• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

55 mln zł to za mało na dwa pociągi

Michał Brancewicz
25 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
Województwo pomorskie posiada w swoim taborze spalinowe pociągi. Teraz czas na zakup pojazdów elektrycznych, ale ceny okazały się zaporowe. Województwo pomorskie posiada w swoim taborze spalinowe pociągi. Teraz czas na zakup pojazdów elektrycznych, ale ceny okazały się zaporowe.

Dwie oferty na zakup dwóch pociągów elektrycznych przez województwo pomorskie wyniosły blisko 70 mln i niemal 105 mln zł. To oznacza, że do tańszej oferty brakuje w budżecie ponad 14,5 mln, a do droższej niemal 50 mln zł.  



Co sądzisz o zaproponowanych cenach?

Zamówienie dotyczy dwóch pociągów: aglomeracyjnego i regionalnego.

Oferty na dwa pociągi:

  • Newag: 69,987 mln zł
  • Pesa: 104,919 mln zł

Kwota, jaką Urząd Marszałkowski zamierzał przeznaczyć na ten cel, to 55,350 mln zł. Brakuje więc co najmniej 14,5 mln zł.

Przypomnijmy. Zamówienie obejmuje zakup dwóch pociągów, aglomeracyjnego oraz regionalnego, i w założeniu może zostać rozszerzone aż do 31 pojazdów.

Czy jest szansa, że przy takich cenach któraś z ofert zostanie przyjęta?

- Obie oferty są znacznie powyżej pierwotnych kosztorysów, co oczywiście nas martwi, ale to efekt rekordowej inflacji, na którą nie mamy niestety wpływu. Mimo to mam nadzieję, że przetarg uda się rozstrzygnąć pozytywnie, gdyż zakup tego taboru jest dla nas priorytetem - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Obecny tabor, zwłaszcza w obszarze aglomeracji, wymaga pilnej wymiany.
Czytaj też: SKM chciała kupić jeden pociąg za 50 mln, ale nie było ofert

Pociąg aglomeracyjny



Fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym (EZT) do obsługi połączenia kolejowego na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii.

Parametry pojazdu:

  • długość: od 76 do 86 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: 6
  • prędkość maksymalna 120 km/h

Pociąg regionalny



Fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym (EZT) do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna

Parametry pojazdu:

  • długość: od 70 do 76 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
  • toalety
  • prędkość maksymalna 160 km/h

Pociągi mają zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy, ale ten termin może zostać skrócony do 24 miesięcy.

Do 31 marca 2023 r. zamawiający powiadomi wykonawcę o chęci zwiększenia liczby zamówionych pojazdów. Maksymalnie do 10 pociągów regionalnych i 21 aglomeracyjnych. Warunkiem jest zachowanie tej samej ceny pojedynczego pojazdu.

W tej sytuacji elektryczne zespoły trakcyjne muszą być wykonane i dostarczone w ciągu 54 miesięcy.

Kryteria wyboru ofert:

  • cena brutto - 58 proc.
  • termin dostawy - 16 proc. (skrócenie z 36 do 24 miesięcy)
  • okres gwarancji - 12 proc. (od 36 do 60 miesięcy)
  • zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach - 5 proc.
  • moc ciągła silnika trakcyjnego w pojazdach - 5 proc.
  • chłodzenie falowników i przetwornic powietrzem w pojazdach - 3 proc.
  • lokalizacja zbiornika na fekalia pod ostoją w pojeździe typu 1 - 1 proc.

Opinie (147) 9 zablokowanych

  • EN57?

    • 2 0

  • Tylko nie kupujcie Impulsów (14)

    Ten skład co jeździ w SKM to tragedia
    W zimę klimatyzacja chłodzi a lato grzeje, ciasne przejścia, porównajcie ile jest miejsca w starych składach, o rowerach już nie będę wspominał

    • 30 35

    • zgadza się . tylko nie " Impuls" z newag.u

      • 0 11

    • (1)

      bo kupili wersje regio zamiast aglomeracyjnej

      • 20 2

      • nie kupili a dostali

        Inaczej zgnilyby na bocznicy Intercity.

        • 7 6

    • (3)

      Po to jest specyfikacja zamówienia. SKM dostała to co chciała. Jakby kupowali następne pociągi to pewnie po raz kolejny byłby niedostosowane do ruch aglomeracyjnego. Dlatego całe szczęście, że województwa wzięło to na siebie

      • 11 2

      • te sklady to zakup PKP (1)

        SKM wzielo co bylo na stanie a czego nie chciali Intercity.
        Zadnej specyfikacji nie bylo.

        • 7 4

        • głupoty gadasz.

          SKM kupiła fabrycznie nowe Impulsy pod swoje własne zamówienie i z niestandardową wysokością podłogi- zdaje się 860mm ponad główkę szyny.
          Co do 'nie chciało intercity' to był kiedyś podniesiony temat przejęcia/ odkupienia ED74, które gniły na bocznicy w Prokocimiu. Obecnie pojazdy są modernizowane, a pierwsze już jeżdżą z pasażerami.

          • 0 0

      • wojewodztwo jest rownie kompetentne

        Jak SKM.
        Za to ze znacznie slabszymi hamulcami.

        • 6 3

    • (1)

      Miejsc dla rowerów w impulsach praktycznie nie ma, są tylko oznaczenia na drzwiach że są.

      • 9 1

      • I dobrze.
        Gorzej jeśli miejsca są a oznaczeń nie ma, wtedy nie wsiądziesz

        • 1 1

    • metro nie jest od wozenia rowerow (1)

      • 14 9

      • Twoja głowa jest od noszenia czapki.

        Nie od myślenia.

        • 0 2

    • (1)

      To nie wina producenta, że SKM kupiła pociąg regionalny do realizacji przejazdów w środku aglomeracji. Zobacz jak wygląda pociąg Newagu z serii Impuls dla Warszawy.

      • 6 4

      • SKM ma te sklady tylko dlatego, ze trzeba bylo upchnac

        Nietrafiony zakup dla Intercity.
        Niespelnialy specyfikacji, ale zostaly odebrane i nie mogly byc eksploatowane. Staly na bocznicy.

        • 4 5

    • Akurat wszystkie nowe składy są sto razy gorsze od EN57 i nie jest to wina Newagu

      • 3 0

  • "To efekt inflacji"... znowu jest na co zwalać.

    Ktoś w urzędzie ma problemy z podstawami matematyki.

    • 7 2

  • A SKM i jej grant unijny przepadają?? Wielkie gratulacje dla biurokratów

    • 5 0

  • (1)

    "Województwo pomorskie posiada w swoim taborze spalinowe pociągi. Teraz czas na zakup pojazdów elektrycznych."

    Czas zakupić używane EN57 od PolRegio.

    • 5 0

    • Może to niegłupi pomysł

      Skoro jest kryzys to trzeba oszczędzać.
      Nie daję zgody na zadłużanie

      • 0 0

  • AAA...

    skoro to efekt inflacji to luz. Nie ma problemu.

    • 6 0

  • Marszalek woj pomorskiego tlumaczy ceny pociagow inflacja?

    Czyzby nagle przez dwa miesiace ceny pociagu podniosly sie o 15 mln i przekroczyly budzet?

    • 5 1

  • PESA - narodowy pieszczoch od przewalania dużej kasy. (1)

    Miasto musi się zwrócić do prezesa Glapy o dodrukowanie bank-knotów - wtedy na dwa pociągi może styknie.
    Będą dwa pociągi nowe kolorowe. Będzie nimi jeździł Geniusz Eugeniusz.

    • 4 0

    • Lepiej doplacic i sprzedac polskiemu producentowi

      Gwarantujesz, ze u nas ludzie beda mieli prace, czesci beda produkowane w Polsce, serwis bedzie przez nas robiony. Ludzie tego nie rozumieja, ze lepiej kilka milionow wiecej zaplacic ale to i tak dziala na nasza korzysc. Mam nadzieje, ze nie zrobia takiego zakupu jak z uzywanymi "niskopodlogowymi" tramwajami z Niemiec, ktorych Niemcy nie mieli gdzie sie pozbyc a my do tej pory sprowadzamy od nich czesci.

      • 0 2

  • Sto baniek za jeden skład pociągów? (2)

    Z czego one są - ze złota?

    • 4 1

    • To duzo jak na pociag?

      • 0 1

    • Za dwa składy

      • 0 0

  • Dajmy na ta trase rydwany za 150 tys

    Na to Dulkiewicz pewnie bedzie stac

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane