• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19-letni sternik nie trafi do aresztu. Wypadek był nieumyślny?

Szymon Zięba
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni. Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni.

Zarzut przedstawiony 19-letniemu sternikowi galara, który w sobotę, 8.10.2022 r., brał udział w śmiertelnym wypadku na Kanale KaszubskimMapka, był zbyt surowy? Nie wyklucza tego sąd, który nie zgodził się na aresztowanie młodego mężczyzny. Jedną z przesłanek była możliwa zmiana zarzutu: z umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym na wypadek nieumyślny, co obniża ewentualne konsekwencje grożące nastolatkowi.



Zarzut przedstawiony przez prokuraturę 19-letniemu sternikowi jest:

Informacja o przedstawieniu zarzutu i skierowaniu wniosku o tymczasowy areszt wobec nastolatka, który był sternikiem łodzi Galar Gdański, która brała udział w śmiertelnym wypadku na Kanale Kaszubskim, wywołała gorącą dyskusję wśród naszych czytelników.

Internauci zastanawiali się, z jakiego powodu śledczy domagają się aż tak surowego środka zapobiegawczego jak areszt. Wskazywali również na powagę zarzutu, dotyczącego umyślności spowodowania katastrofy.

- Umyślnie chciał wywrócić łódź? Wątpię - wskazywał internauta.
Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne. Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne.
W tym miejscu jednak należy zwrócić uwagę na różnicę między "umyślną" a "nieumyślną" kwalifikacją czynu. Prawna definicja różni się bowiem od potocznej.


Prokurator Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, poinformowała, że wymiar sprawiedliwości nie uwzględnił wniosku śledczych o zastosowanie wobec 19-letniego sternika galara tymczasowego aresztu.

Sędzia uznał, że nie ma obawy matactwa w śledztwie, wskazał też, że może ulec zmianie kwalifikacja czynu, jaką prokuratura zarzuca nastolatkowi z "umyślnego" na "nieumyślny", co zmienia zagrożenie karne. Wówczas "widełki" kodeksowe mówią o karze od 6 miesięcy do lat 8 (zamiast od lat 2 do 12).

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

Mecenas Michał Poznański, adwokat 19-latka, potwierdził informację prokuratury, wskazując, że jego klient przyznał się do spowodowania katastrofy, ale nieumyślnej.

Prokurator Grażyna Wawryniuk poinformowała, że decyzja sądu będzie zaskarżona.

Czym się różni "umyślność" od "nieumyślności"?



Tłumaczy dr Paweł Petasz - adwokat, adiunkt w Katedrze Prawa Karnego Materialnego i Kryminologii Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.

W przypadku czynu zabronionego z art. 173 k.k. polegającego na sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, możemy mieć do czynienia z jego odmianą umyślną albo nieumyślną.

W par. 1 artykułu 173 k.k. ustawodawca określił odpowiedzialność karną za umyślne sprowadzenie katastrofy, za które grozi kara pozbawienia wolności od roku do lat 10, jednak w przypadku gdy następstwem czynu określonego w par. 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, zagrożenie karne wynosi od 2 do 12 lat pozbawienia wolności.

Czyn jest popełniony umyślnie, jeżeli sprawca chciał go popełnić albo przewidując możliwość jego popełnienia, na to się godził (art. 9 par. 1 k.k.). Umyślność zatem występować może w dwóch formach - w zamiarze bezpośrednim, gdy sprawca chce dokonać danego czynu albo w zamiarze ewentualnym, gdy sprawca nie chciał czynu dokonać, ale przewidując, że swoim zachowaniem może do niego doprowadzić - godził się na to; na przykład - sprawca świadomie łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku, ale jednocześnie godzi się na to, że może do niego dojść.

Jeżeli zaś chodzi o nieumyślność, to również tutaj występują dwie formy - nieumyślność świadoma oraz nieumyślność nieświadoma. Nieumyślność świadoma oznacza, że sprawca nie chciał i nie godził się na popełnienie danego przestępstwa, ale przewidywał, że swoim zachowaniem mógł do niego doprowadzić lecz bezpodstawnie sądził, że ostatecznie tego uniknie.

Na przykład sprawca wie, że łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku czy katastrofy w ruchu, nie godzi się na to, ponieważ sądzi, że się nic złego nie stanie, że wszystko będzie dobrze, przecież już kiedyś tak robił i nic się nie wydarzyło, ale tym razem dochodzi do wypadku czy katastrofy w ruchu. Z kolei nieumyślność nieświadoma oznacza, że sprawca w ogólne nie zdaje sobie sprawy z tego, że swoim zachowaniem może doprowadzić do przestępstwa, a możliwość taką mógł przewidzieć.

W obu formach nieumyślności możliwość przypisania winy sprawcy wynika z faktu, że sprawca popełnia go na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach.

Nieumyślne sprowadzenie sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, a jeżeli następstwem takiego czynu jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, wówczas sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Miejsca

Opinie (648) ponad 20 zablokowanych

  • Mało się mówi o sprawcy wypadku czyli holowniku (3)

    Dziwi mnie tal szybkie stawianie zarzutów chłopakowi w takich niekasnych okolocznościach i przy tylu odpowiedzialnych za tą tragedię.
    Sprawcą tragedii jest holownik ale to nie znaczy, że yo była jego wina.

    • 4 10

    • Obowiazkiem galara było nie pchać się w pobliże holownika. Poruszanie sie po wodzie reguluje prawo wodne. Sternik mial (2)

      przepisy w du ....... Tereny stoczniowe to miejsce pracy a nie plac zabaw

      • 6 0

      • no właśnie w tym problem, że prawo nie zabraniało galarowi się tam poruszać (1)

        poza tym bez względu na prawo jak najbardziej należy sprawdzić zachowanie się załogi holownika, czy widząc co się dzieje i będąc profesjonalistami zachowali się odpowiednio do okoliczności. Czy mogli inaczej zareagować?
        Czy mogli uniknąć tragedii?

        • 0 1

        • Tatuś advocat?

          • 0 0

  • Ks za to i zegnam

    • 0 0

  • Przestańcie pudrować młodocianą głupotę (2)

    Pracujący tam holownik ma taką siłę, że na ten czas wstrzymuje się całkowicie ruch na tym odcinku. Sternik musiał widzieć inne jednostki oczekujące zgodnie z przepisami. Mimo to wyrwał się jak głupi prosto pod strugę z holownika. Kapitan krzyczał do niego, kazał mu odpłynąć, były sygnały ostrzegawcze, a on nic.

    Wystarczył moment i 14 osób wylądowało w tej strudze, lodowatej, rwącej jak mały wodospad wodzie, w jesiennych ubraniach, bez kapoków. Wyobraźcie sobie ich traumę, rozpacz rodzin potopionych ludzi i przestańcie wybielać sternika. To nie musiało się zdażyć. I to nie był wypadek tylko brawura, głupota i premedytacja, które doprowadziły do tragedii.

    Jak wyglądały papiery tego człowieka? Ile godzin miał wypływanych i na jakich jednostkach? Dlaczego organizator nie narzucał obowiązku zakładania kapoków? Dlaczego miasto pozostawało głuche na sygnały z urzędu morskiego w Gdyni, z kapitanatu i od pracowników portu, że tego typu łupiny utrudniają pracę i stwarzają zagrożenie, a pasażerowie nie są zabezpieczeni kamizelkami?

    • 9 2

    • Nawet na kierowcę autobusu trzeba mieć bodajże min. 24 lata, a tu 19 lat i wiezie 14 osób po wodzie, w kanale technicznym. Kto go zatrudnił i sprawdził oto jest pytanie. Jeszcze bym zbadał czy nie był pod wpływem czegoś.

      • 2 0

    • Pełna zgoda. A tam pracowały aż 3 holowniki bo cumowała masywna jednostka. Tylko głupek pcha się w taki kocioł na jakiejś tratwie.

      • 0 0

  • Jaja sobie robią z pogrzebu

    • 1 0

  • czego wy mu współczujecie?! (1)

    Dorosły chłop, mający uprawnienia zatrudnił się i nie zadbał o bezpieczeństwo ludzi. Czemu wszyscy mu współczują, winią pracodawcę?!
    Czemu tak nie współczujecie personelowi medycznemu, który też odpowiada za życie i zdrowie ludzi. To był 19-latek, który podjął bardzo dobrze płatną pracę ponieważ miał stosowne uprawnienia. Nikt mu tego jednak nie wyrzuca, ale jęczy o traumie, potrzebie psychoterapii dla niego. A pielęgniarki, lekarze, położne, to nie mają traumy? Nikt przy nich nie umiera? Nie hejtuje?! Tylko potraficie do portfeli i garaży zaglądać.

    • 4 2

    • Uprawnienia

      A jakie miał uprawnienia?

      • 0 1

  • Pseudo auta turystycze

    Po Gdańsku jeżdżą pojazdy z turystami. Bez tablic rejestracyjnych drzwi. I wszystko jest w porządku? Czekamy na śmierć pasażerów i wtedy zarzut dla kierowcy bo wziął taką pracę. Dziwny kraj.

    • 2 0

  • Produkuje łodzie większość życia i jak patrzę na tą konstrukcję to mi ręce opadają. Kto to dopuścił do przewozu 14 osób!!! (1)

    Ktoś konsultował projekt z PRS czy tak sobie puścili ten wynalazek z turystami.

    • 4 0

    • "na tą konstrukcję"

      na tĘ konstrukcję

      • 0 1

  • Tutaj odkupieniem będzie zasuwanie

    Przez np 20lat, żeby wynagrodzić pieniężnie osobom z otoczenia ofiar. Więzienie też, chociaż symbolicznie, chociaż rok.

    • 3 2

  • A co z prezesami fundacyjki ? Nie atestowany sprzęt , brak zabezpieczeń ,szkoleń,brak nadzoru itd itd , ale to POzostanie w cieniu !!

    • 1 1

  • (1)

    A moze postawić zarzuty szyprom z holowników w ramach obrony swoich ???

    • 1 2

    • A za co,że wykonywali swoją pracę,ten galar to jakaś uprzywilejowana jednostka pływająca?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane