• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

2 maja 1974 r. otwarto lotnisko w Rębiechowie. Najpierw las i błoto, dziś 6 mln pasażerów

Maciej Korolczuk
2 maja 2024, godz. 08:00 
Opinie (320)
  • Pierwszego dnia na nowym lotnisku wylądowały trzy samoloty: dwa z oficjelami i gośćmi z Katowic i Warszawy oraz jeden z Wrocławia - już z pasażerami.
  • Lotnisko w Rębiechowie było pierwszym portem lotniczym powstałym od podstaw w PRL.
  • Na pierwszym "dworcu" w Rębiechowie do dyspozycji podróżnych był m.in. bufet.

Niech żyje święto ludzi pracy - krzyczała czerwona winieta na pierwszej stronie "Dziennika Bałtyckiego" na początku maja 1974 roku. Do otwarcia nowego lotniska w Gdańsku pozostał jeden dzień. Dziś Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy kończy 50 lat.



Ile razy w ciągu roku latasz samolotem?

Pierwszego dnia wylądowały trzy samoloty. A potem już poszło - tak wyglądał początek Portu Lotniczego w Rębiechowie, który dziś - po 50 latach funkcjonowania - obsługuje niemal 6 mln pasażerów rocznie.

Święto przy robocie, a nie na pochodzie



Nowe lotnisko najpierw pachniało wyrębem. Wcześniej w tym miejscu był las. I mała podgdańska wieś Rębiechowo.

Gdy zapadła decyzja o przeniesieniu dotychczasowego lotniska z Wrzeszcza, gdzie zamiast samolotów miała pojawić się zabudowa mieszkaniowa, w Rębiechowie ruszyła wycinka. Trzeba było zrobić miejsce pod długi na 2,8 tys. metrów pas startowy, płytę postojową i budynek do obsługi pasażerów.

Na miejscu przez kilkanaście miesięcy pracowało w sumie 1,2 tys. budowniczych z 40 przedsiębiorstw z generalnym wykonawcą na czele, a więc Gdańskim Przedsiębiorstwem Robót Drogowych.

Na początku 1973 roku, a więc na rok przed otwarciem, późna zima dała wszystkim w kość. Prace ziemne postępowały powoli, a ekipom budowlanym dokuczał nie tylko niskiej jakości sprzęt, ale też zacinające opady, które z podmokłego terenu zrobiły błotne grzęzawisko, co utrudniało wylewanie fundamentów. Ostatecznie jednak budowa lotniska ruszyła z kopyta i port powstał w ciągu 25 miesięcy, a nie - jak pierwotnie zakładano - 33.

Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę

W ramach inwestycji towarzyszących dokonano wywłaszczenia gruntów 18 gospodarstw rolnych, wykarczowano 36 hektary lasu, zmodernizowano i wybudowano nowe drogi dojazdowe. Wielkim placem budowy była już wówczas powstająca od roku Obwodnica Trójmiasta. Na jej otwarcie trzeba było jeszcze poczekać do połowy grudnia 1977 roku.

- Będziemy pracować do ostatnich godzin przed uroczystym otwarciem, toteż majowe święto wypadnie chyba przy robocie, a nie w pochodzie pierwszomajowym - żałowali gorzko robotnicy, cytowani przez reporterkę "DB", gdy ta odwiedziła teren budowy na kilka dni przed oficjalną inauguracją lotniska.
  • W piątek, 3 maja 1974 r., relacja z otwarcia lotniska znalazła się - co zrozumiałe - na pierwszych stronach gazet.
  • Reportaż w "Dzienniku Bałtyckim" na dzień przed otwarciem lotniska.

Robotnikom w budowie i przygotowaniu lotniska na uroczystość otwarcia pomagało też wojsko. W końcówce kwietnia każdego dnia 150 żołnierzy w niebieskich beretach porządkowało lotniskowe tereny, a roboty było mnóstwo. Od szalunków przy drodze dojazdowej, przez instalację stacji wysokiego napięcia, oświetlenia, aż po urządzenia sterownicze. Do ostatnich chwil przed przecięciem wstęgi sporo działo się też w pierwszym terminalu (nazywanym jeszcze wówczas dworcem), gdzie na kilka godzin przed przyjęciem pierwszych pasażerów montowano meble i oświetlenie.

Otwarcie lotniska zbiegło się ze zmianami zasad bezpieczeństwa



Tu na chwilę otwórzmy nawias. W pierwszej połowie lat 70. podróżowanie samolotem po Europie z dzisiejszej perspektywy wyglądało bowiem zupełnie inaczej. Gdy Gdańsk szykował się do otwarcia nowego lotniska, na świecie toczyła się debata nad bezpieczeństwem pasażerów. Przy czym zagrożenie stanowiły nie maszyny, lecz ludzie, a konkretnie porywacze samolotów w Stanach Zjednoczonych, którzy wykorzystując minimalne środki bezpieczeństwa na lotniskach, bez trudu uprowadzali samoloty, by lądować np. na komunistycznej Kubie.

Skala uprowadzeń była na tyle duża, że dała początek debacie nad zmianami zasad bezpieczeństwa w portach lotniczych, gdzie - przy początkowych oporach linii lotniczych obawiających się spadku zainteresowania lataniem - stanęły pierwsze wykrywacze metalu i bramki bezpieczeństwa.

Co ciekawe, pojawiały się też inne pomysły na poskromienie porywaczy, np. montaż zapadni przed kokpitem pilotów, strzałki ze środkami usypiającymi dla najbardziej krewkich pasażerów czy konieczność podróżowania w specjalnych rękawicach, by uniemożliwić użycie ostrych narzędzi czy broni.

Na szczęście te absurdalne pomysły nigdy nie weszły w życie i dziś mogą nam posłużyć wyłącznie jako tło do opowieści o lataniu w latach 70.

  • Na lotnisku od pierwszych dni funkcjonowała informacja pasażerska oraz kasy biletowe.
  • Na lotnisko można było dojechać autobusem linii 162 z Targu Węglowego.
  • Pierwsza siatka połączeń z Rębiechowa.
  • W latach 70, bilety na samolot kupowało się nieco inaczej niż obecnie.
  • Kolejka do odprawy bagażowej.

Skromna siatka połączeń



Równolegle do rewolucji zasad bezpieczeństwa zmieniały się też sposoby np. dystrybucji biletów lotniczych. Odtąd do samolotów nie wsiadało się tak jak dotychczas - jak do drogiej taksówki, niemal wprost z ulicy, kupując bilet... u obsługi samolotu. Sprzedażą biletów zajęły się biura podróży i linie lotnicze, dzięki czemu miały nad tym większą kontrolę i mogły w bardziej przewidywalny i elastyczny sposób planować siatkę połączeń.

Odloty i przyloty na żywo w twoim telefonie



A ta w Gdańsku wyglądała początkowo - najoględniej mówiąc - bardzo skromnie. Rozkład lotów zmieścił się na jednej, niewielkiej planszy i obejmował połączenia z Gdańska do Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Rzeszowa.

W latach 70. lotnictwo pasażerskie w Polsce było pod kontrolą państwową, a głównym przewoźnikiem były Polskie Linie Lotnicze LOT, z flotą samolotów produkcji radzieckiej. Pasażerowie wsiadali wówczas na pokład głównie tupolewów i iłów. Latanie jeszcze przez długie lata było zarezerwowane dla ludzi zamożnych czy elit politycznych.

Szczególne znaczenie lotniska dla Pomorza



Wśród oficjeli, którzy pofatygowali się na otwarcie pierwszego wybudowanego od podstaw przez władze PRL portu lotniczego, pojawili się m.in. wicepremier Jan Mitręga, minister komunikacji Mieczysław Zajfryd oraz wiceministrowie Jan RaczkowskiMarian Olewiński. Gości witał I sekretarz KW PZPR Tadeusz Bejm oraz wojewoda Henryk Śliwowski, a meldunek o przejęciu portu lotniczego do eksploatacji złożył Edward Gołąb, dyrektor Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych (obecnie spółka Polskie Porty Lotnicze).

A było co otwierać.

I co podziwiać.

Nowe lotnisko zajmowało powierzchnię ponad 200 hektarów. Poza pasem startowym, drogą kołowania i płytą postojową obok stanęły dwa budynki: dworzec towarowy, zaadoptowany tymczasowo na terminal pasażerski, a także budynek służący obsłudze technicznej.

- W nowoczesnym społeczeństwie komunikacja lotnicza spełnia niezwykle ważne funkcje, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami - mówił podczas otwarcia wicepremier Mitręga. - Zbliża narody i przyczynia się do rozwoju współpracy międzynarodowej. W rozwoju tym region gdański będzie miał znaczenie szczególne. Niech nowy port lotniczy służy dobrze jego mieszkańcom i całemu krajowi - dodawał.
Oficjele na otwarciu lotniska w Gdańsku: wicepremier Jan Mitręga, minister komunikacji Mieczysław Zajfryd, I sekretarz KW PZPR Tadeusz Bejm, wojewoda Henryk Śliwowski oraz Edward Gołąb, dyrektor Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych. Oficjele na otwarciu lotniska w Gdańsku: wicepremier Jan Mitręga, minister komunikacji Mieczysław Zajfryd, I sekretarz KW PZPR Tadeusz Bejm, wojewoda Henryk Śliwowski oraz Edward Gołąb, dyrektor Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych.

Plany na lata 80. udało się zrealizować dopiero w 2006 roku



Gdy oficjalna część uroczystości dobiegła końca, na lotnisku pojawili się pierwsi pasażerowie. O godz. 13:00 na płycie usiadł miękko czterosilnikowy turbośmigłowy samolot Ił-18 z pasażerami z Wrocławia. Niecałą godzinę później zgromadzeni gapie i goście podziwiali z kolei pierwszy odlot. Tym razem samolotu do Warszawy.

Tomasz Kloskowski: Mamy plan na rozbudowę lotniska przez kolejnych 30 lat Tomasz Kloskowski: Mamy plan na rozbudowę lotniska przez kolejnych 30 lat

Według planów ówczesnych dygnitarzy, gdańskie lotnisko już za kilka lat miało stać się międzynarodowym portem lotniczym i - po kolejnej rozbudowie, najpóźniej na początku lat 80. - obsługiwać ok. 1 mln pasażerów rocznie. Historia pokazała, że plany te trzeba było nieco zweryfikować, bo wynik ten udało się osiągnąć dopiero w... 2006 roku.

W tym roku celem jest ponad 6 mln pasażerów.

Miejsca

Opinie (320) ponad 20 zablokowanych

  • Z ciekawosci (3)

    Dużo więcej teraz mamy lotów międzymiastowych?

    • 7 1

    • raczej mniej, rozumiem że masz na myśli Polskę (2)

      • 3 0

      • Dokladnie (1)

        Chodzi mi o Polske

        • 0 0

        • Wrocław, Kraków, Warszawa, to chyba wszystko Warszawa codziennie, reszta nie wiem

          Lublin i Rzeszów chyba sezonowe

          Trudno znaleźć te info w googlu, bo wpychają bilety. To samo na stronie lotniska.

          • 1 0

  • Pamiętam jeszcze lotnisko na Zaspie. Rębiechowo to był strzał w dziesiątkę :)))) (4)

    I pomyśleć że jakiś obłąkany starzec na złość wszystkim wymyślił że gdańszczanie będę jezdzić przez całą Polskę żeby latać z CPK. To równie 'genialny' pomysł kulawego jak budowanie stoczni pod Radomiem :)))))))

    • 18 29

    • (2)

      O jakim obłąkanym starcu mówisz? O którymś z ekspertów, który zrobili analizę w czasach rządów PO, na zlecenie rządu PO, i wyszło im, że budowa CPK ma duży sens a rozbudowa Okęcia nie ma żadnego sensu? Czy tylko uprawiasz głupi antypisizm bez żadnych argumentów?

      • 16 3

      • Pinokio horała obajtek oraz reszta kolegów z grupy kulawego z Nowogrodzkiej wykupili

        Przy CPK ogromne tereny licząc że po powstaniu tego lotniska zarobią miliardy. Oto tajemnica wiary :)))))))

        • 3 10

      • hej pracowniku portalu - pitol dalej te farmazony, i koniecznie kasuj wpisy przeciwne

        • 4 6

    • CPK nie oznacza likwidacji lotniska w Gdańsku. Oznacza to, że Polacy nie będą musieli płacić Lufthansie za dowóz do hubów w Monachium czy Frankfurcie, tylko wygodnie dojadą za mniejsze pieniądze pociągiem do CPK, albo polecą do niego z Gdańska. W każdym przypadku zyskuje też polskie państwo.

      • 5 0

  • Lotnisko mamy piękne.

    Szkoda tylko że podróżni żeby dostać się do centrum beda musieli korzystac z komunikacji . A w środku pojazdów coś tak niedorobionego jak kasowniki Fali. Działają jak chcą. A aplikacja w ogile nie działa.. wystarczy poczytać opinie.

    • 20 1

  • Lotnisko przeniesiono z Wrzeszcza, tylko z Zaspy. (3)

    Dzisiejszy przystanek SKM Gd.-Zaspa nazywał się Gd.-Lotnisko. Po przeniesieniu go można było jechać ul.Słowackiego pod górę a potem wzdłuż płotu lotniska do wioski Rębiechowo, gdzie był przystanek PKP Gd. - Rębiechowo. No ale wtedy nie było tyle samochodów. Dziś tam jeżdżę PKM-ką i dalej już samolotem. Na ceny w strefie po odprawie, które są celowo z sufitu, nie mam wpływu. Nie mniej wolę szum silników samolotów bardziej niż szum samochodów, latanie jest szybsze i bezpieczniejsze. Pozdrawiam pilotki, pilotów, stewardów, stuardesy, kontrolerów i obsługę która ma zawsze poważne miny.

    • 20 2

    • Nie

      zawsze.Odwzajemniaja usmiech.

      • 0 0

    • (1)

      Przystanek PKP Rębiechowo, a nie Gdańsk-Rębiechowo.

      • 0 0

      • Sorki

        masz rację Rębiechowo, przepraszam za pomyłkę

        • 0 0

  • Wydłużenie pasa

    W latach 80-tych były plany wydłużenia pasa, aby lotnisko mogło przyjmować i wysyłać w pełni załadowane samoloty IŁ-62M. Nawet zostawiano rezerwę terenową pod rozbudowę. Okęcie miało ok. 3,6km pasa, w Gdańsku Lotnisko Rębiechowo ok. 2,6km. W pełni załadowany i zatankowany IŁ-62M z trudem odrywał się na pasie nawet 3,6km dlatego na Okęciu były też plany wydłużenia pasa (drogi startowej z 3,6km do 4km, ale tam przeszkadzała m.in. Aleja Krakowska...

    • 14 0

  • Prawie równo 50 lat później rząd PO zdecydował, że nie będzie budował CPK (7)

    bo nie spodobałoby się to Niemcom. Stanowiłoby konkurencję dla Frankfurtu, Lipska i Berlina i część ich dochodów trafiłaby do Polski a tak nie może być. Polacy to tania siła robocza dla niemieckiej gospodarki i nie godzi się, żeby byli konkurencją.

    • 33 18

    • (4)

      Zmień płytę.

      • 3 15

      • Musi tak PiSać kulawy płaci w kopiejkach :)))))) (2)

        • 4 12

        • Za blokowanie CPK pod sąd typa (1)

          • 6 3

          • Pod sąd? Nie!

            "Lepszy dla ciebie byłby świt zimowy.
            I sznur i gałąź pod ciężarem zgięta".
            Tym cytatem przepowiedział swoją przyszłość...
            Prorok. Normalnie prorok.

            • 0 0

      • Czemu?

        Czyżby rząd PO budował CPK? Taki kulawy z Nowogrodzkiej od lat nie potrafi zmienić płyty i tylko na okrągło hejtuje PiS. Nie przeszkadza mu nawet brak argumentów i robienie z logiki panny lekkich obyczajów. Hejtuje byleby hejtować. Jemu napisz żeby zmienił płytę.

        • 7 1

    • prawie równo 50 lat później trolle z PiSu łżą tak, jak łgały władze PRL

      • 4 7

    • Coś tam ktoś budował?

      Po ośmiu latach po polach hula wiatr, jak hulał.

      • 1 4

  • I juz wtedy niejaki b. latal z donosami, zeby zasluzyc na patrona lotniska.

    • 24 4

  • To teraz pytanie do przemądrzałych cwaniaków którzy twierdzili że lotnisko jest starsze niż Piecki-Migowo. Co było pierwsze ? Sprawdźcie sobie na wiki niedouki. Od zawsze Piecki były starsze a nie którym się w głowach przewraca że lotnisko.

    • 11 0

  • Ten artykuł wkłada kija w szprychy naszej Młodej Demokracji

    Okazuje się, że 30 lat po wojnie, w znacznie biedniejszej Polsce, ekipa komuchów spod herbu "Nie matura, lecz chęć szczera" potrafiła planować i przeprowadzać wizjonerskie inwestycje, które mogą rozwijać się i służyć nam do dzisiaj. Ciekawe, co by było, gdyby wtedy rządzili ci, co muszą o pozwolenie pytać wielkiego brata z Berlina.

    • 33 8

  • (3)

    Jeszcze chwilkę a neorząd zrobi wszystko żeby z sześciu, zostało milion pasażerów lub miej. Oni kochają lotniska w Niemczech.

    • 27 15

    • A ty kochasz kasę od wujka Władimira?

      • 2 7

    • Zmień płytę, włącz myślenie

      • 0 7

    • tamten rząd już odszedł w niepamięć, to PISowski rząd chciał likwidować lotniska regionalne

      • 0 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane