• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

36 rannych po wypadkach na hulajnogach elektrycznych w rok

Szymon Zięba
26 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Dwie jadące hulajnogą dziewczynki zostały potrącone przez volkswagena. Dwie jadące hulajnogą dziewczynki zostały potrącone przez volkswagena.

Rosnąca popularność hulajnóg elektrycznych sprawia, że rośnie też liczba incydentów drogowych z udziałem ich kierowców. W ubiegłym roku policjanci z Trójmiasta odnotowali w sumie 43 takie wypadki i 60 kolizji. Poszkodowanych zostało 36 osób. W tym roku statystyki dotyczące hulajnóg będą wyglądać gorzej, biorąc pod uwagę, że w wypadku z udziałem tego pojazdu zginęła już jedna osoba.



Jak często korzystasz z hulajnogi elektrycznej?

Najpierw jadąca na hulajnodze elektrycznej 51-letnia kobieta zginęła po zderzeniu z samochodem, do którego doszło na wysokości skrzyżowania ulic Potokowej i Dolne MłynyMapka.

Niewiele ponad tydzień później policjanci pracowali na miejscu wypadku na ul. MiszewskiegoMapka, gdzie dwie jadące hulajnogą dziewczynki zostały potrącone przez volkswagena.

- Dwie jadące hulajnogą dziewczynki w wieku 12 oraz 13 lat zostały potrącone przez volkswagena. W wyniku zdarzenia jedna z dziewczynek doznała urazu ręki i została przewieziona do szpitala. 38-letni kierowca volkswagena był trzeźwy. Funkcjonariusze prowadzą oględziny, zabezpieczają ślady oraz ustalają okoliczności zdarzenia - informował Mariusz Chrzanowski z KMP Gdańsk.
To tylko dwa zdarzenia, do których doszło w ostatnim czasie, a w których udział brały osoby poruszające się na hulajnogach elektrycznych.

Przypomnijmy: latem ubiegłego roku weszły w życie nowe regulacje dotyczące hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego i urządzeń wspomagających ruch. Ich użytkownicy od tego czasu poruszają się przede wszystkim drogami rowerowymi lub jezdnią.

15:07 24 KWIETNIA 22 (aktualizacjaakt. 16:31)

Miszewskiego stoi kierunek Grunwaldzka (227 opinii)

Tuż po godz. 14.00 policjanci ruchu drogowego odebrali zgłoszenie o zdarzeniu drogowym, do którego doszło na ul. Miszewskiego.
- Dwie jadące hulajnogą dziewczynki w wieku 12 oraz 13 lat zostały potrącone przez volkswagena. W wyniku zdarzenia jedna z dziewczynek doznała urazu ręki i została przewieziona do szpitala. 38-letni kierowca volkswagena był trzeźwy. Funkcjonariusze prowadzą oględziny, zabezpieczają ślady oraz ustalają okoliczności zdarzenia - informuje Mariusz Chrzanowski z KMP Gdańsk.
Zobacz więcej
Tuż po godz. 14.00 policjanci ruchu drogowego odebrali zgłoszenie o zdarzeniu drogowym, do którego doszło na ul. Miszewskiego.
- Dwie jadące hulajnogą dziewczynki w wieku 12 oraz 13 lat zostały potrącone przez volkswagena. W wyniku zdarzenia jedna z dziewczynek doznała urazu ręki i została przewieziona do szpitala. 38-letni kierowca volkswagena był trzeźwy. Funkcjonariusze prowadzą oględziny, zabezpieczają ślady oraz ustalają okoliczności zdarzenia - informuje Mariusz Chrzanowski z KMP Gdańsk.
Zobacz więcej


Nowe przepisy, ale też rosnąca popularność tych jednośladów mają niestety przełożenie na wypadki i kolizje, w których udział biorą użytkownicy hulajnóg.

Wypadki i kolizje w 2021 r. Policjanci odnotowali:



W Gdańsku:

  • 31 wypadków,
  • 26 rannych osób,
  • 44 kolizje.

A do największej liczby niebezpiecznych incydentów doszło przy al. HalleraMapka.

W Gdyni:

  • 8 wypadków,
  • 6 rannych,
  • 11 kolizji.

Tu policjanci wskazują ulice Władysława IVMapka, BenisławskiegoMapkaMorskąMapka jako najniebezpieczniejsze dla użytkowników jednośladów.

W Sopocie:

  • 4 wypadki,
  • 4 rannych,
  • 5 kolizji.

A najniebezpieczniej było na al. Wojska PolskiegoMapka i al. NiepodległościMapka.

Jadąca na hulajnodze elektrycznej 51-letnia kobieta zginęła po zderzeniu z samochodem. Do wypadku doszło w środę, 13 kwietnia 2022 r., rano w Gdańsku.
 Jadąca na hulajnodze elektrycznej 51-letnia kobieta zginęła po zderzeniu z samochodem. Do wypadku doszło w środę, 13 kwietnia 2022 r., rano w Gdańsku.

Jedziesz hulajnogą elektryczną? Pamiętaj:



  1. Korzystać z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych mogą wyłącznie osoby pełnoletnie.
  2. Młodsi muszą uzyskać kartę rowerową lub prawo jazdy co najmniej kategorii: AM, A1, B1 lub T.
  3. Zabronione jest korzystanie z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych przez dzieci poniżej 10. roku życia. Wyjątkiem od tej zasady jest poruszanie się na hulajnodze w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.
  4. Kierujący hulajnogą elektryczną ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone.
  5. Jeśli brak jest drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą powinien korzystać z jezdni, o ile dopuszczalna prędkość na tym odcinku nie jest większa niż 30 km/h.
  6. W przypadku gdy brak jest drogi dla rowerów, a na jezdni dozwolony ruch przekracza 30 km/h, kierujący hulajnogą może skorzystać z chodnika lub drogi dla pieszych. Musi jednak jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych i zachować szczególną ostrożność. Ma też obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym i nieutrudniania im ruchu.
  7. Na hulajnogach można przejeżdżać przez przejazdy dla rowerzystów, ale w przypadku przejść dla pieszych należy przeprowadzić hulajnogę przez jezdnię.




Tego nie wolno robić, gdy kierujesz hulajnogą elektryczną



Zabrania się:

  • jazdy hulajnogą elektryczną w stanie nietrzeźwości, po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie;
  • przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku;
  • czepiania się pojazdów;
  • ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
  • jazdy po jezdni obok innego uczestnika;
  • jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy.

Prawidłowe parkowanie hulajnogi elektrycznej



Użytkownik hulajnogi ma obowiązek pozostawienia hulajnogi elektrycznej na chodniku w  miejscu wyznaczonym przez zarządcę drogi.

Gdy nie ma takiego miejsca, można zaparkować hulajnogę na chodniku, ale pod dwoma warunkami:

  • hulajnoga elektryczna musi stać jak najbliżej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni,
  • hulajnoga elektryczna musi stać równolegle do krawędzi chodnika, szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych ma mieć co najmniej 1,5 m.


We dwójkę na hulajnodze. Nielegalnie i niebezpiecznie.

Opinie (312) 9 zablokowanych

  • Ale ten wypadek śmiertelny na Potokowej nie miał de facto nic wspólnego z jazdą hulajnogą (5)

    Dwie kobiety się "przepuszczały", nie zrozumiały się, prowadząca samochód delikatnie potrąciła hulajnogę przez co pani na hulajnodze wywróciła a hulajnoga zaklinowała się pod zderzakiem. Po czym pani kierowca chciała wycofać by zjechać z hulajnogi, ale pomyliła biegi i zamiast do tyłu, z impetem wjechała na kobietę leżącą na asfalcie przed autem i przejechała po niej zabijając na miejscu. Historia tragikomiczna, ale prawdziwa. Zero winy hulajnogi.

    • 22 0

    • Serio? Za takie coś powinny być cofnięte (1)

      uprawnienia do końca życia.

      • 8 0

      • Za takie coś to ona powinna siedzieć parę lat

        • 7 0

    • Dokladnie tak ale autor takl własnie manipuluje informacjami winni są kierowcy!

      I za to własnie powinni kasowac prawko!

      • 1 2

    • A na Żabiance

      Zabita kobieta przez hulajnogę już zapomnieliście?

      • 4 0

    • serio?

      Tak było?Myslałam,ze zmarła od uderzenia o chodnik,straszne.

      • 2 1

  • Spójrzmy w jakich miastach takie wynalazki znajdują szerokie zastosowanie (3)

    W jakichś zapadłych dziurach, które nie mają znaczenia gospodarczego, nikt tam nie chce mieszkać, pracować, żyć. Takich jak Nowy Jork, Paryż, Barcelona, Londyn, Berlin. Tam hulajnóg jest 10x więcej niż u nas. To zły kierunek.

    Trzeba obrać kierunek prawidłowy, na miasta, w których rozwój fanaberii rowerowo-hulajnogowych jest skutecznie wstrzymywany: Ułan Bator, Samara, Taszkient, Ryadh, Alma-Ata

    • 6 12

    • Wiesz co odróżnia te pierwsze miasta od tych drugich? Sieć metra (2)

      U nas nie ma sieci metra, i pociągi metra nie odjeżdżają co 3 minuty, więc nie ma realnej alternatywy dla samochodu. Tam pożyczasz hulajnogę, jedziesz do metra, jedziesz metrem, wysiadasz z metra, pożyczasz kolejną hulajnogę i dojeżdżasz nią do celu. Wszystko szybciej niż samochodem. Dlatego mieszkańcy sami rezygnują z jazdy samochodem gdy nie muszą. U nas nie ma metra, więc samochód jest najlepszym środkiem transportu, nawet mimo utrudniania życia na każdym skrzyżowaniu.

      • 8 2

      • Jeżdżę do pracy autem jak i hulajnogą w zależności od pogody - czas dojazdu na korzyść hulajnogi to jakieś 5-7 minut i to bez metra ;)

        • 1 0

      • A jest uzasadnienie ekonomiczne aby w Trójmieście pociągi jeździły co 3 minuty ? Poza tym do kogo

        chce równać Trójmiasto ze swoimi 750 000 mieszkańców (nie co więcej licząc z okolicą, czyli zespół miejski) ? Do miast liczących powyżej 10 mln mieszkańców ?

        Poza tym my nie mamy metra ? Tory pod ziemią to konieczność z powodu zabudowy i jak się tylko da, nie są chowane w tunelach (głównie poza centrami), bo ich utrzymanie kosztuje.

        Ile miast w PL ma SKM jak Trójmiasto ? Tylko Warszawa. Ponoć Szczecin pracuje nad reaktywacją przewozów pasażerskich na linii kolejowej do Polic, gdzie w 1989 roku pewien mieszkaniec Szczecina w czasie rozmowy w przedziale kolejowym wyraził mi zazdrość z tego tytułu.

        A u nas doszło kilka lat temu PKM, gdzie owszem częstotliwość można byłoby poprawić.

        • 0 1

  • A to za sprawą lewackiej polityki - zwolnienie z myślenia pieszych, rowerzystów i tych na hulajnogach przy wkraczaniu na drogę. (1)

    • 11 6

    • Wszystko co tobie w niesmak żałosny prawiczku to lewactwo ? Nie [pisz bzdur.

      • 2 0

  • Tak z ciekawości nie dałoby się uzupełnić o statystyki z innych miast?

    ??

    • 2 2

  • Co za głupek wymyślił, iż zabawka dla dzieci (2)

    ( napędzana nogą) może stać się pełnoprawnym środkiem transportu? I to w wersji napędzanej silnikiem. Przecież dziury w jezdni mają porównywalne wielkości z kołami tego czegoś zatem konfrontacja w.w. automatycznie kładzie kierowcę na ziemi.

    • 19 4

    • co to za wymysł że wóz drabiniasty do wożenia kompostu przerobono na samochód i niektórzy ludzie widzą w tym sens swojego życia

      • 2 5

    • Ty towarzyszu dalej chcesz decydować jaki środek transportu ludzie mają sobie wybierać ? PRLu

      już dawno nie ma.

      • 0 2

  • nieodpowiedzialni użytkownicy (4)

    Wypadki to nie tylko wina kierowców. Dzisiaj na Kieleckiej w Gdyni przy WSAiB widziałam jak jadący na hulajnodze elektrycznej przejeżdżał na czerwonym świetle przez przejście dla pieszych!!!! A to nie jest droga osiedlowa. Ręce opadają... :////

    • 11 1

    • (2)

      A ja wczoraj widziałem jak 3 kierowców przejechało na żółtym, a kolejnych dwóch na czerwonym. Ręce opadają.

      • 3 3

      • (1)

        a dziś mnie jeden samochód wyprzedzał na przejściu, a inny wymusił na mnie pierwszeństwo... i co w związku tym?

        • 1 2

        • W związku z tym, że tylko wszyscy inni nie przestrzegają czerwonych świateł, tylko nie kierowcy ?

          • 1 1

    • A zrobił to tuż przed maską jakiegoś auta ?

      • 0 0

  • Zakazać wychodzenia z domu, a najlepiej zakazać ludzi.

    • 4 2

  • (7)

    Wysokie mandaty dla osób jadących na hulajnogach, które łamią przepisy a jak nie letni to rodzice płacą i to jedyny sposób bo gadać można bez konca

    • 15 2

    • jakoś kierowcom nie przeszkadzają one w łamaniu przepisów na masową skalę i powodowaniu na również masową skalę wypadków

      • 3 2

    • (4)

      Potrącenie hulajnogi na przejeździe to czyja wina?

      • 2 1

      • (3)

        Zależy kiedy wjechała na przejazd. Jeśli tuż przed maskę to wina hulajnogi.

        • 4 2

        • a gdzie w przepisach to "zależy" jest? hulajnoga ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerzystów. koniec kropka.

          • 0 4

        • Wg policjantów nagrywanych przez TV 4 w programie "Stop drogówka" piszesz bzdury.

          Jedynie na przejazdach rowerowych poprzecznych w stosunku do głównych dróg ma zastosowanie przepis, mówiący o ty, że tylko na nim rowerzysta czy hulajnogista ma pierwszeńśtwo, a nie na nim.

          W przypadku skrętu z głównej drogi kierowca musi udzielić pierwszeństwa przejazdu wszystkim uczestnikom ruchu poruszającym się prosto główną drogą, począwszy od pieszych.

          To samo w przeciwnym kierunku - czyli wyjazdu z bocznej podporządkowanej drogi na główną.

          I tu rowerzyści na równoległych do głównej drogi przejazdach rowerowych mają całkowite pierwszeństwo nad tymi co zmieniają kierunek ruchu - jak napisałem wyżej nad tymi co skręcają z głównej drogi lub na nią wjeżdżają.

          I tak wczoraj w tym programie "Stop drogówka" kolejny kierowca otrzymał mandat za kolizję z rowerzystą, który nawet nie był jeszcze na przejeździe rowerowym równoległym dla kierunku mającego pierwszeństwo. Uderzył w bok samochodu, którego kierowca wyjeżdżał z bocznej ulicy, podporządkowanej pod względem pierwszeństwa ulicy. Rowerzysta na szczęście dla niego nie odniósł obrażeń wymagających hospitalizacji czy leczenia powyżej 7 dni, za co sprawa mogła zakończyć się wystawieniem mu mandatu na kwotę 300 zł (odcinek programu zrealizowany przed 1.01.2022). Było to we Wrocławiu.

          W innym odcinku tej serii był przypadek nie wyjazdu z bocznej ulicy na głównej lecz odwrotnie - skrętu z głównej ulicy w boczną. I było to w Gdańsku na Zaspie na Al. Rzeczypospolitej- kierująca samochodem skręcała w prawo i dostała uderzenie w bok - to rowerzysta uderzył w rowerem w jej bok. Jako że manewr skrętu wykonywała tuż przy samej krawędzi drogi rowerowej i przejazdu rowerowego, rowerzysta w 95 % długości roweru był na drodze rowerowej, a nie na przejeździe.
          Wobec czego byłem pewien, że to rowerzysta zostanie ukarany. Jednak policjant orzekł winę kierującej - nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu jadącemu prostu rowerzyście.

          • 0 0

        • C.d. W innych odcinku "Stop drogówki" w innym tego typu zdarzeniu policjant niemal wykrzyczał

          innemu kierowcy, który nie chciał uznać pierwszeństwa rowerzysty jadącego prosto, że to pierwszeństwo mają też piesi i nie koniecznie na przejściu dla pieszych czy przed nim, bo nie zawsze przejścia są namalowane.

          To, że piesi i rowerzyści mają oddzielnie swoje części dróg do poruszania się, czyli chodniki i drogi rowerowe nie oznacza to jednak scedowania z tego tytułu pierwszeństwa na rzecz tych, co skręcają z głównych dróg lub na nie wjeżdżają.

          W tym programie były jeszcze 2 inne tego typu zdarzenia - w różnych miastach Polski, lecz interpretacja policjantów jednakowa.

          • 0 1

    • ci "nie letni" to jacy są? zimni, ciepli?

      • 1 0

  • Cwaniaczek tylko nie zauważył ze te wypadki spowodowali kierowcy!Bo Trójmiasto ma najwiecej piratów drogowych w Polsce (2)

    I jak zawsze tutaj mamy manipulacje faktami !!!Nagonka na hulajnogi nie pierwszy raz , to ze nie są swiecie to nic nowego ale to i tak kropla w porównaniu do tego co robią piraci drogowi w Gdańsku!!

    • 3 14

    • Nie jest tak, źle. W serii 'Stop Cham" mało jest filmików z Trójmiasta.

      • 0 0

    • Widzę że masz dane prosto z wydziału ruchu drogowego Gdańskiej Policji !

      że takie dokładne dane ha ha ha ha ha co za bzdury tutaj wysmarowujesz jaka nagonka ? na co ? Powiedz ale tak szczerze ilu z tych użytkowników hulajnóg zna przepisy ruchu drogowego ? jak może to udokumentować ? każdy kierowca posiadając prawo jazdy ma dokument świadczący o posiadaniu wiedzy na temat ruchu drogowego ale ci na hulajnogach kto się dopadnie ten jedzie i na oślep bo oni zawsze i wszędzie mają pierwszeństwo ale jak coś się stanie to już wtedy jest płacz że to wina wszystkich w okół tylko nie ich ! Powinno się wprowadzić obowiązkowe posiadanie karty świadczącej o tym że użytkownik hulajnogi zna przepisy ruchu drogowego i kary takie jakie mają kierowcy aut za wszelkie wykroczenia !!!

      • 1 0

  • Niesamowita tragedia. 1 osoba zginęła od początku roku na hulajnodze.

    A ile osób w tym samym czasie popełniło samobójstwo? Jakoś nie ma żadnych kampani społecznych na ten temat. (Jest to 6-7 przypadków dziennie w polsce. - 2-3 razy więcej niż śmiertelnych wypadków na drogach)

    • 8 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane