• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

2 maja 1974 r. otwarto lotnisko w Rębiechowie. Najpierw las i błoto, dziś 6 mln pasażerów

Maciej Korolczuk
2 maja 2024, godz. 08:00 
Opinie (320)
  • Pierwszego dnia na nowym lotnisku wylądowały trzy samoloty: dwa z oficjelami i gośćmi z Katowic i Warszawy oraz jeden z Wrocławia - już z pasażerami.
  • Lotnisko w Rębiechowie było pierwszym portem lotniczym powstałym od podstaw w PRL.
  • Na pierwszym "dworcu" w Rębiechowie do dyspozycji podróżnych był m.in. bufet.

Niech żyje święto ludzi pracy - krzyczała czerwona winieta na pierwszej stronie "Dziennika Bałtyckiego" na początku maja 1974 roku. Do otwarcia nowego lotniska w Gdańsku pozostał jeden dzień. Dziś Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy kończy 50 lat.



Ile razy w ciągu roku latasz samolotem?

Pierwszego dnia wylądowały trzy samoloty. A potem już poszło - tak wyglądał początek Portu Lotniczego w Rębiechowie, który dziś - po 50 latach funkcjonowania - obsługuje niemal 6 mln pasażerów rocznie.

Święto przy robocie, a nie na pochodzie



Nowe lotnisko najpierw pachniało wyrębem. Wcześniej w tym miejscu był las. I mała podgdańska wieś Rębiechowo.

Gdy zapadła decyzja o przeniesieniu dotychczasowego lotniska z Wrzeszcza, gdzie zamiast samolotów miała pojawić się zabudowa mieszkaniowa, w Rębiechowie ruszyła wycinka. Trzeba było zrobić miejsce pod długi na 2,8 tys. metrów pas startowy, płytę postojową i budynek do obsługi pasażerów.

Na miejscu przez kilkanaście miesięcy pracowało w sumie 1,2 tys. budowniczych z 40 przedsiębiorstw z generalnym wykonawcą na czele, a więc Gdańskim Przedsiębiorstwem Robót Drogowych.

Na początku 1973 roku, a więc na rok przed otwarciem, późna zima dała wszystkim w kość. Prace ziemne postępowały powoli, a ekipom budowlanym dokuczał nie tylko niskiej jakości sprzęt, ale też zacinające opady, które z podmokłego terenu zrobiły błotne grzęzawisko, co utrudniało wylewanie fundamentów. Ostatecznie jednak budowa lotniska ruszyła z kopyta i port powstał w ciągu 25 miesięcy, a nie - jak pierwotnie zakładano - 33.

Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę

W ramach inwestycji towarzyszących dokonano wywłaszczenia gruntów 18 gospodarstw rolnych, wykarczowano 36 hektary lasu, zmodernizowano i wybudowano nowe drogi dojazdowe. Wielkim placem budowy była już wówczas powstająca od roku Obwodnica Trójmiasta. Na jej otwarcie trzeba było jeszcze poczekać do połowy grudnia 1977 roku.

- Będziemy pracować do ostatnich godzin przed uroczystym otwarciem, toteż majowe święto wypadnie chyba przy robocie, a nie w pochodzie pierwszomajowym - żałowali gorzko robotnicy, cytowani przez reporterkę "DB", gdy ta odwiedziła teren budowy na kilka dni przed oficjalną inauguracją lotniska.
  • W piątek, 3 maja 1974 r., relacja z otwarcia lotniska znalazła się - co zrozumiałe - na pierwszych stronach gazet.
  • Reportaż w "Dzienniku Bałtyckim" na dzień przed otwarciem lotniska.

Robotnikom w budowie i przygotowaniu lotniska na uroczystość otwarcia pomagało też wojsko. W końcówce kwietnia każdego dnia 150 żołnierzy w niebieskich beretach porządkowało lotniskowe tereny, a roboty było mnóstwo. Od szalunków przy drodze dojazdowej, przez instalację stacji wysokiego napięcia, oświetlenia, aż po urządzenia sterownicze. Do ostatnich chwil przed przecięciem wstęgi sporo działo się też w pierwszym terminalu (nazywanym jeszcze wówczas dworcem), gdzie na kilka godzin przed przyjęciem pierwszych pasażerów montowano meble i oświetlenie.

Otwarcie lotniska zbiegło się ze zmianami zasad bezpieczeństwa



Tu na chwilę otwórzmy nawias. W pierwszej połowie lat 70. podróżowanie samolotem po Europie z dzisiejszej perspektywy wyglądało bowiem zupełnie inaczej. Gdy Gdańsk szykował się do otwarcia nowego lotniska, na świecie toczyła się debata nad bezpieczeństwem pasażerów. Przy czym zagrożenie stanowiły nie maszyny, lecz ludzie, a konkretnie porywacze samolotów w Stanach Zjednoczonych, którzy wykorzystując minimalne środki bezpieczeństwa na lotniskach, bez trudu uprowadzali samoloty, by lądować np. na komunistycznej Kubie.

Skala uprowadzeń była na tyle duża, że dała początek debacie nad zmianami zasad bezpieczeństwa w portach lotniczych, gdzie - przy początkowych oporach linii lotniczych obawiających się spadku zainteresowania lataniem - stanęły pierwsze wykrywacze metalu i bramki bezpieczeństwa.

Co ciekawe, pojawiały się też inne pomysły na poskromienie porywaczy, np. montaż zapadni przed kokpitem pilotów, strzałki ze środkami usypiającymi dla najbardziej krewkich pasażerów czy konieczność podróżowania w specjalnych rękawicach, by uniemożliwić użycie ostrych narzędzi czy broni.

Na szczęście te absurdalne pomysły nigdy nie weszły w życie i dziś mogą nam posłużyć wyłącznie jako tło do opowieści o lataniu w latach 70.

  • Na lotnisku od pierwszych dni funkcjonowała informacja pasażerska oraz kasy biletowe.
  • Na lotnisko można było dojechać autobusem linii 162 z Targu Węglowego.
  • Pierwsza siatka połączeń z Rębiechowa.
  • W latach 70, bilety na samolot kupowało się nieco inaczej niż obecnie.
  • Kolejka do odprawy bagażowej.

Skromna siatka połączeń



Równolegle do rewolucji zasad bezpieczeństwa zmieniały się też sposoby np. dystrybucji biletów lotniczych. Odtąd do samolotów nie wsiadało się tak jak dotychczas - jak do drogiej taksówki, niemal wprost z ulicy, kupując bilet... u obsługi samolotu. Sprzedażą biletów zajęły się biura podróży i linie lotnicze, dzięki czemu miały nad tym większą kontrolę i mogły w bardziej przewidywalny i elastyczny sposób planować siatkę połączeń.

Odloty i przyloty na żywo w twoim telefonie



A ta w Gdańsku wyglądała początkowo - najoględniej mówiąc - bardzo skromnie. Rozkład lotów zmieścił się na jednej, niewielkiej planszy i obejmował połączenia z Gdańska do Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Rzeszowa.

W latach 70. lotnictwo pasażerskie w Polsce było pod kontrolą państwową, a głównym przewoźnikiem były Polskie Linie Lotnicze LOT, z flotą samolotów produkcji radzieckiej. Pasażerowie wsiadali wówczas na pokład głównie tupolewów i iłów. Latanie jeszcze przez długie lata było zarezerwowane dla ludzi zamożnych czy elit politycznych.

Szczególne znaczenie lotniska dla Pomorza



Wśród oficjeli, którzy pofatygowali się na otwarcie pierwszego wybudowanego od podstaw przez władze PRL portu lotniczego, pojawili się m.in. wicepremier Jan Mitręga, minister komunikacji Mieczysław Zajfryd oraz wiceministrowie Jan RaczkowskiMarian Olewiński. Gości witał I sekretarz KW PZPR Tadeusz Bejm oraz wojewoda Henryk Śliwowski, a meldunek o przejęciu portu lotniczego do eksploatacji złożył Edward Gołąb, dyrektor Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych (obecnie spółka Polskie Porty Lotnicze).

A było co otwierać.

I co podziwiać.

Nowe lotnisko zajmowało powierzchnię ponad 200 hektarów. Poza pasem startowym, drogą kołowania i płytą postojową obok stanęły dwa budynki: dworzec towarowy, zaadoptowany tymczasowo na terminal pasażerski, a także budynek służący obsłudze technicznej.

- W nowoczesnym społeczeństwie komunikacja lotnicza spełnia niezwykle ważne funkcje, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami - mówił podczas otwarcia wicepremier Mitręga. - Zbliża narody i przyczynia się do rozwoju współpracy międzynarodowej. W rozwoju tym region gdański będzie miał znaczenie szczególne. Niech nowy port lotniczy służy dobrze jego mieszkańcom i całemu krajowi - dodawał.
Oficjele na otwarciu lotniska w Gdańsku: wicepremier Jan Mitręga, minister komunikacji Mieczysław Zajfryd, I sekretarz KW PZPR Tadeusz Bejm, wojewoda Henryk Śliwowski oraz Edward Gołąb, dyrektor Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych. Oficjele na otwarciu lotniska w Gdańsku: wicepremier Jan Mitręga, minister komunikacji Mieczysław Zajfryd, I sekretarz KW PZPR Tadeusz Bejm, wojewoda Henryk Śliwowski oraz Edward Gołąb, dyrektor Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych.

Plany na lata 80. udało się zrealizować dopiero w 2006 roku



Gdy oficjalna część uroczystości dobiegła końca, na lotnisku pojawili się pierwsi pasażerowie. O godz. 13:00 na płycie usiadł miękko czterosilnikowy turbośmigłowy samolot Ił-18 z pasażerami z Wrocławia. Niecałą godzinę później zgromadzeni gapie i goście podziwiali z kolei pierwszy odlot. Tym razem samolotu do Warszawy.

Tomasz Kloskowski: Mamy plan na rozbudowę lotniska przez kolejnych 30 lat Tomasz Kloskowski: Mamy plan na rozbudowę lotniska przez kolejnych 30 lat

Według planów ówczesnych dygnitarzy, gdańskie lotnisko już za kilka lat miało stać się międzynarodowym portem lotniczym i - po kolejnej rozbudowie, najpóźniej na początku lat 80. - obsługiwać ok. 1 mln pasażerów rocznie. Historia pokazała, że plany te trzeba było nieco zweryfikować, bo wynik ten udało się osiągnąć dopiero w... 2006 roku.

W tym roku celem jest ponad 6 mln pasażerów.

Miejsca

Opinie (320) ponad 20 zablokowanych

  • lotnisko w Rębiechowie nie ma uzasadnienia (13)

    Ciągłe mgły, ilości śniegu / deszczu wyższe niż norma na dolnym tarasie. W miejscowościach nadmorskich na tym waszym ukochanym zachodzie tego typu lotniska są nad samym morzem aby ruch lotniczy nie generował hałasu nad miastem. U nas latają 5 samolotów co godzine przez centrum miasta. A jeszcze mówią że będa zwiększać. Ludzie w końcu was wywiozą na taczkach z tych urzedów

    • 29 116

    • Przecież to lotnisko... (1)

      wybudowano 50 lat temu. To kogo wywozić chcesz? Ja widzę tylko, że o czym by ktoś nie napisał, to komentarze wzywają do wywożenia na taczkach. Odsunięci mają kasę i płacą za wpisy.

      • 12 6

      • ,,O czym by ktoś nie napisał"(?)

        ,,Jakby ktoś o czymś nie napisał" - to nie byłoby czego komentować!

        • 4 1

    • Jest już ils iii- jeden z najlepszych w Polsce (1)

      Teoretycznie jest możliwość utworzenia lotniska cywilnego w Gdyni, tuż nad morzem

      I L S 3 - nie da się inaczej tu zapisać, co za portal

      • 9 3

      • ILS kat. 3

        • 1 0

    • To z cyklu: jestem głupi ale się wypowiem
      'na tym waszym ukochanym zachodzie tego typu lotniska są nad samym morzem aby ruch lotniczy nie generował hałasu nad miastem'

      • 6 3

    • w tych nadmorskich miejscowościach lotniska są przy morzu, bo ciężko budować lotnisko w górzystym terenie

      • 5 1

    • Prosty człowieku

      A w miejscowościach podgórskich gdzie robi się lotniska ? Pod samymi górami :-)
      Żeby nie było hałasu lotniska robi się w pewnej odległości od domów ale jeśli miasto się rozrasta to niestety w pewnym momencie następuje zbliżenie.
      Lotnisko w Gdańsku zostało przeniesione chyba w latach 70-tych z nad samego morza a dokładnie z Zaspy do Rębiechowa i na ten czas było mocno oddalone od budynków mieszkalnych.

      • 6 2

    • Uzasadnienia to nie mieli ci co cię zrobili

      Nowa odmiana Oskarka PiS

      • 3 5

    • Sowieci trwali na lotnisku w Bagiczu tuż przy morzu. Efektem "samodzielny" lot Mig-a 23 do Belgii (1989) w wyniku (1)

      problemów technicznych z samolotem tuż po starcie, spowodowanych obecnością soli morskiej w powietrzu, działającej na postawione na lotnisku dość już nowoczesne maszyny, z elektroniką. A nie jakieś - niegdyś - Meserszmity czy inne Heinkle.

      • 1 2

      • A osaka kanasai?

        Jakos osaka kansai, tokyo haneda, hong kong, JFK w NY, nicea, singapur, san Francisco, I duzo innych jest przy brzegu morza lub oceanu, gdzie zasolenie jest duzo wieksze niz w baltyku, a wspominiane kansai jest wrecz wyspa tak ze twoje myslenie jest raczej kiepskie, poczytaj zanim napiszesz..

        • 0 0

    • Weź znajdź szprychę i jedź do Tworek.

      • 2 1

    • Jak to nie ma?

      JW Pemier RP ma bliziutko, tylko 20 min. taxi :).

      • 0 0

    • Jeśli się kocha samoloty, to nic nie przeszkadza:)

      • 0 0

  • Błąd w artykule

    Ta mała wioska, która ustąpiła miejsca lotnisku to Firoga. Rębiechowo nadal istnieje troszkę dalej.

    • 12 0

  • Kiedyś będzie taki artykuł o kładce przez Wisłę lub o CPK

    • 5 4

  • Kloskowski, odpuść już. Propaganda jak za Stalina. (2)

    A prawda taka że to lotnisko to prowincja i ostatnio baza dla festynów.

    • 17 4

    • To Fakt. Sama Prawda.

      • 4 1

    • Ługin, odpuść już

      dotacja zaraz się kończy

      • 0 3

  • Dziś jest hałas nad Chełmem Orunią Siedlcami Olszynką śródmieściem (1)

    I kilkoma dzielnicami ekstra.
    Jest też smog po niedopalonej nafcie i aerozole z nafty i produktów spalania.
    Przy starcie i wznoszeniu spora część nafty nie spala się z uwagi na blokowanie strugi powietrza pod kątem przez silnik.
    Tam gdzie są lotniska tam są nowotwory w#ród mieszkańców tak jak przy hutach i rafineriach.

    • 12 9

    • A może to da się leczyć ?

      Mam działkę w Jasieniu i jakoś nie słyszę hałasu generowanego przez samoloty.
      Podobnie moja rodzina w Klukowie.

      • 1 1

  • Tak się spodziewalem, że nastąpi seria kolejnych artykułów mających na celu zmywanie

    brudów jakie się nagromadziły nad tą placówką nierzetelności, niekompetencji, lekceważenia bezpieczeństwa podróżnych i używania jej do celów propagandowo-wyborczych lokalnych nierządów. A już hańbą było uwalenie lotniska w Gdyni POprzez pisanie paszkwili do Brukseli. Było by zapasowe , co by poprawiło bezpieczeństwo podróżnych rekompensując niekompetencję w zarządzaniu gdańskim

    • 19 6

  • To ile nakradli złodzieje z PIS na polu baranów? (3)

    • 11 15

    • Chciałeś POwiedzieć trzodo, że trawę ci ukradli ?? (2)

      • 3 3

      • nawet na kościół zdołali wydać miliony, ale łopaty nie wbili - wielkie plany co Horała? (1)

        • 3 2

        • Trzonku

          Jesteś do łopaty.

          • 2 0

  • Horała tez otwierał lotnisko w Warszawie - to w Radomiu...? (1)

    • 6 5

    • pół samolotu dziennie :O)

      • 0 0

  • Lotnisko

    Gdzie tam był las i błoto?? pytam się bo nie pamiętam tam są piaski i pola były 5 6 klasy wiatr hulał od Gdańska do wsi Rębiechowo

    • 11 0

  • Rębiechowo (1)

    To lotnisko niema przyszłości rozwojowych a do tego przeciwności pogodowe i nazwa tragiczna

    • 10 6

    • Jakich możliwości rozwojowych potrzeba? To jest lotnisko lokalne na samym obrzeżu kraju.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane