecież już kiedyś tak robił i nic się nie wydarzyło, ale tym razem dochodzi do wypadku czy katastrofy w ruchu. Z kolei nieumyślność nieświadoma oznacza, że sprawca w ogólne nie zdaje sobie sprawy z tego, że swoim zachowaniem może doprowadzić do przestępstwa, a możliwość taką mógł przewidzieć.

W obu formach nieumyślności możliwość przypisania winy sprawcy wynika z faktu, że sprawca popełnia go na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach.

Nieumyślne sprowadzenie sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, a jeżeli następstwem takiego czynu jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, wówczas sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Miejsca

Opinie (648) ponad 20 zablokowanych

  • O czym ta mowa,przez swoją nieodpowiedzialność i lekkomyślność doprowadził do tej tragedii,kara musi być adekwatna do skutków czynu i decyzji jaką podejmował.

    • 3 1

  • Certyfikat bezpieczeństwa (1)

    Nie podważam, że sternik tej jednostki popełnił błąd wpływając w strugę, znajdując się za blisko holownika. Natomiast zainteresowałbym się kto wydał certyfikat na to pływające próchno z płaskim dnem ??? W dodatku na 12 pasażerów plus załoga? Przecież nawet nie wpływając w strugę to się prosiło o tragedię. Stabilność takiej "tratwy" jest fatalna na najmniejszej nawet fali lub podczas zagrożenia, gdy kilka osób przejedzie nagle na jedną burtę. Czy ta jednostka była certyfikowana? Przez jaką instytucje? Jakie testy przeszła? Młody niedoświadczony człowiek pracował na łodzi, na której wg mnie NIGDY nie powinno być żadnych przewozów pasażerskich!!!

    • 7 0

    • Jakie uprawnienia posiadał ten młody sternik?

      Uważam , że tam jest wiele niejasności prawnych nad którymi będzie musiał się pochylić sąd.
      Czy to był przewóz pasażerów - rejs komercyjny? Jakie uprawnienia posiadał sternik? Patenty żeglarskie / motorowodne do tego nie uprawniają. Zatem jeśli posiadał patent sternika motorowodnego to ten w żadnym wypadku nie uprawniał go do komercyjnego przewozu osób. To pracodawca jest od zapewnienia bezpieczeństwa, zatem powinien zadbać o certyfikaty dopuszczające łódź do przewozu osób jak również o załogę z odpowiednimi kwalifikacjami. Kolejnym problemem prawnym jest zezwolenie na pływanie po określonym akwenie - tutaj prawo portowe i morskie będzie zapewne analizowane. Być może takie zezwolenie nie powinno być nigdy wydane?

      • 0 0

  • Galar to nie jednostka dla pasażerów (1)

    Tym galarem nie można zareagować w przypadku zagrożenia. Jest niesterowny ze względu na kształt i ma za mało mocy. Tam były zdaje się silniki 10-15KM. To się nie nadaje do bezpiecznego użytkowania dla tylu pasażerów.

    • 4 0

    • Dokładnie, brak kilu, balastu i odpowiednio mocnego napędu.
      Na jachcie jak złożysz miecz jest dokładnie taka sama historia, łódka staje się niesterowna.

      • 1 0

  • Trzy

    osoby nie żyją a "sternik" pożal się Boże na wolności, to żart?

    • 8 1

  • Prokurator ma wytyczne z góry aby w każdej sprawie tego typu też występować o areszt? Po co? Jakie mataczenie? Środki wolnościowe i tyle. Sąd oceni czy umyślne czy nieumyślnie.

    • 0 2

  • Odpowiedzialności

    Do odpowiedzialności karnej bym pociągnął właściciela tratwy, pracownika widocznie brakowało dobrego przeszkolenia bhp, kanalem porusza się dużo statków, a co nie raz widziałem będąc nad Motławą, kamizelek ratunkowych nie ma ani na łodziach ani na ludziach.

    • 1 1

  • O co tu chodzi? (1)

    Czy mógłby mi ktoś objaśnić te przykłady podane przez prawnika? Przejeżdżam pierwszy raz w życiu na czerwonym świetle i dochodzi do wypadku. Dostaję zarzut umyślnego spowodowania wypadku - zamiar ewentualny ("sprawca świadomie łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku, ale jednocześnie godzi się na to, że może do niego dojść"). Natomiast jak jeżdżę na czerwonym regularnie, ale tym razem coś się stało, to dostanę zarzut nieumyślego spowodowania wypadku - nieumyślność świadoma? ("sądzi, że się nic złego nie stanie, że wszystko będzie dobrze, przecież już kiedyś tak robił i nic się nie wydarzyło"). Może mi ktoś wyjaśnić sens powyższego?

    • 4 0

    • tu jest wlasnie pies pogrzebany - ze to zalezy jak sie sprawa potoczy w sądzie i czy adwokat zdola przekonac sad, ze sprawca nie chcial i nie godzil sie na czyn, czy tez lepszy bedzie prokurator przekonujac, ze moze nie chcial ale sie godzil - czyli "a jak bedzie wypadek, to sobie bedzie, mam to gdzies"... Z reguly wygrywa ta pierwsza opcja - czyli nieumyslnosc...

      • 0 0

  • Kto 19 letniemu młodzieńcowi, powierza życie ludzi, sterując mydelniczką?? (1)

    • 5 1

    • Łupinką..

      • 0 0

  • w rejonie pracy holownika powinny być ustawione przy brzegu specjalne maszty z latarniami (3)

    które byłyby włączane, np. migające czerwone światło, na wzór migającego światła przed szlabanem kolejowym; także sygnał dźwiękowy

    • 0 6

    • (2)

      Czyli w całym porcie,cóż za przemyślenia.

      • 4 0

      • to chociaż na holowniku podczas pracy, a nie zwykłego przepływania, takie światła i dźwięki (1)

        wywrotki podczas cofania włączają sygnały

        • 0 3

        • Ale jednostki pływające emitują odpowiednie do sytuacji sygnały dźwiękowe, oraz podnoszą takież sygnały wizualne (dzienne i nocne).

          Tylko trzeba je znać.

          A ty zapoznaj się chociaż odrobinę z tematem, bo twoje wypowiedzi są poniżej gęstego na dnie Motławy.

          • 0 0

  • wiadomo, że w demokratycznych państwach za tego typu wydarzenia nie ma wysokich kar

    dostanie dwa lata w zawiasach

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane