• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19-letni sternik nie trafi do aresztu. Wypadek był nieumyślny?

Szymon Zięba
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni. Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni.

Zarzut przedstawiony 19-letniemu sternikowi galara, który w sobotę, 8.10.2022 r., brał udział w śmiertelnym wypadku na Kanale KaszubskimMapka, był zbyt surowy? Nie wyklucza tego sąd, który nie zgodził się na aresztowanie młodego mężczyzny. Jedną z przesłanek była możliwa zmiana zarzutu: z umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym na wypadek nieumyślny, co obniża ewentualne konsekwencje grożące nastolatkowi.



Zarzut przedstawiony przez prokuraturę 19-letniemu sternikowi jest:

Informacja o przedstawieniu zarzutu i skierowaniu wniosku o tymczasowy areszt wobec nastolatka, który był sternikiem łodzi Galar Gdański, która brała udział w śmiertelnym wypadku na Kanale Kaszubskim, wywołała gorącą dyskusję wśród naszych czytelników.

Internauci zastanawiali się, z jakiego powodu śledczy domagają się aż tak surowego środka zapobiegawczego jak areszt. Wskazywali również na powagę zarzutu, dotyczącego umyślności spowodowania katastrofy.

- Umyślnie chciał wywrócić łódź? Wątpię - wskazywał internauta.
Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne. Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne.
W tym miejscu jednak należy zwrócić uwagę na różnicę między "umyślną" a "nieumyślną" kwalifikacją czynu. Prawna definicja różni się bowiem od potocznej.


Prokurator Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, poinformowała, że wymiar sprawiedliwości nie uwzględnił wniosku śledczych o zastosowanie wobec 19-letniego sternika galara tymczasowego aresztu.

Sędzia uznał, że nie ma obawy matactwa w śledztwie, wskazał też, że może ulec zmianie kwalifikacja czynu, jaką prokuratura zarzuca nastolatkowi z "umyślnego" na "nieumyślny", co zmienia zagrożenie karne. Wówczas "widełki" kodeksowe mówią o karze od 6 miesięcy do lat 8 (zamiast od lat 2 do 12).

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

Mecenas Michał Poznański, adwokat 19-latka, potwierdził informację prokuratury, wskazując, że jego klient przyznał się do spowodowania katastrofy, ale nieumyślnej.

Prokurator Grażyna Wawryniuk poinformowała, że decyzja sądu będzie zaskarżona.

Czym się różni "umyślność" od "nieumyślności"?



Tłumaczy dr Paweł Petasz - adwokat, adiunkt w Katedrze Prawa Karnego Materialnego i Kryminologii Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.

W przypadku czynu zabronionego z art. 173 k.k. polegającego na sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, możemy mieć do czynienia z jego odmianą umyślną albo nieumyślną.

W par. 1 artykułu 173 k.k. ustawodawca określił odpowiedzialność karną za umyślne sprowadzenie katastrofy, za które grozi kara pozbawienia wolności od roku do lat 10, jednak w przypadku gdy następstwem czynu określonego w par. 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, zagrożenie karne wynosi od 2 do 12 lat pozbawienia wolności.

Czyn jest popełniony umyślnie, jeżeli sprawca chciał go popełnić albo przewidując możliwość jego popełnienia, na to się godził (art. 9 par. 1 k.k.). Umyślność zatem występować może w dwóch formach - w zamiarze bezpośrednim, gdy sprawca chce dokonać danego czynu albo w zamiarze ewentualnym, gdy sprawca nie chciał czynu dokonać, ale przewidując, że swoim zachowaniem może do niego doprowadzić - godził się na to; na przykład - sprawca świadomie łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku, ale jednocześnie godzi się na to, że może do niego dojść.

Jeżeli zaś chodzi o nieumyślność, to również tutaj występują dwie formy - nieumyślność świadoma oraz nieumyślność nieświadoma. Nieumyślność świadoma oznacza, że sprawca nie chciał i nie godził się na popełnienie danego przestępstwa, ale przewidywał, że swoim zachowaniem mógł do niego doprowadzić lecz bezpodstawnie sądził, że ostatecznie tego uniknie.

Na przykład sprawca wie, że łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku czy katastrofy w ruchu, nie godzi się na to, ponieważ sądzi, że się nic złego nie stanie, że wszystko będzie dobrze, przecież już kiedyś tak robił i nic się nie wydarzyło, ale tym razem dochodzi do wypadku czy katastrofy w ruchu. Z kolei nieumyślność nieświadoma oznacza, że sprawca w ogólne nie zdaje sobie sprawy z tego, że swoim zachowaniem może doprowadzić do przestępstwa, a możliwość taką mógł przewidzieć.

W obu formach nieumyślności możliwość przypisania winy sprawcy wynika z faktu, że sprawca popełnia go na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach.

Nieumyślne sprowadzenie sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, a jeżeli następstwem takiego czynu jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, wówczas sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Miejsca

Opinie (648) ponad 20 zablokowanych

  • wszyscy mądrzy - nie mieli kapoków!

    czy ktokolwiek z was zrobił focię i powiadomił kogokolwiek? może byście uratowali komuś życie; teraz to każdy jest mądry...

    • 2 2

  • młody jest kolejną ofiarą... (2)

    jak tysiące młodych Rosjan strzelających, gwałcących i rabujących, a po złapaniu twierdzą, że nic nie wiedzieli i nic nie widzieli, że też są ofiarami Putina... To samo mówili naziści w Norymberdze...

    • 3 16

    • Walnij się w łeb,prezes? (1)

      • 2 4

      • prezes Jarosław ma odpały

        • 0 2

  • czy ten młody i inni z tego galera mogą tu pisać, czy mają zakaz? (2)

    • 1 5

    • (1)

      Mamy zakaz. Co to w ogóle za komentarz?!

      • 1 1

      • to jest pytanie do tych osób oraz do osób, ktore znają się na tego typu sprawach

        • 0 2

  • Dranie chcieli z młodego chłopaka zrobić kozła ofiarnego .Brawo sąd.Wsadzić tych co dopuścili i kasę zarabiali. (1)

    Chłopaka też narazili na niebezpieczeństwo i powinien starać się o odszkodowanie.Wita rozumita.

    • 9 11

    • Nikt chłopakowi nie kazał brać odpowiedzialności za ludzkie życie. W Biedronce też można mieć elastyczny grafik i zarobić na czynsz.

      • 5 1

  • na FB widziałem wycieczkę z Irlandii płynącą galerem - wesoło, śpiewy...

    teraz sobie wyobraźcie identyczną wywrotkę, ale z nimi - byłoby głośno na całą Europę

    • 6 6

  • rozwój dyskusji i obrona-atak na osobę winną przypomina tragedię sprzed lat

    5 dziewczyn zaczadzonych w roomie - były kontrole w całej Polsce, teraz też bedą podobne?

    • 2 2

  • Prawo drogi morskiej (3)

    Postanowilem napisac cos w tym temacie poniewaz zdumiewa mnie szybkosc wysuwania oskarzen polajania wszystkich.
    Mysle ze ten mlody czlowiek byl absolutnie nieswiadomy wielu sytuacji jak rowniez ich konsekwencji. Jego nieuwaga, nieostroznosc czy tez brak wiedzy doprowadzila do smierci czterech osob. Ten mlody czlowiek bedzie z tym zyl od ostatniej soboty. Przestancie panstwo sie pastwic nad nim. Tylu tutaj znawcow prawa drogi morskiej. Smiem watpic zeby wszyscy ci ludzie wypowiadajacy sie wiedzieli o czym pisza.
    Z pewnoscia w procesie beda zadawane stosowne pytania, jakie chlopak otrzymal przeszkolenie, czy byl przygotowany na tego typu sytuacje. Dlaczego organizator nie wymagal zakladnia kamizelek ratunkowych, (np samowypelniajacych sie sprezonym powietrzem przy zetknieciu z woda). Dlaczego tego typu lodzie mialy pozwolenie na plywanie po kanalach przemyslowych portu. Z pewnoscia nalezy sie przyjrzec procedurom kapitanatu. Jest to ciag wielu wydarzen, ktory doprowadzil do tragedi. Chlopak jest tylko ostatnim ogniwem. Bedac na morzu od wielu wielu lat, uczestniczac w wielu dochodzeniach zapewniam panstwa, ze wasze ferowanie wyrokow jest biciem piany tutaj. Jest to targedia dla wielu osob i ich rodzin. Oni nie potrzebuja kanapowych sedziow.

    • 16 5

    • "ten mlody czlowiek byl absolutnie nieswiadomy wielu sytuacji jak rowniez ich konsekwencji"

      Racja, ale właśnie gdyby był świadomy, to pewnie dzisiaj byśmy o nim nie pisali...

      • 2 4

    • Nie róbmy z niego niewiniątka. Gdyby posłuchał kapitana holownika to nie byłoby tej sytuacji.

      • 2 2

    • Pierwszy raz jesteś na tym forum? Tu zawsze jest goo*no burza o wszystko, toczona oczywiście przez wszechwiedzących kanapowych ekspertów. Merytorycznych wypowiedzi - takich jak twoja - można szukać tu ze świeczką. Pozdr.

      • 2 1

  • Winni (3)

    1.Ktorzy dali zgode na eksploatacje tego pojazdu wodnego jezeli w zezwoleniu nie okreslono akwenu bezpiecznego oraz warunkow zabezpieczenia pasazerow do plywania.
    2.Fundacja/wlasciciel ktory do komunikacji na wodzie z pasazerami zatrudnia mlodego niedoswiadczonego pracownika.

    • 9 1

    • (1)

      3. Co zrobili holownikowcy aby uniknąć wypadku. Ilu ludziom pomogli, ilu podjęli z wody?

      • 3 2

      • Z podanym przednim holem, na wstecznym mieli podchodzić do człowieka za burtą???
        Weź się puknij w to coś na czym czapkę nosisz, bo głowa to na pewno nie jest.

        • 1 0

    • Skąd wiesz że niedoświadczony?

      • 0 1

  • Bardzo dobrze,że o tym piszecie

    Trzeba ratować chłopaka .dzieciak celowo tego nie zrobił.na pewno jest załamany tym co się stało.prady wytworzone przez napęd holowników nieraz są bardzo silne i są często pod wodą,niewidoczne.dzieciak popełnił błąd.ale większym błędem jest to,że ktoś pozwala takim łódkom pływać w kanale roboczym.urzedy nie będą pociągnięte do odpowiedzialności????dziennikarze nagłaśniajcie,bo szkoda żeby dzieciak został kozłem ofiarnym.on i tak na zawsze będzie miał to w głowie co się stało.wspolczuję rodzinom ofiar.ale trzeba zadać sobie pytanie.czy w urzędzie pracują osoby , które są kompetentne?czy sama rodzina włodarzy?ten kto zezwolil na wpływanie tych łódek tam to od początku ryzykował życie ludzi.i za to powinny być konsekwencje.ktos na to zezwalal

    • 5 7

  • Sternik

    Mnie ciekawi w jaki sposób ten sternik uzyskał swoje kwalifikacje, z tego co wiadomo to nie wystarczy patent sternika motorowodnego ale patent stermotożysty na który oprócz egzaminu składa się doświadczenie udokumentowane w książeczce żeglarskiej wypływaniem bardzo wielu godzin na innej jednostce. Jak na 19- sto latka to miał spore doświadczenie widać .

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane