• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

19-letni sternik nie trafi do aresztu. Wypadek był nieumyślny?

Szymon Zięba
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni. Wyłowiony galar znajduje się na terenie stoczni.

Zarzut przedstawiony 19-letniemu sternikowi galara, który w sobotę, 8.10.2022 r., brał udział w śmiertelnym wypadku na Kanale KaszubskimMapka, był zbyt surowy? Nie wyklucza tego sąd, który nie zgodził się na aresztowanie młodego mężczyzny. Jedną z przesłanek była możliwa zmiana zarzutu: z umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym na wypadek nieumyślny, co obniża ewentualne konsekwencje grożące nastolatkowi.



Zarzut przedstawiony przez prokuraturę 19-letniemu sternikowi jest:

Informacja o przedstawieniu zarzutu i skierowaniu wniosku o tymczasowy areszt wobec nastolatka, który był sternikiem łodzi Galar Gdański, która brała udział w śmiertelnym wypadku na Kanale Kaszubskim, wywołała gorącą dyskusję wśród naszych czytelników.

Internauci zastanawiali się, z jakiego powodu śledczy domagają się aż tak surowego środka zapobiegawczego jak areszt. Wskazywali również na powagę zarzutu, dotyczącego umyślności spowodowania katastrofy.

- Umyślnie chciał wywrócić łódź? Wątpię - wskazywał internauta.
Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne. Ewentualna zmiana kwalifikacji zmieni też zagrożenie karne.
W tym miejscu jednak należy zwrócić uwagę na różnicę między "umyślną" a "nieumyślną" kwalifikacją czynu. Prawna definicja różni się bowiem od potocznej.


Prokurator Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, poinformowała, że wymiar sprawiedliwości nie uwzględnił wniosku śledczych o zastosowanie wobec 19-letniego sternika galara tymczasowego aresztu.

Sędzia uznał, że nie ma obawy matactwa w śledztwie, wskazał też, że może ulec zmianie kwalifikacja czynu, jaką prokuratura zarzuca nastolatkowi z "umyślnego" na "nieumyślny", co zmienia zagrożenie karne. Wówczas "widełki" kodeksowe mówią o karze od 6 miesięcy do lat 8 (zamiast od lat 2 do 12).

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

Mecenas Michał Poznański, adwokat 19-latka, potwierdził informację prokuratury, wskazując, że jego klient przyznał się do spowodowania katastrofy, ale nieumyślnej.

Prokurator Grażyna Wawryniuk poinformowała, że decyzja sądu będzie zaskarżona.

Czym się różni "umyślność" od "nieumyślności"?



Tłumaczy dr Paweł Petasz - adwokat, adiunkt w Katedrze Prawa Karnego Materialnego i Kryminologii Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.

W przypadku czynu zabronionego z art. 173 k.k. polegającego na sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach, możemy mieć do czynienia z jego odmianą umyślną albo nieumyślną.

W par. 1 artykułu 173 k.k. ustawodawca określił odpowiedzialność karną za umyślne sprowadzenie katastrofy, za które grozi kara pozbawienia wolności od roku do lat 10, jednak w przypadku gdy następstwem czynu określonego w par. 1 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, zagrożenie karne wynosi od 2 do 12 lat pozbawienia wolności.

Czyn jest popełniony umyślnie, jeżeli sprawca chciał go popełnić albo przewidując możliwość jego popełnienia, na to się godził (art. 9 par. 1 k.k.). Umyślność zatem występować może w dwóch formach - w zamiarze bezpośrednim, gdy sprawca chce dokonać danego czynu albo w zamiarze ewentualnym, gdy sprawca nie chciał czynu dokonać, ale przewidując, że swoim zachowaniem może do niego doprowadzić - godził się na to; na przykład - sprawca świadomie łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku, ale jednocześnie godzi się na to, że może do niego dojść.

Jeżeli zaś chodzi o nieumyślność, to również tutaj występują dwie formy - nieumyślność świadoma oraz nieumyślność nieświadoma. Nieumyślność świadoma oznacza, że sprawca nie chciał i nie godził się na popełnienie danego przestępstwa, ale przewidywał, że swoim zachowaniem mógł do niego doprowadzić lecz bezpodstawnie sądził, że ostatecznie tego uniknie.

Na przykład sprawca wie, że łamie zasady ruchu, nie chce spowodować wypadku czy katastrofy w ruchu, nie godzi się na to, ponieważ sądzi, że się nic złego nie stanie, że wszystko będzie dobrze, przecież już kiedyś tak robił i nic się nie wydarzyło, ale tym razem dochodzi do wypadku czy katastrofy w ruchu. Z kolei nieumyślność nieświadoma oznacza, że sprawca w ogólne nie zdaje sobie sprawy z tego, że swoim zachowaniem może doprowadzić do przestępstwa, a możliwość taką mógł przewidzieć.

W obu formach nieumyślności możliwość przypisania winy sprawcy wynika z faktu, że sprawca popełnia go na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach.

Nieumyślne sprowadzenie sprowadzeniu katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym zagrażającej życiu lub zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, a jeżeli następstwem takiego czynu jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, wówczas sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Miejsca

Opinie (648) ponad 20 zablokowanych

  • czy na galarze i na jego przystani były/są ikonki informujące o zakładaniu kapoków?

    • 0 0

  • Od Ilu lat mozna zdawac na prawo jazdy kategorii D ? Per Analogiam.jakie kryteria zezwalaja na tak powazne uprawnienia dla tak (1)

    Mozna zdawac od ukonczenia 24 roku zycia a tu 19 latek byl sternikiem wiozac 12 osob .Przeciez prowadzenia Galara jest jednak bardziej ryzukowne bo oprocz skutkow kolizji pasazer poza poklademnie ma szans walczyc z zywiolem wodnym w tak drastycznych okolicznosciac a dodatkowo z pasazerem nie umiejacym pływac,,niepelnosprawnym z obciazeniami chorobowymi itp.Na lądzie tysiace kontrolerow samochodow ratuje budzet mandatami a tu ....?

    • 1 0

    • Uprawnienia

      Prawo jazdy kategorii D uprawnia do prowadzenia autobusów ale nie do komercyjnego przewozu osób! Do tego potrzebujesz kwalifikacja wstępnej na przewóz osób , badania lekarskie , psycho testy, doświadczenie zawodowe itp.
      Do komercyjnego przewozu osób łodzią nie uprawnia patent motorowodny czy jakiś tam żeglarski!
      Pytam zatem jakie uprawnienia miał ten młody sternik? Jeśli miał patent żeglarski / motorowodny to dlaczego pracodawca dopuścił go do pracy na tej łodzi? Powierzył mu mienie i bezpieczeństwo osób.

      • 0 0

  • gdybyście byli uratowanymi pasażerami to byście tu próbowali coś napisać?

    • 2 0

  • niestety, tak jest od tysięcy lat - zawsze musi zdarzyć się ten pierwszy wypadek w danej klasie, aby przestrzec

    Kiedy pierwsze auto wjechało pod pociąg na przejeździe kolejowym i zginęli pierwsi ludzie, to każdy następny kierowca doskonale znał sprawę. Teraz mamy tu pierwszy taki wypadek. Podobnie było w roomie, w ktorym zginęło 5 dziewczyn. Miejmy nadzieję, że kolejni pracodawcy i pracownicy wyciągną wnioski.

    • 0 0

  • miejmy nadzieję, że nikt nie zezna, że na holowniku padły słowa - (2)

    Znowu kręci się za nami jakiś galar.
    No to zaraz damy mu szprycę do wiwatu!

    • 1 8

    • Stop i**otom (1)

      Człowieku holowniki wprowadzały statek. Rozumiesz co by się stało gdyby puściły liny. Statek uderzyłby w nabrzeże.

      • 1 0

      • jeszcze raz przeczytaj domniemany dialog

        • 0 1

  • Kto jeszcze usłyszy zarzuty? (2)

    Prokurator zrobił kawał dobrej roboty - znalazł winnego to przybił gruby paragraf i odtrąbił sukces w mediach. A gdy wybiła 15, w poczuciu dobrze spełnionego obowiązku, uroczyście trzasnał drzwiami. A ja się bezczelnie zapytam - gdzie jest ten, kto młodego, zapewne bez żadnego doświadczenia, chłopaka wsadził na minę, powierzając mu życie i zdrowie kilkunastu osób i wypuszczając na kanały portowe? Czy szanowny pan prokurator zbadał wątek ciśnienia na czas - "dawaj młody, następna grupa czeka". Czy ktoś tego chłopaka zaznajomił ze specyfiką pływania po porcie, obowiązującymi zasadami, czyhającymi niebezpieczeństwami, utartymi zwyczajami? Koleś, który ma 19 lat raczej nie jest starym wyjadaczem, który sam potrafi ocenić sytuację i związane z nią ryzyko. Ponadto, nie spodziewam się, by potrafił wykazać się odpowiednim poziomem asertywności - taki małolat to super materiał na kozła ofiarnego, zrobi to, co stary każe, a jak ludzi potopi, to pójdzie sam do pierdla. Kolejna sprawa, to skłonność do podejmowania ryzyka, która u 19-latka jest mocno podkręcona buzującymi hormonami i wynikającym stąd nadmiernym przeświadczeniem o własnych umiejętnościach i nieśmiertelności. Reasumując - szanowny panie prokuratorze, z niecierpliwością czekam na długą listę winnych, którzy w moim przekonaniu do tej tragedii doprowadzili, a winą nieszczęsnego sternika było to, że uległ ich presji.

    • 4 4

    • nie bój żaby

      Posiedzi w pierdlu 25 lat to dojrzeje.

      • 1 0

    • Ty jesteś tym tatusiem advocatem?

      • 0 0

  • Każdy wypadek na wodzie jest traktowany jako wina dwustronna . (1)

    Galar nie powinien się tam znajdować w czasie manewrowania statku ale też szyper holownika w takiej sytuacji w tym czasie nie powinien pracować śrubą .

    • 0 6

    • Idąc tym tokiem myślenia, dochodzimy do i**otycznego wniosku, że maszynista prowadzący ważący kilka tyś ton pociąg nie powinien wjeżdżać na przejazd, gdy jakiś wspaniały kierowca wjechał na niego nie mając z przodu miejsca by zjechać.

      • 1 0

  • To na pewno potrykus jakiś a nie sternik.
    Sternik by tak nie zrobił.
    Tak to tylko potrykus mógł zrobić.

    • 0 1

  • Pytanie o uprawnienia

    Czy ktoś wie jakie uprawnienia posiadał sternik tej łodzi?
    Patent motorowodny lub inny żeglarski uprawnia jedynie do rekreacyjnego pływania po danym akwenie.
    Do komercyjnego przewozu osób drogą wodną prawo wymaga nieco innych kwalifikacji zawodowych.

    • 3 0

  • sternik nie wiedział po jakim akwenie się porusza i jakie są zagrożenia ?

    - gratuluję szkoleniowcom i właścicielom takich pływadełek !

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane