- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (518 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (249 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (152 opinie)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (20 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (102 opinie)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
22 chętnych do budowy betonowej Obwodnicy Metropolitalnej
Zakończyło się przyjmowanie wniosków o dopuszczenie do dwóch przetargów na zaprojektowanie i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej. Zainteresowanych jest łącznie 22 firm. Droga ma powstać z betonu, a kierowcy mają po niej pojechać za cztery lata.
Wśród podmiotów zainteresowanych kontraktem są dwa przedsiębiorstwa z Trójmiasta. Pierwsze to Vistal Gdynia, znana dotąd z budowy konstrukcji stalowych. Drugie przedsiębiorstwo to spółka NDI z Sopotu, która wraz z spółką Skanska budowała pomorski odcinek autostrady A1.
Drogowcy teraz ocenią złożone wnioski i na wiosnę 2016 r., kiedy będzie gotowa koncepcja programowa drogi, zaproszą zakwalifikowanych wykonawców do złożenia ofert cenowych na oba odcinki obwodnicy.
Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 lub na początku 2020 r.
O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena, zaś pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.
33 km drogi ekspresowej za 3 mld zł
Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.
Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.
Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska. Na wiosnę też powinny być zakwalifikowane do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową.
Łączny koszt realizacji obu zadań to wydatek ok. 3 mld zł.
Pierwsza betonowa droga ekspresowa na Pomorzu
Inaczej niż dotychczas, nowa droga przez Kaszuby dookoła Trójmiasta będzie wykonana z betonu. Koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest teraz porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej. Kiedyś tańszy był asfalt, dlatego chętniej go stosowano. Wraz ze wzrostem jego rynkowej wartości w grę wchodzi właśnie cement, na bazie którego powstaje beton.
Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu. Obecnie jednak w czynnych zakładach wydobywczych jest ponad 4,1 mld ton złóż. Gdyby teraz załadować ten cement do wagonów kolejowych i zestawić z nich pociąg, to okrążyłby on 28 razy obwód Ziemi.
Co najważniejsze, żywotność dróg z nawierzchnią betonową jest nawet dwukrotnie dłuższa. Nawierzchnie asfaltowe projektuje się na okres 20-letni, a betonowe na 30-letni. Obecnie pierwsze prace naprawcze na nawierzchni asfaltowej należy wykonywać po upływie 10-15 lat. Potem jezdnia nadaje się do gruntownego remontu. W przypadku dróg betonowych pierwsze prace remontowe na nawierzchni realizowane są najszybciej po upływie 20 lat.
Nawierzchnia betonowa przede wszystkim nie ulega koleinowaniu, co sprawia, że jest ona idealna na drogi, po których porusza się tranzyt. Problemy jednak pojawiają się przy remontowaniu drogi. Jakie? By naprawić betonową drogę, trzeba ją po prostu wyburzyć. Nie ma innej możliwości. Natomiast w przypadku dróg asfaltowych wystarczy, że wjedzie frezarka i zerwie część jezdni, po czym za nią przejedzie rozściełacz z asfaltem. Trzeba odczekać dzień i na nowy asfalt mogą wjechać samochody. W przypadku drogi betonowej jej "schnięcie" trwa znacznie dłużej.
I. Zadanie - odc. Żukowo - Chwaszczyno
1. Pol-Aqua Sp. z o.o.
2. Intercor Sp. z o.o.
3. Konsorcjum firm: Trakcja (lider), Comsa, PEUiM i Gotkowski
4. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
5. Konsorcjum firm: Warbud S.A. (lider) Eurovia Polska S.A.
6. Budimex S.A.
7. Impresa Pizzarotti
8. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
9. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
10. Energopol Szczecin S.A.
11. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
12. Salini Impregilo S.p.A.
13. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A., Most Sp. z o.o., Vistal Gdynia
14. IDS-BuD S.A.
15. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
16. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDI Sp. z o.o., NDI S.A.
17. Konsorcjum firm: Mota Engil (lider), Gulermak Agir
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Acciona Intrastructuras
19. Astaldi
20. Metrostav a.s.
II. Zadanie - odc. Obwodnica Trójmiasta - Żukowo
1. Pol-Aqua Sp. z o.o.
2. Intercor Sp. z o.o.
3. Konsorcjum firm: Trakcja (lider), Comsa, PEUiM i Gotkowski
4. Konsorcjum firm: Rubau Polska (lider) Construcciones Rubau S.A.
5. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
6. Konsorcjum firm: Warbud S.A. (lider) Eurovia Polska S.A.
7. Budimex S.A.
8. Skanska S.A.
9. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
10. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
11. Energopol Szczecin S.A.
12. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
13. Konsorcjum firm: Gulermak Agir (lider), Mota Engil
14. Salini Impregilo S.p.A.
15. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A., Most Sp. z o.o., Vistal Gdynia
16. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
17. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDISp. z o.o., NDI S.A.
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Acciona Intrastructuras
19. Astaldi
20. Metrostav a.s.
Miejsca
Opinie (179) 4 zablokowane
-
2015-11-04 10:12
Taaaa, na pewno przetarg będzie uczciwy
i wcale nie ustawiony.
- 0 0
-
2015-11-04 10:15
Pewnie za kilka lat
"mądre głowy" stwierdzą, że ta obwodnica nie spełnia całkiem swojej funkcji bo za mało odciąża starą obwodnicę i będą dobudowywać skrót gdzieś za Miszewem w stronę Kielna a część chwaszczyńska zostanie jako dojazd do Gdyni. A można było od razu poprowadzić tę drogę bardziej na Wejherowo.
- 2 0
-
2015-11-04 10:16
Znów ta idiotyczna obwodnica Miszewa (2)
Co ona ma do cholery odkorkować, skoro korkują się przede wszystkim dojazdy do Obwodnicy z centrów miast? Ktoś będzie z Wrzeszcza do Żukowa przez Lipce jechał?
- 3 1
-
2015-11-04 12:20
rusz banią kretynie (1)
Jak tranzyt pojedzie metropolitalną to będzie więcej miejsca na obwodnicy trójmiasta
- 0 2
-
2015-11-04 22:41
Jaki *%:"*/% tranzyt
Tranzyt obwodnicą Trójmiasta jest minimalny. Proponuję zaparkować w okolicy wlotu Estakady Kwiatkowskiego i sprawdzić ile tirów skręca do portu w Gdyni a ile leci prosto. Będzie coś z 10:1.
- 1 0
-
2015-11-04 11:13
A kiedy OPAT? (1)
A kiedy OPAT? To jest ważna inwestycja dla setek tysięcy ludzi, a nie obwodnica przez jakieś wioski.
- 3 1
-
2015-11-04 12:21
Jak sobie Gdynia z Rumią wybudują to będziecie mieć
- 0 3
-
2015-11-04 12:25
dwie drogi powstana równocześnie ?? , cos zablokują
Trasa Kaszubska planowana jest od kilkunastu lat i dopiero teraz przeszła decyzje środowiskową ..po wielu latach ( żenada, Pani Dyrektor regionalnego GDDKiA nie mogła wybrać wariantu). Obwodnica Metropolitalna temat stosunkowo nowy a jest już lepiej zaplanowana od Trasy Kaszubskiej. Wychodzi na to że te dwie inwestycje zaczna sie w tym samym czasie - z czego jedna z nich zostanie wstrzymana, bo to ogromne pieniadze. Jeszcze dolóżcie OPAT do tego w tym samym czasie i sie zablokujemy. Wszystko spóżnione , Dyrekcja GDDKiA chce to wszystko wykonać w tym samym czasie ?? To miliardowe kwoty !!
- 0 0
-
2015-11-04 13:54
maciej naskręd krul metafory
"gdyby załadowac caly ten cement w pociąg, to by opasał ziemie 28 razy". dziennikarstwo level miliard. kapuściński i giełzyński przewracają się w grobie. Maciej, czytales tych dwóch jegomości? Znani są.
- 1 1
-
2015-11-04 20:24
Inwestycja bez zasadności ekonomicznej i społecznej, komu zależy i dlaczego, żeby bezsensownie wydać 3mld zł
Nie poszło z holowaniem samolotów, nawet syn pewnego urzędnika z Brukseli nie pomógł, to może w inny sposób się uda, przecież jak powiedziała pewna urzędniczka w randze ministra, cytuję: "każdy kto zarabia mniej jak 7000 zł miesięcznie to frajer"
- 3 1
-
2015-11-05 10:30
Cement
Pierwsze słyszę,że cement jest kruszywem (!) i to kopalnym(!!!!).Pogratulować wiedzy Panie Dziennikarzu!
- 1 0
-
2015-11-05 15:23
beton czy asfalt
Cementu mamy dużo, tylko nie mamy cementowni (sprzedane zagranicznym koncernom), asfalt produkuje polski Lotos lub Orlen.
Kto zrobi?
Jaka polska firma ma doświadczenie w budowie betonówek?
A zagramaniczne i owszem, doświadczenie mają.
Która bedzie budować? Polska, czy niepolska?
A na koniec, dlaczego Niemcy swoje betonówki przerabiają na asfaltowe?- 1 0
-
2015-11-06 10:33
3 mld. zł to +- 1 mld dolarów. Koszt 1 km na zachodzie wynosi 5- mln dolarów za kilometr...
a więc wychodzi 5 razy drożej...
A robotników mamy tańszych... więc wychodzi z 10 razy drożej...
Ciekawe.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.