• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19-letni sternik nie trafi do aresztu. Wypadek był nieumyślny?

Szymon Zięba
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni. Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni.

Zarzut przedstawiony 19-letniemu sternikowi galara, który w sobotę, 8.10.2022 r., brał udział w śmiertelnym wypadku na Kanale KaszubskimMapka, był zbyt surowy? Nie wyklucza tego sąd, który nie zgodził się na aresztowanie młodego mężczyzny. Jedną z przesłanek była możliwa zmiana zarzutu: z umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym na wypadek nieumyślny, co obniża ewentualne konsekwencje grożące nastolatkowi.



Zarzut przedstawiony przez prokuraturę 19-letniemu sternikowi jest:

Informacja o przedstawieniu zarzutu i skierowaniu wniosku o tymczasowy areszt wobec nastolatka, który był sternikiem łodzi Galar Gdański, która brała udział w śmiertelnym wypadku na Kanale Kaszubskim, wywołała gorącą dyskusję wśród naszych czytelników.

Internauci zastanawiali się, z jakiego powodu śledczy domagają się aż tak surowego środka zapobiegawczego jak areszt. Wskazywali również na powagę zarzutu, dotyczącego umyślności spowodowania katastrofy.

- Umyślnie chciał wywrócić łódź? Wątpię - wskazywał internauta.
Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne. Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne.
W tym miejscu jednak należy zwrócić uwagę na różnicę między "umyślną" a "nieumyślną" kwalifikacją czynu. Prawna definicja różni się bowiem od potocznej.


Prokurator Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, poinformowała, że wymiar sprawiedliwości nie uwzględnił wniosku śledczych o zastosowanie wobec 19-letniego sternika galara tymczasowego aresztu.

Sędzia uznał, że nie ma obawy matactwa w śledztwie, wskazał też, że może ulec zmianie kwalifikacja czynu, jaką prokuratura zarzuca nastolatkowi z "umyślnego" na "nieumyślny", co zmienia zagrożenie karne. Wówczas "widełki" kodeksowe mówią o karze od 6 miesięcy do lat 8 (zamiast od lat 2 do 12).

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

Mecenas Michał Poznański, adwokat 19-latka, potwierdził informację prokuratury, wskazując, że jego klient przyznał się do spowodowania katastrofy, ale nieumyślnej.

Prokurator Grażyna Wawryniuk poinformowała, że decyzja sądu będzie zaskarżona.

Czym się różni "umyślność" od "nieumyślności"?



Tłumaczy dr Paweł Petasz - adwokat, adiunkt w Katedrze Prawa Karnego Materialnego i Kryminologii Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.

W przypadku czynu zabronionego z art. 173 k.k. polegającego na sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, możemy mieć do czynienia z jego odmianą umyślną albo nieumyślną.

W par. 1 artykułu 173 k.k. ustawodawca określił odpowiedzialność karną za umyślne sprowadzenie katastrofy, za które grozi kara pozbawienia wolności od roku do lat 10, jednak w przypadku gdy następstwem czynu określonego w par. 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, zagrożenie karne wynosi od 2 do 12 lat pozbawienia wolności.

Czyn jest popełniony umyślnie, jeżeli sprawca chciał go popełnić albo przewidując możliwość jego popełnienia, na to się godził (art. 9 par. 1 k.k.). Umyślność zatem występować może w dwóch formach - w zamiarze bezpośrednim, gdy sprawca chce dokonać danego czynu albo w zamiarze ewentualnym, gdy sprawca nie chciał czynu dokonać, ale przewidując, że swoim zachowaniem może do niego doprowadzić - godził się na to; na przykład - sprawca świadomie łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku, ale jednocześnie godzi się na to, że może do niego dojść.

Jeżeli zaś chodzi o nieumyślność, to również tutaj występują dwie formy - nieumyślność świadoma oraz nieumyślność nieświadoma. Nieumyślność świadoma oznacza, że sprawca nie chciał i nie godził się na popełnienie danego przestępstwa, ale przewidywał, że swoim zachowaniem mógł do niego doprowadzić lecz bezpodstawnie sądził, że ostatecznie tego uniknie.

Na przykład sprawca wie, że łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku czy katastrofy w ruchu, nie godzi się na to, ponieważ sądzi, że się nic złego nie stanie, że wszystko będzie dobrze, przecież już kiedyś tak robił i nic się nie wydarzyło, ale tym razem dochodzi do wypadku czy katastrofy w ruchu. Z kolei nieumyślność nieświadoma oznacza, że sprawca w ogólne nie zdaje sobie sprawy z tego, że swoim zachowaniem może doprowadzić do przestępstwa, a możliwość taką mógł przewidzieć.

W obu formach nieumyślności możliwość przypisania winy sprawcy wynika z faktu, że sprawca popełnia go na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach.

Nieumyślne sprowadzenie sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, a jeżeli następstwem takiego czynu jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, wówczas sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Miejsca

Opinie (648) ponad 20 zablokowanych

  • Wizjonerstwo (1)

    Ciekawe jest to że jedni za doprowadzenie do śmierci w ponad standardowej liczbie ca 180.000 nie leczonych ludzi na ich choroby, czy doprowadzenie do upadku gospodarki i stworzenia hiper inflacji, dostają nagrody za "wizjonerstwo" medyczne w białych rękawiczkach (przypominam że pandemii nie było) tylko srodki i obostrzenia mające obniżyć odporność ludziom i doprowadzić do nagłych śmierci i nie tylko. A innych odrazu oskarża się za umyślne spowodowanie śmieci kilku osób. Każda śmierć jest straszna i jest dramatem ale sądzę że ten 19 latek nie jest winny umyślnego spowodowania katastrofy.

    • 3 6

    • Nie kombinuj. Ze Stalinem jeszcze porównaj może. Ludzie zginęli bo nie posłuchał kapitana holownika i postępował wbrew przepisom wiedząc czym to grozi. Na tym polega umyślność czynu w pojęciu prawnym.

      • 3 2

  • Co wypisujecie!

    19 letni mężczyzna z uprawnieniami sterował łodzią a wypisujecie że nie karać srogo nastolatka. Fakt w Polsce młodzież długo dorasta ale w wieku 18 lat może decydować w głosowaniu o losie kraju.

    • 9 4

  • Według prawa

    katastrofy należy przewidywac lepiej od Nostradamusa.
    Czy to nie dziecinne ?

    • 2 3

  • oczywiscie ze by nieumyslny bo kto wydal pozwolenie na taka lupinke na plywanie w kanale portowym.

    on nie wykonywal manewrow zagrazajacych stabilnosci poprostu ta jednostka nie powinna byc na tym kanale - urzad odpowiedzialny za to popelnil kardynalny blad.

    • 3 4

  • Czy jak sąd wypuści

    kryminalistę który popełnia kolejne przestępstwo to jest to czym popełniony nieumyślnie , czy umyślnie ?

    • 1 2

  • Winę ponosi holownik bo wytworzył strugi

    • 3 8

  • (1)

    Mam pytanie, a co z właścicielem lub właścicielami tych łodzi ? Przecież to trudno nazwać bezpieczną łodzią do przewożenia ludzi. Dlaczego zatrudnili tak młodego, niedoświadczonego chłopaka?

    • 8 4

    • 19-latek może przecież mieć patent żeglarza czy sternika.
      Przejażdżka galarem po Motławie z widokiem na Starówkę, Wyspę Spichrzów, Ołowiankę czy tereny postoczniowe/stoczniowe w kameralnym gronie, gdy przewodnik opowiada ci o Gdańsku jest atrakcją turystyczną. W pażdzierniku jest już po sezonie, ale w weekendy ktoś jeszcze przyjedzie.
      Zatrudniasz kogoś na etat czy na zlecenie?

      • 0 2

  • (2)

    Rozumiem, że sterujący galarem nie wywrócił go celowo, by doprowadzić do katastrofy i jej skutków.
    Zapewne wręcz przeciwnie, nie chciałby, aby łódź się wywróciła, niezależnie od skutków wywrotki.
    Czy złamanie przepisów o ruchu wodnym dowodzi umyślności?

    • 3 3

    • Pytanie czy rozpędzony przejechał na czerwonym, czy przekroczył prędkosc o 10kilosów

      • 3 2

    • Jakie przepisy złamał? Ilu ludzi podjęli z wody fachowcy z holownika?

      • 1 2

  • myślę że lepiej jest

    porządnie pracownika przeszkolić i kontrolować go w pracy sprawdzać czy przestrzega wszystkich warunków pod kontem bezpieczeństwa pasażerów Bądżmy mądrzy przed szkodą a nie po szkodzie Sternik owszem młody ale pływał i do dnia wypadku było dobrze , to" górka "powinna ponieśc odpowiedzialność większą od tego chłopca bo przecież jego pobyt w więzieniu nie przywróci życia zmarłym a zgoda na wypuszczania czegoś takiego na Motławę nie była mądrym pomysłem. Tak jest z wojnami" górka "wymyśla a niewinni ludzie są ofiarami

    • 5 1

  • galar - świetny pomysł i szkoda, że ta katastrofa się wydarzyła, a dobrze sie w miarę działo;

    teraz sobie wyobraźmy, że mamy pomysł z rykszą czy hulajnogą a tu wypadek, więzienie i zakaz tych pojazdów...

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane