• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

50 km/h na Grunwaldzkiej to fikcja? Sprawdziliśmy

Maciej Korolczuk
16 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Przejazd 9-kilometrowym odcinkiem al. GrunwaldzkiejMapkaZwycięstwaMapka w obu kierunkach wystarczył, by przekonać się, że obowiązujące od soboty ograniczenie prędkości do 50 km/h na głównej arterii miasta - jak na razie - jest fikcją. Wielu kierowców jeździ trzypasmową trasą z wyższą prędkością. Do poprawki są też światła. Zielona fala funkcjonuje tylko na jezdni do centrum Gdańska.



Obniżenie prędkości na głównej arterii Gdańska jest:

Przypomnijmy: od soboty kierowcy w Gdańsku muszą zdjąć nogę z gazu na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej między pl. Zebrań Ludowych a granicą z Sopotem. To 9-kilometrowy odcinek trzypasmowej i dwupasmowej drogi będący główną arterią Gdańska.

W poniedziałek, a więc w pierwszym "pracującym" dniu z nową - szeroko komentowaną i przeważnie krytykowaną - organizacją ruchu, postanowiliśmy sprawdzić, ilu kierowców zdążyło przestawić się na wolniejszą jazdę, a ile osób z przyzwyczajenia porusza się po Grunwaldzkiej i Zwycięstwa z dotychczasową prędkością między 50 a 70 km/h.

  • Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od soboty 13 marca.
  • Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od soboty 13 marca.
  • Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej w Gdańsku obowiązuje od soboty 13 marca.
Nasz reporter wyposażony w wideorejestrator pokonał cały odcinek między Drogą Zieloną na granicy Gdańska i Sopotu do pl. Zebrań Ludowych w obu kierunkach. Jadąc, starał się nie przekraczać maksymalnej dopuszczalnej prędkości, a więc 50 km/h. Efekt?

Łącznie naszego dziennikarza wyprzedziło 45 pojazdów (19 w stronę centrum Gdańska i 26 w kierunku Sopotu). Czas przejazdu był podobny. Dojazd do Błędnika zajął mu niecały kwadrans, a droga powrotna do Drogi Zielonej trwała trzy minuty dłużej.

Zielona fala działa, ale tylko w jednym kierunku



Przed zdjęciem znaków ograniczających prędkość do 70 km/h urzędnicy zapowiadali, że zmniejszenie prędkości nie odbije się kosztem płynności ruchu i przepustowości skrzyżowań.

Jak jest w praktyce?

Nasz reporter na odcinku Droga Zielona-Błędnik na czerwonym świetle zatrzymał się zaledwie dwukrotnie: najpierw przy Galerii BałtyckiejMapka, a następnie przy ul. ChodowieckiegoMapka na al. Zwycięstwa. Na plus trzeba też zapisać ustawienie znaków zmiennej treści, które przypominały kierowcom o nowym ograniczeniu.

Nowa prędkość obowiązuje między Błędnikiem a granicą z Sopotem w obu kierunkach. Nowa prędkość obowiązuje między Błędnikiem a granicą z Sopotem w obu kierunkach.
W przeciwnym kierunku, a więc w stronę Sopotu, z zieloną falą było już zdecydowanie gorzej. Przymusowych postojów na czerwonym świetle naliczyliśmy aż osiem: najpierw przy TrauguttaMapka, a potem na wysokości Opery BałtyckiejMapka, przy KlonowejMapka, Galerii BałtyckiejMapka, ŻakuMapka, DerdowskiegoMapka, pętli tramwajowej w OliwieMapkaPomorskiejMapka.

W tym przypadku drogowcy zdecydowanie muszą poprawić koordynację świateł, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że nasz test przeprowadzaliśmy w południe, gdy na drogach ruch jest umiarkowany i jazda zgodna z przepisami powinna być zdecydowanie płynniejsza.

Prędkość kierowców na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa interesowała nie tylko nas. W poniedziałek na głównej arterii miasta pracowali też funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku (widoczni na filmie w 1:30 min.). Jak jednak usłyszeliśmy, działania policjantów były rutynowe i nie miały związku z wprowadzeniem nowego ograniczenia.

  • W sobotę drogowcy zdemontowali dotychczasowe znaki z ograniczeniem do 70 km/h.
  • W sobotę drogowcy zdemontowali dotychczasowe znaki z ograniczeniem do 70 km/h.
19:13 17 MARCA 21

Kontrole prędkości na Grunwaldzkiej (36 opinii)

Od jutra policja będzie przeprowadzała kontrolę prędkości na ulicy Grunwaldzkiej w Gdańsku.

Pilnujcie się!
Od jutra policja będzie przeprowadzała kontrolę prędkości na ulicy Grunwaldzkiej w Gdańsku.

Pilnujcie się!

Opinie (858) ponad 20 zablokowanych

  • Jaka zielona fala?? (1)

    W ciągu Grunwaldzkiej nigdy nie było żadnej zielonej fali!

    • 8 3

    • Była. W latach 60 - 70

      I działała sprawnie.

      • 2 1

  • 50 na godzinę

    Nie miejcie złudzeń. Nie o bezpieczeństwo chodzi a o możliwość zjazdu z planowanego osiedla mikroapartamentów koło czołgu. Tam gdzie już zaczęli wycinkę parku

    • 9 4

  • Wczoraj - test o 15:30 trasa Sopot-Myśliwska przez Do Studzienki (1)

    Przejazd Grunwaldzką - odcinek Sopot do Oliwy - spokojnie 60km/h, zielona fala. Większość lewym pasę jechała szybciej i się wcale nie dziwię.
    Później nastąpiło spiętrzenie ruchu i w okolicach Castoramy już łapało się czerwone światła, prędkość max 50, 60 km/h
    Odcinek od Galerii do Studzienki - prędkość żółwia.
    Generalnie nie da rady szybciej się przetoczyć przez Grunwaldzką szybciej, niż 70km/h w godzinach szczytu. No chyba, że ktoś bardzo się postarał, ale i tak efekt końcowy, to mniej więcej te same światła. Odcinek Sopot do Oliwy, aż się prosi o 70km/h. Pomysł z ograniczeniem słaby. Po co było to zmieniać, jak i tak wszyscy w godzinach szczytu jadą "przepisowo" A rano, jak jest pusto, to co komu przeszkadza jechać szybciej.

    • 9 4

    • od Sopotu do Oliwy przed zmianami już było 50 km/h

      • 1 0

  • Zielona fala?

    Chyba zrobiona dla naszej wspaniałej Dulczessy na ścieżce rowerowej

    • 5 2

  • My rowerzysci i pieszy bylysmy przeciwko obnizeniu predkosci na tej ulicy bo nie jest ona dla nas żadnym zagrożeniem!!

    Ale jak zawsze szkodliwi urzędnicy robią cos pod pretekstem mając gdzieś mieszkańców Gdańska!
    Prawda jest taka ze wzdłuż tej ulicy jest świetna droga rowerowa która nie koliduje z autami .są przejścia dla pieszych podziemne i naziemne sygnalizacją wiec lepiej już nie bedzie !!

    • 7 7

  • Odpowiedzialna jest za to sama Dulkiewicz

    Pamiętaj przy wyborach

    • 8 2

  • Demony predkosci

    Trzeba tych mistrzów kierownicy ...utemperowac... dobra decyzja - na pewno prawie wszyscy jeżdżą trochę wolniej a pseudo scigaczy wyłapać - hulajnogami niech jeżdżą będą szybciej

    • 5 7

  • (1)

    jechałem,bardzo fajnie,nareszczie spokojniej.szkodz tylko że są tacy co jadą 100 km/h. prosze wprowadzić jeszcze szweckie przepisy dotyczące kar za przekroczenie prędkości.

    • 7 4

    • Lepiej niech nie wprowadzają tych szweckich przepisów.

      Szwedzkie ewentualnie..

      • 1 0

  • "muszą poprawić koordynację świateł"

    Swoje szkolne lata mam dawno za sobą. Poszukuję opinii "niezależnego eksperta", który wytłumaczy, jak można "zrobić" zieloną falę w obu kierunkach jednocześnie. Można płynność ruchu dostosowywać do rozładowania nasilenia ruchu, ale tylko w jednym kierunku! Prawdopodobnie zostanie powołana "specjalna komisja" za grube pieniądze, żeby dojść do tego samego wniosku - w obu kierunkach jednocześnie jest niemożliwe.

    • 4 0

  • Pani Prezydent!! (1)

    Takie nieprzemyślane decyzje to kolejne prezenty dla P. Kacpra.
    On siedzi teraz cicho i patrzy jak spływają na jego konto - dzięki Pani decyzjom - kolejne solidne paczki głosów wyborczych, chociażby z wąskiego obszaru drogownictwa jak np. za przejście przy Forum Gdańsk, ograniczenie 50, wielki fundusz TRI Star i inne.
    Pora na zmianę doradców, jest jeszcze na to czas. Super, że budujemy linie tramwajowe, ale nie psujmy innych bo efekt finalny będzie IN Minus.

    • 3 6

    • A ty myślisz ze takie decyzje podejmuje prezydent miasta?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane