• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

22 chętnych do budowy betonowej Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Naskręt
3 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zakończyło się przyjmowanie wniosków o dopuszczenie do dwóch przetargów na zaprojektowanie i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej. Zainteresowanych jest łącznie 22 firm. Droga ma powstać z betonu, a kierowcy mają po niej pojechać za cztery lata.



Czy Obwodnica Metropolitalna ułatwi ci podróże po Pomorzu?

Do 3 listopada firmy i konsorcja mogły składać wnioski o dopuszczenie do dwóch przetargów na zaprojektowanie i budowę Obwodnicy Metropolitalnej na odcinku od Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska. Taki dokument złożyły łącznie 22 firmy i konsorcja. Pełna lista w tabeli na końcu artykułu.

Wśród podmiotów zainteresowanych kontraktem są dwa przedsiębiorstwa z Trójmiasta. Pierwsze to Vistal Gdynia, znana dotąd z budowy konstrukcji stalowych. Drugie przedsiębiorstwo to spółka NDI z Sopotu, która wraz z spółką Skanska budowała pomorski odcinek autostrady A1.

Drogowcy teraz ocenią złożone wnioski i na wiosnę 2016 r., kiedy będzie gotowa koncepcja programowa drogi, zaproszą zakwalifikowanych wykonawców do złożenia ofert cenowych na oba odcinki obwodnicy.

Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 lub na początku 2020 r.

O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena, zaś pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
33 km drogi ekspresowej za 3 mld zł

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska. Na wiosnę też powinny być zakwalifikowane do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową.

Łączny koszt realizacji obu zadań to wydatek ok. 3 mld zł.

Droga wykonana w technologii betonowej. Droga wykonana w technologii betonowej.
Pierwsza betonowa droga ekspresowa na Pomorzu

Inaczej niż dotychczas, nowa droga przez Kaszuby dookoła Trójmiasta będzie wykonana z betonu. Koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest teraz porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej. Kiedyś tańszy był asfalt, dlatego chętniej go stosowano. Wraz ze wzrostem jego rynkowej wartości w grę wchodzi właśnie cement, na bazie którego powstaje beton.

Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu. Obecnie jednak w czynnych zakładach wydobywczych jest ponad 4,1 mld ton złóż. Gdyby teraz załadować ten cement do wagonów kolejowych i zestawić z nich pociąg, to okrążyłby on 28 razy obwód Ziemi.

Co najważniejsze, żywotność dróg z nawierzchnią betonową jest nawet dwukrotnie dłuższa. Nawierzchnie asfaltowe projektuje się na okres 20-letni, a betonowe na 30-letni. Obecnie pierwsze prace naprawcze na nawierzchni asfaltowej należy wykonywać po upływie 10-15 lat. Potem jezdnia nadaje się do gruntownego remontu. W przypadku dróg betonowych pierwsze prace remontowe na nawierzchni realizowane są najszybciej po upływie 20 lat.

Nawierzchnia betonowa przede wszystkim nie ulega koleinowaniu, co sprawia, że jest ona idealna na drogi, po których porusza się tranzyt. Problemy jednak pojawiają się przy remontowaniu drogi. Jakie? By naprawić betonową drogę, trzeba ją po prostu wyburzyć. Nie ma innej możliwości. Natomiast w przypadku dróg asfaltowych wystarczy, że wjedzie frezarka i zerwie część jezdni, po czym za nią przejedzie rozściełacz z asfaltem. Trzeba odczekać dzień i na nowy asfalt mogą wjechać samochody. W przypadku drogi betonowej jej "schnięcie" trwa znacznie dłużej.

Budowa dróg na Pomorzu. Budowa dróg na Pomorzu.

Firmy zainteresowane wykonaniem Obwodnicy Metropolitalnej

I. Zadanie - odc. Żukowo - Chwaszczyno

1. Pol-Aqua Sp. z o.o.
2. Intercor Sp. z o.o.
3. Konsorcjum firm: Trakcja (lider), Comsa, PEUiM i Gotkowski
4. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
5. Konsorcjum firm: Warbud S.A. (lider) Eurovia Polska S.A.
6. Budimex S.A.
7. Impresa Pizzarotti
8. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
9. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
10. Energopol Szczecin S.A.
11. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
12. Salini Impregilo S.p.A.
13. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A., Most Sp. z o.o., Vistal Gdynia
14. IDS-BuD S.A.
15. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
16. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDI Sp. z o.o., NDI S.A.
17. Konsorcjum firm: Mota Engil (lider), Gulermak Agir
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Acciona Intrastructuras
19. Astaldi
20. Metrostav a.s.

II. Zadanie - odc. Obwodnica Trójmiasta - Żukowo

1. Pol-Aqua Sp. z o.o.
2. Intercor Sp. z o.o.
3. Konsorcjum firm: Trakcja (lider), Comsa, PEUiM i Gotkowski
4. Konsorcjum firm: Rubau Polska (lider) Construcciones Rubau S.A.
5. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
6. Konsorcjum firm: Warbud S.A. (lider) Eurovia Polska S.A.
7. Budimex S.A.
8. Skanska S.A.
9. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
10. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
11. Energopol Szczecin S.A.
12. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
13. Konsorcjum firm: Gulermak Agir (lider), Mota Engil
14. Salini Impregilo S.p.A.
15. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A., Most Sp. z o.o., Vistal Gdynia
16. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
17. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDISp. z o.o., NDI S.A.
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Acciona Intrastructuras
19. Astaldi
20. Metrostav a.s.

Miejsca

Opinie (179) 4 zablokowane

  • Naczalnik IV RP (1)

    po przeczytaniu postow rozumiem ze Polaczek juz jest ministrem i uwali jak uwalal,
    a po czym poznaje po zaangazowaniu idiotow obrzydzajacych Nam te tak potrzebna droge, juz widze jak we Wlodawie bedzie wybudowana droga do kurnika lub innej miejscowosci. Na chwale Jara Naczelnika IV RP.

    • 5 1

    • na Bugu we Wlodawie

      ubylo dwa...

      • 1 0

  • może nie zablokują

    A 1 pisiaki zablokowali na 2 lata i mało Kurylczyka nie udusili. Zobaczymy co zrobią teraz.

    • 4 2

  • S7 czy S6 (3)

    na mapie obwodnica jest oznaczona jako S7, zawsze była jako S6

    • 3 1

    • s 6

      Tak, na mapce widać że s 7 to południowa obwodnica a za wjazdem na obwodnicę już jest s 6 na całej długości. Przypatrz się dobrze.

      • 0 2

    • Od Straszyna do Karczemek jest S6/S7

      • 0 0

    • Czyli jest prawidłowo zaznaczona. O zmianach pisali nawet na tym portalu

      • 0 0

  • A kiedy OPAT ???!!! (4)

    • 14 2

    • chyba teraz coś będzie się działo (3)

      odsunięta od władzy Platforma już nie będzie Szczurkowi wkładać kij w szprychy...

      • 4 4

      • popieram

        niech Szczurek buduje, na co czeka?

        • 4 2

      • zablokowac Metropolitalna

        Wybudowac OPAT!!!!

        • 6 2

      • Zgadza się

        Teraz PiS wsadzi wszystkim kij w dudę

        • 0 0

  • Lepiej żeby pierw zrobili trzy pasy na całej długości obwodnicy trójmiasta!!! (3)

    Prawe pasy obwodnicy prawie cały czas zaje*a*e tirami a na lewy często wjeżdżają ofermy jadące 10 km/h więcej niż tir na prawym i już robi się korek!!!

    • 5 8

    • Korek to się robi, gdy Pan Pospieszalski wjeździe komuś w kufer, bo nie umie zachować odstępu.

      • 3 1

    • Na odcinku Osowa - Gdynia (1)

      Jest przecież dopuszczalna szybkość 100 km/h. TIR smiga prawym pasem 90 km/h , ja lewym 100 km/h jak nakazują znaki drogowe. Czyli ja powoduję korek? łosie którym wciąż się spieszy powodują niebezpieczne sytuacje oraz kolizje i 3 km zatory na Obwodnicy 3-miasta

      • 4 2

      • Lewy pas to nie kółko różańcowe!

        Jak chcesz się spuszczać nad wszystkimi przepisami to se jedź prawym i nie tamuj ruchu bo powodujesz jeszcze większe zagrożenie!!!

        • 0 0

  • adams (1)

    Na terenie Polski faktycznie są ogromne pokłady margla jednak obecnie należą do zagranicznych korporacji: HeidelbergCement (22,7%), Lafarge (22,2%), CRH (17,2%), Cemex (14,5%), Polen Zement (9,4%), Dyckerhoff (8,8%), Miebach (5,2%). Nie ma ani jednej cementowni w polskich rękach wszystko jest w rękach francuskich i niemieckich. Natomiast asfalt bardzo wysokiej wytrzymałości z polimerami mamy krajowy z Orlenu i Lotosu. Z asfaltu buduje się tylko drogi a z cementu korzysta niemal każdy i wzrost jego ceny przy tak dużym zapotrzebowaniu odbije się nam wszystkim.

    • 14 1

    • pierwszy, który mówi jak jest, brawo

      • 1 1

  • Dlaczego 22 jak złożyło 20?

    • 0 1

  • wystarczyłoby kilka obwodnic+ parę odcinków z dodatkowym pasem do wyprzedzania (2)

    mam nadzieję, że PIS zablokuje ten projekt

    • 4 6

    • nie karmić trolla!

      • 0 0

    • "Kilka obwodnic"? Żeby chociaż tą jedną wybudowali...

      • 0 0

  • 1 km za ~ 90 mln zł ......... a w Gdyni za 5km... (2)

    w Gdyni za 5km Drogę Czerwoną śpiewają:
    "...Dwupasmowa droga będzie kosztować ok. 900 mln zł, a pierwszy etap inwestycji, zakładający po jednym pasie w każdym kierunku, to koszt ok. 666 mln zł...."

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Najdrozsza-inwestycja-drogowa-w-Gdyni-900-mln-na-polaczenie-z-portem-n95594.html#tri

    • 3 0

    • Droga Czerwona ma mieć 4 km a więc wychodzi jeszcze drożej

      • 1 0

    • wiem, czytalem, to jakies szalenstwo

      albo przekret zycia nie jednej, ale calej armii ludzi

      • 0 0

  • na grafice widać że jest to twór znikąd do nikąd
    ale co tam ważne że kasa poleci

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane