- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
50 lat za kierownicą autobusu. "W tej pracy trzeba lubić ludzi"
Nikt nie jeździł za kierownicą tak długo jak pan Tadeusz. Po raz pierwszy na trasę wyjechał 22 marca 1973 r. Ostatnią zmianę przepracował 1 lipca na linii 114 - tak jak pół wieku temu. - Trzeba lubić ludzi, a z pasażerami umieć rozmawiać - mówi, dodając, że odchodzi z żalem, bo jazda autobusami była dla niego czymś wyjątkowym.
- Spotkanie w sentymentalnym miejscu
- Pierwsze kroki do Stoczni Komuny Paryskiej
- Etat w Straży Pożarnej. Połówka za kierownicą autobusu
- Wyzwaniem podjazd pod Kielecką
- Typ sowy, więc praca na drugiej zmianie
- Przepis na karierę? Sen i koncentracja
- Pasażerowie różni, najlepsi w Sopocie
- Coraz mniej kierowców z krwi i kości
- "Odchodzę ze smutkiem"
Spotkanie w sentymentalnym miejscu
Położoną na Wzgórzu św. Maksymiliana kawiarnię sam wybrał na spotkanie.
- Ostatni raz byłem tu na kawie na początku sierpnia 1991 r. z rodziną, która przyjechała na wczasy do Jastrzębiej Góry. Bulwar, plaża, morze. Wspaniałe miejsce, przywołujące sporo wspomnień. Jestem wzruszony, że mogę tu być i spotkać się z panem z okazji jubileuszu - opowiada z uśmiechem zasłużony kierowca, który mieszka obecnie z żoną w Rumi.
Pan Tadeusz pochodzi z Moszczenicy. To mała miejscowość obok Piotrkowa Trybunalskiego. Do Gdyni przyjechał we wrześniu 1972 r.
- Dobrze to pamiętam, bo to był 13 września, czyli dzień po zakończeniu igrzysk olimpijskich w Monachium, które chciałem jeszcze obejrzeć w domu rodzinnym. Wsiadłem w pociąg pospieszny i wysiadłem na ostatniej stacji - mówi pan Tadeusz, który pierwsze lata po zakończeniu służby wojskowej pracował jako kierowca samochodu ciężarowego. Tyle że w zakładzie - jak mówi - byli równi i równiejsi. Nie podobało mu się traktowanie pracowników, więc zrezygnował.
Pierwsze kroki do Stoczni Komuny Paryskiej
Pierwsze kroki skierował do Stoczni Komuny Paryskiej w Gdyni, gdzie chciał się zatrudnić jako kierowca w dziale transportu. Los chciał, że trafił do Straży Pożarnej, którą wcześniej znał tylko z ochotniczych jednostek. Pracował tam na stanowisku kierowcy-mechanika, obsługując specjalistyczny sprzęt.
- Zapytałem stojącego na schodach porucznika o pracę. Okazało się, że jest z Piotrkowa. Jak się dowiedział, że ja z Moszczenicy, to już mnie nie wypuścił. Służba była na zasadzie 24/48 - dwa dni po służbie wolne. Miałem sporo wolnego czasu, więc szukając dodatkowego zajęcia, trafiłem za kierownicę autobusu - opowiada.
Jubilat rozpoczął pracę w Wojewódzkim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym Gdańsk - Gdynia, w oddziale w Gdyni. Po niespełna dwóch latach, 1 stycznia 1975 r., stał się pracownikiem Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Gdańsku - Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Etat w Straży Pożarnej. Połówka za kierownicą autobusu
Zaczął jeździć na 1/2 etatu. Jako początkującemu kierowcy, "Tomkowi", jak nazywali go w zakładzie, bardzo często planowano pracę na liniach z trasą po Gdańsku. Jak przyznaje, pracy było sporo. Będąc kawalerem, miał dużo czasu. Mając wrodzoną skłonność do uporządkowanego i usystematyzowanego życia i pochodząc z małej miejscowości, nie chciał wydawać na inne uciechy. Nie ukrywa, że potrzebował pieniędzy, więc praca w straży i za kierownicą zajmowała go w pełni.
W ten sposób przepracował 21 lat - do 1993 r. Gdy Straż Pożarna weszła w struktury MSWiA, mógł przejść na emeryturę, pracując dalej jako kierowca. Szybkie rachowanie wykazało, że lepiej zacząć pracę na pełnym etacie w komunikacji. W ten sposób 1 kwietnia 1994 r. zaczęła się w pełni wymiarowa blisko 30-letnia przygoda z komunikacją miejską.
Wyzwaniem podjazd pod Kielecką
Początkowo jeździł po Gdańsku. Dojeżdżał z Gdyni, więc łatwo nie było. Nie tylko ze względu na logistykę. Nie miał też przydzielonego jednego pojazdu.
Przewieźć stoczniowców ul. Kielecką to było wyzwanie. Jelczami i berlietami wielokrotnie jechało się z otwartymi drzwiami. Wozy były słabe, a ludzi w autobusie pełno.- Tak się złożyło, że od początku byłem rzucany, gdzie największy kocioł. Kursy na Witomino nazywano Wietnamem. Przewieźć stoczniowców ul. Kielecką to było wyzwanie. Jelczami i berlietami wielokrotnie jechało się z otwartymi drzwiami. Wozy były słabe, a ludzi w autobusie pełno. Sytuacja się unormowała, gdy przeszedłem na cały etat - wspomina pan Tadeusz.
Wraz z przejściem na pełny etat, z dniem 1 kwietnia 1994 r., Tadeuszowi Tomczykowi zaczęto przydzielać autobusy do stałej eksploatacji. Najpierw otrzymał przegubowego Ikarusa 280 o numerze inwentarzowym 26622, którego eksploatował na linii 125. Od końca marca 1996 r. przez ponad 21 lat jeździł na różnych liniach Mercedesem O405N2, wyprodukowanym w Jelczu, o numerze inwentarzowym 2042.
Następnie z początkiem lipca 2017 r. na nieco ponad dwa lata przesiadł się do wprowadzonego do eksploatacji jako używany, wyprodukowanego w 2008 r. autobusu MAN Lion's City o numerze 2082. Od końca października 2019 r. Jubilat eksploatował nowy autobus marki MAN Lion's City o numerze 2052.
Typ sowy, więc praca na drugiej zmianie
Przyznaje, że lubi pospać, więc od zawsze jeździł na drugiej zmianie, co cenili przełożeni, bo w tych godzinach zawsze brakuje kierowców. Dzięki temu miał czas na oglądanie telewizji w godzinach nocnych. Jak mówi, interesuje się światem, polityką, a nocą puszczają najciekawsze programy.
Praca kierowcy to ciągły kontakt z pasażerami. Pan Tadeusz przyznaje, że nie każdy się do niej nadaje.
- Z pasażerami trzeba umieć postępować, nie można być najeżonym w kryzysowych sytuacjach. Część przyzna kierowcy rację, część będzie miała zawsze pretensje do stylu jazdy czy obsługi. Zdarzają się pasażerowie nietrzeźwi, z którymi trzeba umiejętnie, delikatnie postępować, choć jak śpią, to huknąć. Raczej kończyło się bez udziału policji. Ja lubię ludzi, więc chyba dlatego tak mi się udało długo przepracować za kółkiem - opowiada.
Przepis na karierę? Sen i koncentracja
Przepis na długą karierę za kółkiem? Trzeba być wypoczętym, wyspanym, skoncentrowanym.
- Potrzebny jest też dobry wóz, dobra droga i dobrzy inni użytkownicy dróg. To właśnie oni potrafią wyprowadzić kierowcę z równowagi najbardziej. A sytuacji na drodze z udziałem rowerzystów i użytkowników hulajnóg jest coraz więcej - wylicza.
Nie ukrywa, że wpływ na kierującego mają też sytuacje, które pojawiają się poza kabiną autobusu - w życiu pracowników.
Łatwo się mówi, że to lekka praca, bo właściwie robi się ciągle to samo. Ale czas goni, a korków nie brakuje. Bywają sytuacje, gdy człowiek wstrzymuje potrzebę fizjologiczną, pojawiają się nerwy. Nie każdy dzień pracy jako kierowca był udany.- Łatwo się mówi, że to lekka praca, bo właściwie robi się ciągle to samo. Ale czas goni, a korków nie brakuje. Bywają sytuacje, gdy człowiek wstrzymuje potrzebę fizjologiczną, pojawiają się nerwy. Nie każdy dzień pracy jako kierowca był udany. Rzadko zdarzało się, że byłem w 100 procentach zadowolony z dnia pracy. Gdy człowiek jest podminowany czymś innym, to wpływa na jazdę. Nie da się od tego uciec - opowiada.
Zdarzało mu się nie zdążyć zjeść śniadania. Na bazie w Kaczych Bukach miał swoje miejsce, gdzie często dojadał w przerwach albo po zakończonym kursie przygotowane bułki. Jak mówi, zależało mu na punktualności, a rozkład był rzeczą świętą.
Rozkład ZKM Gdynia z Tristara
Pasażerowie różni, najlepsi w Sopocie
Zastrzega, że z pasażerami nie miał problemów, a skarg do ZKM przez lata pracy nie wpływało na niego dużo. Jeśli były, to błahe przypadki. Najbardziej cenił pasażerów z Sopotu.
- Wie pan. To ludzie jakby z inną kulturą. Potrafili podziękować, poczęstować cukierkiem przy wysiadaniu. Takie małe gesty zawsze cieszą, bo pokazują, że nasza praca jest doceniana. Nie trzeba być zbyt wylewnym, by kierowca docenił gest - opowiada.
Odwdzięczał się poczekaniem na pasażerów dobiegających do autobusu albo tych, którzy musieli zaliczyć przesiadkę.
- Krótki kontakt z innym kierowcą wystarczał, by komuś, kto podczas podróży musi się przesiąść, uratować dzień - śmieje się.
Pytam o ocenę obecnych kierowców, w czasach, gdy są coraz młodsi i przybywa też kobiet. Nad transportem publicznym wisi też ciągle zagrożenie strajku.
Coraz mniej kierowców z krwi i kości
- Z moich obserwacji wynika, że większość lubi swoją pracę, choć prawdziwych w pełni oddanych pracy nie jest dużo i to trzeba powiedzieć. Dobry kierowca, oprócz umiejętności, potrafi też zadbać o swój wóz, by był czysty, nie jeździ z dużą prędkością po dziurach, których jest coraz więcej. No i trzeba mieć silną psychikę, bo to jednak stresująca praca - wyjaśnia.
Teraz czas na odpoczynek. Jak mówi, była opcja, by jeszcze pracował, bo choć ma 77 lata, to tak oddanych pracowników zostało niewielu, a i zdrowie pozwoliłoby dalej jeździć. Zdecydowały względy rodzinne.
"Odchodzę ze smutkiem"
- Pomogę żonie w zajęciu się mieszkaniem, może trochę odpocznę i będę miał czas na spacery. Nie mam samochodu, więc na pewno autobusami będę dalej jeździł. Nie odchodzę z ulgą, ale ze smutkiem, bo praca kierowcy autobusu była dla mnie czymś wyjątkowym - kończy.
"Zasłużony" kierowca ZKM (56 opinii)
Miejsca
Opinie (178) ponad 20 zablokowanych
-
2023-07-09 12:38
(1)
W Gdańsku Oruni przed laty na linii 131 jezdził pan Roman . Zawsze był pomocny i życzliwy a na linii 123 kierowca wręcz opiekował się dzieciakami dojeżdżającymi do szkoły . Są pozytywni ludzie wśród kierowców ale coraz rzadziej to ci ze starszych roczników ! Fajnie że został uhonorowany !!!!
- 22 2
-
2023-07-09 16:24
powinni jeszcze uhonorowac kontrolerow biletow
- 0 1
-
2023-07-09 12:43
Opinia wyróżniona
Pamiętniki (14)
Powinien chłop napisać.... widział zmiany w mieście i ludziach
- 156 1
-
2023-07-09 13:49
Każdy powinien tak długo pracować (6)
Tak jak chciał były premier, minimum do 67 roku życia
- 4 22
-
2023-07-09 14:23
jak dlugo? (2)
30 lat? to na emeryture po 50 -tce bys szedl.
- 0 3
-
2023-07-09 21:11
Rudy chciał pracy do śmierci (1)
- 5 0
-
2023-07-10 00:39
hyba jego
- 0 0
-
2023-07-09 14:28
a ty serio nie kumasz? (2)
facet mial emeryture prl-owska od1992 roku
- 3 0
-
2023-07-09 15:56
emerytury po 15 latach w służbach mundurowych weszły po komunie (1)
- 0 3
-
2023-07-09 16:52
po jakiej komunie, skoro w 1992 komuna odwolywala pierwszy legalny rzad zanim sie zaczal dobrze
takze nie bylo zadnej dekomunizacji w tym czasie jeszcze
- 2 1
-
2023-07-09 14:23
"..30-letnia przygoda z komunikacją miejską. " (4)
czyli pracowal 30 lat - znowu naginacie fakty
- 1 7
-
2023-07-09 15:04
czytaj ze zrozumieniem (1)
... Po raz pierwszy na trasę wyjechał 22 marca 1973 r....
... W ten sposób 1 kwietnia 1994 r. zaczęła się W pełni wymiarowa blisko 30-letnia przygoda z komunikacją miejską. ...- 7 1
-
2023-07-09 16:26
wiec liczymy pelnowymiarowa czy moze jeszcze prace na studiach ?
- 0 4
-
2023-07-09 15:57
20lat pracował na pół etatu, a 30 na pełen (1)
- 9 1
-
2023-07-09 16:28
czyli zadne 50
bo de facto 40 lat jak inni
- 0 11
-
2023-07-09 16:06
To prawie
Więcej niz ta wioska
- 2 1
-
2023-07-09 22:55
A co on moze napisac, jak to sloik co nawet tu do szkoly nie chodzil.
- 2 5
-
2023-07-09 12:46
Opinia wyróżniona
Oj będzie brakowało twojego poczucia humoru (4)
Gratuluję i mam nadzieję do zobaczenia.
- 114 4
-
2023-07-09 13:52
Ciekawe ile mu szczurek płacił po 50 latach ciężkiej pracy (2)
Miał chociaż trzy i pół tysiąca?
- 8 1
-
2023-07-09 14:28
facet mial emeryture prl-owska od1992 roku (1)
- 8 2
-
2023-07-09 15:31
Teraz bedzie mogl wiecej czasu poświecić
Dla kodziarzy
- 4 11
-
2023-07-09 16:54
tak jak zartow karola burgera
- 1 1
-
2023-07-09 12:53
(1)
To ty jeździłeś ikarusem 90 kil w dół teraz cię poznaje. Zwichnąłem sobie rękę przez ciebie
- 2 21
-
2023-07-09 16:30
Gosc pracowal 40 lat jesli liczyc na rowni z reszta kierowcow a wy go przedstawiacie jak jakiegos rekordziste. ;P
- 0 0
-
2023-07-09 12:57
Opinia wyróżniona
Z Tadkiem znamy sie kilkadziesiat lat .pozdrawiam dawny 1153 (5)
- 43 2
-
2023-07-09 13:55
Taki kierowca to ma lekką pracę (4)
Tylko siedzi , kręci kierownicą i naciska gaz
- 6 13
-
2023-07-09 14:12
(3)
1153 czyli kto?
- 3 0
-
2023-07-09 14:26
kolega 1125
- 2 0
-
2023-07-09 14:28
Kojarze z 2206
- 2 0
-
2023-07-09 21:20
Z nocek
- 1 1
-
2023-07-09 12:59
Skoro lubił pracować na drugą zmianę, to zapewne nie mieszkał w bloku. Zasady w bloku mieszkalnym są dostosowane do osób pracujących na pierwszą zmianę.
- 2 21
-
2023-07-09 13:15
gratulacje dla Pana Tadeusza! (1)
ile milionów km poszło ? :)
- 16 1
-
2023-07-09 16:33
niewiele wiecej niz u innych
bo pracowal na pol etatu w prl
- 2 0
-
2023-07-09 13:18
Przez 21 lat jeździł jednym egzemplarzem Mercedesa? (1)
Takie solidne te autobusy, serio?
- 4 3
-
2023-07-09 13:28
No ba
5099 wytrzymal niespełna 24 lata
- 5 0
-
2023-07-09 13:18
A ja pamiętam (1)
w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych jeździł przemiły kierowca, linia 152. Jak ktoś nie zdążył na przystanek to zawsze się zatrzymywał, nawet w połowie drogi między przystankami jak pomachałeś ręką. Jednak teraz nastały chore czasy i nawet gdyby taki sympatyczny kierowca chciał się zatrzymać to nie może bo przepisy i mógłby ponieść konsekwencje służbowe.
- 19 1
-
2023-07-09 17:04
to ja znam takiego co jak zobaczyl ze ktos nie zdazyl to nawracal
po km wstecz
- 0 2
-
2023-07-09 13:20
W gdańsku wogóle tragedia przetargi na miliony droższe pod dziwne spółeczki lisickiego
A kierowcy grosze zarabiają . Renoma deal życia zrobiła na zkm Gdańsk dziwne przetargi o grube miliony coraz droższe a do przetargu staje tylko jedna spółka . Nasza komunikacja jest rozkradana na potęge od lat. Zapytajcie czym lisicki jeździ i skąd ma taki majątek bo napewno z pensji w zkm
- 14 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.