- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (263 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (323 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (66 opinii)
55 mln zł to za mało na dwa pociągi
25 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
Dwie oferty na zakup dwóch pociągów elektrycznych przez województwo pomorskie wyniosły blisko 70 mln i niemal 105 mln zł. To oznacza, że do tańszej oferty brakuje w budżecie ponad 14,5 mln, a do droższej niemal 50 mln zł.
Oferty na dwa pociągi:
- Newag: 69,987 mln zł
- Pesa: 104,919 mln zł
Kwota, jaką Urząd Marszałkowski zamierzał przeznaczyć na ten cel, to 55,350 mln zł. Brakuje więc co najmniej 14,5 mln zł.
Przypomnijmy. Zamówienie obejmuje zakup dwóch pociągów, aglomeracyjnego oraz regionalnego, i w założeniu może zostać rozszerzone aż do 31 pojazdów.
Czy jest szansa, że przy takich cenach któraś z ofert zostanie przyjęta?
- Obie oferty są znacznie powyżej pierwotnych kosztorysów, co oczywiście nas martwi, ale to efekt rekordowej inflacji, na którą nie mamy niestety wpływu. Mimo to mam nadzieję, że przetarg uda się rozstrzygnąć pozytywnie, gdyż zakup tego taboru jest dla nas priorytetem - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Obecny tabor, zwłaszcza w obszarze aglomeracji, wymaga pilnej wymiany.
Czytaj też: SKM chciała kupić jeden pociąg za 50 mln, ale nie było ofert
Pociąg aglomeracyjny
Fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym (EZT) do obsługi połączenia kolejowego na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii.
Parametry pojazdu:
- długość: od 76 do 86 m
- liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
- liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
- liczba stojaków rowerowych: 6
- prędkość maksymalna 120 km/h
Pociąg regionalny
Fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym (EZT) do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna
Parametry pojazdu:
- długość: od 70 do 76 m
- liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
- liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
- liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
- toalety
- prędkość maksymalna 160 km/h
Pociągi mają zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy, ale ten termin może zostać skrócony do 24 miesięcy.
Do 31 marca 2023 r. zamawiający powiadomi wykonawcę o chęci zwiększenia liczby zamówionych pojazdów. Maksymalnie do 10 pociągów regionalnych i 21 aglomeracyjnych. Warunkiem jest zachowanie tej samej ceny pojedynczego pojazdu.
W tej sytuacji elektryczne zespoły trakcyjne muszą być wykonane i dostarczone w ciągu 54 miesięcy.
Kryteria wyboru ofert:
- cena brutto - 58 proc.
- termin dostawy - 16 proc. (skrócenie z 36 do 24 miesięcy)
- okres gwarancji - 12 proc. (od 36 do 60 miesięcy)
- zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach - 5 proc.
- moc ciągła silnika trakcyjnego w pojazdach - 5 proc.
- chłodzenie falowników i przetwornic powietrzem w pojazdach - 3 proc.
- lokalizacja zbiornika na fekalia pod ostoją w pojeździe typu 1 - 1 proc.
Opinie (147) 9 zablokowanych
-
2022-05-26 18:02
sprawdzić ceny za granicą na pewno taniej tam taniej kupią bo w Polsce ceny z kosmosu
- 0 0
-
2022-05-27 14:24
Marszałkowi nie ma się co dziwić że bierze sprawy w swoje ręce i nie chce pozwolić aby moloch biurokratów z SKM żerował na linii 250.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.