• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19-letni sternik nie trafi do aresztu. Wypadek był nieumyślny?

Szymon Zięba
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni. Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni.

Zarzut przedstawiony 19-letniemu sternikowi galara, który w sobotę, 8.10.2022 r., brał udział w śmiertelnym wypadku na Kanale KaszubskimMapka, był zbyt surowy? Nie wyklucza tego sąd, który nie zgodził się na aresztowanie młodego mężczyzny. Jedną z przesłanek była możliwa zmiana zarzutu: z umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym na wypadek nieumyślny, co obniża ewentualne konsekwencje grożące nastolatkowi.



Zarzut przedstawiony przez prokuraturę 19-letniemu sternikowi jest:

Informacja o przedstawieniu zarzutu i skierowaniu wniosku o tymczasowy areszt wobec nastolatka, który był sternikiem łodzi Galar Gdański, która brała udział w śmiertelnym wypadku na Kanale Kaszubskim, wywołała gorącą dyskusję wśród naszych czytelników.

Internauci zastanawiali się, z jakiego powodu śledczy domagają się aż tak surowego środka zapobiegawczego jak areszt. Wskazywali również na powagę zarzutu, dotyczącego umyślności spowodowania katastrofy.

- Umyślnie chciał wywrócić łódź? Wątpię - wskazywał internauta.
Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne. Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne.
W tym miejscu jednak należy zwrócić uwagę na różnicę między "umyślną" a "nieumyślną" kwalifikacją czynu. Prawna definicja różni się bowiem od potocznej.


Prokurator Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, poinformowała, że wymiar sprawiedliwości nie uwzględnił wniosku śledczych o zastosowanie wobec 19-letniego sternika galara tymczasowego aresztu.

Sędzia uznał, że nie ma obawy matactwa w śledztwie, wskazał też, że może ulec zmianie kwalifikacja czynu, jaką prokuratura zarzuca nastolatkowi z "umyślnego" na "nieumyślny", co zmienia zagrożenie karne. Wówczas "widełki" kodeksowe mówią o karze od 6 miesięcy do lat 8 (zamiast od lat 2 do 12).

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

Mecenas Michał Poznański, adwokat 19-latka, potwierdził informację prokuratury, wskazując, że jego klient przyznał się do spowodowania katastrofy, ale nieumyślnej.

Prokurator Grażyna Wawryniuk poinformowała, że decyzja sądu będzie zaskarżona.

Czym się różni "umyślność" od "nieumyślności"?



Tłumaczy dr Paweł Petasz - adwokat, adiunkt w Katedrze Prawa Karnego Materialnego i Kryminologii Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.

W przypadku czynu zabronionego z art. 173 k.k. polegającego na sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, możemy mieć do czynienia z jego odmianą umyślną albo nieumyślną.

W par. 1 artykułu 173 k.k. ustawodawca określił odpowiedzialność karną za umyślne sprowadzenie katastrofy, za które grozi kara pozbawienia wolności od roku do lat 10, jednak w przypadku gdy następstwem czynu określonego w par. 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, zagrożenie karne wynosi od 2 do 12 lat pozbawienia wolności.

Czyn jest popełniony umyślnie, jeżeli sprawca chciał go popełnić albo przewidując możliwość jego popełnienia, na to się godził (art. 9 par. 1 k.k.). Umyślność zatem występować może w dwóch formach - w zamiarze bezpośrednim, gdy sprawca chce dokonać danego czynu albo w zamiarze ewentualnym, gdy sprawca nie chciał czynu dokonać, ale przewidując, że swoim zachowaniem może do niego doprowadzić - godził się na to; na przykład - sprawca świadomie łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku, ale jednocześnie godzi się na to, że może do niego dojść.

Jeżeli zaś chodzi o nieumyślność, to również tutaj występują dwie formy - nieumyślność świadoma oraz nieumyślność nieświadoma. Nieumyślność świadoma oznacza, że sprawca nie chciał i nie godził się na popełnienie danego przestępstwa, ale przewidywał, że swoim zachowaniem mógł do niego doprowadzić lecz bezpodstawnie sądził, że ostatecznie tego uniknie.

Na przykład sprawca wie, że łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku czy katastrofy w ruchu, nie godzi się na to, ponieważ sądzi, że się nic złego nie stanie, że wszystko będzie dobrze, przecież już kiedyś tak robił i nic się nie wydarzyło, ale tym razem dochodzi do wypadku czy katastrofy w ruchu. Z kolei nieumyślność nieświadoma oznacza, że sprawca w ogólne nie zdaje sobie sprawy z tego, że swoim zachowaniem może doprowadzić do przestępstwa, a możliwość taką mógł przewidzieć.

W obu formach nieumyślności możliwość przypisania winy sprawcy wynika z faktu, że sprawca popełnia go na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach.

Nieumyślne sprowadzenie sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, a jeżeli następstwem takiego czynu jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, wówczas sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Miejsca

Opinie (648) ponad 20 zablokowanych

  • Jako pracownik to jeszcze niedojrzałe pacholę. Ale kto powierzył mu tak odpowiedzialną rolę?! (1)

    .

    • 8 1

    • gdyby miał 67 lat, jak kierowca autokaru - katastrofa w Chorwacji

      też nie byłoby OK

      • 0 1

  • Bardzo dobrze, że nagłaśniacie temat

    Z chłopaka zrobią kozła ofiarnego a właściciel firmy i urzędnicy się wywiną.

    • 6 3

  • To był wypadek nie zawiniony przez sternika łódki. (3)

    Kapitan holownika dodał gazu. Łódka z turystami obróciła się do góry dnem. Szkoda, że na zdjęciu widać na galarze jedno koło ratunkowe. Pasażerowie powinni mieć założone kapoki.
    Niedawno byłem na spływie Dunajcem, Rzeka bardzo rwąca, nikt z pasażerów nie zakładał kapoka. Góral, który podczas spływu kierował tratwą też był bez kapoka.

    • 4 11

    • ty chory jestes? holownik przeprasza ze pracuje w kanale

      • 7 1

    • Holownik manewrował bo wykonywał swoją pracę, kapitan ostrzegał i nakazał tratwie odpłynięcie, sternik to olał i stworzył zagrożenie, czego jeszcze nie rozumiesz? Do założenia kapoków powinna nakłaniać załoga, tam jest 8m.

      • 8 0

    • "nie zawiniony" piszemy łącznie!

      • 1 0

  • On ma 19 lat - to smutne (5)

    Ale pobierał pieniądze za to co robił i doprowadził ludzi do śmierci. Musi ponieść jakąś karę... A różnicy w karze nie widzę 0.5-8 a 2-12... Co to za różnica?

    • 8 6

    • Ty wydajesz wyrok. (3)

      A może to sąd powinien osądzić? Łódka poszła na dno po tym jak holownik zakręcił swoimi śrubami.
      Czy kapitan holownika nie widział galara z turystami na pokładzie?

      • 1 6

      • chory? holownik jest oznakowany,wykonuje prace na torze wodnym czego nie rozumiesz? chcesz do niego podplynac na materacu podplyn

        • 5 1

      • Czy sternik tej tratwy nie widział pracującego holownika i nie słyszał poleceń?

        • 4 0

      • łódka nie poszła na dno

        • 0 0

    • Pieniądze to kosił prezes fundacji

      • 0 0

  • A może winny jest kapitan holownika? (1)

    Nie spojrzał do tyłu. Ruszył z dużą prędkością. Powstała fala, która zatopiła galar.

    • 1 12

    • galar nie zatonął

      • 0 0

  • 19 lat? (3)

    Wybaczcie ... ale 19 lat??? Osobą za sternikiem? Jest to bynajmniej dla mnie nie zrozumiałe... osoba, która przewozi osoby ... uważam, że osoba która ma 19 lat nie jest gotowa na zajmowanie samodzielnie steru nad tyloma ludźmi. Czy surowa kara? Kara jeszcze nie zapadła ale jeżeli czerwone światło i było zignorowane to innej kary nie ma! Pp prostu! Jak można pisać i stawiać hipotezę czy kara jest za surowa! Zginęło 4 osoby! Do cholery! Niech poniesie konsekwencje swojego trywialnego, nieodpowiedzialnego zachowania! Basta.

    • 2 6

    • Od wydawania wyroków jest sąd.

      • 3 1

    • Osoba za sternikiem?

      Co ty piszesz? Jesteś laikiem.

      • 2 1

    • Zawnioskuj o zmianę przesunięcia dorosłości, na ile? 30 lat? Czy jeszcze dla Ciebie za mało?

      • 0 1

  • Dlaczego usuwacie komentarze?

    Wypowiedź była merytoryczna, więc dlaczego? Być może nie po waszemu. Ostatni raz wchodzę na ten portal ... jesteście nie obiektywi bardzo. Żegnam

    • 4 2

  • Nie chcę i i nie umiem pływać.

    Więc nie zbliżam się do wody i pracuje w środowisku lądowym.

    • 3 1

  • 19 latek sternikiem naprawdę? A może w ankiecie powinna być odpowiedź, że w ogóle nie powinien nim być i odpowiadać za ludzi. (3)

    • 7 2

    • (2)

      A od, którego roku życia można pracować? Może do 40stki na garnuszku rodziców?

      • 1 4

      • Są mniej odpowiedzialne zajęcia dla nastolatków np. sprzedaż biletów, albo sprawdzanie ich przy wejściu na stateczek

        • 4 0

      • Jako kierowca autobusu od 24 roku życia. Młodocianym nie powierza się ludzkiego życia. Co najwyżej towar w markecie i to też nie zawsze.

        • 0 0

  • (1)

    a moge ja byc sternik? ja duzo plywac na rowerek wodny znac jeziora stawy

    • 1 1

    • W jeden dzień. 500zł.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane