- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (262 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (323 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (66 opinii)
55 mln zł to za mało na dwa pociągi
Dwie oferty na zakup dwóch pociągów elektrycznych przez województwo pomorskie wyniosły blisko 70 mln i niemal 105 mln zł. To oznacza, że do tańszej oferty brakuje w budżecie ponad 14,5 mln, a do droższej niemal 50 mln zł.
Oferty na dwa pociągi:
- Newag: 69,987 mln zł
- Pesa: 104,919 mln zł
Kwota, jaką Urząd Marszałkowski zamierzał przeznaczyć na ten cel, to 55,350 mln zł. Brakuje więc co najmniej 14,5 mln zł.
Przypomnijmy. Zamówienie obejmuje zakup dwóch pociągów, aglomeracyjnego oraz regionalnego, i w założeniu może zostać rozszerzone aż do 31 pojazdów.
Czy jest szansa, że przy takich cenach któraś z ofert zostanie przyjęta?
- Obie oferty są znacznie powyżej pierwotnych kosztorysów, co oczywiście nas martwi, ale to efekt rekordowej inflacji, na którą nie mamy niestety wpływu. Mimo to mam nadzieję, że przetarg uda się rozstrzygnąć pozytywnie, gdyż zakup tego taboru jest dla nas priorytetem - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Obecny tabor, zwłaszcza w obszarze aglomeracji, wymaga pilnej wymiany.
Czytaj też: SKM chciała kupić jeden pociąg za 50 mln, ale nie było ofert
Pociąg aglomeracyjny
Fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym (EZT) do obsługi połączenia kolejowego na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii.
Parametry pojazdu:
- długość: od 76 do 86 m
- liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
- liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
- liczba stojaków rowerowych: 6
- prędkość maksymalna 120 km/h
Pociąg regionalny
Fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym (EZT) do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna
Parametry pojazdu:
- długość: od 70 do 76 m
- liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
- liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
- liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
- toalety
- prędkość maksymalna 160 km/h
Pociągi mają zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy, ale ten termin może zostać skrócony do 24 miesięcy.
Do 31 marca 2023 r. zamawiający powiadomi wykonawcę o chęci zwiększenia liczby zamówionych pojazdów. Maksymalnie do 10 pociągów regionalnych i 21 aglomeracyjnych. Warunkiem jest zachowanie tej samej ceny pojedynczego pojazdu.
W tej sytuacji elektryczne zespoły trakcyjne muszą być wykonane i dostarczone w ciągu 54 miesięcy.
Kryteria wyboru ofert:
- cena brutto - 58 proc.
- termin dostawy - 16 proc. (skrócenie z 36 do 24 miesięcy)
- okres gwarancji - 12 proc. (od 36 do 60 miesięcy)
- zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach - 5 proc.
- moc ciągła silnika trakcyjnego w pojazdach - 5 proc.
- chłodzenie falowników i przetwornic powietrzem w pojazdach - 3 proc.
- lokalizacja zbiornika na fekalia pod ostoją w pojeździe typu 1 - 1 proc.
Opinie (147) 9 zablokowanych
-
2022-05-25 17:18
Oferta PESA... To śmiech na sali (2)
Pesa czyli firma na Państwowej kroplówce z największymi cenami, z potężnymi opóźnieniami w realizacji i wątpliwą jakością...
- 6 1
-
2022-05-25 17:21
Chcialbys cos z Niemiec? (1)
- 0 3
-
2022-05-25 18:16
chciałbym coś dobrego dla gdańszczan, dobrego
może być nawet z księżyca, byle nie było z g..na.
- 5 1
-
2022-05-25 18:09
To jest kolejny z miliona juz od lat przykładów niekompetencji urzędników i ich szkodliwości!! (2)
To ze tabor zdrożeje było wiadomo od kilku lat!! Ale najbardziej sie mozna usmiac jak szkodniki wypisuja ze wszystko drozeje a potem jak sami maja zdecydowac o kupnie to udaja zdziwionych!
PKM to jeden wielki przekręt!!Nastawiony na wyprowadzanie kasy mieszkanców!! Mozna było zrobic po niemiecku raz a dobrze i tanio ale nie musieli zrobic tak by było jak najdrozej i by koszty były ogromne !!- 3 5
-
2022-05-25 19:25
Czemu nie z Polski tylko z Niemiec?
- 0 2
-
2022-05-25 20:10
po niemiecku, raz a dobrze...???!
Jak lotnisko w Berlinie?
- 2 1
-
2022-05-25 19:34
Opinia wyróżniona
Przecież wiadomo że im więcej się kupuje tym taniej wychodzi... (8)
Wymieńcie cały tabor zamiast bawić się w dziadowskie oszczędności
- 11 5
-
2022-05-25 19:45
A skąd kasa na taką wymianę? (2)
- 3 1
-
2022-05-25 22:21
80% z unii europejskiej (1)
- 1 1
-
2022-05-26 12:30
pożyczka czy bezzwrotna?
- 0 0
-
2022-05-25 20:26
ale rowniez im wiecej sie kupuje, (4)
Tym wiecej trzeba zaplacic.
Kasa pusta a kredyt wyszedl... Dochodow brak...
Tak sie konczy, jak przemyslowy region przestawia sie na turystyke...- 4 1
-
2022-05-25 22:01
Jak kredyt wyszedł? (1)
- 0 0
-
2022-05-26 12:30
Z Uniji
- 0 1
-
2022-05-25 22:22
Najlepiej nic nie kupować.... (1)
to wtedy nic nie będzie trzeba płacić!
- 1 0
-
2022-05-26 12:33
Biorąc pod uwagę katastroficzne prognozy to tak
- 0 0
-
2022-05-25 21:04
no kto by się spodziewał :D
- 0 0
-
2022-05-25 21:17
Zostawcie drogie składaki z Polski
Kupując od prawdziwego producenta można wiele utargować.
- 9 7
-
2022-05-25 22:08
Sklady z tlk pusccie na tory pkm i problem za darmo bedzie rozwiazany.prpste?proste
- 1 0
-
2022-05-25 22:18
Trzeba się poradzić inżyniera kolejnictwa.
Bez Jego opinii nic nie warto zamawiać.
- 0 0
-
2022-05-25 23:16
Jeżeli ta Fotovoltaik
Jest taka super. To dlaczego urzędy miast, gmin, szkoły i inne instytucje nie inwestują w takie rozwiązania. Tylko każą zwykłemu Kowalskiemu zakładać panele
- 3 2
-
2022-05-26 00:22
dlaczego od samego początku nie wprowadzono elektryfikacji ? dlatego aby platforma mogła sobie przypisać sukces !(szybka realizacja ,wszyscy szczęśliwi, nagrody, piar itd) sukces nad sukcesami ,nagle obudzili się że ekologicznej będzie na prąd , a co ze spalinowymi składami ? no jak to co ! oddamy ukrainie - stać nas, za nowe elektryczne zapłaci podatnik który nigdy w życiu nie skorzysta z przejazdu ale to już panowie mają w d..ie .Ciekawe czy ta inwestycja zaczęła przynosić zyski ? śmiem wątpić
- 1 0
-
2022-05-26 05:56
Hitachi ma świetne składy
Pesa niemal zawsze z opóznieniem, minus awaryjność.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.