• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

640 szyn na Chełm

Michał Stąporek
10 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut. Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut.
Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł. Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł.

W grudniu przyszłego roku pierwsi pasażerowie pojadą tramwajem ze Śródmieścia Gdańska na Chełm. Kurs potrwa nieco ponad 5 minut. Wczoraj podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje nową trasę tramwajową.



Zanim jednak mieszkańcy Chełmu dojadą do swoich domów bez stania w korkach, Konsorcjum Chełm, złożone z firm z Poznania, Łodzi, Krakowa, Gdańska i Gdyni będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru, czyli ok. 640 szyn. Na trasie liczącej prawie 3 km powstaną cztery przystanki - na wysokości ul. Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego i Witosa. Wyremontowane zostaną schody prowadzące z kładek dla pieszych na przystanki, a na każdym z nich zamontowana zostanie winda dla osób niepełnosprawnych.

Za wszystko to, oraz modernizację trzech skrzyżowań na trasie tramwaju, budowę pętli za skrzyżowaniem al. Sikorskiego z ul. Witosa oraz budowę całej trakcji miasto zapłaci ok. 60 mln zł.

Kiedy na al. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? - Dopiero pod koniec października. Do tego czasu musimy stworzyć projekt techniczny i uzyskać pozwolenia budowlane - tłumaczy Tomasz Sweklej, prezes firmy Torpol, która jest liderem Konsorcjum Chełm.

Zarówno on, jak i wszyscy miejscy urzędnicy odpowiedzialni za tę budowę - inwestorem zastępczym jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zgodnie twierdzą, że budowa linii zostanie zakończona 30 listopada 2007 r. - Inwestycję współfinansuje Unia Europejska, która wymaga byśmy jej pieniądze wydali do końca przyszłego roku. - podkreślają.

Tramwaje będą mogły wyjechać na trasę na Chełm zaraz po zakończeniu prac montażowych. Do obsługi tej trasy trzeba było kupić zupełnie nowe pojazdy, które zostaną dostarczone pod koniec budowy linii. - Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje także, że te tramwaje będą musiały jeździć na krótkich liniach, by zapewnić stałą obsługę trasy. - Będą robiły pętlę albo wokół Śródmieścia, albo też wokół Opery.

Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm al. Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z.
Gdańsk stawia na tramwaje
Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku. Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku.
- Jest ekologiczny, nie potęguje korków, jest najszybciej rozwijającym się środkiem komunikacji miejskiej w Europie - niemal na jednym oddechu wylicza Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku.

Te wszystkie cechy sprawiają, ze Unia Europejska chętnie współfinansuje przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci tramwajowej. I dlatego Gdańsk ma już kolejne pomysły na budowę nawet czterech kolejnych linii tramwajowych. We wrześniu miasto zleci oszacowanie kosztów budowy nowych linii:

- z Siedlec, przez Nowolipie, Rakoczego, Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej
- z Chełmu, przez Witosa w stronę ul. Jabłoniowej
- z Chełmu do pętli planowanej przy ul. Nowej Łódzkiej
- z Chełmu przez Kadmową na Orunię Górną.

- Do końca 2013 r. chcielibyśmy wydać ok. 230 mln zł na nowe linie tramwajowe. Na pewno nie starczy nam na te wszystkie projekty i dlatego chcemy ustalić, które z nich są najbardziej opłacalne i mozliwe do zrealizowania - zapowiada Antoni Szczyt.

Dziś w Gdańsku jest ok. 110 km linii tramwajowych. Wszystkie plany zakładają budowę kolejnych 30 km.

Opinie (174) 3 zablokowane

  • miała być linia do pętli przy kosciele potem do ptasiej

    a tu na załłączonym obrazku tylko muska Chełm Góra dwa przystanki w odległosci 100 metrów. Co to za połaczenie, to kpina.

    • 0 0

  • Napinaczu.

    Racje mam pod tym względem, ze skoro patrzysz na kolej od strony finansowej, to jak już szukasz najtanszego rozwiazania – wychodzi autobus a nie tramwaj. Tak, tak budowa porzadnej nitki tramwajowej to bardzo duzy wydatek. Bo potrzebne sa tunele, kladki itp. Gdansk jak zwykle idzie na latwizne i stawia te przystanki w postaci wysepek z których ludzie wychodza prosto pod samochody. Pas dla autobusow nie rozwiazuje wszystkich problemow, ale na pewno je zmniejsza. BTW, kombinujesz jak kon pod gore, ale popatrz sobie lepiej jaki kociol i z tramwajami robi się na skrzyzowaniach jak się ktos autem wpepcha i bardzo dobrze, bo uprzywilejowanie pojazdu szynowego jest głupotą już z punktu widzenia ekonomii eksploatacji. Pojazd elektryczny zawsze ma możliwość zwrotu energii do sieci przy hamowaniu a samochodowy nie ma tej możliwości, poza tym zużycie energii w tramwaju jest tym mniejsze im wolniej jedzie a w autobusie zużycie paliwa jest tym większe im wolniej jedzie.
    Marek, dla zasady nie wsiadam w tramwaj.

    Do reszty odniose sie pozniej, bo obowiazki mnie wzywaja.

    • 0 0

  • Chełm ma około 20 tys nie 40

    po 40 to ma ogromna Zaspa i Przymorze.i nadal nie wiem czemu petla ma byc na witosa? może to tylko jeden przystanek bedzie na Chełmie.Tragiczne

    • 0 0

  • "Marek, dla zasady nie wsiadam w tramwaj." napisał Mag.
    To tak jak ja, w Gdyni nigdy nie wsiadam w tramwaj.

    • 0 0

  • Tiaaaa 3 Bombardiery:-))))))

    Oszałamiająca ilość, jak dwa z nich się spsują to pojadą tam 105Nki. :-))))))))))))))))

    • 0 0

  • jak koń pod górkę powiadasz... zwalniam Ciebie z odnoszenia się do tego co ja napisałem bo to zupełnie bez sensu - usiłujesz udowodnić z góry założona tezę dowolnie traktując argumenty i zmieniając co i rusz to co udowadniasz - jak dowiedzie się Tobie, że w Londynie nie jest tak jak bys chciał to strrzelasz Budapesztem i powtarzasz to co chwile wczesniej napisał rozmówca udając, że to Twój genialny i własny argument. To nie mój poziom, wolałbym się czeos od Ciebie dowiedzieć, ale nie masz racxzej nic czego mógłbym. a przepychanki kombinowanki mnie nie intere

    • 0 0

  • a ja mam nadzieje ze lotnisko w gd dostanie po dupie od jakiegos innego

    bo to co sie tam dzieje to masakra w bialy dzien. Jestem gdanszczaninem, ale zycze z calego serca zeby tani przewoznicy zaczeli ladowac gdziekolwiek indziej, bo bardzo prawdopodobne ze nie bedzie tam tak wielkiego burdelu na tak niewielu m2 DZIEKUJE

    • 0 0

  • Tramwaj

    Nie ukrywam, że jestem osoba bardzo zamożną, która porusza się luksusowym autem wraz z szoferem, więc tramwajem i tak nie będę jeździł, niemniej jednak podoba mi sie pomysł budowy nowych linii tramwajowych dla ludności.

    • 0 0

  • Nonno

    Dla takich jak Ty , podstawi pan Szczyt pustego Bombardiera z prywatnym motorniczym .
    Daj sie przekonac !

    • 0 0

  • a Gdynia stawia na dobre drogi

    przez co nie będzie korków i mozna zastosować trolejbusy lub autobusy na CNG...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane